News to Screen päätti lopettaa

Artikkeli

Otathan huomioon, että tämä artikkeli on yli 15 vuotta vanha, joten sisältö ja linkit eivät ole välttämättä ihan ajan tasalla. Tuoreena lukemisena samasta kategoriasta: Fiskars sulki verkkokauppansa - miksi?.

News to Screen päätti lopettaa ja hakeutui konkurssiin*. News to Screen*in tarjoama palvelu oli tietokoneen ruudunsäästäjä jonka kautta pystyi helposti selailemaan uutisia ja muuta kiinnostavaa sisältöä. Palvelu oli toiminnaltaan hieman samankaltainen kuin Netvibes* tai iGoogle*, mutta pyrki tarjoamaan sisällöt valmiina ja helpommin nautittavassa muodossa.

Palvelua on kuvailtu esimerkiksi Divian sivuilla* seuraavasti:

“News to Screenin käyttäjä saa tuoreimmat STT:n koti- ja ulkomaan uutiset, urheilutulokset sekä kiinnostavimmat viihde- ja kulttuuriuutiset. Palvelun kautta käyttäjä saa tietoonsa myös Forecan paikkakuntakohtaiset säätiedot. Palvelusta löytyy myös valikoima ilmaisia ajanvietepelejä vauhdikkaista toimintapeleistä hoksottimia vaativiin älypeleihin. Lisäksi käyttäjällä on mahdollisuus saada tarjouksia palvelussa mainostavilta yrityksiltä ja osallistua heidän järjestämiinsä kilpailuihin.”

Lisätietoa yhtiön tilanteesta ja perustaja Marko Parkkisen kommentit voi lukea Kauppalehden artikkelista*.

On harmi, että News to Screen ajautui umpikujaan. Palvelua tehtiin tosissaan ja kumppaneiksi haettiin isoja yrityksiä. Moni ei uskonut liikeideaan, mutta harva kyseenalaisti etteikö News to Screenin kaltaisella palvelulla olisi tilausta. Verkon sisältöjen kuluttaminen on tavalliselle verkon käyttäjälle edelleen kovin vaikeata. News to Screen tarjoili sisällöt helposti ruudulle vaatien käyttäjältä minimaalista ymmärrystä webin toimintaperiaatteista.

News to Screenin lukuisat kilpailijat (kuten Google Reader*, Netvibes* ja Ampparit) on suunniteltu enemmän tai vähemmän tehokäyttäjille joille netti on enemmän kuin arkipäiväinen työkalu. Kohderyhmänä oli se massa joka ei ymmärrä mitä RSS tarkoittaa, mitä eroa on selaimella ja hakukoneella, ja jonka nettirutiinit rajoittuvat iltapäivälehtien verkkosivujen selailuun.

News to Screen yritti ratkaista ongelman joka on iso ja kasvaa koko ajan. Hyvästä yrityksestä News to Screenille paljon pisteitä. Ihan toinen asia on sitten se, että miten tämä ongelma saataisiin myös tuottamaan rahaa ratkaisijalleen.

[*Toim. huom. Linkkejä poistettu toimimattomina.]

Perttu Tolvanen

Perttu on Vierityspalkin päätoimittaja ja kirjoittaja.

Perttu Tolvanen on digitaalisten palveluiden suunnittelun, arkkitehtuuriratkaisujen ja kumppanivalintojen asiantuntija. Perttu on konsulttiyhtiö North Patrol Oy:n konsultti ja toinen perustaja. North Patrol on digitoimistoista ja järjestelmätoimittajista riippumaton konsulttiyhtiö, joka suunnittelee digitaalisia palveluita ja auttaa asiakkaita onnistumaan uudistushankkeissaan. Ota yhteyttä Perttuun!

4 kommenttia on “News to Screen päätti lopettaa”

  1. Hyvin analysoitu. Veikkaisin tuotteen suurimmaksi ongelmaksi sitä, ettei kyseinen kohderyhmä juuri asentele mitään softia itsenäisesti. Ja jos perheen mikrotukihenkilö ei moista ohjelmaa ole suosittelemassa, niin ei ole hirveästi mahdollisuuksia tulla asennetuksi.

