Kokkolan kaupunki – verkkosivustouudistus

Toimiston ilmoittama referenssi

Tekijä: Hion

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 60 000 €

Projektin tyyppi: Julkishallinnon verkkopalvelu, Kunnan verkkopalvelu

Kokkolan verkkosivustouudistuksen kärkinä asukaslähtöisyys, käytettävyys, tiedon löydettävyys ja saavutettavuus

Toteutimme Kokkolan kaupungin verkkosivustouudistuksen WordPress-julkaisujärjestelmään. Uudistetun, alkuvuodesta 2021 julkaistun kaupunkisivuston ilme perustuu Kokkolan kaupungin uuteen brändiin, ja sivusto heijastelee kaupungin strategian linjauksia, joissa korostuvat asukaslähtöisyys, palvelukehitys ja digitaalisuus. Sivustolla on kiinnitetty erityistä huomiota saavutettavuuteen, selkeyteen, sivujen käytettävyyteen, tiedon löydettävyyteen sekä mobiilikäytettävyyteen.

Samalla myös Kokkolan Matkailun visitkokkola.fi-sivusto uudistettiin. Se toteutettiin erillissivustona samaan WordPress Multisite -ympäristöön kokkola.fi-sivuston kanssa.

Lähtökohdan Kokkolan kaupungin verkkosivustouudistukselle antoi vanhojen verkkosivujen yli 10 vuotta käytössä ollut julkaisujärjestelmä, jonka ylläpito oli päättymässä. Verkkosivu-uudistus tuli ajankohtaiseksi myös, koska Kokkolan kaupunki halusi saada tulevaisuuden tarpeisiin ja vaatimuksiin vastaavan verkkosivuston niin käyttäjän kuin ylläpitäjänkin näkökulmista. Kaupungin brändiuudistus ja julkisen sektorin toimijoita velvoittavat EU:n saavutettavuusdirektiivin mukaiset verkkosivustojen saavutettavuusvaatimukset vaikuttivat omalta osaltaan verkkosivu-uudistuksen ajoitukseen.

Verkkosivustouudistuksen tavoitteet

Tavoitteena oli rakentaa uudet kaupunkisivut kustannustehokkaalla, helppokäyttöisellä ja nykyaikaisella julkaisujärjestelmällä. Ehdottomana vaatimuksena oli myös se, että julkaisujärjestelmällä voi helposti luoda erillissivustoja.

Top 8 tärkeintä osa-aluetta, joihin sivustouudistuksessa erityisesti paneuduttiin:

  • Vaivaton ja helppo käyttökokemus.
  • Helppokäyttöinen julkaisutyökalu.
  • Visuaalinen miellyttävyys niin, että verkkosivustojen ulkoasut ovat sukunäköisiä sivustojen kesken, mutta erottuvuuteen ja persoonallisuuteen panostetaan graafisin ja typografisin keinoin.
  • Mobiilikäytön huomioiminen.
  • Saavutettavuus: EU:n saavutettavuusdirektiivin mukainen toteutus.
  • Erillistarpeisiin varautuminen: verkkojulkaisemiseen tarvittavia erillissivustoja on pystyttävä tuottamaan kustannustehokkaasti ja nopeasti, ja WordPressin Multisite -toteutus soveltuu tähän erittäin hyvin.
  • Sivuston tekninen vakaus ja joustavuus.
  • Kustannussäästöt.

Kokkola.fi-WordPress -toteutuksessa kaupungin palvelut selkeästi esillä

Uusi kokkola.fi-sivusto suunnataan erityisesti kokkolalaisille ja Geniemin toteuttamassa verkkosivustouudistuksessa korostetaan kaupungin asukkailleen tarjoamia palveluita. Palvelut on järjestetty selkeiksi kokonaisuuksiksi aihealueittain koontisivuiksi eli yhteenvetosivuiksi, jotka esittelevät lyhyesti ja helposti silmäiltävällä tavalla, millaisia aihealueita, teemoja tai palvelukokonaisuuksia kuhunkin osioon sisältyy.

Sähköisen asioinnin mahdollisuudet on yksittäisillä sivuilla nostettu näkyvästi esiin. Lisäksi sähköiset asiointipalvelut on koottu Asioi verkosta – eKokkola -osioon, johon on pääsy jokaiselta sivulta ylätunnisteesta. Ajankohtaisia tiedotteita esitetään sivustolla aihealueittain eri osioiden koonti- ja sisältösivulla. Käytössä on lisäksi tiedotearkisto, jossa sivujen käyttäjät voivat suodattaa tiedotteita mm. aihealueittain tai vaikkapa avainsanoittain.

