Uudistunut Ampparit.com mahdollistaa personoidun uutisvirran

Perttu Tolvanen

Koko kansan uutispalvelu, Ampparit.com, uudisti käyttöliittymäänsä ja lisäsi  uusia ominaisuuksia. Nyt palvelu tarjoaa aavistuksen enemmän personointimahdollisuuksia ja on ajax-tyylisten käyttöliittymäominaisuuksien osalta myös lähentynyt maksullista isoveljeään, Ampparit Pro:ta, joka on kuukausimaksullinen uutisseurantapalvelu ammattilaisille.

ampparit-logo

Personoi itsellesi uutisvirta vain lähteistä jotka kiinnostavat sinua

Isoimpana uudistuksena on pidettävä personointimahdollisuuksia, jotka mahdollistavat tiettyjen uutiskategorioiden tai uutismedioiden poissulkemisen. Esimerkiksi jos viihde-uutiset eivät kiinnosta, niin nämä voi blokata pois parilla klikkauksella. Samoin esimerkiksi iltapäivälehdet saa pois uutislähteiden joukosta parilla klikkauksella.

ampparit-uutislistaus

Suodata uutisvirrasta uutisia pois sanojen perusteella

Uutisvirtaa voi myös suodattaa pysäytyssanojen avulla. Esimerkiksi jos määrittelee “Katso kuvat” pysäytyssanaksi niin listauksista suodattuvat pois kaikki nämä artikkelit joissa on otsikossa tämä termi. Tai jos ei halua enää nähdä yhtään Ilkka Kanervasta kertovaa uutista, niin sitten voi määritellä pysäytyssanaksi “kanerva*”.

“Kaikki tänne ja heti”

Ampparit.com on kaikessa hyödyllisyydessään varsin yksiulotteinen palvelu. Uutisten listaus perustuu vain ja ainoastaan päivämäärään tai suosioon. Täten palvelu on myös omiaan vahvistamaan online-uutisten nopeuskilpailua. Päivän vanha uutinen ei enää Amppareissa juhli. Suurimman kävijämäärän taas saa varmasti se joka ensimmäisenä julkaisee sen STT:ltä saadun uutisen omassa palvelussaan. Täten suurin osa paljon liikennettä saavista uutisista on lähtöisin isoilta uutissaiteilta joissa on jatkuvasti päivystämässä “toimittajia” joiden tehtävä on saada uutinen ulos mahdollisimman nopeasti jotta kärkipaikka Amppareissa varmistuu.

Todellisuus ei liene vielä aivan edellä kuvatun raadollista, mutta lähes 100 000 viikkokävijän palvelulla alkaa olla jo vaikutusta tiukkaa kilpailua käyviin uutistoimituksiin. Tai ainakin pitäisi olla.

Vaikutusta vahvistaa vielä nyt tehty käyttöliittymäuudistus jossa ensimmäisenä uutisen julkaissut uutinen saa ainoana paikan päälistauksessa.

ampparit-uutinen1

Näin suurin osa liikenteestä ohjautuu varmasti siihen uutispalveluun joka ensimmäisenä julkaisi sen kahden kappaleen räpellyksen aiheesta. Muut mediat joutuvat tyytymään pistesijoihin. Pistesijoille taas joutuu heti jos on tehnyt vähänkään “toimittajatyötä” uutisen eteen. Esimerkiksi jos vaivautuu taustoittamaan uutista ennen julkaisua, niin silloin saa todennäköisesti paikan viimeisenä listalla.

Ampparit.com on toki toiminut näin aikaisemminkin, mutta nyt vaikutus varmasti korostuu kun muihin lähteisiin joutuu menemään lisäklikkauksella.

ampparit-uutinen2

Ihan toinen asia on sitten se, että onko suurimmassa osassa noissa uutisissa mitään eroa keskenään kun useimmat kuitenkin vain kopioivat STT:n uutisen kosmeettisilla muutoksilla. Suomen uutismedioiden yksiulotteinen nopeustaistelu ei tietenkään Amppareiden vika ole, mutta jotain toivoisi asialle tehtävän.

Ehkä uutismedioiden pitäisi ryhtyä tarjoamaan kahta eri syötettä omista uutisistaan, “STT:ltä kopioidut räpellykset” ja “Asiallisesti kirjoitetut ja taustoitetut artikkelit”. Sitten Ampparitkin voisi antaa eri uutisille erilaista näkyvyyttä. Nykyinen systeemi suosii kahdessa minuutissa kirjoitettuja räpellyksiä.

Uutisnarkkarin unelma, oma henkilökohtainen uutispöytä

Suomen yksiulotteisesta mediaympäristöstä huolimatta Ampparit.com on loistava palvelu joka tarjoaa mahdollisuuden rakentaa oma henkilökohtainen uutispöytä muutamalla klikkauksella. Ampparit myös kattaa varsin laajan kokoelman uutislähteitä, blogeista maakuntalehtiin.

Ampparit ei myöskään ole rss-feedien varassa vaan tärkeimmiltä uutissivustoilta haetaan uutisotsikot siitä piittaamatta että tarjoaako kyseinen mediatalo rss-syötteitä vai ei. Ampparit taas tarjoaa rss-syötteet eteenpäin omissa nimissään, joten Amppareiden avulla voi saada rss-syötteen käytännössä melkein kaikista verkkomedioista mitä Suomessa on. Yhdistettynä Yahoo Pipesiin voi Amppareiden syötteiden avulla tehdä kaikenlaisia räätälöityjä syötteitä Suomen mediaympäristöstä.

