Design Forum

Toimiston ilmoittama referenssi

Tekijä: redandblue

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 30 000–60 000 €

Projektin tyyppi: Järjestön verkkopalvelu

Erityistä: Hakukoneoptimointia osana projektia, Web-analytiikan ja -raporttien konfigurointi osana projektia

Design Forum Finlandia ylläpitää Suomen Taideteollisuusyhdistys – Konstflitföreningen i Finland ry, joka on perustettu vuonna 1875. Yhdistyksen jäseninä on muotoilualaa lähellä olevia yrityksiä ja organisaatioita.

Design Forum Finlandin verkkopalvelu-uudistus aloitettiin konseptointityöpajoilla. Konseptoinnissa esiin nousi erityisesti jäsenten palveleminen sekä sivuston hierarkian uudistus. Myös ulkoasullisesti haluttiin luoda uutta – edellisen, pääasiassa mustaa ja valkoista hyödyntävän sivuston sijaan Design Forum Finland oli luonut väripaletin, jota hyödynnettiin sivuston visuaalisessa uudistuksessa.

Lähtökohta

Design Forum Finlandin verkkopalvelun lähtökohtana oli sivuston vahvempi ohjaaminen loppukäyttäjille. Muun muassa seuraavat kysymykset ohjasivat verkkopalvelun konseptointia:

  • Miten palvelemme jäseniä ja mahdollisesti tulevia jäseniä sivuston avulla?
  • Miten jaamme tietoa ja houkuttelemme sivustolle enemmän kävijöitä?
  • Millaista tietoa ja apua voimme jakaa yrityksille?

Sivuhierarkia alkoi rakentumaan näiden ajatusten ympärille. Navigaatiota ja sivujen nimiä selkeytettiin niin, että käyttäjä löytää tietoa ja esimerkiksi oppaita ja muuta materiaalia helposti ja nopeasti.

”Sivustouudistuksemme lähtökohtana oli luoda sivusto, joka vastaa paremmin uudistunutta strategiaamme. Asiakaslähtöisyys, puhuttelevuus, ymmärrettävyys, laadukas käyttökokemus ja korkeatasoinen visuaalinen ilme olivat meille tärkeitä lähtökohtia tässä projektissa. Redandbluen kanssa yhteistyö oli joustavaa ja helppoa.

Asiantunteva tiimi tarjosi meille tuoreita ideoita ja haastoi sopivalla tavalla näkemyksiämme. Tämän tyyppisillä projekteilla on ajoittain taipumus pitkittyä ja laajentua, mutta hyvä projektihallinta varmisti lopputuloksen valmistumisen aikataulussa. Suunnitteluprosessi sisälsi yhteistyöskentelyä, mutta antoi riittävästi aikaa myös sisäiselle, itsenäiselle työskentelyllemme. Saimme yhdessä rakennettua laadukkaan sivuston, jonka parissa yhteistyömme jatkuu sivustoa analysoiden ja jatkuvasti kehittäen. Tiimimme mielestä tämä oli onnistunut projekti.”

Päivi Kaira, Brand Manager, Design Forum Finland

Verkkopalvelun suunnittelu ja käytettävyystestaus

Suunnittelu aloitettiin käyttöliittymän suunnittelulla. Design Forum Finlandilla oli esittää selkeitä tarpeita sivustolle, ja suunnittelussa lähdettiin liikkeelle vahvasti sisältöjen asettamista tarpeista. Suunnittelu eteni ripeästi kohti visuaalista vaihetta, jota edesauttoi Design Forumin oma suunnitelma muun muassa käytettävistä väreistä. Suunnitteluvaihe oli vahvaa yhteistyötä asiakkaan kanssa.

Suunnitteluvaiheen tuloksena syntyi prototyyppi, jonka avulla suoritettiin käytettävyystestaus ennen toteutuksen käynnistämistä.

Verkkopalvelun tekninen toteutus

Teknisen toteutuksen osalta verkkopalvelu toteutettiin WordPressillä, kuten redandbluella aina. Huolellisesti tehty verkkopalvelun suunnittelu vaati myös huolellista teknistä toteutusta. Erityyppisiä sisältöjä varten luotiin omia sisältötyyppejä, ja hallinta toteutettiin käyttäjää ohjaavaksi. Verkkopalveluun toteutettiin muun muassa erilaiset sisältöjen filtteröintejä sekä tietopankkiin materiaalin lataaminen käyttäjän sähköpostiosoitetta vastaan.