Erillissivustolla on erityinen tehtävä

Kokkola.fi-verkkosivusto kattaa kaupungin eri toiminnot ja samassa julkaisujärjestelmässä, mutta erillissivustona, on matkailun Visit Kokkola -sivusto. WordPress-alustalle toteutettu sivusto mahdollistaa monia toimintoja, joilla voidaan parantaa mielenkiintoisten kohteiden löydettävyyttä matkailijoille.

Sivuston helppo hallinta helpottaa sisällöntuottajien työtä

Kokkola.fi- ja visitkokkola.fi -sivustojen toteutus WordPress Multisitena mahdollistaa mm. sen, että molempia sivustoja pääsee hallinnoimaan yhden kirjautumisen takaa. Kirjautumista varten toteutettiin integraatio Kokkolan kaupungin Azure AD -järjestelmään, joten sisällöntuottajat ja ylläpitäjät pääsevät kirjautumaan WordPressin hallintaan omilla AD-tunnuksillaan.

Kokkola.fi-sivuston yhteyshenkilöiden ja toimipaikkojen tiedot tuodaan sivustolle kaupungin Fonecta Totaali -järjestelmästä. Tällöin näitä tietoja hallitaan ja päivitetään vain yhden järjestelmän kautta. Toimipisteiden sijainnin saa avattua Trimble-karttanäkymään. Kokkolan tapahtumatiedot tuodaan erilliseltä tapahtumasivustolta, joka on toteutettu Eventz.today -järjestelmällä (nykyiseltä nimeltään Townbase).

Tieto löytyy helposti sivustohaulla

Kokkola.fi-sivustolla on sivustohaku sekä erillinen yhteystietojen hakemisto. Sivustohaku ulottuu kaikkiin saman multisiten sivustoihin, eli tällä hetkellä kokkola.fi-sivuston lisäksi visitkokkola.fi-sivustoon. Kävijä löytää siis saman hakutoiminnon kautta laajemmin tietoa ja hakutulokset on jaoteltu selkeästi sivustokohtaisesti omille välilehdilleen. Ennakoiva haku ehdottaa kävijälle hakutuloksia ja hakutoiminto kohdistuu myös sivustolla jaettuihin tiedostoihin. Sisällöntuottajat voivat parantaa sisällön löydettävyyttä haulla asettamalla sisältöihin hakusanoja, jotka hakutoiminto huomioi.

Hakutoiminnallisuuksiin otettiin käyttöön myös Voikko -oikoluku- ja tavutusohjelmisto. Sivuston käytettävyyttä parannettiin ReadSpeaker-työkalun avulla, joka mahdollistaa sisällön kuuntelemisen.

WordPress-toteutus kerää kiitosta käyttäjiltä ja sivuston ylläpitäjiltä

Valitulla WordPress-julkaisujärjestelmällä haettiin helppokäyttöisyyttä niin käyttäjien kuin sivuston ylläpitäjienkin näkökulmasta. Verkkosivujen ylläpito on kaupunkiorganisaatiossa hajautettu eri vastuualueille ja sivuston ylläpidosta vastaa tällä hetkellä lähes 120 päivittäjää muiden työtehtäviensä ohella. Tästä syystä on tärkeää, että verkkosivuston päivittäminen sujuu mahdollisimman vaivattomasti. Helppo ylläpito edesauttaa sitä, että sisältö on ajanmukaista ja tuoretta.

Poikkeusolojen vaikutukset sivustouudistusprojektiin

Uusi kokkola.fi -verkkosivusto julkaistiin sovitussa aikataulussa huolimatta koronan luomista poikkeusoloista. Syinä aikataulussa pysymiseen olivat mm. tiivis yhteydenpito asiakkaaseen sekä joustavuus puolin ja toisin.

Jatkokehityksen rooli sivustouudistuksessa

Kokkola.fi -sivustosta julkaistiin ensin kieliversiot sekä suomeksi että ruotsiksi. Myöhemmin valmistui vielä tiiviimpi englanninkielinen versio sivustosta. Verkkosivuston sisältöjen täydentäminen ja viimeistely jatkuvat julkaisun jälkeenkin. Esimerkiksi tiedotelistaukset täydentyvät sitä mukaa, kun ajankohtaisia tiedotteita julkaistaan.

