Laadukas hosting voi maksaa yllättävän paljon

Perttu Tolvanen

Tässä blogissa on kirjoitettu aika paljon hostingin hinnoista, koska esimerkiksi WordPressin ja Drupalin alueella on paljon eroja eri toimijoiden välillä. Ja ylipäätään hosting on asia josta maksetaan hyvin erilaisia hintalappuja riippuen järjestelmistä ja sopimukseen kuuluvista asioista.

Esimerkiksi Episerver on varsin tunnettu siitä, että sen hosting voi olla varsin arvokasta verrattuna vaikkapa Drupal-maailmaan. Moni Episerver-asiakas maksaa hostingistaan jopa 2000-3000 euroa kuukaudessa, mikä voi tuntua tähtitieteelliseltä summalta monen WordPress- tai Drupal-asiakkaan näkökulmasta.

Hostingin hintalappu on kuitenkin hyvin suhteellinen asia, ja etenkin kun mennään oikeasti isoihin liikennemääriin ja kriittisiin verkkopalveluihin, niin tuhatlappuset liikkuvat kuukaudessa hyvin nopeasti. Isot kansainväliset firmat, joilla on isoja verkkopalveluita, maksavat helposti kymppitonninkin kuukaudessa siitä ilosta että sovellukset pyörivät virheettömästi ja webbisaitit toimivat vikkelästi.

Nykyisin oma lukunsa ovat vielä ns. “platform-tarjoajat”, kuten Drupal-maailman Acquia joka tarjoaa erittäin erikoistunutta hosting-kokonaisuutta, johon kuuluu myös erinäisiä lisäpalveluita, joilla voi vaikkapa rakentaa personointia omalle sivustolle. Tällöin ollaan varsin kaukana “standardi-hostingista”, ja usein näihin liittyy myös tavallista paremmat asiakaspalvelun vasteajat ja tekninen tuki -palvelut. Drupal-maailmassa tällaisia on ollut useita jo pidempään.

Esimerkiksi Aalto-yliopisto päätti hiljattain oman hosting-palveluntarjoajan valintaprosessinsa, ja päätyi tekemään suorahankinnan Acquialta uusien verkkopalveluidensa hostingin varmistamiseksi. Sopimuksen arvo on neljälle vuodelle* 600 000 euroa. Täten kuukausihinnaksi Aallon verkkopalveluiden hosting-ratkaisulle tulee komeat 12 500 euroa.

Aalto onkin rakentamassa isoa kokonaisuutta Drupalin päälle:

“Aalto-yliopistossa on rakenteilla uusi digitaalinen viestintäympäristö, johon integroidaan nykyiset useilla eri alustoilla toteutetut internet, intranet, extranet, wiki ym. palvelut. Keskeinen osa uudistusta on palveluiden siirtäminen modernille Drupal-alustalle, jonka päälle toteutetaan jatkossa kaikki verkkopalvelut. Uusi palvelu pitää sisällään satoja sivustoja (jopa 100 000 sivua kieliversioineen). Palvelu muodostaa yhteisen ja globaalin, monimuotoisen viestintäympäristön, jonka kävijämäärä vuositasolla on yli 3,5 miljoonaa kävijää.”

Aallon vaatimuksissa on ollut mm. 24h asiakaspalvelu ja sisällön personointi käyttäjän mukaan.

Hinnan rakentumisessa lienee esimerkiksi 24h asiakaspalvelu ollut aivan keskeinen tekijä. Jos tarvitaan ympärivuorokautista valvontaa ja kykyä jopa korjata ongelmia, niin hintalappu nousee yleensä samantien aivan uuteen sarjaan.

Aallon case on siksikin kiinnostava, että vastaavaa hosting-palveluiden paisumista yhä laajemmiksi kokonaisuuksiksi on ollut ilmassa jo pidempään. Moni palveluntarjoaja kehittää omia palveluitaan yhä laajempien kokonaisuuksien suuntaan, ja etenkin isot pilvialustat, kuten Amazon, Microsoft ja Google tarjoavat omia ympäristöjään, joissa on paljon erikoispalveluita perushostingin lisäksi.

Ilmiö on siis hyvin todellinen, hosting-ratkaisut laajenevat ja laadukas hosting voi maksaa paljon.

Aallon väite siitä, että laadukasta Drupal-hostingia ei saisi kuin Acquialta on toki naurettava. Esimerkiksi personoinnin voisi tehdä monellakin tapaa, mutta Aalto on päättänyt edellyttää sitä hosting-kumppaninsa tarjoamilta lisäpalveluilta, ja sitä kautta pystynyt perustelemaan Acquian olevan ainut sopiva tarjoaja markkinoilla. Kilpailutuksen sivuuttaminen tällaisessa tapauksessa on vähintäänkin kyseenalainen ratkaisu.

Erityisen hyvän hosting-kumppanin valinta voi silti Aallolta olla järkevä ratkaisu, koska suora suhde hosting-kumppaniin vähentää kumppaniriskiä. Aalto voi helpommin hyödyntää useita kumppaneita, tai ylipäätään kilpailuttaa Drupal-kumppaninsa uusiksi ilman mitään vaikutuksia palveluiden toimintaan. Tällainen hostingin näkeminen omana kokonaisuutenaan onkin yksi keino parantaa omien digitaalisten palveluiden kestävyyttä ja riippuvuutta yksittäisistä kumppaneista.

*=Suorahankintailmoituksessa ei kerrota sopimuksen pituutta, koska sopimus on toistaiseksi voimassa. Hankintalaki määrittää ilmoittamaan sopimuksen arvon neljän vuoden mukaan, joten siksi oletettu hinnan kattavan neljä vuotta. 

PS. Tilaa Vierityspalkin kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje, joka koostaa artikkelit, linkkivinkit, työpaikat ja julkaisut.

Jätä kommentti