Asuntosäätiö

Toimiston ilmoittama referenssi

Tekijä: Knowit Experience

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 100 000 €

Projektin tyyppi: Yrityksen sivusto kuluttajille

Erityistä: Palvelun tietoturva auditoitu kolmannen osapuolen toimesta, Web-analytiikan ja -raporttien konfigurointi osana projektia

Asuntosäätiö – Sopivan asunnon löytäminen ja hakeminen helpoksi

Asuntosäätiö on yksi suurimmista kotimaisista asuinkiinteistöjen omistajista Suomessa. Verkkopalvelun uudistuksen keskiössä oli responsiivinen ja sulava käyttökokemus aina sopivan asunnon hausta hakemuksen lähetykseen asti.

Onnella on osoite

Asuntosäätiö tarjoaa noin 18 000 kotia eri puolilla Suomea, yhteensä yli 30 paikkakunnalla. Asuntosäätiön asunnoissa asuu noin 35 000 asukasta. Suurin osa asunnoista on asumisoikeusasuntoja, mutta tarjolla on myös vuokra- ja omistusasuntoja.

Asuntosäätiö on voittoa tavoittelematon toimija, ja toiminnasta saadut varat käytetään kiinteistöjen kehittämiseen ja uuden asuntokannan rakennuttamiseen. Nykyisellään Asuntosäätiö käynnistää vuosittain noin 400 uuden asunnon tuotannon.

Verkkosivuston uudistusprojektissa esivalmistelun ja kilpailutuksen hoiti konsulttitoimisto North Patrol, jolla on paljon kokemusta isojen verkkosivustoprojektien kilpailutuksista. North Patrolin laatiman kilpailutuksen perusteella Knowit Experience valikoitui toteutusprojektin kumppaniksi.

Uudistuksen tavoitteet ja kohderyhmät

Uudistuksen julkaisujärjestelmäksi valikoitui WordPress North Patrolin avustuksella. Myös WordPressin merkittävä markkinaosuus helpotti päätöksen tekoa.

Uudistuksessa yksi keskeisimpiä tavoitteita oli asiakaskokemuksen parantaminen. Vanhan sivuston käyttökokemus ei ollut toivotulla tasolla, mikä osaltaan aiheutti Asuntosäätiön asiakaspalvelulle ylimääräistä työtä. Asuntojen selailun toivottiin olevan helppoa ja asuntoja koskevan tiedon etsiminen sekä asuntohakemuksen lähettäminen mahdollisimman vaivatonta. Myös verkkopalvelun mobiilikäytön helppous nähtiin yhtenä projektin tärkeimmistä tavoitteista.

Palvelun tärkeimmät kohderyhmät ovat asuntoa etsivät henkilöt sekä jo Asuntosäätiön asunnoissa asuvat asukkaat. Kummallakin ryhmällä on toisistaan poikkeavat tarpeet verkkosivuston suhteen.

Palvelu on tärkeä myös Asuntosäätiön omille työntekijöille ja sitä käytetään paljon tiedonhakuun. Jos esimerkiksi asiakaspalvelussa pitää löytää tietyn asunnon pohjaratkaisu, onnistuu se helpoiten verkkosivuston kautta.

Toimiva haku ja asuntohakemus palvelun ytimessä

Suunnitteluvaiheessa erityistä huomiota kiinnitettiin asuntohakuun ja sen mahdollisimman helppoon ja intuitiiviseen toimintaan. Tehtävä ei ollut yksinkertainen, koska Asuntosäätiöllä on monipuolinen asuntotarjoama. Suurin osa asunnoista on asumisoikeusasuntoja, mutta näiden lisäksi tarjolla on vuokra- ja omistusasuntoja sekä tontteja ja liiketiloja. Jokaiseen näistä liittyi vielä omat erityistarpeet ja reunaehdot, jotka tuli ottaa toteutuksessa huomioon.

Palvelun ulkoasu suunniteltiin Asuntosäätiön graafisen ohjeiston pohjalta. Ohjeisto ei kuitenkaan ottanut kantaa digitaalisiin palveluihin, joten projektin yhteydessä luotiin Asuntosäätiölle verkkoympäristöön soveltuva visuaalinen linja.

Asiakaspolkuja selkeytettiin muun muassa tarjoamalla vierailijoille oikopolkuja esimerkiksi asumisoikeuden ja järjestysnumeron hakuun, jotka ovat kävijöille tärkeimpiä toimintoja asunnon saamiseksi. Aiempaan sivustoon verrattuna uudella sivustolla haluttiin myös kasvattaa toimituksellisen sisällön määrää merkittävästi, joten tämäkin huomioitiin suunnittelussa.