Toisaalta Ampparit.com tarjoaa jo nykyisin myös täsmällisempiä kategorioita kuin perinteiset uutissivustot, esimerkiksi Pääkirjoitukset, Mielipiteet ja taustat ja Naiset. Uusista kategorioista esimerkiksi Uutisblogit on vielä suppea, mutta antaa suuntaa mihin palvelu on menossa.

Ampparit.comia voi pitää uutisnarkkarin unelmana, erityisesti uusien personointiominaisuuksien myötä. Vielä kun personointi tulee mukaan kännykkäversioon, niin personoidun uutispöydän saa kulkemaan taskussa mukana.

Jos uutiset taas ovat elämä ja ansaintakeino, niin kannattaa harkita Ampparit Pro:ta joka toimittaa räätälöidyt katsaukset sähköpostiin juuri silloin kun Suomessa jotain tapahtuu. Ampparit Pro tarjoaa luonnollisesti vielä paremmat personointimahdollisuudet kuin ilmainen koko kansan versio, mutta hintakin on sitten sen mukainen.

Aiheet: pohdinnat

Tagit:

Perttu Tolvanen

Perttu Tolvanen on digitaalisten palveluiden suunnittelun, arkkitehtuuriratkaisujen ja kumppanivalintojen asiantuntija. Perttu on konsulttiyhtiö North Patrol Oy:n konsultti ja omistaja. North Patrol on digitoimistoista ja järjestelmätoimittajista riippumaton toimija, joka auttaa asiakkaita suunnittelemaan digitaalisia palveluita, valitsemaan sopivimmat teknologiat ja kilpailuttamaan osaavimmat kumppanit. Pertun yhteystiedot.
  1. dRD says:

    “Uutisointinopeuden” suosiminen “analysoivan uutisoinnin” kustannuksella korostuu vielä siinä, että Ampparit ei enää näytä “mielipide”- ja “blogi”-flagattyjä uutisia ollenkaan päälistoillaan, ellei ole erikseen personointiasetuksista niitä valinnut mukaan. Sinänsä sääli, vaikkakin toki rajaa erinäiset “ei-ajankohtaiset-ajatuslennot” tehokkaasti varsinaisten uutisten ulkopuolelle, joka on em. muutoksessa ollutkin varmasti alkuperäinen syy.

  2. Kari Haakana says:

    Ampparit niputtaa samaan kasaan nähdäkseni sellaiset uutiset, joiden otsikot muistuttavat tarpeksi toisiaan. Tuore esimerkki: “Valkaisuaine kärysi paperitehtaalla Mäntässä” (IL) ja “Valkaisuaine aiheutti palohalytyksen Mäntässä” (IS) näkyvät omina otsikoinaan peräkkäin Ampparien listassa. Eli: jos on myöhässä, niin pitää panostaa otsikkoon ja omaan kärkeen (joka on ikiaikainen tosiasia ja jokaisen toimittajan tiedossa eikä se tässä esimerkissä kylläkään toteudu).

    Lisäksi aiemminkin Amppareissa on näkynyt ilmiö, jossa lähes identtisellä otsikolla on myöhemmin saatu parempia tai vähintään yhtä hyviä klikkausmääriä kuin aiemmin julkaistulla.

    Ja vielä: Ampparin vaikutus ison uutissaitin (yli 100 000 viikkokävijää) referrerinä jää kyllä aika pieneksi.

  3. dRD says:

    “Ampparin vaikutus ison uutissaitin (yli 100 000 viikkokävijää) referrerinä jää kyllä aika pieneksi.”

    Samaa mieltä, mutta Amppareilla voi hyvinkin olla (100% mutua) Google News -tyylinen “halovaikutus”, eli aktiivisimmat uutisbloggaajat/nettisisältöä tuottavat yksityishenkilöt käyttävät uutisaggregointipalveluja perustallaajaa useammpin ja bloggaavat/postaavat forumeille Amppareista löytämiään uutisia.

  4. Petteri Numminen says:

    Referrerinä Amppareiden vaikutus jää pieneksi, mutta pelkään, että sen psykologinen vaikutus toimittajiin on mittaansa suurempi: se on tällä hetkellä ainoa paikka, josta on line -toimittajat voivat käydä katsomassa, miten he pärjäävät uutiskilvassa.

    Tarkoitan siis tätä: http://www.ampparit.com/uutiset/suosituimmat

    Ikävä vain, että Amppareiden käyttäjät tuntuvat olevan äärimmäisen kiinnostuneita maitorauhasista. Päivän kysymys kuuluu: kuinka suuri vastuu Amppareilla on tästä hermoja repivästä “katso kuvat”-villityksestä?

    Sivuhuomiona: miksei yksikään mediatalo ole a) perustanut kilpailijaa tai b) ostanut jo saittia?

  5. Kari Haakana says:

    Joo, psykologinen vaikutus on totta. Ja Ampparit on 100% vastuussa “katso ihan mitä vaan” -paskasta.

    Ai miksei ole ostanut tai perustanut kilpailijaa? Talsallahan on jo tavallaan sellainen eli Uutismoottori (http://www.taloussanomat.fi/uutismoottori/). Talsalle tyypilliseen tapaan se vain on niin hyvin piilotettu, että sitä ei käytä kukaan.

    Tosin epäilen, että jos jokin vakiintunut mediatalo alkaisi pistä tuollaista palvelua suurella profiililla pystyyn, alkaisi sen kertainen valitus ja rosisuhkailu ettei mitään rajaa.