Playfishin toimitusjohtaja Kristian Segerstråle haastattelussa

Artikkeli

Otathan huomioon, että tämä artikkeli on yli 16 vuotta vanha, joten sisältö ja linkit eivät ole välttämättä ihan ajan tasalla. Tuoreena lukemisena samasta kategoriasta: Facebook blokkasi uutiset Kanadassa ja pienet mediat kokivat kovimman iskun.

Adonomics.com* ylläpitää listaa suosituimpien Facebook-applikaatioiden tekijöistä. Tuolla listalla yksi menestyneimmistä yhtiöistä on Lontoossa päätoimipaikkaansa pitävä Playfish*, jonka toimitusjohtaja on suomalainen sarjayrittäjä Kristian Segerstråle.

Kristian, miten Playfish sai alkunsa?

”Playfish on minun toinen yritykseni pelialalla. Perustimme yhdessä parin kaverini kanssa Lontoossa vuonna 2001 mobiilipelien julkaisufirman nimeltä Macrospace (nykyään fuusion kautta nimeltään Glu Mobile*). Firma kasvoi nopeasti sekä orgaanisesti että yritysostojen kautta ja on nyt myyntiluvuiltaan maailman kolmanneksi suurin mobiilipelifirma. Toimin firman Euroopan toimitusjohtajana listautuessamme NASDAQ:iin maaliskuussa 2007. Kuuden vuoden kovan työn ja oppimisen jälkeen päätimme saman tiimin kanssa ajan olevan kypsä seuraavan kasvualueen etsimiseen pelisektorilla ja näin Playfish sai lopullisesti alkunsa Lokakuussa 2007.”

”Playfishin johtava ajatus on se, että yhdessä pelaaminen on hauskempaa kuin yksin pelaaminen – oli kyse sitten korttipeleistä, lautapeleistä tai tietokonepeleistä. Kavereiden kanssa netin kautta pelien pelaaminen on kuitenkin ollut melko hankalaa vaikka internetyhteys on jo lähes tulkoon kaikilla. Viime vuonna Facebook ja muut sosiaaliverkot loivat internettiin uuden infrastruktuurin, joka mahdollisti yhdessä pelattavien pelien kehityksen ja pelaamisen uudella tavalla. Perustimme Playfishin tämän nopeasti kasvavan uuden pelialan johtavaksi firmaksi. Lähdimme liikkeelle saman perustajatiimin kanssa, tällä kertaa vaan vähän vanhempina ja viisaampina.”

Mitkä ovat keskeisimmät kokemuksesi Playfishin tähän astisesta taipaleesta?

”Tähän mennessä kaikki on mennyt melkein pelottavan hyvin. Olemme kasvaneet nopeammin kuin olisimme uskaltaneet toivoa – yleisömäärältämme olemmekin jo kasvaneet alamme toiseksi suurimmaksi firmaksi maailmassa. Lähdimme kyllä liikkeelle melko aggressiivisesti: Otimme vastaan enemmän rahoitusta kun tarvitsimme, noin 3 miljoonaa euroa tähän mennessä. Perustimme Kiinaan, Norjaan ja Yhdysvaltoihin toimistot hyvinkin aikaisessa vaiheessa ja investoimme tuotteisiimme huomattavasti enemmän kuin kilpailijamme. Olemme tähän mennessä julkaisseet viisi peliä – ’Who Has The Biggest Brain?’, ’Word Challenge’, ’Bowling Buddies’, ’Pet Society’ ja ’Geo Challenge’ lähinnä Facebookissa ja pelaajamäärä on kasvanut räjähdysmäisesti jo lähes 20 miljoonaan, joista noin puolitoista miljoonaa pelaajaa pelaa joka päivä. Pelejämme pelataan yli miljardi minuuttia kuukaudessa – joka vastaa noin 25 %:ia YouTubessa vietettyä aikaa USA:ssa.”

Mitkä ovat Playfishin tulevaisuuden suunnitelmat? Ja samaan syssyyn kysymys myös liikevaihdosta – mistä/miten se syntyy tuotteidenne kohdalla?

