Vuoden huiput -verkkosovellus

Toimiston ilmoittama referenssi

Tekijä: redandblue

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 30 000–60 000 €

Projektin tyyppi: Järjestön verkkopalvelu, Web-sovellus, mobiilisovellus tai asiointipalvelu

Grafian järjestämä Vuoden Huiput on Suomen merkittävin luovan suunnittelun kilpailu, joka on suunnittelijoiden itsensä vuonna 1980 perustama. Vuosittain järjestettävä tapahtuma tähtää suunnittelun tason nostamiseen, luovuuden ja omaperäisyyden voimistamiseen ja suunnittelijoiden ammattitaidon kehittämiseen. Tapahtumakokonaisuuteen kuuluu kilpailu, festivaali, palkintogaala, palkittuja töitä esittelevä näyttely sekä vuosikirja. Kilpailussa on 15 sarjaa luovan suunnittelun eri osa-alueilta.

Lähtökohdat

Vuoden huippujen verkkosivut olivat palvelleet grafialaisia jo 10 vuotta, ja niille kaivattiin uudistusta. Redandblue lähti uudistamaan sivustoa Grafia.fi-verkkopalvelu-uudistuksen yhteydessä, mutta kuitenkin omana palvelunaan. Sivustot käyttävät osittain yhteneviä Gutenberg-lohkoja ja ulkoasuelementtejä.

Konseptointi ja suunnittelu

Projektin alussa järjestettiin useampi konseptointityöpaja, joissa käytiin läpi kohderyhmät, tavoitteet, tekniset reunaehdot sekä erityisesti tuomarointiin liittyvä palvelupolku tuomarin, ylityomarin, Grafian adminin sekä järjestelmän toimintojen osalta.

Lisäksi kartoitettiin kilpailuun osallistuvan freelancerin, Nuoren luovan tai yrityksen käyttäjäpolku. Monimutkaiset ja vaiheikkaat polut saatiin kirjattua tekniseksi vaatimusmäärittelyksi, joiden pohjalta tehtiin palvelun tekninen arkkitehtuuri ja tekninen suunnitelma.

Sivuston suunnitteluvaiheessa tehtiin käyttöliittymä- ja visuaalisen suunnittelun prototyypit sekä desktop- että mobiiliversioista.

Tekniset ominaisuudet

Vuoden huiput -sivusto toimii markkinointi-, viestintä- ja palkittujen töiden arkistointipalveluna kilpailulle. Palvelun kautta ilmoitetaan kilpailuun osallistuvat työt, maksetaan ilmoittautumiset sekä tuomaroidaan kunkin vuoden tuomarien toimesta ensimmäisen vaiheen kilpailutyöt.

Osana ilmoittautumista toimii töiden maksaminen erilaisilla maksuvaihtoehdoilla sekä laskulla joko yksittäisenä työnä tai ryhmälaskuna, joka kasaa yhteen useamman ilmoitetun työn kustannukset.

Sivuston suunnittelussa vuodenhuiput.fi julkinen puoli on suppeampi kokonaisuus, joka hyödyntää WordPressin kustomoituja Gutenberg-lohkoja. Sisällöissä on tietoa sivuston kategorioista, tuomareista ja aikatauluista.

Teemaa suunniteltaessa on otettu huomioon kilpailun vuosittain vaihtuva ulkoasu, jota voidaan julkaisujärjestelmän kautta päivittää asiakkaan toimesta ilman teknisen toimittajan apua.

Sivustolle migroitiin uudistuksen yhteydessä valtava arkisto kilpailussa palkittuja töitä, joita voi nykyään suodattaa ja selata nimen, vuoden ja palkinnon tyypin avulla vuoden 1980 palkinnoista asti.

Kirjautuminen palveluun tapahtuu ”Grafia-tunnuksilla”, jotka ovat yhtenäiset sekä Grafia.fi-verkkopalvelussa että Vuoden huiput -palvelussa. Käyttäjät ovat Grafian jäseniä, joiden tiedot tuodaan integraation avulla Gruppo-jäsenrekisteripalvelusta ajantasaisesti jäsenmuutosten osalta. Jäseneksiliittymisprosessi uudistettiin samalla Grafia.fi-sivuston uudistuksen kanssa.

