Mobiili vaatii vielä monta remonttia sivustoihin

Artikkeli

Otathan huomioon, että tämä artikkeli on yli 5 vuotta vanha, joten sisältö ja linkit eivät ole välttämättä ihan ajan tasalla. Tuoreena lukemisena samasta kategoriasta: Budbee tuo läpinäkyvyyttä verkkokauppojen kotiinkuljetuksiin.

“Mobiili ensin” -ajattelusta on vouhkattu jo vuosia, mutta käytännössä monien palveluiden web-analytiikka ei ole oikein sen merkitystä vahvistanut. Sosiaalista mediaa ja mediatalojen sivustoja on toki käytetty kännykällä paljon jo pitkään, mutta “tavallisissa” sivustoissa on mobiilin osuus usein jäänyt jopa alle 10 prosentin.

Nyt on parin viime vuoden aikana eri suunnista raportoitu yllättävän kovia lukuja. Yhä useampi asiointisivustokin alkaa saada lähes 50% liikenteestään mobiililaitteista. Näihin lukuihin tosin usein luetaan myös tablettikäyttäjät, mutta muutos on silti huomattava. Kännykällä tehdään yhä useampia asioita, ja sitä kautta laajempi joukko erilaisia verkkopalveluita joutuu parantamaan palvelunsa käytettävyyttä mobiilissa.

Oman havainnointini tueksi pyysin analytiikka-asiantuntija Arttu Raittilalta tähän väitteeseen vielä vahvistusta. Arttu kävi pyynnöstäni läpi hänen käytössään olevia web-analytiikkatilejä läpi, ja tuloksena oli 35%:n keskimääräinen mobiilikäytön luku kuluttajasivustoille (B2C).

Yrityspuolen (B2B) sivustoilla keskiarvoluku oli vielä selkeästi alhaisempi 18 prosenttia.

Vaihteluvälit olivat toki Artunkin katsauksessa huomattavia: “B2C vaihteluväli 26-64 %” ja “B2B vaihteluväli 8-40 %”. Artun luvut eivät sisältäneet tabletteja. Jos tabletit olisi otettu mukaan, niin kuluttajasivustojen keskiarvo olisi noussut yli 50 prosenttiin ja yrityspalveluiden luku yli 20 prosenttiin.

Nämä alkavat olla jo prosentteja, joissa mobiilikäytettävyys pitää ottaa vakavasti.

Valitettavasti tämä ei vielä näy kovin hyvin monissa uusissa sivustoissa. Edelleen esimerkiksi pudotusvalikoita näkee todella usein uusissakin sivustoissa, vaikka nämä ovat monella tapaa käytettävyyskatastrofeja kosketuslaitteilla. Myös koko navigaation piilottaminen hampurilaisen taakse on melkoinen käytettävyyskummajainen, jos sivustoa ei ole suunniteltu sisältöjen osalta toimivaksi myös ilman jatkuvaa hampurilaismenun availua.

Ei voi siis väittää, että verkkopalvelumme olisivat isossa kuvassa jotenkin valmiita tähän kasvaneeseen ja jatkuvasti kasvavaan mobiilikäyttöön. Useimmat sivustot kyllä “toimivat” mobiilissa, mutta onko niitä miellyttävä käyttää kännykällä? Tämän kysymyksen kohdalla suurin osa sivustoista edelleen epäonnistuu.

Tällä hetkellä yksi helpoimmin perusteltavia web-uudistuksien syitä onkin sivuston remontointi hyvin käytettäväksi myös mobiililaitteilla. Kovin helppoa se ei ole, mutta hyödyt ovat monen palvelun kohdalla hyvin selkeitä. Jos vaikkapa verkkokauppaa käyttää jo yli 40% käyttäjistä mobiililaitteilla, niin selailtavuuden ja ostoprosessin päivitys aidosti miellyttäväksi mobiililaitteille voi tuoda huomattavia muutoksia myyntiin.

Myös muissa kuin verkkokaupoissa voivat hyödyt olla merkittäviä, mutta valitettavasti erittäin sisältövetoisissa palveluissa remontin tekeminen voi olla paljon vaikeampaa kuin verkkokaupoissa.