Digimarkkinointi ja analytiikan kehittäminen 

Redandblue on ollut Design Forum Finlandin kumppanina digimarkkinoinnissa ja analytiikan kehityksessä tarjoten strategista osaamista ja käytännön toteutusta etenkin analytiikan, hakukoneoptimoinnin, Google Ad Grants -mainonnan ja kohdennetun LinkedIn-mainonnan osalta. Analytiikan ja mittaamisen kehitys sekä datan visualisointi Looker Studion avulla ovat auttaneet tulosten seurannassa ja raportoinnin kehittämisessä. Mainonnan optimoinnissa on hyödynnetty tarkkaa kohdentamista ja datan kautta nousevia havaintoja parhaiden tulosten aikaansaamiseksi.

Lue lisää: Järjestön sivustouudistus – kaikki julkaisut Vierityspalkissa


Sinua voisi kiinnostaa myös

Luoto.info – Syöpäjärjestöjen multisite-kokonaisuus

Tekijä: Trimedia Oy

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 30 000–60 000 €

Luoto.info-verkkopalvelu rakennettiin WordPressin Gutenberg-alustalle multisite-ratkaisulla, tukemaan Syöpäjärjestöjen keskustelutukea eri alueilla ympäri Suomen. Toteutuksessa saavutettavuus, helppo käyttö ja keskitetty sisällönhallinta olivat keskiössä. Luoto.info toimii tärkeänä osana Syöpäjärjestöjen viestintää, tarjoten saavutettavaa tukea syöpään sairastuneille ja heidän läheisilleen. Kyseessä on 15 sivuston multisite-kokonaisuus, jossa on pääsivusto ja 14 aluekohtaista sivustoa. Samalla rakennettiin Luoto-brändin mukainen upotettava bannerielementti ohjaamaan Luotoon, […] Lue lisää

Ilmastoinfo

Tekijä: redandblue

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 10 000–30 000 €

HSY:n Ilmastoinfo tarjoaa asiantuntevaa ja puolueetonta neuvontaa energiatehokkuudesta ja uusiutuvasta energiasta. Lähtökohdat ja tavoitteet HSY:llä oli aikaisemmin kaksi erillistä verkkopalvelua, joissa toisessa oli kirjautumisen takana tehtäviä verkkokursseja, ja toisessa tekstimuotoista energiatehokkuuteen liittyvää sisältöä sekä ladattavia materiaaleja. Uuden Ilmastoinfo-sivuston tarkoituksena on koota näiden kahden sivuston sisällöt yhdeksi yhdenmukaiseksi tietopaketiksi, josta eri kohderyhmät kuten asukkaat, isännöitsijät, pientaloasujat […] Lue lisää

Syöpäjärjestöjen verkkosivustokokonaisuus

Tekijä: Trimedia Oy

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 60 000 €

Syöpäjärjestöt.fi-sivuston uudistuksessa rakennettiin selkeä ja saavutettava WordPress-sivusto, joka ohjaa käyttäjät tehokkaasti alueelliseen ja valtakunnalliseen toimintaan sekä tukee osallistumista syöpään liittyvään vaikuttamistyöhön. Uudistuksen yhteydessä kehitettiin ja räätälöitiin alueyhdistyksille pääteemasta johdettu lapsiteema, joka toimii pohjana 14 yhdistyksen omille sivustouudistuksille. Syöpäjärjestöjen verkkosivustouudistuksen ytimessä on käyttäjälähtöinen suunnittelu, jonka tavoitteena on tehdä alueellisen toiminnan löytymisestä mahdollisimman helppoa. Keskeinen ajatus on […] Lue lisää

Mannerheimin Lastensuojeluliiton nettikirjepalveluiden uudistus

Tekijä: redandblue

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 30 000–60 000 €

Mannerheimin Lastensuojeluliitto on yksi Suomen suurimmista ja tunnetuimmista kansalaisjärjestöistä. MLL on aktiivinen toimija niin paikallisella, maakunnallisella kuin valtakunnallisellakin tasolla. MLL:n Auttavat puhelin- ja digitaaliset palvelut ylläpitävät useita valtakunnallisia tukipalveluita niin lapsille ja nuorille kuin aikuisillekin. Palveluissa tarjotaan anonyymia, luottamuksellista ja maksutonta tukea useiden eri yhteydenottokanavien kautta. Lähtökohdat ja tavoitteet MLL:n Auttavilla puhelimilla ja digitaalisilla palveluilla […] Lue lisää

