Mobiili vaatii vielä monta remonttia sivustoihin

Perttu Tolvanen

“Mobiili ensin” -ajattelusta on vouhkattu jo vuosia, mutta käytännössä monien palveluiden web-analytiikka ei ole oikein sen merkitystä vahvistanut. Sosiaalista mediaa ja mediatalojen sivustoja on toki käytetty kännykällä paljon jo pitkään, mutta “tavallisissa” sivustoissa on mobiilin osuus usein jäänyt jopa alle 10 prosentin.

Nyt on parin viime vuoden aikana eri suunnista raportoitu yllättävän kovia lukuja. Yhä useampi asiointisivustokin alkaa saada lähes 50% liikenteestään mobiililaitteista. Näihin lukuihin tosin usein luetaan myös tablettikäyttäjät, mutta muutos on silti huomattava. Kännykällä tehdään yhä useampia asioita, ja sitä kautta laajempi joukko erilaisia verkkopalveluita joutuu parantamaan palvelunsa käytettävyyttä mobiilissa.

Oman havainnointini tueksi pyysin analytiikka-asiantuntija Arttu Raittilalta tähän väitteeseen vielä vahvistusta. Arttu kävi pyynnöstäni läpi hänen käytössään olevia web-analytiikkatilejä läpi, ja tuloksena oli 35%:n keskimääräinen mobiilikäytön luku kuluttajasivustoille (B2C).

Yrityspuolen (B2B) sivustoilla keskiarvoluku oli vielä selkeästi alhaisempi 18 prosenttia.

Vaihteluvälit olivat toki Artunkin katsauksessa huomattavia: “B2C vaihteluväli 26-64 %” ja “B2B vaihteluväli 8-40 %”. Artun luvut eivät sisältäneet tabletteja. Jos tabletit olisi otettu mukaan, niin kuluttajasivustojen keskiarvo olisi noussut yli 50 prosenttiin ja yrityspalveluiden luku yli 20 prosenttiin.

Nämä alkavat olla jo prosentteja, joissa mobiilikäytettävyys pitää ottaa vakavasti.

Valitettavasti tämä ei vielä näy kovin hyvin monissa uusissa sivustoissa. Edelleen esimerkiksi pudotusvalikoita näkee todella usein uusissakin sivustoissa, vaikka nämä ovat monella tapaa käytettävyyskatastrofeja kosketuslaitteilla. Myös koko navigaation piilottaminen hampurilaisen taakse on melkoinen käytettävyyskummajainen, jos sivustoa ei ole suunniteltu sisältöjen osalta toimivaksi myös ilman jatkuvaa hampurilaismenun availua.

Ei voi siis väittää, että verkkopalvelumme olisivat isossa kuvassa jotenkin valmiita tähän kasvaneeseen ja jatkuvasti kasvavaan mobiilikäyttöön. Useimmat sivustot kyllä “toimivat” mobiilissa, mutta onko niitä miellyttävä käyttää kännykällä? Tämän kysymyksen kohdalla suurin osa sivustoista edelleen epäonnistuu.

Tällä hetkellä yksi helpoimmin perusteltavia web-uudistuksien syitä onkin sivuston remontointi hyvin käytettäväksi myös mobiililaitteilla. Kovin helppoa se ei ole, mutta hyödyt ovat monen palvelun kohdalla hyvin selkeitä. Jos vaikkapa verkkokauppaa käyttää jo yli 40% käyttäjistä mobiililaitteilla, niin selailtavuuden ja ostoprosessin päivitys aidosti miellyttäväksi mobiililaitteille voi tuoda huomattavia muutoksia myyntiin.

Myös muissa kuin verkkokaupoissa voivat hyödyt olla merkittäviä, mutta valitettavasti erittäin sisältövetoisissa palveluissa remontin tekeminen voi olla paljon vaikeampaa kuin verkkokaupoissa.

Useinhan ongelmat liittyvät ihan puhtaasti sisällöntuottajien vanhakantaiseen ajatteluun, jossa oletetaan kaikkien käyttäjien näkevän sivuston navigaation koko ajan (eli käyttävän sivustoa desktopilla). Monelta sivustolta puuttuu kokonaan järkevä logiikka sisäiseen linkitykseen sivulta toiselle, joka on aivan perusasioita jotta sivusto toimisi kännykässä järkevästi. Sisällöntuottajille tämän sisäistäminen voi olla hyvin vaikeata, mutta hyvän mobiilikokemuksen saavuttamiseksi “navigaation olemassa olon unohtaminen” on yksi tärkeimpiä asioita.

Mobiilikäytettävyydessä onkin työsarkaa alalla vielä useaksi vuodeksi eteenpäin. Navigaatiomalleja pitää päivittää, sisällöntuottajia pitää kouluttaa, ja moni sivusto pitää remontoida perusteellisesti uusiksi.

PS. Tilaa Vierityspalkin kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje, joka koostaa artikkelit, linkkivinkit, työpaikat ja julkaisut.

Comments are closed.