Selkeä vaaliehdokkaan sivusto, esimerkkinä Ukko Metsola

Artikkeli

Otathan huomioon, että tämä artikkeli on yli 15 vuotta vanha, joten sisältö ja linkit eivät ole välttämättä ihan ajan tasalla. Tuoreena lukemisena samasta kategoriasta: Harva maksaa digitaalisista sanomalehdistä Suomessa - miksi?.

Fast&Loud* huomautti Ari Vatasen vaalisivustosta terävästi, että eihän Arilla menekään kaikki asiat aivan Vierityspalkin ohjeiden mukaisesti. Hyvänä esimerkkinä Fast&Loud ehdotti Ukko Metsolaa*. Ukko antaakin varsin hyvän esimerkin laadukkaasta eurovaaliehdokkaan sivustosta.

image

Ukko Metsolan sivusto toteuttaakin varsin hyvin annetut viisi ohjetta:

  1. Kerro etusivulla kaikki olennainen ja linkitä etusivulta kaikille tärkeille alasivuille
  2. Muista kertoa miksi juuri sinua pitäisi äänestää – mitä tarjoat äänestäjillesi?
  3. Käytä yksiselitteisiä ja yleisiä navigointinimiä
  4. Kirjoita tekstit verkkoon hyvän verkkokirjoittamisen sääntöjä noudattaen
  5. Investoi hyvään valokuvaan ja tallenna se oikein verkkosivustoa varten

36-vuotiaan EU-neuvontajan Ukko Metsolan sivusto koostaa etusivulle tuoreimmat tapahtumat ja kirjoitukset mutta erityisesti etusivu korostaa Ukon kohdalla ammattimaista lähestymistä ehdokkuuteen. Etusivulle ei ole nostettu ehdokkaan strategisia mittoja tai sukutaustoja. Näkyvän roolin ehdokkaan kuvan alapuolella saa “Agenda-listaus” jossa luetellaan näkyvästi ehdokkaan mielipiteitä ja tekemisen painopisteitä.

image

Etusivulla on nostettu hyvin näkyviin myös ehdokkaan ehdokasnumero joka kuuluukin jokaisen vaalisivuston peruselintarvikkeisiin. Tämä oli erityisesti Ari Vatasen sivuston kohdalla merkittävin havaittu puute.

image

Ukolla vahvan roolin etusivulla saa myös toimintakehotelaatikko jossa vierailijoita kehotetaan liittymään postituslistalle. Tällä tavalla vierailijalle tehdään heti selväksi mikä on sivuston tarkoitus. Tarkoituksena on saada laajennettua ehdokkaan vaikutuspiiriä ja kannattajien joukkoa.

Nykyisin blogin pitäminen on myös jo useimpien ehdokkaiden rutiinityötä ja Ukko ei tee tästä poikkeusta. Perinteinen bloggaaminen on vain kovin työlästä ja vaatii ehdokkaalta sitoutumista. Tässä kohtaa Ari Vatasen Twitter-lähestyminen tarjosi kiinnostavan vaihtoehdon.

Ukon navigaatio-otsikot ovat varsin yksiselitteisiä. Ainoastaan “Taidegrafiikka” on otsikkona sellainen jota ei ensimmäisenä odottaisi eurovaaliehdokkaan sivustolta. Käytännössä “Taidegrafiikka” ja “Seminaari” kuuluisivat “Tue ukkoa” osion alle. Muutoinkin navigaatio antaa sivustosta paljon suuremman kuvan kuin mitä sivusto itse asiassa sisällöllisesti tarjoaa.

