TripSay näyttää suomalaisille web-firmoille kuinka PR hoidetaan
Otathan huomioon, että tämä artikkeli on yli 16 vuotta vanha, joten sisältö ja linkit eivät ole välttämättä ihan ajan tasalla. Tuoreena lukemisena samasta kategoriasta: Facebook blokkasi uutiset Kanadassa ja pienet mediat kokivat kovimman iskun.
Aiemmin Vailomana tunnettu matkailusaitti TripSay* paranteli palveluaan hiljattain ja avasi rekisteröitymiset laajemmalle yleisölle. TripSay onkin kehittynyt viimeisen vuoden aikana merkittävästi. Lisävauhtia ovat antaneet vielä Valve Brandingin* ja Vera Venturen* sijoitukset.
TripSayn idea on helpottaa lomamatkan suunnittelua ja mahdollistaa yhteisöllisempi lomasuunnittelu jossa ystävien, tuttujen ja tuntemattomien suositukset painavat yhtä lailla matkatoimistojen suosituksien rinnalla.
TripSayn toimitusjohtajan Juha Huttusen sanoin:
Meidän tavoitteenamme on lopulta pystyä vastaamaan kysymykseen ”Minulla on 2 viikkoa lomaa, 2000 euroa rahaa, pidän historiasta, luonnosta ja urheilusta. Mitkä ovat parhaat vaihtoehtoni ja miten voisin matkan koota ja ostaa?”
Nykyisin kysymykseen voi saada vastauksen lähinnä matkatoimiston tädiltä ja riippuu kovasti tädistä että millaisen vastauksen saa.
Matkailusegmentissä käydään kovaa kilpailua
Tällaisena matkailuun liittyvänä Web 2.0 -sivustostona TripSay toimii varsin kilpaillussa segmentissä. Segmentissä on tosin muutakin suomalaista väriä Dopplr*:n muodossa. Dopplr on tosin erikoistunut innokkaiden liikematkailijoiden matkustusjärjestelyjen helpottamiseen.
TripSay:n suorimmat kilpailijat löytyvätkin palveluista nimeltä Rummble*, TripWolf*, Travelmuse*, Drifttr*, WAYN* ja Nileguide*. Seuraava askel olisikin TripSaylle haalia käyttäjämassaa nopeasti ja paljon, ja samalla löytää se oma juttu jolla suomalainen startup erottuu kilpailijoistaan ja varastaa aktiivimatkailijoiden sydämet. Selvää on, että TripSay ei ole yksin tavoittelemassa tähtiin.
Suomalainen startup Mashablessa ja TechCrunchissa! Lisää tällaista.
TripSayn matka kohti merkittävää webin matkailupalvelua on kuitenkin merkittävästi lähempänä kuin monen muun pienen web-palvelun. TripSayn hankkima näkyvyys isoissa startup-blogeissa on vertaansa vailla suomalaisissa web-ympyröissä. TripSaysta on blogannut niin Mashable kuin TechCrunch. Myös VentureBeat on kirjoittanut kattavan katsauksen TripSaysta. Edellä mainitut blogit edustavat näkyvyyden osalta jenkkilässä startupille hieman samanlaista näkyvyyttä kuin mitä Suomessa saisi jos Kauppalehti, Taloussanomat*, Tietokone*-lehti ja Helsingin Sanomat tekisivät pääjuttunsa firmasta. Eli näiden jälkeen alalle ei jää monia ihmisiä jotka eivät firmasta olisi edes jotain kuulleet.
Lisäksi edellä mainitut blogit pitävät huolen, että kaikki muutkin blogit jotka seuraavat Mashablea, TechCrunchia ja kumppaneita alkavat raportoimaan TripSaysta. Täten kun TripSayta googlettaa niin ei jää arvioita ja kommentteja kaipailemaan, vaan kaikkea löytyy laidasta laitaan.
Tämä on se tie joka jokaisen menestykseksi haaveilevan startupin pitää käydä läpi. Edellinen suomalainen startup joka hankki mainintoja ja artikkeleita tähän tahtiin taisikin olla Jaiku*.
Web 2.0 palvelun ansaintamalli on usein yhdistelmä monesta mallista
TripSayn liiketoimintamalli ei ole helpoimpia saada toimimaan, mutta ainakin tiimi on aihetta kovasti miettinyt ja työstänyt. TripSayn ansaintamalli on yhdistelmä useita eri tulolähteitä. Mukana on mainontaa, matkatoimistokumppanuuksia ja oman palvelun osittaista tarjoamista kumppaneiden sivustoille. Pääasiallinen tulovirta on tavoitteena saada palvelun kautta markkinoitavien ja myytävien tuotteiden ja palvelupakettien kautta.
Jos tarvitsee massoja käyttäjiksi, niin on mentävä sinne missä massat ovat
Ehkä merkittävin este TripSayn kaltaiselle palvelulle on, että miten saada käyttäjät vierailemaan juuri omalla sivustolla. Kaikki eivät voi olla portaaleita käyttäjien web-elämään. Tämän tosiasian tunnustamisessa TripSay on jo pitkällä ja Facebook-sovellus on tulossa.
TripSay näyttää mallia myös Facebook-sovelluksen osalta monille muille startupeille. Jos tarvitaan massoja käyttäjiksi, niin on nöyrästi mentävä sinne missä massat ovat. Tällä hetkellä se tarkoittaa mm. Facebook-sovelluksen tekemistä.
