Uudistuiko VR.fi oikeaan suuntaan?
Otathan huomioon, että tämä artikkeli on yli 15 vuotta vanha, joten sisältö ja linkit eivät ole välttämättä ihan ajan tasalla. Tuoreena lukemisena samasta kategoriasta: Hankintavälkky-botti on harvinainen, hyödyllinen chatbotti.
Vierityspalkin artikkelisarjassa on aiheena verkkosivujen konseptisuunnittelu ja siihen liittyvät vaiheet, menetelmät, käsitteet ja dokumentit.
VR.fi uudistui (vihdoinkin!) kevään aikana ja kesällä saatiin myös hakulomakkeen toimintaan kaivattuja parannuksia. Lisää parannuksia on VR:n toimesta myös lupailtu jatkossa. Uudistuksen toteutti Endero (konsepti ja toteutus) ja projektissa olivat myös mukava Grey Direct&Digital (vastaten kokonaisilmeestä) ja Please* (käytettävyystutkimukset). Projektitarina* myös kertoo, että uudistusta on valmisteltu pitkään ja huolella:
Endero ja VR valmistelivat uudistusta läheisessä yhteistyössä kahden vuoden ajan, jotta koko Suomen käyttämän verkkopalvelun tekninen toimivuus, helppokäyttöisyys ja selkeys saatiin varmistettua.
Kirjoituksen otsikko johtuu siitä, että VR.fi uudistuksesta on tullut kesän aikana ennätyksellinen määrä kommentteja Vierityspalkin toimitukseen ja toimittajille.
Moni web-ammattilainen kokee VR.fi:n olevan edelleen pahasti retuperällä. Kommentteja on tullut niin html-koodin huonosta laadusta kuin visuaalisen ilmeen sekavuudesta (esim. moninaiset fonttikoot, raskaat flash-tekstit, liialti käytetyt varjotehosteet ja pyöristykset).
Verrattuna aikaisempaan askeettiseen palveluun on VR.fi:n uudistuksessa panostettukin toden teolla visuaaliseen näyttävyyteen ja pyöreisiin muotoihin.
VR.fi kaapattuna Internet Archivesta vuoden 2007 lokakuulta:
Erityisesti uuden etusivun visuaalista raskautta on pakko ihmetellä kun suurin osa verkkopalvelun käytöstä lienee kuitenkin aikataulutietojen hakemista. Myös aikataulujen poikkeustietojen esittäminen hukkuu etusivulla täysin toisarvoisten yritystiedotteiden sekaan.
Kokonaisuutena VR.fi:n uudistus tuntuu viimeistellyltä, mutta palvelun kokonaiskonsepti aivan pähkähullulta. Huomiota on kiinnitetty ansiokkaasti esimerkiksi linkitykseen ja sivuston tekstisisältöön, mutta samalla palvelun käyttöliittymäelementtien määrä on paisunut kuin pullataikina. Visuaalista karkkia ja mainoksia on jo etusivulla niin paljon, että vanhemman sarjan tietokone latailee sivua huomattavan aikaa.
Hämmentävintä palvelussa on, että sivusto muistuttaa ulkoasultaan enemmän Netanttilan etusivua kuin nopeata palvelukanavaa jonka suunnittelussa käyttäjien todelliset käyttötilanteet olisi huomioitu. Kuinka moni menee leppoisasti VR.fi –sivustolle suunnittelemaan kesälomareissuaan ja haluaa nähdä flash-animaatioita ja yllättäviä tarjouksia?
Ehkä joku täti meneekin, mutta kyllä web-analytiikan ohjaamalle palvelusuunnittelulle olisi VR.fi:ssä varmasti tarvetta.
Myös lippujen verkkokauppa tuntuu jääneen 90-luvulle ja kaipaisi radikaalia käyttöliittymän ja toiminnallisuuden uudelleensuunnittelua. Vai kuinka nykyaikaista on tarkistaa valittujen paikkojen saatavuus vasta maksuvaiheessa? VR:n verkkokaupassa voi tehdä kaikenlaisia valintoja, mutta valittujen paikkojen ja toivomuksien toteutuminen kerrotaan vasta maksuvaiheessa. Käyttäjäystävällistä? (Tästäkin aiheesta on blogattu jo vuonna 2007 Köyttöliittymä.netin* ja “Staggering Genius” -blogien toimesta.)