”Peliemme pelaaminen on ilmaista ja tulovirtamme syntyy peleihin integroidusta videomainonnasta ja eri peleihin liittyvien lisukkeiden, esimerkiksi tavaroiden ja personoinnin, myynnistä. Kasvamme niin nopeasti kun vain pystymme. Olemme keskittyneet tähän asti enemmän jakelun ja yleisön kasvattamiseen kuin liikevaihdon kasvattamiseen, mutta olemme kuitenkin tyytyväisiä myös alustaviin merkkeihin liikevaihdon potentiaalista. Sekä jakelu että businessmallit toimivat eri lailla sosiaaliverkoissa verrattuna muihin pelialustoihin, joten pyrimme dataa analysoimalla oppimaan joka päivä jotain uutta. Keskitymmekin nyt lähinnä tuotekehittelyyn, jakeluun ja oppimiseen.”

”Juuri tuo pelaajien monetisaatio on ehkä se osa-alue, jossa oppiminen on erityisen tärkeää. Muuten haasteet ovat aika samanlaisia kuin millä tahansa nopeasti kasvavalla yrityksellä – kasvun hallinta, kansainvälisen jakelun kasvattaminen, rekrytointi ja sisäisten kommunikaatiokanavien kehittäminen tulevat ensimmäisenä mieleen. Olemme kuitenkin mielestämme rakentaneet firmallemme aika hyvän kasvualustan maailmanvalloitusta varten, joten aika luottavaisin mielin tässä jatketaan kasvamista.”

Lopuksi sana on vapaa: eli mitä terveisiä haluaisit Vierityspalkin kautta suomalaiselle digimediaskenelle kertoa?

”Muille mediayrittäjille sellainen haaste, että olisi hauskaa nähdä enemmän maailmanvalloitusta yrittäviä media-alan firmoja Euroopasta ja Suomesta varsinkin. Kun olen näitä markkinoita jonkun aikaa seurannut niin joskus säälittää vähän se, että jenkkifirmat ostavat pois lupaavimmat uudet eurooppalaiset yritykset. Olemme yleensä hyviä kehittämään uusia tuotteita ja teknologioita ja luovuuskin on usein aivan omaa tasoaan, mutta käytännössä aina kaupallinen maailmanvalloitus jää jenkkifirmojen varaan. Olipa sitten syynä pääomarahoitusmarkkinoiden pienuus vai itseuskon puute, mutta Euroopassa on vielä melko harvassa se maailmanvalloituskulttuuri, joka on tehnyt Piilaaksosta niin menestyvän. Skypen lisäksi Euroopasta ei vain media allalla ole maailmanvalloittajia näkynyt. Olisi hienoa nähdä seuraava Google, YouTube tai Facebook Suomesta tai Euroopasta. Teknistä osaamista meillä kyllä riittää – olisi hienoa nähdä samaa itseuskoa ja aggressiivisempaa kansainvälistä kasvua sekä isompaa riskinottoa myös kaupallisella puolella!”

”Niin ja sitten vielä rekrytointimainos – eli kasvamme nopeasti ja varsinkin pelinkehittäjiä ja serveripuolen koodaajavelhoja haetaan, joten jos elämä Lontoossa kiinnostaa, niin eikun yhteyttä meihin osoitteeseen careers (at) playfish (piste) com!”

Kiitos haastattelusta, Kristian. Vierityspalkki toivottaa Playfishin jatkolle onnea ja menestystä!

(*Toim. huom. Linkkejä poistettu toimimattomina.)

Asmo Halinen

Vierityspalkin perustaja Asmo Halinen on yksi maamme kokeneimmista yhteisöllisten verkkopalveluiden sekä verkkomedioiden asiantuntijoista. Tällä hetkellä Asmo toimii verkkoliiketoimintajohtajana Iltalehdessä sekä advisorina tai hallituksen jäsenenä useissa muissa yhtiöissä/startupeissa (mm. Sofanatics, Eat.fi, Grey Area). Hän oli perustajana ja toimitusjohtajana vuonna 2001 digitaalisen markkinointiviestinnän toimisto Apaja Creative Solutions Oy:ssä ja sittemmin sen spinoffina syntyneessä Apaja Online Entertainment Oy:ssä, jonka tunnetuin tuote on 2,5 miljoonaa eri käyttäjää kuussa tavoittava Aapeli/Playray-peliyhteisöpalvelu.