[Toim. huom. Referenssi on alunperin julkaistu Geniemin nimissä. Geniem tunnetaan nykyisin Hion-nimellä.]

Lue lisää: Kunnan sivustouudistus – kaikki julkaisut Vierityspalkissa


Sinua voisi kiinnostaa myös

Moominbaby.fi

Tekijä: Into-Digital Oy

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 30 000–60 000 €

Projektin tyyppi: Yrityksen sivusto kuluttajille

Erityistä: Käytettävyystestaus oikeilla loppukäyttäjillä

Uusi Moominbabyn verkkosivusto palvelee kuluttaja-asiakkaita koko Euroopassa. Maaversiot palvelusta toteutettiin Suomeen, Saksaan, Portugaliin ja Englantiin. Uudistuksessa keskityttiin palvelun rauhalliseen visuaaliseen ilmeeseen, tuotteiden selkeään esittämiseen sekä monipuoliseen skaalautumiseen useille markkina-alueille. Samalla asiakkaalle toteutettiin markkinoinnin automaation ratkaisuita liittyen ilmaisen tuotenäytteen tilaamiseen. Verkkopalvelu toteutettiin WordPress-sisällönhallintajärjestelmän päälle, mikä tarjosi monipuolisen ja käyttäjäystävällisen alustan asiakkaan sisältöasiantuntijoille. Verkkopalvelun ylläpitäjät hallitsevat verkkopalvelun […] Lue lisää

Veripalvelun uusi verkkopalvelu

Tekijä: Hion

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 60 000 €

Projektin tyyppi: Järjestön verkkopalvelu

Koko Suomen verihuollosta huolehtivan Veripalvelun sivusto palvelee nyt paremmin verenluovutuksen päähenkilöä – eli luovuttajaa. Uudistuksen myötä akuutista veren tarpeesta, kriisitilanteista ja luovutuspaikoista on nyt helpompi viestiä. Mikä on Veripalvelun tärkein tehtävä? Vastata siitä, että kaikki potilaat saavat tarvitsemansa verivalmisteet. Siksi Veripalvelun sivuston pitää puhutella yksittäistä verenluovutusta harkitsevaa ihmistä, tarjota ajankohtaista tietoa veren tarpeesta sekä kertoa, […] Lue lisää

Reka.fi-verkkosivustouudistus

Tekijä: Hion

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 60 000 €

Projektin tyyppi: Yrityksen sivusto yritysasiakkaille (B2B)

Reka.fi-verkkosivustouudistuksessa vaihdettiin julkaisujärjestelmä Drupalista WordPressiin Geniem Oy toteutti suurimman suomalaisomisteisen kaapelivalmistaja Reka Kaapeli Oy:n verkkosivustouudistuksen, jonka myötä uusi reka.fi on kansainväliset mitat täyttävä verkkopalvelu. Geniem vastasi projektin kokonaistoimituksesta, joka sisälsi verkkopalvelun konseptoinnin, käyttöliittymäsuunnittelun, visuaalisen suunnittelun, sivuston teknisen toteutuksen, laadunvarmistuksen sekä uudistetun sivuston ylläpidon. Uusi reka.fi-verkkosivusto julkaistiin kesäkuussa 2021. Verkkosivustouudistuksen lähtökohta ja tavoitteet Uudistuksen lähtökohtina olivat: […] Lue lisää

Kuluttajaliiton verkkosivusto

Tekijä: Hion

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 30 000–60 000 €

Projektin tyyppi: Järjestön verkkopalvelu

Geniem käynnisti Kuluttajaliiton kanssa kuluttajaliitto.fi-sivuston uudistusprojektia keväällä 2020. Kuluttajaliitolla oli tarve uudistaa 5 vuotta vanha WordPress-sivusto uudelle alustalle ratkaisulla, joka helpottaisi sisältöjen ylläpitoa, poistaisi ylläpidossa tehtävää tuplatyötä, parantaisi loppukäyttäjille mobiilikäytettävyyttä ja korjaisi huomatut saavutettavuuspuutteet. Kuluttajaliiton verkkosivuston tavoitteet ja osa-alueet Mikä on Kuluttajaliitto? Kuluttajaliitto on Suomen ainoa kaikille avoin kuluttajien ja julkisten palveluiden käyttäjien edunvalvonta-, koulutus- […] Lue lisää

