Kauppalehti paljastaa yritysten verkkotunnukset

nicklas

Kauppalehden uudesta yritystietopalvelusta löytyy myös yritysten rekisteröimät suomalaiset verkkotunnukset. Toiminnon avulla yritys voi katsoa mitä verkkotunnuksia kilpailija on rekisteröinyt ja onko yritykseltä tulossa uusia tuotelanseerauksia.

Yritystietoalvelu on merkittävä lanseeraus Kauppalehdelle. Palvelu avattiin 15. syyskuuta ja sillä on jo noin 50 000 eri kävijää viikossa. Kauppalehden tavoitteena on kasvattaa kävijämäärää vielä paljon korkeammalle. Perinteisillä ammattilaisille suunnatuilla yrityshauilla Yritystelellä on 151 000 ja Inoalla 114 000 kävijää viikossa.

Vierityspalkki esitti muutamia kysymyksiä yritystietopalvelun kehityksestä Kauppalehdessä vastaavalle Mikko Saastamoiselle:

Miksi Kauppalehti avasi yritystietopalvelun? 

– Kauppalehden käyttäjien parissa on selkeä tarve yritystiedolle. Tämä tuli ilmi useassa eri tutkimuksessa, joiden avulla mallinnimme Kauppalehden käyttäjiä. Loimme mallin, jossa uutisesta päästään kiinni yritykseen ja sen tekemiseen ja toimintaan. Aikaisemmin nämä tiedot oli ripoteltu eri puolille Kauppalehden sivustoa, mutta nyt loimme kokonaisuuden, joka on helppo viestiä käyttäjälle ja asiakkaalle.

– Kauppalehden pääpaino on tähän mennessä ollut makrouutisoinnissa, eli maailman ja Suomen taloudessa, joista etusivun uutiset koostuvat. Makrouutisista tehdään pörssiuutisia ja kerrotaan miten maailman ja Suomen pörssit ja pörssikurssit ovat reagoineet asioihin ja miten se vaikuttaa pörssiyritysten tulevaisuuteen. Yritystietopalvelun uutisoinnilla on pääpaino PK-yrityksissä ja siellä kerrotaan kuinka makroasiat vaikuttavat itse yrityksiin, annetaan yrityksille kasvot ja kerrotaan menestystarinoita.

Kenen kanssa palvelu kilpailee?

– Suomessa ei ole vastaavia palveluita, jotka yhdistävät median ja puolueettoman yritystiedon. Kyseessä ei ole pelkkä hakupalvelu. Meillä on luotettavat tiedontuottajat, jotka ylläpitävät tietokantoja. Kauppalehti ei vaikuta palvelun tietosisältöön.

Mitä tavoitteita palvelulla on?

– Haluamme palvella nykyisiä Kauppalehden käyttäjiä, jotka tarvitsevat tietoja yrityksistä, nostaa käyttöuseutta ja palvelussa vietettyä aikaa. Tavoitteena on myös rakentaa merkittävä uusi jakelukanava Kauppalehden sisältömyynnille. Tällä hetkellä myymme yrityssisältöä pääasiassa ePortin kautta, mutta sitä kautta satunnainen yritystiedon tarvitsija ei voi ostaa tuotteita. Lisäksi media-asiakkaille yritystietopalvelu tarjoaa mielenkiintoisia mainosratkaisuja. Nyt jo siellä on useita mainostajia.

Mihin suuntaan palvelua on tarkoitus kehittää?

– Tulemme tekemään palvelusta monipuolisemman. Tämä on vasta ensimmäinen versio, mutta palaute on antanut selkeästi suunnan, mitä lähdemme tavoittelemaan.

– Tulevaisuudessa palvelun kautta pääsee kiinni kaikkeen tietoon yrityksestä. Palvelusta löytyy silloin esimerkiksi uutiset, tiedotteet, nimitykset, avoimet työpaikat, taloudelliset tiedot, tavaramerkit ja mitä yrityksestä puhutaan blogeissa ja keskusteluissa.

Kauppalehti on artikkelin kirjoittajan asiakas.

Comments are closed.