Avoimien työpaikkojen viikkokirje tiivistää uudet ilmoitukset tekoälyllä
Automaattiset tiivistykset ovat yksi suosittu tekoälyn hyödyntämisalue. Toinen hyvä käyttökohde ovat uutiskirjeet, jotka ovat nykyisin suosittu tapa seurata monia sivustoja. Nyt Vierityspalkin automaattinen työpaikkojen viikkokirje yhdistää nämä kaksi asiaa ja tuottaa uusista työpaikoista uutiskirjeen, jossa tekoälyn avulla olennaiset asiat tiivistetään lukijoille.

Työpaikkailmoitukset ovat hyvä esimerkki alueesta, jossa sisältöjen laatu ja tyyli vaihtelee paljon. Monen ilmoituksen alku on yleistä höpinää ja hakijan kannalta olennaiset asiat saattavat tulla esiin vasta ilmoituksen loppuosassa. Tästä syystä Vierityspalkin uutiskirjeissä ei aiemmin ole nostettu varsinaisia tekstejä esille, koska ilmoitusten alkuosien laatu on hyvin vaihtelevaa.
Tekoäly tarjoaa tässä kuitenkin kiinnostavia mahdollisuuksia. Tekoäly voi tehdä tiivistelmän tietyn käskyn mukaan, eikä sen tarvitse huomioida sitä, mikä oli alkuperäisen ilmoituksen rakenne ja tyyli. Näin saadaan kaikista ilmoituksista napakat tiivistykset, jotka ovat myös muodoltaan aika samantyyliset, helpottaen lukijan omaa analyysiä siitä, mikä voisi olla itseä kiinnostava työpaikkailmoitus.
Esimerkki uusimmasta työpaikkojen viikkokirjeestä:
>> Tilaa viikkokirje uusista työpaikoista
Tällaisessa käyttötapauksessa ei myöskään tarvitse olla kovin huolissaan siitä, meneekö jokaisessa tiivistelmässä faktat täysin oikein. Jos ilmoitus kiinnostaa, pitää hakijan kuitenkin lukea se alkuperäinen ilmoitus. Tiivistelmä helpottaa vain sopivimman ilmoituksen tunnistamista.
Työpaikkailmoitukset ovat myös yleensä sen verran hyvin kirjoitettuja ja aika yleinen formaatti internetissä, joten tekoäly tuottaa tiivistelmät tässä tapauksessa varsin virheettömästi. Laatutaso toki vaihtelee jonkin verran, joskus tiivistelmä on oikeasti timanttinen, joskus se jää turhan yleiselle tasolle. Yleistaso on kuitenkin todella hyvä. Jos joku ihminen tekisi vastaavat tiivistelmät uutiskirjeeseen, puhuttaisiin useamman tunnin urakasta joka viikko. Näin tekoälyn tuoma hyöty on hyvin selkeä.
Uutiskirjeissä tiivistelmien hyödyntäminen on myös helppo ensiaskel, koska tekoälymoottorille voidaan sisällöt lähettää vasta niiden julkaisun jälkeen. Käytetty tekoälymoottori on tässä ensimmäisessä versiossa OpenAI:n GPT-4o mini, joka tekee tiivistelmät kustannustehokkaasti ja järkevällä resurssien käytöllä. Uudenlaisen uutiskirjeen tekniseen toteutukseen meni kokonaisuudessa aikaa muutama tunti, josta suurin osa sopivan käskyn (prompt) hiomiseen ja testaamiseen.
Jatkokehityksenä tiivistelmät todennäköisesti tuodaan myös Työpaikat-pääsivulle näkyviin, koska Työpaikat-sivulla niistä olisi yhtä lailla hyötyä lukijoille. Tällä hetkellä sivulla näytetään ilmoitusten alkuosasta palanen.
Tekoälyn hyödyntäminen uutiskirjeissä antaa myös kiinnostavia mahdollisuuksia uutiskirjeiden personointiin. Vierityspalkissakin olisi hyvin helppoa tehdä yhdenlainen uutiskirje digitaalisen markkinoinnin ihmisille ja toisenlainen kirje koodaustyöpaikoista kiinnostuneille. Tekoäly voisi tuottaa eri vastaanottajille myös erilaiset tiivistelmät, esimerkiksi korostaen vaadittuja teknologioita teknisemmille henkilöille. Markkinoinnin kirjeessä taas tiivistelmät voisivat painottua enemmän siihen, mitä markkinoinnin kanavia roolissa tullaan painottamaan.
Erilaisten uutiskirjeiden erojen ei siis tarvitse olla enää vain sisältövalinnoissa, vaan eroja voidaan tehdä myös tyylillisesti. Aiemmin tällaiseen tyylilliseen sisältöjen personointiin on hyvin harva mennyt, koska yhdenkin tiivistelmän tuottaminen ihmistyönä on ollut urakka. Nyt kysymys on enemmän siitä, onko ideassa järkeä tarpeeksi, jotta perustamistyö kannattaa tehdä.
Vierityspalkissa olisi myös muita alueita, joihin tekoälyä voisi jo nyt hyödyntää. Tiivistämisen tarvetta olisi joskus myös Julkaisut-palstan referenssikuvauksissa, joiden tekstien alkuosat ovat ajoittain aika kaukana tiivistelmätyyppisestä lähestymisestä. Tässäkin alueessa tämän hetken tekoälymallit pystyvät jo varsin virheettömään ja hyödylliseen lopputulokseen kesän aikana tehtyjen testien perusteella.
Ja kuten työpaikkojen kohdalla, referenssijulkaisujenkin kohdalla olisi mahdollisuuksia personointiin tuottamalla erilaiset tiivistelmät eri rooleille, esimerkiksi hyödyntämällä tietoa siitä, onko lukija asiakaspuolen tilaaja vai toimistokentällä työskentelevä ohjelmistokehittäjä. Vaihtoehtoisesti käyttäjä voisi sivun yläreunassa vain valita, millaiset tiivistelmät haluaa.
Automaattisten tiivistelmien käyttö yleistyy uutiskirjeissä, hakutuloksissa ja listaussivuilla
Pitkien ja monimuotoisten sisältöjen tiivistäminen on ehdottomasti yksi osa-alue, jossa varmasti tekoälyn käyttö yleistyy. On paljon tilanteita, joissa erilaiset listaussivut, kategoriasivut, hakutulokset, ajankohtaista-osiot ja monet muut paikat hyötyisivät tekoälyn automaattisesti tuottamista tiivistelmistä. Tiivistelmien ei näissä tarvitse kilpailla varsinaisten sisältöjen kanssa, vaan ne tarjoavat käyttäjälle vain paremman käyttökokemuksen sopivimman sisällön valintaan.