image

Mielenkiintoisena yksityiskohtana navigaatiossa on erotettu toisistaan kaikkein tärkeimmät kohdat: “Perustiedot Ukosta” ja “Ukon CV”. Nämä ovat sivuja jotka jokaisen vierailijan tulisi vähintään vilkaista. Täten on hieman omituista, että näille tärkeimmille sivuille ei ohjata muualta sivustolta. Esimerkiksi etusivulta näille sivuille pääsee vain navigaationappuloiden kautta. Blogista ei näihin enää pääse ollenkaan. Navigaatiossa käytetty kaksivärisyys ei liene myöskään aivan ongelmaton. Kahden eri värin käyttäminen muutoin samankaltaisia sisältöjä käsittävässä sivustossa ei välttämättä käyttäjälle tuo merkittävää lisäarvoa, ja kaikki eivät välttämättä edes hahmota kahta mustaa nappulaa toiminnalliseksi navigaatioelementiksi. Etenkin kun sivustolla muuten käytössä oleva linkkiväri on sininen.

Kokonaisuutena Ukon sivusto edustaa erittäin hyvää vaalisivustojen tasoa. Aktiivisesti viestivät edustajat ansaitsisivat eurovaaleissa enemmänkin näkyvyyttä, koska käsiteltävät asiat yleensä vaativat syvempää taustoitusta ja eivät välttämättä ole kansalaisille tuttuja. Täten esimerkiksi blogin tai jonkin muun aktiivisen viestintäkanavan pitäminen omalla sivustolla on eurovaaliehdokkaille erityisen suositeltavaa.

(*Toim. huom. Linkkejä poistettu toimimattomina.)

Perttu Tolvanen

Perttu on Vierityspalkin päätoimittaja ja kirjoittaja.

Perttu Tolvanen on digitaalisten palveluiden suunnittelun, arkkitehtuuriratkaisujen ja kumppanivalintojen asiantuntija. Perttu on konsulttiyhtiö North Patrol Oy:n konsultti ja toinen perustaja. North Patrol on digitoimistoista ja järjestelmätoimittajista riippumaton konsulttiyhtiö, joka suunnittelee digitaalisia palveluita ja auttaa asiakkaita onnistumaan uudistushankkeissaan. Ota yhteyttä Perttuun!



Vierityspalkki-blogi

Julkaistu vuodesta 2006. Vierityspalkki on blogi kotimaisen internet-alan trendeistä, teknologioista ja alan toimistoista. Seuraa, niin tiedät miten ja kenen toimesta syntyvät parhaat verkkopalvelut, verkkokaupat ja räätälöidyt web-sovellukset.
Lisätietoa blogista ja sen kävijöistä

  • 1140+ asiantuntija-artikkelia.

    Toimitettua asiasisältöä kattavasti teknologioista ja web-alan ilmiöistä. Vierityspalkki nostaa esiin alan puheenaiheita ja tuoretta tutkimustietoa, osallistuu keskusteluun sekä haastattelee alan asiantuntijoita ja toimistoja.

  • 1300+ digipalvelun referenssicasea.

    Julkaisut-palsta tarjoaa näkyvyyttä kiinnostaville uusille verkkopalveluille ja web-sovelluksille, ja antaa asiakkaille mahdollisuuden arvioida eri toimistojen osaamista.

  • 1000+ aktiivista lukijaa blogin kuukausikirjeellä.

    Kerran kuukaudessa ilmestyvä kuukausikirje koostaa julkaistut artikkelit, uudet julkaisut, avoimet työpaikat ja ajankohtaiset linkkivinkit.

  • 29 kokenutta digitoimistoa

    on päässyt aina ajantasaiselle Toimistot-listalle. Lista on auttanut asiakkaita löytämään kokeneita digitoimistokumppaneita jo usean vuoden ajan. Lista keskittyy WordPress-osaajiin ja räätälöityjen web-sovellusten tekijöihin.

Tilaa kuukausikirje

Kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje koostaa artikkelit, julkaisut, työpaikat ja linkkivinkit. Kirjeellä on jo yli 1000 tilaajaa.
Huom. Sähköpostiosoitettasi ei luovuteta eteenpäin, eikä käytetä mihinkään muuhun tarkoitukseen.

Siirry takaisin sivun alkuun