Luettua: Verkkopalvelun ostajan opas (pk-yrityksille) ★★★★☆
Otathan huomioon, että tämä artikkeli on yli 14 vuotta vanha, joten sisältö ja linkit eivät ole välttämättä ihan ajan tasalla. Tuoreena lukemisena samasta kategoriasta: Nettiauto.com uudistui ja erillinen mobiiliversio jäi vihdoin historiaan.
Janne Jääskeläisen tuhti paketti verkkopalveluiden fiksusta ostamisesta* sopii erityisen hyvin satunnaisesti verkkopalveluprojekteja tekeville pk-yrittäjille, ja henkilöille jotka joutuvat vetämään verkkopalveluprojekteja oman toimensa ohella. Ammattilaiselle kirja tarjoaa kourallisen käytännön vinkkejä ja kokemuksen tuomia havaintoja, mutta ei kovin paljon muuta. Alan opiskelijoille kirja sitävastoin on jopa pakollista luettavaa, koska Jääskeläinen jakaa kirjassaan paljon hiljaista tietoa siitä millaisia haasteita alan projekteissa eniten kohdataan.
Kirjan esimerkit ovat vahvasti painottuneet pieniin ja keskisuuriin verkkopalveluprojekteihin ja tähän kokoluokkaan liittyvät myös parhaat kirjan tarjoamat vinkit. Nyrkkisääntönä voisi pitää, että jos oman projektin kokonaisbudjetti on alle 20 000 euroa, niin tämä kirja on parhaita sijoituksia mitä budjetilla voi tehdä. Jos oma budjetti on isompi kuin tuo 20 000 euroa, niin tämä kirja voi olla hyvä tarkistuslista siihen, että onko oma osaaminen riittävää isomman projektin hallintaan. Isompien verkkopalveluprojektien parissa päivätyönsä tekevät kun todennäköisesti kahlaavat kirjan nopeasti läpi ja eivät todennäköisesti löydä mitään mullistavaa uutta.
Kirjasta on vaikea hahmottaa, kenelle kirja on suunnattu, koska kirjoittajana on tekijäpuolen ammattilainen, eikä kirjaa ole kirjoitettu vain asiakasnäkökulmaa ajatellen.
Toisaalta alalla on paljon esimerkiksi myynti-ihmisiä ja projektipäälliköitä jotka vetävät isojakin projekteja ilman minkäänlaista ymmärrystä “netin tekemisestä”. Tällöin Jääskeläisen kirja voi olla hyvä päivitys siihen, että mitkä ovat verkkopalveluprojektien erityishaasteita.
Kirja on mielenkiintoinen sekoitus ostamisen haasteiden käsittelyä ja samalla varsin käytännönläheistä läpikäyntiä verkkopalveluprojektien käytännön tekemisen haasteista. Kirjasta onkin hieman vaikea hahmottaa, että kenelle kirja on oikein suunnattu, koska kirjoittajana on tekijäpuolen ammattilainen eikä kirjaa ole kirjoitettu kokonaisuudessaan vain asiakasnäkökulmaa ajatellen. Toisaalta jos tämän näkökulmasekavuuden antaa anteeksi, niin kirja tarjoaa etenkin asiakaspuolelle harvinaisen sukelluksen siihen kuinka tekijäpuoli ajattelee.
Asiakkaiden kannalta on myös huomioitava, että kirja käsittelee ensisijaisesti projektin aikaisia haasteita, kuten yhteistyötä toimittajan kanssa, web-suunnittelun perusteita, hakukoneoptimoinnin perusteita ja erilaisten käyttäjäryhmien huomiointia. Oikeiden kumppaneiden ja teknologioiden valintaan tämä kirja ei ole mikään kaiken kattava käsikirja. Etenkin isommissa projekteissa kun pelkästään hankevalmistelut, määrittelyvaiheet, kilpailutukset, teknologia- ja järjestelmävalinnat ovat laajoja kokonaisuuksia joihin tämän kirjan sisältö ei ota juurikaan kantaa.
Kirjan katsaus esimerkiksi julkaisujärjestelmien valintaan on erittäin suppea ja keskittynyt projekteihin joiden budjetit vaihtelevat 5000 euron ja 30 000 euron välillä. Kirja nostaa kyllä teknologiakysymyksenä terävästi esiin sen haasteen, että teknologia tulisi valita aina tilanteen mukaan. Esimerkiksi keskeiset erot räätälöidyn toteutuksen ja tuotepohjaisen julkaisujärjestelmäprojektin välillä käsitellään perusteellisesti. Pohdinta jää kuitenkin erittäin kesken eikä päädy kirjassa minkäänlaiseen lopputulokseen tai edes suosituslistaan. Myös avoimen koodin tuotteiden ylivertaisuutta korostetaan paikoitellen vailla perusteluita. Rivien välistä voikin lukea, että tekijällä on omakohtaista historiaa hankalien julkaisujärjestelmätuotteiden ja -toimittajien kanssa. Asiakasnäkökulmasta lähtevää pohdintaa siitä miksi tällaisia hankalia tuotteita edelleen käytetään ei kirjaan ole kuitenkaan päätynyt.