Useinhan ongelmat liittyvät ihan puhtaasti sisällöntuottajien vanhakantaiseen ajatteluun, jossa oletetaan kaikkien käyttäjien näkevän sivuston navigaation koko ajan (eli käyttävän sivustoa desktopilla). Monelta sivustolta puuttuu kokonaan järkevä logiikka sisäiseen linkitykseen sivulta toiselle, joka on aivan perusasioita jotta sivusto toimisi kännykässä järkevästi. Sisällöntuottajille tämän sisäistäminen voi olla hyvin vaikeata, mutta hyvän mobiilikokemuksen saavuttamiseksi “navigaation olemassa olon unohtaminen” on yksi tärkeimpiä asioita.

Mobiilikäytettävyydessä onkin työsarkaa alalla vielä useaksi vuodeksi eteenpäin. Navigaatiomalleja pitää päivittää, sisällöntuottajia pitää kouluttaa, ja moni sivusto pitää remontoida perusteellisesti uusiksi.

PS. Tilaa Vierityspalkin kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje, joka koostaa artikkelit, linkkivinkit, työpaikat ja julkaisut.

Lisää artikkeleita aiheesta mobiilipalvelut- ja sovellukset:

Perttu Tolvanen

Perttu on Vierityspalkin päätoimittaja ja kirjoittaja.

Perttu Tolvanen on digitaalisten palveluiden suunnittelun, arkkitehtuuriratkaisujen ja kumppanivalintojen asiantuntija. Perttu on konsulttiyhtiö North Patrol Oy:n konsultti ja omistaja. North Patrol on digitoimistoista ja järjestelmätoimittajista riippumaton konsulttiyhtiö, joka auttaa asiakkaita suunnittelemaan digitaalisia palveluita, valitsemaan sopivimmat teknologiat, kilpailuttamaan osaavimmat kumppanit ja varmistamaan budjetin ennustettavuuden. Ota yhteyttä!


Vierityspalkki-blogi

Julkaistu vuodesta 2006. Vierityspalkki on blogi kotimaisen internet-alan trendeistä, teknologioista ja alan toimistoista. Seuraa, niin tiedät miten ja kenen toimesta syntyvät parhaat verkkopalvelut, verkkokaupat ja räätälöidyt web-sovellukset.
Lisätietoa blogista ja sen kävijöistä

  • 1150+ asiantuntija-artikkelia.

    Toimitettua asiasisältöä kattavasti teknologioista ja web-alan ilmiöistä. Vierityspalkki nostaa esiin alan puheenaiheita ja tuoretta tutkimustietoa, osallistuu keskusteluun sekä haastattelee alan asiantuntijoita ja toimistoja.

  • 1300+ julkaistua referenssiä Julkaisut-palstalla.

    Julkaisut-palsta tarjoaa näkyvyyttä kiinnostaville uusille verkkopalveluille ja web-sovelluksille, ja antaa asiakkaille mahdollisuuden arvioida eri toimistojen osaamista.

  • 900+ aktiivista lukijaa blogin kuukausikirjeellä.

    Kerran kuukaudessa ilmestyvä kuukausikirje koostaa julkaistut artikkelit, uudet julkaisut, avoimet työpaikat ja ajankohtaiset linkkivinkit.

  • 30+ kokenutta digitoimistoa

    on päässyt aina ajantasaiselle Toimistot-listalle. Lista on auttanut asiakkaita löytämään kokeneita digitoimistokumppaneita jo usean vuoden ajan. Lista keskittyy WordPress-osaajiin ja räätälöityjen web-sovellusten tekijöihin.

Tilaa kuukausikirje

Kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje koostaa artikkelit, julkaisut, työpaikat ja linkkivinkit. Kirjeellä on jo yli 900 tilaajaa.
Huom. Sähköpostiosoitettasi ei luovuteta eteenpäin, eikä käytetä mihinkään muuhun tarkoitukseen.

Siirry takaisin sivun alkuun