Monella tapaa VR.fi:n uudistus näyttää ja tuntuu hyvältä, mutta vielä on paljon työtä jäljellä. On vain toivottava, että työtä myös jatketaan aikaisempaa isommalla vaihteella. Tätäkin uudistusta ehti varmasti moni jo odotella useamman vuoden ajan.
Tasapuolisuuden nimissä on tietysti todettava, että ei Finnair.fi:n banneriparatiisi saisi arvioinnissa kovin paljon parempia pisteitä.
Jäikö jotain mainitsematta? Mitä muuta palautetta haluaisit antaa VR:lle heidän verkkopalvelu-uudistuksestaan?
[*Toimituksen huomautus: Linkkejä poistettu artikkelista toimimattomina.]
Lue lisää aiheista:
15 kommenttia on “Uudistuiko VR.fi oikeaan suuntaan?”
Kommentointi on suljettu.
PA
Mukavaa, että linkkasitte… Olen ollut aikeissa kommentoida itsekin VR:n uusia sivuja, sillä ensik kertaa sinne päätyessäni yritin ajattelematta etsiä reittiä vasemman laidan asemahaulla. Reittihaku kun oli siinä aiemmin.
On surullista, ettei reittihakua ole muutettu samalla kertaa. Tulokset aukeavat edelleen typerään pop-uppiin, siten että kerralla saa näkyvin vain yhden haun tulokset. Ei siis voi kätevästi etsiä jatko- tai paluuyhteyksiä tai muuten vain aukoa huvikseen tuloksia uusiin välilehtiin.
Tulokset myös mahdollisesti vanhenevat jonkin satunnaisen ajan kuluttua, jolloin niitä ei eneää näe. En ole varma kylläkään, muistanko tätä oikein enkä nyt jaksa odotella.
Janne J
Suurin nurinan aihe VR:n sivuissa on edelleen se, että lippukauppa menee yöksi kiinni. Ei sillä välttämättä ole mitään tekemistä sivustouudistuksen kanssa, mutta jotenkin järjettömältä se tuntuu.
Onhan se myös hauska idea brändätä VR vihreäksi, mutta ne junat ovat edelleen punavalkoisia ja sinivalkoisia. Mikä siinä punavalkoisessa oli vikana? Ei se VR siitä sen ekologisemmaksi muutu pelkästään nettisivun väriä vaihtamalla.
Luulisi muuten, että lähtöasemankin voisi oletuksena täyttää valmiiksi: kaupungin arvaaminen on onnistunut K-18 -bannereilta kohtasilleen 10 vuotta, mutta VR:ltä se ei onnistu vieläkään. :)
Kulutusjuhla » VR:n nettilippukauppa on jäänyt viime vuosikymmenelle
[…] lipunoston hankaluus netissä ovat yksi pitkään puhuttaneista aiheista. Vierityspalkin Perttu ihmettelee,VR miksei nettisivuston uudistuksen yhteydessä ole parannettu käyttäjäkokemusta: […]
Kennu
Pikaisesti katsoen saitti näytti ihan samalta kuin ennenkin (punainen vain muuttunut vihreäksi). Itse siis käytän vr.fi:ssä ainoastaan lippukauppaa, joka on edelleen mielestäni yhtä hankala. Aukeaa turhaan popuppiin johon ei voi linkata, mahtuu vain murto-osa yhden päivän junavuoroista sivulle, kauheasti “steppejä” jne.
Mobile-man
Itseäni haittasi aikataulujen muuttaminen pdf:ksi. Hieman heikosti aukeaa puhelimella.
Terhi
Ei kyllä jaksa mikään tätikään odottaa niiden sivujen latautumista suunnitellakseen leppoisasti lomamatkaansa. Tädillähän juuri se vanha ja hidas tietokonekin on.
Jarkko Viitakangas
Sivujen design on omasta mielestä mennyt ainakin askeleen parempaan suuntaan. Nyt vanha tunkkaisuus on poissa ja raikas ilme toimii. Ilman noita flash-perkeleitä antaisin ulkoasulle jopa kiitettävän arvosanan. Herääkin kysymys, että miksi sitä flashia on ollut pakko tunkea joka koloon? Lisäksi minua ihmetyttää Jannen tapaan tämä vajavainen brändäys.
Lipunoston toimivuudesta minulla ei ole kokemuksia, koska VR:n sivuja tulee käytettyä lähinnä vain aikataulujen hakuun.
