Selkeä eurovaaliehdokkaan sivusto, esimerkkinä Markku Holmi
Otathan huomioon, että tämä artikkeli on yli 16 vuotta vanha, joten sisältö ja linkit eivät ole välttämättä ihan ajan tasalla. Tuoreena lukemisena samasta kategoriasta: Miltä mediatalojen evästelappujen pitäisi oikeasti näyttää?.
Vierityspalkin artikkelisarjassa on aiheena verkkosivujen konseptisuunnittelu ja siihen liittyvät vaiheet, menetelmät, käsitteet ja dokumentit.
Edellisen laajemman katsauksen kommenteissa nostettiin esiin Markku Holmin sivusto*. Kristillisdemokraattien Markku Holmi esittäytyy hyvin selkeällä sivustolla jossa on noudatettu vaaliehdokassivustojen hyviä suunnitteluperiaatteita.
Sivuston etusivulla tuodaan hyvin esille ehdokkaan perustiedot, äänestysnumero, suosittelijoiden tiedot ja kehotetaan liittymään mukaan tukijoukkoihin.
Etusivulla ovat myös hyvin esillä viimeiset blogimerkinnät. Oikeaan laitaan on hieman pienempään rooliin nostettu pressikuvat, vaalikalenterin seuraavat tapahtumat ja linkitetty Facebook-yhteisöön.
Navigaatio-otsikot ovat esimerkilliset: “Etusivu”, “Blogi”, “Persoona”, “Vaaliteemat” ja “Arvot”. Myös verkkokirjoittamisen perusasiat ovat hallussa. Tekstit ovat tiiviitä ja myös väliotsikointia on hyödynnetty.
Selkeän ryhmittelyn ja informaatiosuunnittelun avulla verkkosivusto tukee ehdokkaan kampanjaa ja auttaa kävijöitä löytämään heitä kiinnostavat asiat. Visuaalisuuteen ja houkuttelevuuteen olisi varmasti voinut vielä panostaa, mutta informaatiosuunnittelun ja selkeyden osalta sivusto kuuluu ehdottomasti näiden vaalien kärkikaartiin.
Lue lisää: Verkkopalvelun uudistus – kaikki artikkelit Vierityspalkissa
(*Toim. huom. Linkkejä poistettu toimimattomina.)