Lisäksi projektin yhteydessä toteutettiin aiempaa kattavampi englannin kieliversio parantamaan ei-suomenkielisten asiakkaiden käyttäjäkokemusta.

Integraatiot ja räätälöinnit tehostavat sisältöjen hallintaa

Verkkosivuston ylläpitäjät hallitsevat sisältöä WordPressin Gutenberg-lohkoeditorilla, johon toteutettiin useita räätälöityjä lohkoja helpottamaan sisällöntuotantoa. Lohkoeditori tarjoaa modulaarisen tavan tuottaa ja taittaa eri tyyppisiä sivuja.

Sivuston sisältöä on lajiteltu eri sisältötyyppeihin, joista osa, kuten tarjolla olevat asunnot tai tiedotteet, tuodaan sivustolle projektissa toteutetuilla integraatioilla.

Asuntojen ja kohteiden tietoja hallitaan Visman Tampuuri-järjestelmässä. Koska järjestelmästä tuotavaa tietoa on erittäin paljon, päädyttiin tuontia varten rakentamaan täysin sivustosta erillinen integraatiopalvelu Laravel-ohjelmointikehyksellä. Integraatiopalvelun vastuulla on tietojen jäsentely omaan tietokantaansa sekä kohdekuvien tallennus objektipohjaiseen tiedostojärjestelmään. Asuntokatalogin kuvamassaa ei käsitellä WordPressissä lainkaan, vaan niitä näytetään sivustolla käyttämällä Cloudflaren kuvaoptimointipalvelua.

Integraatiopalvelun ansiosta WordPress voi toimia vain sukkelana julkaisujärjestelmänä, eikä se kuormitu toistuvista tuontiprosesseista. Sivusto ja integraatiopalvelu keskustelevat keskenään rajapintojen ja webhook-herätteiden välityksellä.

Sivuston keskiössä toimiva asuntohaku toteutettiin erillisenä React-applikaationa, joka tarjoaa hyvän käyttökokemuksen ja joustavan kehyksen jatkokehitystä varten. WordPressin oma tietokantarakenne voi olla välillä hidas, kun hakuja tehdään isoon tietomassaan useilla kriteereillä. Tämä haaste ratkaistiiin erillisellä, automaattisesti päivittyvällä hakuindeksillä.

Asuntojen hakulomakkeet on toteutettu Gravity Forms -lisäosan päälle. Tämä tarjoaa yksinkertaisen tavan luoda lomakkeita ja rakentaa niihin liittyviä jälkikäsittelijöitä. Ratkaisua räätälöitiin monella tapaa, kuitenkin pitäen mielessä ylläpidettävyyden ja päivitettävyyden helppouden. Lomakkeiden toteutuksessa kiinnitettiin huomiota myös käyttäjien yksityisyyteen ja henkilötietojen huolelliseen poistamiseen.

Projektin aikana työskentelyä hallinnointiin Jiran avulla, josta myös Asuntosäätiö pystyi läpinäkyvästi seuraamaan tehtävien etenemistä. Kommunikointi tiimien välillä oli tiivistä koko projektin ajan, ja apuna olivat myös päivittäiset statuskokoukset.

Analytiikka ja asiakaspalaute viitoittavat jatkokehitystä

Uudistettu verkkopalvelu julkaistiin elokuussa 2022. Uusittu palvelu sai käyttäjiltä kiitosta nykyaikaisesta ja raikkaasta ilmeestään. Uudistuksen myötä verkkopalvelun markkinointiin panostettiin entistäkin enemmän, kuten sisältöartikkelien laajempaan jakamiseen somessa, sekä Asuntosäätiön Kotimaisema-asukasmedian sisällön julkaisemiseen verkossa.

Uuden sivuston käyttöä on seurattu Google Analytics 4 ja Mouseflow analytiikkatyökalujen avulla, ja kävijämäärät uudella sivustolla kasvoivatkin huomattavasti vuoden 2023 aikana. Mouseflown tarjoamien heat mapien eli lämpökarttojen keräämää dataa on käytetty jatkokehityksen suunnittelussa hyväksi.