Tuomarointiprosessi

Merkittävänä muutoksessa koko kilpailun historiaan, koko tuomarointiprosessi uudistettiin. Vuonna 2024 esituomaroinnit tapahtuvat kokonaan kirjautumisen takana saman sivuston hallinnan puolella. Automatisoitu prosessi säästää merkittävästi Grafian työntekijöiden työaikaa jatkossa.

Kirjautuneen käyttäjän näkymiin toteutettiin räätälöidyt käyttöliittymät kilpailutöiden ilmoittautumisten hallintaan sekä tuomarointiin liittyen. Käyttöliittymä on dynaaminen ja toteutettu Vue.js javascript-kirjastolla. Erityistä huomiota kiinnitettiin käyttöliittymäelementtien saavutettavuuteen. Data liikkuu WordPressin tietokannan ja käyttöliittymän välillä räätälöityjen REST-rajapintojen kautta. Näiden toteutuksessa huomioitiin tietoturva ja tietosuoja rajaamalla rajapintojen käyttöoikeudet tarkasti. Kokonaisuuteen kuuluu myös räätälöity WooCommerce asennus, jota hyödynnettiin kassa-sivun, maksurajapintojen ja tilausvahvistusten osalta.

Testausvaiheessa tuomarointiprosessia simuloitiin asiakkaan kanssa yhteisessä testaustyöpajassa, jossa käytiin läpi kaikkien roolien palvelupolut sovelluksessa.

Julkaisujärjestelmän osalta asiakas voi rakentaa jokaisen vuoden erikseen itsenäisesti, ja päivittää sivuston valikkoja ja sisältöjä haluamallaan tavalla. Sivusto on AA-tason saavutettava.

Asiakkaan kommentti:

“Kuten Grafian omat verkkosivut, oli vuodenhuiput.fi -sivustokin melko vanha ja päivityksen tarpeessa. Tavoitteena oli sivuston käytön helppous sekä osittainen automatisointi niin hallinnoinnin kuin työn ilmoittajankin osalta.

Sivuston konepellin alla on paljon toimintoja, joita tavallinen verkkosivuvierailija ei huomaa. Ilmoitetut työt siirtyvät kilpailun eri vaiheiden kautta tuomaroinnista shortlistalle sekä Vuoden Huiput -arkistoon. Prosessin aikana kertynyttä kilpailutyökohtaista tietoa käytetään myös vuosikirjan tekemiseen. Tämän lisäksi järjestelmään sisältyy erilaisia käyttäjäryhmiä, joilla kullakin on oma näkymänsä kilpailutöihin. Verkkosivujen tarpeet olivat laajat ja vaaditut ominaisuudet moniulotteiset, eivätkä varmastikaan helpoimmasta päästä.

Redandbluen kanssa työskentely on ollut todella vaivatonta sivuston haastavuudesta huolimatta. He tekivät monimutkaisistakin asioista helposti lähestyttäviä ja olivat aina valmiit auttamaan pienissäkin epäselvyyksissä. Redandbluen sujuva työprosessi auttoi meitä miettimään tarvittavia ominaisuuksia vielä kerran ja löytämään uusia parempia tapoja tehdä asioita. Prosessi eteni aikataulussaan erinomaisesti ja Redandbluen kanssa kaikki on ollut todella sujuvaa. Kiitos Redandbluen loistavalle tiimille, olemme olleet todella tyytyväisiä!”

Julia Valanne, Tuottaja, Vuoden Huiput & Huiput Creative Festival ja Katri Soramäki Toiminnanjohtaja, Grafia ry

Redandbluen kanssa työskentely on ollut todella vaivatonta sivuston haastavuudesta huolimatta. He tekivät monimutkaisistakin asioista helposti lähestyttäviä ja olivat aina valmiit auttamaan pienissäkin epäselvyyksissä.

