Tampereen WordPress-pioneeri: Wysiwyg
Otathan huomioon, että tämä artikkeli on yli 7 vuotta vanha, joten sisältö ja linkit eivät ole välttämättä ihan ajan tasalla. Tuoreena lukemisena samasta kategoriasta: Rajasoft osti Buorren kehitystiimin.
Vierityspalkin digitoimiston valintaa käsittelevässä artikkelisarjassa esitellään Suomessa toimivia digitoimistoja ja ohjelmistotaloja, jotka toteuttavat verkkopalveluita. Jos etsit digitoimistoa juuri nyt, ajantasaisin listaus Suomen kokeneimmista digitoimistoista löytyy Toimistot-hakemistosta. Löydä kokenut digitoimisto – Oulu, Jyväskylä, Tampere, Turku, Helsinki
Wysiwyg kuuluu niihin tämän maan harvinaisiin digitoimistoihin, joiden historia ulottuu aina 90-luvulle saakka. Myös WordPressin kanssa Wysiwygillä on historiaa jo vuosien takaa, jopa ajalta jolloin Suomessa WordPressiä ei vielä edes oikein tunnettu. Toden teolla WordPress-tekijäksi Wysiwyg on lähtenyt kuitenkin vasta parin viime vuoden aikana, ja siksikin nyt vasta Wysiwyg pääsi Vierityspalkin Toimistot-hakemistoon mukaan.
Wysiwygin WordPress-laajentuminen liittyy myös parin vuoden takaiseen yritysostokseen, jolla Wysiwyg sulautti itseensä Porvoolaisen Kvaliitin toiminnan.
Yritysostosta huolimatta Wysiwyg sijoittuu WordPress-toimistojen sarjassa kevyimpään haastajasarjaan (verrokkeina mm. Contrast, Booncon pixels, Verkkoasema). Kokonaisuutena Wysiwygin liikevaihto on vajaa puoli miljoonaa euroa, kohtuullisella tuloksella. Kasvuraketiksi ei pitkän linjan digitoimistoa voi näin kutsua, mutta poikkeuksellisen pitkäjänteistä työtä Jani Alha ja kumppanit ovat todistaneet tekevänsä.
Wysiwyg erottuu haastajasarjasta myös aktiivisella osallistumisella yhteisön toimintaan, ja onpa Wysiwyg tehnyt useita moduuleja WordPress WooCommerce -verkkokauppa-alustalle, joten toimiston integraatio- ja ohjelmistokehitysosaamisesta on näin ihan julkaistuja todisteita.
Wysiwyg lienee hyvä kirittäjä pääkaupunkiseudun WordPress-toimistoille, joiden hintataso on tasaisesti noussut viime vuosina. Wysiwygin keskimääräiset projektihinnat ovat selkeästi edullisempia kuin pääkaupunkiseudun toimistoilla, mutta toki referenssien laadussakin on jonkin verran eroa.
Wysiwygiä ei voi kutsua erityisesti suunnitteluosaamiseen panostavaksi tahoksi, joten parhaimmillaan toimisto lieneekin tilanteissa joissa palveluiden visuaalisuuteen ja käyttöliittymiin tulee ohjausta jostain toisaalta. Wysiwyg avoimesti toteaa tämän itsekin, ja kertoo tekevänsä paljon yhteistyötä mainostoimistojen kanssa.
Vierityspalkin kysymyksiin vastasi toimitusjohtaja Jani Alha:
1) Toimistonne tähänastinen tarina?
”Wysiwyg Oy on WordPress-ratkaisuihin keskittynyt digitoimisto. Yritys on toiminut nykymuodossa vuodesta 2005, mutta juuremme ovat jo vuonna 1996 perustetussa Viestintäosakeyhtiö Wysiwygissä.”
2) Mikä sai teidät ryhtymään WordPress-toimistoksi?
”Käytimme pitkään omaa julkaisujärjestelmää, mutta avoimen lähdekoodin julkaisujärjestelmien kehittyessä ei ollut enää järkevää panostaa sen kehittämiseen. WordPressiä aloimme käyttää pääasiallisena julkaisujärjestelmänä vuonna 2012. WordPressissä oli meitä miellyttävä arkkitehtuuri, ja kehittäminen sekä versiopäivitykset olivat helppoja.”
3) Mitkä asiat näette vahvuuksinanne WordPress-toimistona?
”Pienenä ja ketteränä yhteen alustaan keskittyvänä toimistona pystymme tarjoamaan kustannustehokkaita ratkaisuja. Meillä on laajaa ohjelmistokehitysosaamista ja pystymme toteuttamaan WordPress-projekteja myös vaativilla integraatioilla ja räätälöinneillä. Huomioimme toteutuksissa aina myös ylläpidon helppouden.”
4) Minkäkokoisiin projekteihin katsotte olevanne kaikkein sopivimpia?
”Suurin osa toteuttamiemme projektien budjeteista on alle 10 000 euroa. Astetta isompien, 10 000 – 30 000 euron projektien osuus on kasvanut ja näissä koemme olevamme vahva vaihtoehto. Usein toimimme yhteistyössä mainostoimistojen kanssa, jolloin teemme ainoastaan teknisen toteutuksen.”
5) Oletteko osallistuneet jotenkin WordPress-yhteisön toimintaan tai kehittäneet esimerkiksi omia moduuleita?
”Tampereen WordPress-meetupeissa olemme käyneet useasti. Kaikissa Suomen WordCampeissä olemme olleet mukana, ja sponsoroimme WordCamp Finland 2015 ja WordCamp Helsinki 2017 -tapahtumia. Olemme toteuttaneet maksu- ja toimitustapamoduuleja WooCommerceen (Posti, Matkahuolto, Checkout.fi).”
6) Millaista ylläpitoa ja jatkuvaa kehityspalvelua tarjoatte asiakkaillenne?
”Tarjoamme kaikille asiakkaille isännöintipalvelun, joka sisältää käyttötuen, WordPressin ja lisäosien tietoturva- ja versiopäivitykset sekä palvelinkapasiteetin. Varmistamme aina päivitysten yhteydessä sivuston toimivuuden, ja päivitysten tuomat ulkoasumuutokset yms. korjataan osana jatkuvaa ylläpitopalvelua ilman erillistä veloitusta. Isännöintipalvelun kuukausihinnat ovat 29 – 200 euroa / kk.”
7) Mikä on suosittelemanne hosting-ratkaisu WordPress-sivustoille?
”Pääosin tarjoamme omaa isännöintipalveluamme, jossa vastaamme sivuston toimivuudesta niin WordPressin kuin hosting-ratkaisun osalta. Konesalipalvelut hankimme ylläpidettynä kotimaiselta palveluntarjoajalta (Capnova). Hosting kuuluu isännöintipalvelun kuukausimaksuun.”
8) Mistä referenssiprojektista olette olleet viime aikoina erityisen ylpeä?
”Viime aikoina olemme olleet tekemisissä erilaisten integraatioiden (Kiinteistövälitystoimisto LUXUSm2:n kohdetiedot), extranet-tyyppisten toteutusten kanssa (Taidemaalariliiton muotokuvamaalareiden profiilisivut) sekä käyttöliittymäsuunnittelun parissa (Kultajousen verkkokauppauudistus).”