Nettiauto.com uudistui ja erillinen mobiiliversio jäi vihdoin historiaan
Nettiauto.com siirtyi keväällä uuteen versioon, joka on nyt sama kaikille laitteille. Aiemmin erillinen mobiiliversio jää pois. Taustalla on myös muutos käyttäjien toiminnassa, nykyisin jopa 2/3 palvelun käyttäjistä käyttää mobiililaitetta tai tablettia. Monien kuluttajapalveluiden käyttötottumuksissa tämä pienempien kosketuslaitteiden yleistyminen onkin ollut aika tasaista. Kun kyse on kuluttajista, isotkin ostokset ja vertailut hoidetaan kännykällä tai jollain muulla lasipalasella. Autokauppa ei ole tästä poikkeus.
Erillinen mobiiliversio kuulostaa ehkä retrolta, mutta kyllähän niitä oikeasti on edelleen aika paljon isoilla palveluilla. Jos haluaa saada aidosti kevyen ja nopean sivuston, joka on myös näyttävä ja huippulaadukas isolla näytöllä, pitää tehdä moni asia todella hyvin, jotta kummatkin ulottuvuudet tulevat palveltua.
Nettiauton uudistuksessa ehkä kiinnostavinta on kuitenkin se, miten siirtymä on hoidettu. Edelleenkin vanha versio löytyy osoitteesta classic.nettiauto.com, eikä Nettiauto ole pakottanut käyttäjiään siirtymään uuteen. Seuraavassa kuvassa tämä vanha versio (classic).
Tällainen rinnakkaismalli ei ole aina se helpoin toteutettava, ja siksi moni palvelu suututtaa käyttäjänsä hyppäämällä yhdessä hetkessä vanhasta uuteen. Nettiautossa on selvästi kuitenkin ymmärretty, että oma käyttäjäkunta on liian arvokas suututettavaksi.
Uusi sivusto tuli peräti puoli vuotta aiemmin myös beta-versiona ulos, ja siitä kerättiin palautetta ja sitä testattiin. Kaikki saivat rauhassa tutustua siihen, mitä on tulossa, mikä muuttuu enemmän, mikä vähemmän.
Keväällä uuden sivuston julkaisussa vanha sivusto siis siirrettiin classic.nettiauto.com osoitteeseen ja sen käyttöä oli mahdollista jatkaa. Sivusto on edelleen toiminnassa.
On hienoa, että ainakin joissain paikoissa tällaista harkittua siirtymää osataan tehdä.
Myös Nettiauton uudistukset on selvästi mietitty ja testattu huolella. Toimivaa palvelua ei ole muutettu uudenlaiseksi hätäisesti. Uuden sivuston näkyvimmät uudistukset ovat ulkonäössä, joka on aiempaa toimivampi isoilla näytöillä ja palvelee kosketusnäyttöjä merkittävästi paremmin. Seuraavassa kuvassa uudistunut sivusto.
Uudella sivustolla on myös personointia käytössä, vaikka käyttäjä ei olisi kirjautuneena. Sivusto muistaa edelliset haut, ja osaa myös kertoa kuinka monta uutta autoa on ilmestynyt näihin hakuihin edellisen käynnin jälkeen.
Nettiauto.com onkin hyvä esimerkki palvelusta, jolla on varmasti todella paljon uskollisia käyttäjiä, jotka käyvät sivustolla jatkuvasti. Monelle sivusto on myös työkalu, jonka odotetaan toimivan hyvin luotettavasti ja ennustettavasti, ja palvelevan jatkuvaa käyttöä parhaalla mahdollisella tavalla.
Tällaiselle sivustolle personointi ja palaavien kävijöiden parempi palvelu istuu hyvin.
Aiemmin Nettiauto.comilla oli myös kaksi erilaista hakukäyttöliittymää, joista toisella pystyi kohdentamaan hakuaan tarkemmin kuin perushaulla. Tämä ”ammattilaisen hakukone” on nyt poistunut ja kaikki käyttäjät pyritään palvelemaan yhdellä hakukäyttöliittymällä.
Kannattaa myös huomioida, että Nettiauto.comissa ei ole lainkaan tyypillistä helppoa sivustohakua, johon voi vain alkaa kirjoittamaan asioita. Voi olla, että sellaistakin on jossain kohtaa yritetty, mutta kun kohteiden massa on suuri ja haut usein hyvin täsmällisiä, tuottaa ”monimutkaisempi” hakukäyttöliittymä tyytyväisempiä käyttäjiä. Aina hyvä käytettävyys ei siis ole sama asia helpoin mahdollinen käyttöliittymä. Seuraavassa kuvassa Nettiauto.comin käsitys ”hakulaatikosta”, eli yläreunan hakutoiminnon painamisen jälkeinen näkymä.
Myös etusivulle upotettu versio edustaa varsin monimutkaista hakukäyttöliittymää, vaikka onkin Nettiauton maailmassa se yksinkertaisempi versio. Seuraavassa kuvassa etusivulla oleva hakukenttä.
Nettiauto.comin uudistus on oikeastaan kiinnostava juuri siitä syystä, miten vähän se muuttui, vaikka uudistus oli varmasti massiivinen pellin alla. Kun jokin toimii, ei sitä kannata liikaa uudistaa kerralla, vaan tärkeämpää on tehdä oikeansuuntaista pienkehitystä palvelulle. Etenkin tällaiset työkalumaisesti käytettävät isot sivustot myös usein noudattavat aika erilaisia pelisääntöjä, kuin mitä ehkä ne tavallisimmat käytettävyyssäännöt sanovat.
Tärkeintä on tehdä asioita, jotka toimivat omille, kaikkein arvokkaimmille käyttäjille. Nettiauto.com tuskin puhuttelee koskaan satunnaista auton ostajaa, joka haluaa vain nopeasti ostaa jonkun renkailla varustetun kuljetusvälineen. Nettiauton kohderyhmä on ihan jotain muuta, ja tämä tunnutaan Nettiauton kehitysosastolla ymmärtävän.
Mikä on Nettiauton tulevaisuus?
Se on sitten ihan toinen kysymys, onko Nettiauton nykyinen konsepti se kaikkein järkevin. Palveluhan on Alman omistuksessa mennyt yhä enemmän mainoksiin keskittyvän sivuston suuntaan. Varsinaisia toiminnallisia uudistuksia ei ole näkynyt vuosiin, eikä autoliikkeidenkään palvelu ole vaikuttanut olevan prioriteetti.
Tämän(kin) seurauksena useampi automyyjä on ryhtynyt panostamaan omiin kanaviinsa. Etenkin isojen automyyjien näkökulmasta Nettiauto on yhä rämettyneempi portaali, joka ehkä toimii jollekin joukolle, mutta ei ole matkalla enää koko kansan autoportaaliksi.
Almalle ehkä mainosmyynti riittää, eikä tarvetta ole kehittää palveluita paremmiksi. Alman näkökulmasta Nettiauto on vain yksi palanen isommassa portfoliossa. On aika helppo sanoa, että palvelun suunta olisi varmasti toisenlainen, jos kyse olisi itsenäisemmästä liiketoiminnasta.