Hankintavälkky-botti on harvinainen, hyödyllinen chatbotti
Valtiovarainministeriön HILMA-palvelussa on otettu testikäyttöön chattibotti joka osaa vastailla julkisia hankintoja koskeviin kysymyksiin. Botti käyttää lähdeaineistonaan hankinnoissa opastavaa käsikirjaa, mutta taustalla on myös jokin isoihin kielimalleihin perustuva tekoälymoottori. Näin botti osaa antaa varsin järkeviä vastauksia, mutta myös osaa linkittää lähteisiin ja ajoittain botti jopa osaa lainata suoraan lähdeaineistoa.
Botti on kenen tahansa testattavissa, mutta edellyttää tunnuksia HILMA-palveluun. Rekisteröityminen on kuitenkin ilmaista ja onnistuu helposti. Jos tällaiset botit kiinnostavat, on tämä Hankintavälkky ehdottomasti tutkimisen arvoinen, koska vastaavia käyttötapauksia on monilla muillakin organisaatioilla.
Lähdeaineistona toimiva opas on toki kattava ja laadukas kokonaisuus, ja tällaista aineistoa ei kaikilta varmasti löydy. Jatkossa hankintavälkyn lähdeaineistoja on tarkoitus myös laajentaa, mutta toistaiseksi aineistona on vain tuo yksi opas. Botilta voi kuitenkin kysyä periaatteessa mitä tahansa, mutta se ei vastaa aivan mihin tahansa. Esimerkiksi kysyttäessä hyvistä hankintakonsulteista, se totesi, että ei halua antaa suosituksia, mutta opasti kyllä hieman eteenpäin ostajaa, kertoen mitä kannattaisi arvioida hankintakonsultin valinnassa.
Jos ei jaksa rekisteröityä, voi myös katsoa lyhyen videon chatbotin toiminnasta, jossa allekirjoittanut kyselee botilta muutamia kysymyksiä.
Vastaavia toteutuksia on varmasti työn alla jo monessa paikassa. Konseptihan on hyvin luonteva isoille tietosivustoille tai asiointipalveluihin, joilla on jo olemassa jokin iso opastava aineisto, jota voi hyödyntää botin pohjana.
Tällainen opastava botti on kuitenkin järkevä lähinnä silloin, kun se opastava aineisto on jo olemassa. Todennäköisesti harvan sivuston kannattaa tuottaa laajaa opasta vain saadakseen tällaisen botin. Sisältöjä kun pitää myös päivittää, eikä botin aineisto saa olla jokin erillinen aineisto, joka vaatii lisätyötä ylläpidolta.
Voi myös kysyä, että eikö tässä ole kyse lähinnä hieman fiksummasta ja tuttavallisemmasta hakukoneesta. Mikä on siis hakukoneen ja botin ero jatkossa?
Sivuston päälle liimattava botti on ehkä helppo ratkaisu teknisestä näkökulmasta, mutta konseptihan ei ole mikään erityisen käyttäjäystävällinen. Sivustojen reunassa ”leijuvat” älybotit ovat kuitenkin varmaan se seuraava askel. Moni haluaa varmasti testailla tällaisia botteja ennen kuin laittaa koko sivustonsa konseptia uusiksi.
Todennäköisesti tällainen vitsikkäästi nimettävä botti jää välikauden ratkaisuksi. Kunhan Google yhdistää hakukoneensa tulossivuihin järkevät tekoälyn tuottamat vastaukset, tulee sama malli todennäköisesti yleistymään myös sivustoilla.
Pilotointi on silti usein arvokasta, erityisesti jos oma palvelu on sellainen jossa keskustelevaa hakemista ja opastusta aidosti tarvitaan. Ainakin julkishallinnon asioinnissa on helppo nähdä tällaisten toimintojen hyödyt, ainakin jos se lähdemateriaali on jo olemassa.