Personointia käytännössä: Danske Bank

Artikkeli

Otathan huomioon, että tämä artikkeli on yli 6 vuotta vanha, joten sisältö ja linkit eivät ole välttämättä ihan ajan tasalla. Tuoreena lukemisena samasta kategoriasta: Harva maksaa digitaalisista sanomalehdistä Suomessa - miksi?.

Personointi on ollut kuuma peruna jo monta vuotta, mutta aika vähän on nähty kovin rohkeita personoinnin käyttötapauksia Suomessa. Mediatalot, kuten YLE, ovat jopa vähentäneet sivustojensa personointia ja panostaneet käsin toimitettuihin etusivuihin.

Danske Bankin sivuston etusivu on nyt kuitenkin tuore esimerkki järkevästä personoinnista, jonka voisi nähdä yleistyvän enemmänkin. Dansken etusivu muuttuu hyvin erilaiseksi, jos käyttäjän tiedetään olevan Dansken nykyinen asiakas.

Danske uudisti sivustoaan tämän vuoden helmikuussa, ja otti samalla käyttöön etusivun personoinnin. Dansken etusivu on normaalille, uudelle käyttäjälle hyvin markkinointi- ja myyntihenkinen.

Etusivu kuitenkin muuttuu radikaalisti, jos käyttäjä on käynyt verkkopankissa sisällä. Tällöin Danske Bankin etusivu on hyvin riisuttu, eikä sisällä samoja markkinointi- ja myyntinostoja.

Käyttäjä ei tässä myöskään ole mitenkään kirjautuneena, vaan ainoastaan sivuston keksiin (cookie) on tallennettu tieto siitä, että käyttäjä on joskus kirjautunut verkkopankkiin (joka on täysin erillinen) ja on todennäköisesti näin Dansken asiakas. Näin Danske voi kehittää etusivuaan erikseen uusille asiakkaille ja nykyisille asiakkaille.

Danske tuntuukin kehittävän mallejaan, koska ison hakulaatikon ratkaisu oli helmi-maaliskuussa käytössä nykyisille asiakkaille. Nyt toukokuussa hakulaatikko on vaihtunut usein kysyttyjen kysymysten nostamiseen esille nykyisille asiakkaille.

Personointi tuskin yleistyy laajamittaisesti, mutta joissain tilanteissa sen soisi yleistyvän. Monelle verkkopalveluita suunnitelleelle on tuttua taistella useiden hyvin erilaisten käyttäjäroolien ristipaineessa. Danskellakin on varmasti havaittu ristiriitaa siinä mitä nykyiset asiakkaat odottaisivat pankin etusivulta ja mitä taas uudet potentiaaliset asiakkaat kaipaisivat.

Personointi ei ratkaise ongelmaa kokonaan, mutta etenkin paljon käytettyjen sivustojen kohdalla personointi voi tarjota mahdollisuuden eriyttää tunnettujen asiakkaiden saamaa kokemusta täysin uusille tarjottavasta kokemuksesta. Tällainen voi vähentää myös tarvetta erillisille kampanjasivustoille ja laskeutumissivuille.

Isot verkkokaupat ovat tämäntyyppisen personoinnin kanssa kokeilleet jo vuosia, mutta muille isojen kävijämäärien sivustoille käytäntö ei ole kovin vahvasti levinnyt. Etenkin asiointipalveluiden alueella tämäntyyppinen parempi palveluiden kohdentaminen voisi kuitenkin parantaa monen sivuston käyttökokemusta.

PS. Tilaa Vierityspalkin kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje, joka koostaa artikkelit, linkkivinkit, työpaikat ja julkaisut.

Perttu Tolvanen

Perttu on Vierityspalkin päätoimittaja ja kirjoittaja.

Perttu Tolvanen on digitaalisten palveluiden suunnittelun, arkkitehtuuriratkaisujen ja kumppanivalintojen asiantuntija. Perttu on konsulttiyhtiö North Patrol Oy:n konsultti ja toinen perustaja. North Patrol on digitoimistoista ja järjestelmätoimittajista riippumaton konsulttiyhtiö, joka suunnittelee digitaalisia palveluita ja auttaa asiakkaita onnistumaan uudistushankkeissaan. Ota yhteyttä Perttuun!



Vierityspalkki-blogi

Julkaistu vuodesta 2006. Vierityspalkki on blogi kotimaisen internet-alan trendeistä, teknologioista ja alan toimistoista. Seuraa, niin tiedät miten ja kenen toimesta syntyvät parhaat verkkopalvelut, verkkokaupat ja räätälöidyt web-sovellukset.
Lisätietoa blogista ja sen kävijöistä

  • 1140+ asiantuntija-artikkelia.

    Toimitettua asiasisältöä kattavasti teknologioista ja web-alan ilmiöistä. Vierityspalkki nostaa esiin alan puheenaiheita ja tuoretta tutkimustietoa, osallistuu keskusteluun sekä haastattelee alan asiantuntijoita ja toimistoja.

  • 1300+ digipalvelun referenssicasea.

    Julkaisut-palsta tarjoaa näkyvyyttä kiinnostaville uusille verkkopalveluille ja web-sovelluksille, ja antaa asiakkaille mahdollisuuden arvioida eri toimistojen osaamista.

  • 1000+ aktiivista lukijaa blogin kuukausikirjeellä.

    Kerran kuukaudessa ilmestyvä kuukausikirje koostaa julkaistut artikkelit, uudet julkaisut, avoimet työpaikat ja ajankohtaiset linkkivinkit.

  • 29 kokenutta digitoimistoa

    on päässyt aina ajantasaiselle Toimistot-listalle. Lista on auttanut asiakkaita löytämään kokeneita digitoimistokumppaneita jo usean vuoden ajan. Lista keskittyy WordPress-osaajiin ja räätälöityjen web-sovellusten tekijöihin.

Tilaa kuukausikirje

Kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje koostaa artikkelit, julkaisut, työpaikat ja linkkivinkit. Kirjeellä on jo yli 1000 tilaajaa.
Huom. Sähköpostiosoitettasi ei luovuteta eteenpäin, eikä käytetä mihinkään muuhun tarkoitukseen.

Siirry takaisin sivun alkuun