    Nimenomaan tästä syystä oikeiden verkkopalveluiden olematon asennuskynnys on niin kova juttu.

  2. Voi harmi, minulta oli mennyt koko juttu ohi, mutta voisin kuvitella miten tuollainen olisi ollut ihanteellista esim vanhemmilleni jne…

  3. Vai onko kyse pohjimmiltaan vain siitä, että ihmiset on niin tottuneet internetin ilmaiseen palveluntarjontaan, että tällainen automaattisesti päivittyvä digitaalinen ”sanomalehti” ei vaan mene läpi. Idea oli kiva ja on kyllä harmi, että meni konkkaan. Silti, en voi sanoa, että suosittelisin ikinä kenellekään tavalliselle käyttäjälle maksullista uutispalvelua, joka ei tuo sinänsä mitään lisäarvoa ilmaispalveluihin. Ennemmin konffaan heille iGoogle aloitussivun heidän mielenkiintonsa mukaisella sisällöllä.

  4. Aika olematon News To Screenin lisäarvo toisaalta aktiivinettikäyttäjälle on. Näytöllä vilkkuu samaa harmaata STT:n bulkkiuutista kuin valtaosassa kotimaisten nettilehtien kotisivuista. Homma vaatisi toimiakseen ihan oikean toimituksen kenties. Ja syvemmän, jäsentyneemmän idean toiminnasta. Tältä pohjalta konkka ei ehkä tunnu yllättävältä.

Kommentointi on suljettu.



Vierityspalkki.fi

Julkaistu vuodesta 2006. Vierityspalkki on blogi kotimaisen internet-alan trendeistä, teknologioista ja alan toimistoista. Seuraa, niin tiedät miten ja kenen toimesta syntyvät parhaat verkkopalvelut, verkkokaupat ja räätälöidyt web-sovellukset. Uutiskirjeellä on jo yli 1000 tilaajaa.


Tilaa uutiskirje.

  • 40-50 asiantuntija-artikkelia vuosittain.

    Toimitettua asiasisältöä kattavasti teknologioista ja web-alan ilmiöistä. Vierityspalkki nostaa esiin alan puheenaiheita ja tuoretta tutkimustietoa, osallistuu keskusteluun sekä haastattelee alan asiantuntijoita ja toimistoja. Julkaistuja artikkeleita jo yli 1000 kappaletta.


    Kaikki artikkelit

  • 150-200 julkaistua referenssicasea joka vuosi.

    Julkaisut-palsta tarjoaa näkyvyyttä kiinnostaville uusille verkkopalveluille ja web-sovelluksille, ja antaa asiakkaille mahdollisuuden arvioida eri toimistojen osaamista.


    Selaa toimistojen julkaisuja

  • 300-400 työpaikkailmoitusta vuosittain.

    Vuodesta 2007 toiminut ilmoituspalsta on edelleen sivuston suosituin osio. Moni asiantuntija on löytänyt useammankin työpaikan palstan kautta vuosien varrella.


    Selaa avoimia työpaikkoja

  • 31 kokenutta digitoimistoa

    on päässyt aina ajantasaiselle Toimistot-listalle. Lista on auttanut asiakkaita löytämään kokeneita digitoimistokumppaneita jo usean vuoden ajan. Lista keskittyy WordPress-osaajiin ja räätälöityjen web-sovellusten tekijöihin.


    Selaa Toimistot-listaa

Tilaa kuukausikirje

Kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje koostaa artikkelit, julkaisut, työpaikat ja linkkivinkit. Kirjeellä on jo yli 1000 tilaajaa.
Huom. Sähköpostiosoitettasi ei luovuteta eteenpäin, eikä käytetä mihinkään muuhun tarkoitukseen – ihan oikeasti.

Siirry takaisin sivun alkuun