Kirja tarjoaa näin monelle alan noviisille hyvää pohdittavaa siitä millaisia ongelmia ja haasteita verkkopalveluprojekteissa kohdataan, mutta kirja tarjoaa hyvin vähän konkreettisia ratkaisuja näihin haasteisiin. Täten osuvampi kirjan otsikko olisi ehkä ollut “Verkkopalveluprojektien keskeiset haasteet 2010-luvulla”. Erittäin ansiokas suoritus sellaisenaan, mutta ei vielä oppaan tasolle yltävä suoritus.
Kirjan käytännönläheiset osuudet web-suunnittelusta ovat hyvin jenkkikirjamaisia, eli asioita väännetään rautalangasta runsaiden kuvakaappausten avustamana. Kertausta harrastetaan tekstissä myös paljon, mutta tätä ei voi pitää mitenkään huonona asiana tässä tapauksessa. Teksti on myös hyvin jouhevaa luettavaa ja vaikka esimerkkejä on paljon, niin nämä ovat lähes poikkeuksetta hyvin osuvia ja huolella valittuja esimerkkitapauksia.
Asiakasnäkökulmaa tuo parhaiten esiin ehkä kirjan laajuus ja hyvät aihevalinnat. Esimerkiksi Google Adwordsille on omistettu oma osionsa joka käsittelee hyvin selkeästi tyypillisimmät sudenkuopat kyseisen markkinointityökalun käytössä. Myös hakukoneoptimointi nähdään kirjassa laaja-alaisena asiana eikä pelkästään teknisenä temppukokoelmana. Jo pelkästään nämä osiot tekevät kirjasta ostamisen arvoisen monelle asiakkaalle.
Jääskeläisen vahva kokemus verkkopalveluhankkeista tulee myös esiin monessa kohtaa, ja on ilo lukea sellaisen tekijän tekstiä joka aidosti haluaa tehdä laadukkaita lopputuloksia – ja hyödyllisiä verkkopalveluita.
Kirja sisältää paljon konkreettisia vinkkejä etenkin pienellä budjetilla tekemiseen. Esimerkiksi varmasti paras julkaisujärjestelmiin liittyvä vinkki on se, että asiakkaan kannattaa todella varmistua siitä, että aidosti tarvitsee julkaisujärjestelmän. Kirja kuvaa esimerkkitilanteen jossa sivustolle tehdään muutamia päivityksiä vuodessa ja uusi uutinen julkaistaan kerran kuukaudessa. Tällöin asiakkaan ei välttämättä kannata investoida julkaisujärjestelmään, koska vaikka vuodessa joutuisikin maksamaan pari tonnia digitoimistolle päivityksistä, niin lopputulos voi olla kokonaisuutena edullisempi ja laadukkaampi kuin julkaisujärjestelmälähtöisesti tehty verkkopalvelu.
Yhteenveto: Kirjaa voi suositella varauksetta kaikille jotka joutuvat verkkopalveluprojektien kanssa painimaan oman toimensa ohella. Erityisen fiksu kohta tämän kirjan lukemiseen on silloin kun omassa organisaatiossa alkaa verkkopalveluprojekti lähestymään. Myös alan opiskelijoille kirja voi olla hyvin hyödyllinen maailmankuvan avarrus siihen millaisia käytännön tekemisen realiteetit joskus ovat. Useamman vuoden alalla työskennelleet ammattilaiset voivat selata kirjan lounastauolla läpi ja naurattaa kollegoitaan sillä, että samat ongelmat ne on siellä Turun suunnallakin… :)
1 kommentti “Luettua: Verkkopalvelun ostajan opas (pk-yrityksille) ★★★★☆”
Kommentointi on suljettu.
Miten laaditaan hyvä tarjouspyyntö verkkopalveluprojektista? – Janne Jääskeläisen muistilista asiakkaalle – Vierityspalkki.fi
[…] on kappale kirjasta “Verkkopalvelun ostajan opas” (Janne Jääskeläinen 2010). Teksti julkaistaan kirjan kirjoittajan Janne Jääskeläisen […]