3 kommenttia on “Playfishin toimitusjohtaja Kristian Segerstråle haastattelussa”

  1. Tuohan kuulostaa mainiolta. Hyvä homma.

    Henkilökohtaisesti asiat ovat innovaatioiden suhteen pitkälti rahasta kiinni. Viime kädessä kaikki maksaa jotain. On siis vaikea päästä ponnistamaan edes ponnistuslaudalle, josta kaikki oikeasti alkaa. Ensin on ajatus, sitten liikeidea ja sitten jonkin asteinen suunnitelma idean toteuttamisesta. Haparoivakin suunnitelma on alustava ponnistuslauta. Jos henkilökohtainen finanssitilanne tässä vaiheessa viittaa katastrofiin, niin vankempikin usko hälvenee.

    Valtiovalta Suomessa peräänkuuluuttaa innovaatioita. Tämä on kirjattu moneen julkilausumaan. En tietenkään laita kaikkea valtiovalla kannettavaksi, mutta valtiovallalle sanoisin, että pankaa perustellusti pätäkkää pöytään, niin kyllä täällä innovoidaan.

  2. […] like for example Playfish is a great exemple how fast the industry is developing and what kind of opportunities (Link In Finnish) there are if one knows what he is […]

  3. […] The Next Web uutisoi juuri, että Electronic Arts ostaa Playfish-yhtiön 400 miljoonalla dollarilla. Jo viikkoja huhupuheissa liikkunut kauppa on siis varmistunut. Playfishin toimitusjohtaja on suomalainen Kristian Segerstråle, jota Vierityspalkki haastatteli viime vuoden syyskuussa. […]

Kommentointi on suljettu.



Vierityspalkki.fi

Julkaistu vuodesta 2006. Vierityspalkki on blogi kotimaisen internet-alan trendeistä, teknologioista ja alan toimistoista. Seuraa, niin tiedät miten ja kenen toimesta syntyvät parhaat verkkopalvelut, verkkokaupat ja räätälöidyt web-sovellukset. Uutiskirjeellä on jo yli 1000 tilaajaa.


Tilaa uutiskirje.

  • 40-50 asiantuntija-artikkelia vuosittain.

    Toimitettua asiasisältöä kattavasti teknologioista ja web-alan ilmiöistä. Vierityspalkki nostaa esiin alan puheenaiheita ja tuoretta tutkimustietoa, osallistuu keskusteluun sekä haastattelee alan asiantuntijoita ja toimistoja. Julkaistuja artikkeleita jo yli 1000 kappaletta.


    Kaikki artikkelit

  • 150-200 julkaistua referenssicasea joka vuosi.

    Julkaisut-palsta tarjoaa näkyvyyttä kiinnostaville uusille verkkopalveluille ja web-sovelluksille, ja antaa asiakkaille mahdollisuuden arvioida eri toimistojen osaamista.


    Selaa toimistojen julkaisuja

  • 300-400 työpaikkailmoitusta vuosittain.

    Vuodesta 2007 toiminut ilmoituspalsta on edelleen sivuston suosituin osio. Moni asiantuntija on löytänyt useammankin työpaikan palstan kautta vuosien varrella.


    Selaa avoimia työpaikkoja

  • 31 kokenutta digitoimistoa

    on päässyt aina ajantasaiselle Toimistot-listalle. Lista on auttanut asiakkaita löytämään kokeneita digitoimistokumppaneita jo usean vuoden ajan. Lista keskittyy WordPress-osaajiin ja räätälöityjen web-sovellusten tekijöihin.


    Selaa Toimistot-listaa

Tilaa kuukausikirje

Kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje koostaa artikkelit, julkaisut, työpaikat ja linkkivinkit. Kirjeellä on jo yli 1000 tilaajaa.
Huom. Sähköpostiosoitettasi ei luovuteta eteenpäin, eikä käytetä mihinkään muuhun tarkoitukseen – ihan oikeasti.

Siirry takaisin sivun alkuun