Julkaisun jälkeen sivustoa on edelleen kehitetty entistä paremmaksi. Pidämme asiakkaan kanssa säännöllisesti kuukausikokoukset, joissa päätetään seuraavaksi työn alle otettavat jatkokehityskohteet ja työn edistymistä seurataan viikkokokouksissa. Projektin yhteydessä käyttöönotettu Jira on edelleen käytössä, ja tätä kautta Asuntosäätiö pystyy seuraamaan kehitystyön etenemistä tehtävittäin.

Verkkopalvelun jatkokehityksen yksi tärkeimmistä tavoitteista on taata palvelun entistäkin parempi saavutettavuus. Säännöllisten saavutettavuustestauksien ohella kehityksessä otetaan huomioon myös asiakaspalvelun kautta saapunut käyttäjäpalaute.

Uusiakin projekteja on jo tehty jatkokehityksen puitteissa. Yksi merkittävimmistä kokonaisuuksista oli asiakkuudenhallintajärjestelmän vaihto Salesforcen CRM-järjestelmään. Olemme tukeneet vaiheittaista järjestelmän vaihdosta yhteistyössä Salesforce-konsultointitalo Fluidon kanssa.


Sinua voisi kiinnostaa myös

Rejlers

Tekijä: Knowit Experience

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 100 000 €

Yhtenäinen verkkosivusto tukemaan Rejlersin visiota ja kasvua Rejlers on vuonna 1942 perustettu tekniikka- ja konsultointiyritys, joka toimii Ruotsissa, Suomessa, Norjassa ja Arabiemiirikunnissa. Visionsa ”Home of the Learning Minds” kautta Rejlers tukee siirtymää uusiutuvaan energiaan sekä parantaa infrastruktuurin, teollisuuden ja rakentamisen kestävyyttä arvopohjaisen digitalisaation avulla. Rejlersin verkkosivustot eivät kuitenkaan tukeneet tehokkaasti yrityksen tavoitteita, vaan sivustokokonaisuus oli […] Lue lisää

Senaatti-kiinteistöjen asiointipalvelu

Tekijä: Knowit Experience

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 30 000–60 000 €

Senaatti-kiinteistöt panostaa vahvasti digitaalisen asiakaskokemuksensa kehittämiseen. Tätä tukemaan luotiin uusi asiointipalvelu, joka tarjoaa selkeän ja yksilöidyn kokemuksen jokaiselle käyttäjälle. Lähtökohdat Senaatti-kiinteistöt on valtion kiinteistöasiantuntija ja toimitilakumppani. Senaatti luo asiakkaidensa kanssa toimivia työympäristöjä ja vastaa niiden ylläpidosta, kehittää valtion kiinteistövarallisuutta sekä pitää huolta kulttuurihistoriallisista kohteista. Senaatin toimintaan liittyy useita erilaisia digitaalisia palveluita, joita heidän asiakkaansa hyödyntävät. […] Lue lisää

Kotimuuttojen ja muuttotarvikkeiden verkkokaupat: Niemi Palvelut Oy

Tekijä: Trimedia Oy

Tärkein teknologia: Asiakaskohtainen ohjelmointityö

Projektin budjetti: 30 000–60 000 €

Verkkosivustouudistuksen rinnalla rakennettiin Niemi.fi-sivuston yhteyteen räätälöity Laravel-pohjainen kokonaisuus. Tämä mahdollisti sekä muuttotarvikkeiden verkkokaupan että kotimuuton tilauspalvelun tarjoamisen suoraan verkkosivujen kautta. WordPress-pohjaisen niemi.fi-sivuston yhteyteen toteutettiin: Muuton tilaus: https://kotimuutot.niemi.fi Muuttotarvikkeiden verkkokauppa: https://kauppa.niemi.fi Projekti oli monella tapaa edelläkävijä – erityisesti Laravelin ja WordPressin saumaton yhdistäminen ja uudet tekniset ratkaisut avasivat Niemi-palveluille uusia mahdollisuuksia tehostaa muuttoliiketoimintaa. Toteutus sisälsi mm.: […] Lue lisää

Lujatalo

Tekijä: Knowit Experience

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 100 000 €

Lujatalon verkkosivustouudistuksessa kaiken lähtökohtana oli vahva käyttäjälähtöisyys. Suunnittelussa irtauduttiin organisaatiolähtöisestä rakenteesta ja navigoinnista tehtiin sivuilla käyttäjälle helppoa ja intuitiivista. Teknisellä puolella sivusto hyödyntää Jamstack-arkkitehtuuria, joka tekee käyttäjäkokemuksesta saumattoman sivujen latautuessa silmänräpäyksessä. Suunnittelussa haettiin selkeyttä ja rauhallisuutta Projektia lähdettiin toteuttamaan kahdessa vaiheessa. Ensimmäinen osa oli suunnitteluvaihe, joka vietiin läpi neljässä teemoitetussa työpajassa. Alun ideointivaiheessa kuultiin suurempaa […] Lue lisää

