Gramex – musiikin käyttölupien verkkokauppa
Verkkopalvelu helpottamaan lupien ostamista
Gramex on musiikin tekijänoikeuksia valvova järjestö, jonka tehtävänä on huolehtia, että muun muassa julkisissa tiloissa, tilaisuuksissa, esityksissä ja radiossa soitettavasta musiikista maksetaan korvaus sen tekijälle.
Virnex on kehittänyt Gramexille verkkokaupan, jolla sen asiakkaat voivat hankkia äänitemusiikin käyttölupia. Kauppa on suunnattu ammattilaisille, jotka käyttävät äänitemusiikia radiossa tai televisio-ohjelmissa. Käyttöoikeuksia voidaan hakea ja ostaa äänitteen käyttötarkoituksen mukaisesti (radio, televisio, AV-tuotanto) tai ostaa yksittäin esittäjän ja kappaleen nimen perusteella.
Ratkaisu
Perinteisesti verkkokauppa integroidaan toiminnanohjausjärjestelmään, CRM:ään tai tuotetiedon hallintaan. Gramexin tarve on kyetä yhdistelemään eri tietolähteiden datoja tietoturvallisessa, järjestelmäriippumattomassa ympäristöstä, josta mm. tuotetaan äänitteiden oikeudenhaltijoille tehtäviin tekijänoikeusmaksujen tilityksiin tarvittavat tiedot.
Virnexin ratkaisu, Asiakastiedon Datahub on asiakastietoalusta, joka kerää tiedot useista eri lähteistä ja yhdistää ne yhdeksi asiakasprofiiliksi. Jäsennellyt tiedot ovat minkä tahansa järjestelmän käytettävissä.
Mitä saavutettiin?
Asiointi ja lupien ostaminen on koottu kehitettyyn verkkokauppaan. Yksittäisten järjestelmien sijaan kaikki asiakastieto on nyt yhdessä tietokannassa, johon voidaan integroida minkä tahansa järjestelmä tiedon käyttämistä varten. Kerätty asiakastieto ei ole järjestelmäriippuvaista, eikä se häviä järjestelmiä vaihdettaessa.
Tietokantaan kerättyä dataa voidaan myös yhdistellä, jolloin näkymä asiakkaaseen on huomattavasti laajempi kuin yksittäisen järjestelmän, yhtä tarkoitusta varten kerätyn tiedon perusteella. Kun eri yksiköiden ja funktioiden tieto on yhdistettävissä, asiakasta voidaan myös palvella paremmin.
Projektin eteneminen
Ensimmäisen vaiheen tarkoitus oli käytettävyyden parantaminen musiikkilupien ostossa ja soittomäärien raportoinnissa sekä Gramexille että asiakkaille. Uusi verkkokauppa teki helpompaa niin ostamisesta kuin kaupan hallinnasta. Raportoinnin helpottuminen säästi asiakaspalvelijoiden ja asiakkaiden aikaa. Seuraavaksi verkkokaupalle ja raportoinnista kerätylle tiedolle luotiin palveluväylä, jota pitkin tietoa on helpompi liikutella ja se kerääntyy yhteen paikkaan – datahubiin. Hubiin kerättyä tietoa voidaan käyttää millä tahansa järjestelmällä ja yhdistellä esteettä.
Projektin hyödyt asiakkaalle
Gramex voi tarjota paremman asiointikokemuksen asiakkailleen helppokäyttöisen verkkoasioinnin kautta:
– Verkkokaupan hallinta Gramexille on helpompaa
– Asiakastieto on datahubissa ja helposti käytettävissä minkä tahansa järjestelmän kautta
– Eri tietojen tiedon yhdisteltävyys tarjoaa paremman näkymän asiakkaaseen
– Asiakasta voidaan palvella paremmin
Teknologia
Front End: VueJS, Back End: PHP/Laravel, Integraatiot: PipeDrive- ja Apollon-tekijänoikeuspalveluun.
Lue lisää: Verkkokaupan uudistus – kaikki julkaisut Vierityspalkissa
Erinomainen projektinhallinta, asiakaspalvelu ja asiakkaan liiketoiminnan ymmärtäminen