PA
Kaverini väitti, että VR:llä oli jossain vaiheessa ajateltu maalata vetureita vihreäksi, mutta ne näkyivät huonosti metsäisissä tasoristeyksissä. Voi olla, että vihreitä junia saadaan odottaa siihen saakka, että metsät ovat kuolleet pois.
Kaikelta purnaamiseltani unohdin sanoa, etä kyllähän uusi sivu on pääpiirteissään hieno ja raikas. On vain ikävää, että muutos jää noin pinnalliselle tasolle. Näyttää vähän mainostoimistoratkaisulta.
Minustakin on hupsua, että rautatieasemalla näkee yhä sinistä logoa monessa paikassa, julisteet yms sekä matkaliput ovat paljolti punaisia eikä vihreää ole juuri muu kuin verkkosivu ja jokunen uudempi mainosjuliste.
Joonas
Voittaa kyllä mielestäni sen vanhan freimipohjaisen rumiluksen 100-0. Millä tavoin tuon vr.fi:n html-koodi sitten on huonolaatuista, kun jutussa ei mitään esimerkkejä anneta, mainitaan vaan sen olevan retuperällä?
Else
En löytänyt aikatauluista tietoa, siitä onko juna matalalattia vai tavallinen.
Jos tätä ei ole sivuilla, niin on palvelu pahasti huonontunut, koska ennen internet oli ainoa paikka josta tämän tiedon löysi, nyt ei vissiin siis netistäkään.
Aika tärkeä tieto lastenvaunujen ja pyöratuolin kanssa matkaavillie.
PerttuT
Html-koodin laatuun liittyvinä asioina on mainittu esimerkiksi koodin järjestys jossa paikoitellen navigaatio on ylimpänä ja varsinainen sivun sisältö vasta alimpana. Asian pitäisi varmaan olla yleensä toisinpäin.
Muita mainittuja ongelmia liittyen tekniseen laatuun mm.
– Vr.fi juuressa meta-redirect joka vie toiseen osoitteeseen. On ilmeisesti käytäntö josta syntyy ongelmia (en tunne itse tätä tarkemmin).
– Javascript on hajautettu useisiin kymmeniin eri tiedostoihin ja kokonaisuutena Javascriptiä ladataan myös suhteettoman paljon (200kt). Tämän arvioitu olevan ongelmana myös hitauden taustalla osittain.
– Lomakkeet käyttävät POST-menetelmää eikä täten tuloksiin voi linkittää eikä niitä voi bookmarkata (tosin pop-up tietysti estää tämän jo muutenkin).
Joonas
Navigaation paikka html:ssä ei varmaan ole ihan yksioikoinen asia. Näkövammaisille toki on parempi, ettei jokaista sivua luettaessa screen readerin tarvitse lukea navigaatiota aina uudestaan. Mutta toisaalta esimerkiksi rajallisella css-tuella varustetussa mobiiliselaimessa on parempi, ettei normaalikäyttäjän tarvitse kelata koko sivun sisällön läpi löytääkseen navigaation ja päästäkseen haluamalleen sivulle. Hakukoneoptimointiinkin liittyen html:n rakenteesta on monta eri koulukuntaa.
Jermo123
Sen verran tuosta vihreydestä, että kyllähän kaikki uudet lähijunat Helsingissä ovat vihreitä. Niitä on testiajossa jo jonkin verran näkynytkin. Tämä viittaisi siihen, että tulevaisuudessa myös muut junat olisivat vihreään päin.
Itse saitilla eniten häiritsee liika pyöreys ja elementtien määrä (graafisten). Lisäksi on käytetty suhteettoman paljon eri fontteja ja tyylejä.. ihan kuin etusivulla olisi paljon mainoksia ulospäin.
Parempi kuin vanha, mutta silti taas wanha jo syntyessään, eli pian ollaan taas tilanteessa, jossa VR on auttamatta jäänyt verkkopalvelukehityksessä jälkeen. Mainostoimistoratkaisulta haiskahtaa, kuten joku aiemmin sanoikin.
Endero palkittiin Suomen digimedia-alan kasvurakettina – Vierityspalkki.fi
[…] Vierityspalkissakin Enderon toteutuksista on huomioitu aiemmin esimerkiksi kesällä uudistunut Vr.fi. […]
eija kynkäänniemi
vr:n sivut uudistuivat kauniimmaksi mutta todella paljon huonommin toimiviksi ja hankalammiksi. Nyt en saa niitä tietoja millään esille jotka aiemmasta ohjelmasta sain tosi helposti ja nopeasti. huono juttu