Tuote toimii, sisältöä tarvitaan vielä paljon
TripSayn palvelun toiminnasta on kirjoitettu paljon ja siitä voi lukea lisää vaikka sieltä Mashablesta tai TechCrunchista. Ei TripSay:ta näissä blogeissa käsiteltäisi jos palvelun toiminnallisuus ja sisältö ei tarjoaisi jotain viihdyttävää ja jotain hyödyllistä. Matkailufriikit voivat viettää TripSayn parissa jo useamman illan nykyiselläkin sisällöllä. Tosin paljon on vielä kehitettävää ja sisältöä tehtävänä.
Globaalia näkyvyyttä ei saada vain hyvällä tuotteella
TripSayn Juha Huttunen kertoi Vierityspalkille myös hieman taustaa siihen kuinka Mashable ja TechCrunch saatiin kiinnostumaan pienestä suomalaisesta saitista. Monelle yrittäjälle voi tulla yllätyksenä, että pelkällä ”makealla saitilla” ei bloggaajienkaan huomiota olla saatu:
”Aika paljon on reissattu alan messuilla ja tutustuttu noihin blogaajiin sitä kautta. Käytetään myös San Franciscolaista PR-toimistoa*, joka tuntee myös nuo kirjoittajat. Heistä on ollut meille paljon apua. Ilman paikallista PR-toimistoa on suomalaisen firman todella hankalaa saada näkyvyyttä ihan vaan etäisyyden takia, joka hankaloittaa henkilökohtaisten suhteiden luontia ja ylläpitoa.” – Juha Huttunen, TripSay CEO
Haasteita on varmasti vielä monta edessä TripSayn porukalla, mutta tähän mennessä työ on ollut vakuuttavaa. Huomioitavaa on myös, että TripSayn tiimi on rohkeasti mukana kommentoimassa blogiartikkeleiden perässä ja esiintyy omilla nimillään.
Tällaiselle toiminnalle on helppo toivoa menestystä. Kerrankin suomalaiset ovat uskaltaneet lähteä reilusti maailmalle jo ennen kuin se oma tuote on hiottu täydelliseksi.
(*Toim. huom. Linkkejä poistettu toimimattomina.)
4 kommenttia on “TripSay näyttää suomalaisille web-firmoille kuinka PR hoidetaan”
Kommentointi on suljettu.
Mikko
En ole tainnut nähdä yhdessäkään jutussa tämän mystisen sanfranciscolaisen PR-toimiston nimeä mainitun…
Juha Huttunen
Ihan ensiksi kiitos hyvästä jutusta! On aina mukavaa lukea kannustavia juttuja, se auttaa jaksamaan kun meilläkin koko tiimi tekee pitkää päivää palvelun parissa.
Tuo PR-toimisto ei ole laisinkaan mystinen tai mikään suuri salaisuus. Päinvastoin, ollaan sitä aktiivisesti kaikille tutuille ja kysyjille mainostettu, tyytyväinen asiakas kun ollaan. Kyseessä on Future Works -niminen firma, jota vetää Brian Solis. Brian on erittäin verkostoitunut kaveri SF/Piilaaksossa ja tuntee käytännössä kaikki, jotka PR:n suhteen tarvitsee tuntea. Ovat tehneet mm. TripIt-nimisen jenkkimatkailusaitin PR:ää ja ovat tehneet senkin todella hyvin. Itsekin saatiin Brianin referenssi eräältä kotimaiselta jo myydyltä startupilta, joka heitä oli käyttänyt.
Sanoisin, että hyvä PR-toimisto on ehdottomasti hintansa arvoinen. Mekin monta eri firmaa tavattiin kasvotusten jenkeissä, kunnes lopulta FW:hen päädyttiin, emmekä toistaiseksi ole katuneet valintaa.
Juha Makkonen
Hakekaa sisään johonkin tech incubatoriin, niin saatte saman PR:n ilmaiseksi, edes ennen kuin VC/Angel-rahoitusta on haettu, ja vielä pari-kolmekymmentä tonttua rahoitusta päälle. Vastineeksi nämä ottavat noin 5% osuuden yrityksistä.
Nimimerkillä LaunchBox Digitalin kautta otsikoihin (julkaisupeitto: TechCrunch, GigaOm, The Social Times, Tech Confidential, Silicon Alley Insider, Venture Beat, Web Worker Daily, The Washinton Post…) – tosin tämä tiimi on yhdysvaltalainen ja olen siinä ainoa ulkkis. Useita Euroopasta tulevia yrityksen alkuja on kuitenkin päässyt ohjelmiin, joten se ei ole esteenä.
Sisäänpääsy on tosin haaste, sillä noin 5% hakijoista läpäisee seulan. Mutta kannattaa kokeilla, se ei ole kovin isotöinen homma. Pelkkä Executive Summary riittää, ei tarvita mitään laajaa liiketoimintasuunnitelmaa.
Meidän 9:n erästä, joka julkaistiin vasta äskettäin elokuussa on yksi lyönyt saanut tähän mennessä läpi. Mpowerplayer sai 2,5 miljoonaa dollaria VC-rahaa New Atlantic Venturesilta, the Center for Innovative Technology GAP Fundilta ja LaunchBox Digitalilta.
Tech Incubator Shortlist:
Y Combinator
LaunchBox Digital
TechStars
DreamIt Ventures
…Seedcamp (UK)
Tietoviikko kartoitti suomalaisia web-startuppeja « Vierityspalkki.fi
[…] muutaman suomalaisen startupin liiketoimintamalleja ja tulevaisuudennäkymiä. Esimerkiksi Vierityspalkissakin raportoitu TripSay saa reilusti palstatilaa. TripSayn Juha Huttunen kommentoikin artikkelissa varsin suorasanaisesti […]