Palvelukokonaisuus: Niemi Palvelut Oy

Tekijä: Trimedia Oy

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 30 000–60 000 €

Niemi-sivustokokonaisuus toteutettiin tiiviissä yhteistyössä asiakkaan, Trimedian ja Suomen Digimarkkinoinnin kanssa. Projektin päämääränä oli luoda visuaalisesti houkutteleva ja mobiililaitteilla sujuvasti toimiva verkkosivusto, joka esittelee selkeästi muuton ja logistiikan eri palvelut, sekä mahdollistaa muuttotarvikkeiden tai kotimuuton tilauksen verkkosivuilta. 1. Verkkosivut: https://niemi.fi toteutettiin WordPress-alustalla. 2. Muuton tilaus: https://kotimuutot.niemi.fi rakennettiin Laravel Nova -alustalle. 3. Muuttotarvikkeiden verkkokauppa: https://kauppa.niemi.fi toteutettiin myös […] Lue lisää

Veronmaksajat

Tekijä: Knowit Experience

Tärkein teknologia: Muu tuotepohjainen toteutus

Projektin budjetti: yli 100 000 €

Veronmaksajain Keskusliitto lähti uudistamaan verkkopalveluaan ja halusi tehostaa verkon kautta tapahtuvaa jäsenhankintaa, sekä tarjota jäsenilleen entistä parempaa palvelua myös digitaalisissa kanavissa. Miten poikkeuksellisen laaja sisältöpankki ja käyttäjien moninaiset tarpeet sovitettiin yhteen saumattomaksi digitaaliseksi neuvonta- ja asiantuntijapalveluksi? Veronmaksajain Keskusliitto, tuttavallisemmin Veronmaksajat, on kotitalouksien, yritysten ja yhteisöjen riippumaton järjestö. Liitto neuvoo suomalaisia kaikissa verotukseen liittyvissä elämäntilanteissa, ajaa […] Lue lisää

Vierityspalkki.fi

Julkaistu vuodesta 2006. Vierityspalkki on blogi verkkopalveluiden kehityksestä, internetin teknologioista ja alan toimistoista. Seuraa, niin tiedät miten ja kenen toimesta syntyvät parhaat verkkopalvelut, verkkokaupat ja räätälöidyt web-sovellukset. Uutiskirjeellä on jo yli 1100 tilaajaa.


Tilaa uutiskirje.

  • 40-50 asiantuntija-artikkelia vuosittain.

    Toimitettua asiasisältöä verkkopalveluiden uudistuksista ja kotimaisen ohjelmistoalan tapahtumista. Vierityspalkki nostaa esiin alan puheenaiheita ja tuoretta tutkimustietoa, osallistuu keskusteluun sekä haastattelee alan asiantuntijoita ja toimistoja. Julkaistuja artikkeleita jo yli 1000 kappaletta.


    Kaikki artikkelit

  • 150-200 julkaistua referenssicasea joka vuosi.

    Julkaisut-palsta tarjoaa näkyvyyttä kiinnostaville uusille verkkopalveluille ja web-sovelluksille, ja antaa asiakkaille mahdollisuuden arvioida eri toimistojen osaamista.


    Selaa toimistojen julkaisuja

  • 300-400 työpaikkailmoitusta vuosittain.

    Vuodesta 2007 toiminut ilmoituspalsta on edelleen sivuston suosituin osio. Moni asiantuntija on löytänyt useammankin työpaikan palstan kautta vuosien varrella.


    Selaa avoimia työpaikkoja

  • 31 kokenutta digitoimistoa

    on päässyt aina ajantasaiselle Toimistot-listalle. Lista on auttanut asiakkaita löytämään kokeneita digitoimistokumppaneita jo usean vuoden ajan. Lista keskittyy WordPress-toimistoihin ja räätälöityjen web-sovellusten tekijöihin.


    Selaa Toimistot-listaa

Tilaa kuukausikirje

Kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje koostaa artikkelit, julkaisut, työpaikat ja linkkivinkit. Kirjeellä on jo yli 1100 tilaajaa.
Huom. Sähköpostiosoitettasi ei luovuteta eteenpäin, eikä käytetä mihinkään muuhun tarkoitukseen – ihan oikeasti.

Siirry takaisin sivun alkuun