Julia Valanne, Tuottaja, Vuoden Huiput & Huiput Creative Festival ja Katri Soramäki Toiminnanjohtaja

Erinomainen projektinhallinta, asiakaspalvelu ja asiakkaan liiketoiminnan ymmärtäminen


Sinua voisi kiinnostaa myös

Lotta Svärd -säätiö

Tekijä: Poutapilvi web design Oy

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 10 000–30 000 €

Projektin tyyppi: Järjestön verkkopalvelu

Lotta Svärd Säätiön tarve verkkosivu-uudistukselle oli tyypillinen: käsissä olivat tekniikaltaan, sisällöltään ja ilmeeltään vanhentuneet verkkosivut. Lisäksi säätiön eri toiminnoilla oli omia verkkosivuja erilaisilla URL-osoitteilla, mikä rikkoi yhtenäistä brändiä ja vaikeutti tiedon löytämistä. Uudistetun verkkosivuston tavoitteena on tukea Lotta Svärd Säätiön brändiä sekä lottaperinnön uudistamista ja tulevaisuuteen suuntautumista. Useat eri säätiön toiminnot, kuten Lottasäätiö, Lottamuseo ja […] Lue lisää

Plussalaiset-verkkosovellus

Tekijä: Hion

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 60 000 €

Projektin tyyppi: Uutissivusto, verkkolehti tai blogi, Web-sovellus, mobiilisovellus tai asiointipalvelu, Yrityksen sivusto kuluttajille

Vauvan ja vanhemman matkassa – Verkkosovellus, jonka sisältö mukautuu elämäntilanteeseen Loimme yhdessä Kaksplussan kanssa Plussalaiset-verkkosovelluksen, joka tarjoilee personoitua sisältöä ja etuja vanhemmille ja odottajille lapsen iän ja vanhemmuuden elinkaaren mukaan. Kaksplussan toimintakenttä on murroksessa Kaksplus on Otavamedian omistama, Suomen johtava digitaalinen vanhemmuusmedia. Kaksplus on edelläkävijä digitaalisten palveluiden kehittämisessä ja tarjoaa lukijoilleen ajankohtaista ja luotettavaa tietoa […] Lue lisää

Y-Säätiön verkkopalvelu

Tekijä: redandblue

Projektin budjetti: yli 60 000 €

Projektin tyyppi: Järjestön verkkopalvelu

Y-Säätiö on Suomen neljänneksi suurin vuokranantaja ja merkittävä asunnottomuuden poistamisen suunnannäyttäjä, joka edistää asukkaidensa hyvinvointia ja kestävää elämäntapaa, jotta jokaisella on koti. Y-Säätiö vuokraa kohtuuhintaisia asuntoja niitä tarvitseville ja työskentelee asunnottomuuden poistamiseksi. Y-Säätiön verkkopalvelun lanseerauksen yhteydessä julkistettiin Y-Säätiön uusi ilme. Verkkopalvelu-uudistuksessa asuntoensin.fi-sivusto tuotiin osaksi Y-Säätiön sivustoa. Sivuston rakennetta selkiytettiin aikaisemmasta, ja tavoitteena oli myös saavutettavuuden […] Lue lisää

Suomen Kiinteistönvälittäjät ryn sivuston uudistus

Tekijä: redandblue

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 60 000 €

Projektin tyyppi: Järjestön verkkopalvelu

Suomen Kiinteistönvälittäjät ry (SKVL) on voittoa tavoittelematon järjestö, jonka missiona on turvallisen ja lainmukaisen asunnon vaihdon mahdollistaminen. SKVL:n jäsenverkoston avulla asunnon vaihtaja saa paikallisen, vastuullisen asiantuntijan avukseen ja saa kaiken tarvitsemansa lainmukaisen tiedon löytääkseen kodin turvallisesti. SKVL toimii myös lainsäädännön kehittäjänä sekä neuvonantajana ja valvoo alalla toimivien jäsenyrittäjien toimintaa eettisesti. Redandblue uudisti SKVL:n verkkosivuston, ja […] Lue lisää