Interpedia verkkosivusto ja verkkokauppa

Tekijä: redandblue

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 10 000–30 000 €

Interpedia ry on 70-luvulla perustettu voittoa tavoittelematon, poliittisesti ja uskonnollisesti sitoutumaton kotimainen kansalaisjärjestö. Interpedia tekee töitä lasten hyväksi. Yhdistyksessä työskennellään sen puolesta, että jokaiselle lapselle kuuluva oikeus hyvään ja turvattuun lapsuuteen toteutuisi mahdollisimman monen kohdalla. Adoptiovanhempien perustama järjestö on kasvanut keskikokoiseksi järjestöksi, jolla on kaksi toiminta-aluetta: kansainvälinen adoptio ja kehitysyhteistyö. Lähtökohta Interpedian vanha verkkopalvelu oli […] Lue lisää

Moottori.fi-verkkopalvelun uudistus

Tekijä: redandblue

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 60 000 €

Autoliitto valitsi redandbluen vuoden 2023 alkukesästä suunnittelemaan ja toteuttamaan uuden Moottori.fi-verkkopalvelun. Uusi Moottori-palvelu julkaistiin maaliskuussa 2024. Vuonna 1925 perustettu Moottori on autoalan media, jonka julkaisija ja kustantaja on Autoliitto ry. Nykyisin Moottori ilmestyy painettuna aikakauslehtenä 9 kertaa vuodessa ja Moottorin verkkosivuilla julkaistaan noin 5 artikkelia joka päivä. Autoliiton jäsenet saavat painetun Moottorin jäsenetuna. Nykyisin lehdessä […] Lue lisää

Vierityspalkki.fi

Julkaistu vuodesta 2006. Vierityspalkki on blogi verkkopalveluiden kehityksestä, internetin teknologioista ja alan toimistoista. Seuraa, niin tiedät miten ja kenen toimesta syntyvät parhaat verkkopalvelut, verkkokaupat ja räätälöidyt web-sovellukset. Uutiskirjeellä on jo yli 1100 tilaajaa.


Tilaa uutiskirje.

  • 40-50 asiantuntija-artikkelia vuosittain.

    Toimitettua asiasisältöä verkkopalveluiden uudistuksista ja kotimaisen ohjelmistoalan tapahtumista. Vierityspalkki nostaa esiin alan puheenaiheita ja tuoretta tutkimustietoa, osallistuu keskusteluun sekä haastattelee alan asiantuntijoita ja toimistoja. Julkaistuja artikkeleita jo yli 1000 kappaletta.


    Kaikki artikkelit

  • 150-200 julkaistua referenssicasea joka vuosi.

    Julkaisut-palsta tarjoaa näkyvyyttä kiinnostaville uusille verkkopalveluille ja web-sovelluksille, ja antaa asiakkaille mahdollisuuden arvioida eri toimistojen osaamista.


    Selaa toimistojen julkaisuja

  • 300-400 työpaikkailmoitusta vuosittain.

    Vuodesta 2007 toiminut ilmoituspalsta on edelleen sivuston suosituin osio. Moni asiantuntija on löytänyt useammankin työpaikan palstan kautta vuosien varrella.


    Selaa avoimia työpaikkoja

  • 31 kokenutta digitoimistoa

    on päässyt aina ajantasaiselle Toimistot-listalle. Lista on auttanut asiakkaita löytämään kokeneita digitoimistokumppaneita jo usean vuoden ajan. Lista keskittyy WordPress-toimistoihin ja räätälöityjen web-sovellusten tekijöihin.


    Selaa Toimistot-listaa

Tilaa kuukausikirje

Kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje koostaa artikkelit, julkaisut, työpaikat ja linkkivinkit. Kirjeellä on jo yli 1100 tilaajaa.
Huom. Sähköpostiosoitettasi ei luovuteta eteenpäin, eikä käytetä mihinkään muuhun tarkoitukseen – ihan oikeasti.

Siirry takaisin sivun alkuun