Kierrätyskeskuksen uusi verkkosivusto

Tekijä: Into-Digital Oy

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 30 000–60 000 €

Projektin tyyppi: Yrityksen sivusto kuluttajille

Erityistä: Testatusti saavutettava verkkopalvelu

Uusi kierratyskeskus.fi on käyttökokemukseltaan yksinkertainen joskin lukuisia käyttäjää helpottavia toimintoja sisältävä verkkopalvelu. WordPress-palvelussa hyödynnetään Gutenberg-editoria, joka mahdollistaa Kierrätyskeskuksen suurelle sisällönhallitsijamäärälle monipuoliset mahdollisuudet sisällön esittämiseen. Palvelun avaintoimintoja ovat Vue.js-sovelluskomponenttina palvelun sisään toteutettu lahjoituspistehaku sekä myymäläkartta. Palvelun käyttäjäpolut suunniteltiin vahvasti näiden toiminnallisuuksien ympärille, sillä analytiikan mukaan ne ovat ensisijaisia toimintoja, joita käyttäjä sivustolta kaipaa. Lue lisää

A-Katsastus

Tekijä: Hion

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 30 000–60 000 €

Projektin tyyppi: Yrityksen sivusto kuluttajille

A-Katsastus on Suomen johtava yksityinen ajoneuvokatsastusten, rekisteröintien ja kuljettajantutkintojen tarjoaja. Lähdimme uudistamaan A-Katsastuksen verkkopalvelukokonaisuutta tilanteessa, jossa konsernilla oli neljä erillistä sivustokokonaisuutta. Tämä näkyi hajanaisena asiakaskokemuksena. Myös silloinen sisällönhallintajärjestelmä koettiin kankeaksi käyttää. Asiakkaamme tavoitteena olikin yhtenäistää kävijän asiakaskokemusta, ja luoda kokonaisuus, joka palvelee loppuasiakasta parhaalla mahdollisella tavalla. Projekti alkoi syväluotaavalla konseptointityöllä mm. kohderyhmäkartoituksen myötä, jonka pohjalta […] Lue lisää

Vierityspalkki.fi

Julkaistu vuodesta 2006. Vierityspalkki on blogi kotimaisen internet-alan trendeistä, teknologioista ja alan toimistoista. Seuraa, niin tiedät miten ja kenen toimesta syntyvät parhaat verkkopalvelut, verkkokaupat ja räätälöidyt web-sovellukset. Uutiskirjeellä on jo yli 1000 tilaajaa.


Tilaa uutiskirje.

  • 40-50 asiantuntija-artikkelia vuosittain.

    Toimitettua asiasisältöä kattavasti teknologioista ja web-alan ilmiöistä. Vierityspalkki nostaa esiin alan puheenaiheita ja tuoretta tutkimustietoa, osallistuu keskusteluun sekä haastattelee alan asiantuntijoita ja toimistoja. Julkaistuja artikkeleita jo yli 1000 kappaletta.


    Kaikki artikkelit

  • 150-200 julkaistua referenssicasea joka vuosi.

    Julkaisut-palsta tarjoaa näkyvyyttä kiinnostaville uusille verkkopalveluille ja web-sovelluksille, ja antaa asiakkaille mahdollisuuden arvioida eri toimistojen osaamista.


    Selaa toimistojen julkaisuja

  • 300-400 työpaikkailmoitusta vuosittain.

    Vuodesta 2007 toiminut ilmoituspalsta on edelleen sivuston suosituin osio. Moni asiantuntija on löytänyt useammankin työpaikan palstan kautta vuosien varrella.


    Selaa avoimia työpaikkoja

  • 31 kokenutta digitoimistoa

    on päässyt aina ajantasaiselle Toimistot-listalle. Lista on auttanut asiakkaita löytämään kokeneita digitoimistokumppaneita jo usean vuoden ajan. Lista keskittyy WordPress-osaajiin ja räätälöityjen web-sovellusten tekijöihin.


    Selaa Toimistot-listaa

Tilaa kuukausikirje

Kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje koostaa artikkelit, julkaisut, työpaikat ja linkkivinkit. Kirjeellä on jo yli 1000 tilaajaa.
Huom. Sähköpostiosoitettasi ei luovuteta eteenpäin, eikä käytetä mihinkään muuhun tarkoitukseen – ihan oikeasti.

Siirry takaisin sivun alkuun