Hollolan kunnan verkkosivusto

Tekijä: redandblue

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 60 000 €

Projektin tyyppi: Julkishallinnon verkkopalvelu, Kunnan verkkopalvelu

Erityistä: Saavutettavuus testattu ja huomioitu osana projektia

Hollolan kunta on Päijät-Hämeessä sijaitseva, n. 23 000 asukkaan kunta. Hollolan kunnan brändi oli uudistettu muutama vuosi aiemmin, ja nyt oli aika tuoda brändi esiin entistä paremmin uuden verkkopalvelun (www.hollola.fi) myötä. Hollolan kunnan aiemmassa, sekä tekniikaltaan että sisällöiltään paikalleen jämähtäneessä verkkopalvelussa kokonaisuus oli hajanainen ja vaikeasti hahmotettava. Uuden verkkopalvelun lähtökohtana olikin käyttäjälähtöisyys ja selkeys. Uudistuksessa […] Lue lisää

Ilmastoinfo

Tekijä: redandblue

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 10 000–30 000 €

Projektin tyyppi: Julkishallinnon verkkopalvelu

HSY:n Ilmastoinfo tarjoaa asiantuntevaa ja puolueetonta neuvontaa energiatehokkuudesta ja uusiutuvasta energiasta. Lähtökohdat ja tavoitteet HSY:llä oli aikaisemmin kaksi erillistä verkkopalvelua, joissa toisessa oli kirjautumisen takana tehtäviä verkkokursseja, ja toisessa tekstimuotoista energiatehokkuuteen liittyvää sisältöä sekä ladattavia materiaaleja. Uuden Ilmastoinfo-sivuston tarkoituksena on koota näiden kahden sivuston sisällöt yhdeksi yhdenmukaiseksi tietopaketiksi, josta eri kohderyhmät kuten asukkaat, isännöitsijät, pientaloasujat […] Lue lisää

Vierityspalkki.fi

Julkaistu vuodesta 2006. Vierityspalkki on blogi kotimaisen internet-alan trendeistä, teknologioista ja alan toimistoista. Seuraa, niin tiedät miten ja kenen toimesta syntyvät parhaat verkkopalvelut, verkkokaupat ja räätälöidyt web-sovellukset. Uutiskirjeellä on jo yli 1000 tilaajaa.


Tilaa uutiskirje.

  • 40-50 asiantuntija-artikkelia vuosittain.

    Toimitettua asiasisältöä kattavasti teknologioista ja web-alan ilmiöistä. Vierityspalkki nostaa esiin alan puheenaiheita ja tuoretta tutkimustietoa, osallistuu keskusteluun sekä haastattelee alan asiantuntijoita ja toimistoja. Julkaistuja artikkeleita jo yli 1000 kappaletta.


    Kaikki artikkelit

  • 150-200 julkaistua referenssicasea joka vuosi.

    Julkaisut-palsta tarjoaa näkyvyyttä kiinnostaville uusille verkkopalveluille ja web-sovelluksille, ja antaa asiakkaille mahdollisuuden arvioida eri toimistojen osaamista.


    Selaa toimistojen julkaisuja

  • 300-400 työpaikkailmoitusta vuosittain.

    Vuodesta 2007 toiminut ilmoituspalsta on edelleen sivuston suosituin osio. Moni asiantuntija on löytänyt useammankin työpaikan palstan kautta vuosien varrella.


    Selaa avoimia työpaikkoja

  • 31 kokenutta digitoimistoa

    on päässyt aina ajantasaiselle Toimistot-listalle. Lista on auttanut asiakkaita löytämään kokeneita digitoimistokumppaneita jo usean vuoden ajan. Lista keskittyy WordPress-osaajiin ja räätälöityjen web-sovellusten tekijöihin.


    Selaa Toimistot-listaa

Tilaa kuukausikirje

Kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje koostaa artikkelit, julkaisut, työpaikat ja linkkivinkit. Kirjeellä on jo yli 1000 tilaajaa.
Huom. Sähköpostiosoitettasi ei luovuteta eteenpäin, eikä käytetä mihinkään muuhun tarkoitukseen – ihan oikeasti.

Siirry takaisin sivun alkuun