Tutkijasta yrittäjäksi: Gemilo tuottaa sosiaalisen median konsepteja
Otathan huomioon, että tämä artikkeli on yli 17 vuotta vanha, joten sisältö ja linkit eivät ole välttämättä ihan ajan tasalla. Tuoreena lukemisena samasta kategoriasta: Facebook blokkasi uutiset Kanadassa ja pienet mediat kokivat kovimman iskun.
Tamperelainen sosiaalisen median tuotanto- ja konsultointitalo Gemilo* panee osallistumistalouden ideoita käytäntöön julkaisemalla marraskuussa joulukalenterityökalun. Adventtikalenterin betatestaajia rekrytoidaan parhaillaan mm. Facebookissa.
”24päivää on sosiaalista mediaa käyttäjälähtöisten sisältöjensä ja avainsanoituksen (tagit) ansiosta. Sisältöjä pystyy kommentoimaan ja arvioimaan ja niistä voi koota uusia omanlaisiaan yhdistelmiä”, yrityksen toinen perustaja Katri Lietsala kertoo Vierityspalkille. ”24päivää on uniikki. Ainakaan me emme ole löytäneet verkosta vastaavaa joulukalenteria, joka perustuisi käyttäjälähtöisiin sisältöihin ja antaisi käyttäjälleen mahdollisuuden määrätä, mitä luukuissa näytetään ja miltä oman kalenterin ulkoasu näyttää”. Tekijät kaavailevat joulukalenterista myös yrityksille maksullista ratkaisua sidosryhmä- ja asiakasviestintään.
Hypermedialaboratoriotaustaisten Tomi Terentjeffin ja Katri Lietsalan liikeidea on auttaa yrityksiä arvioimaan, miten he voivat soveltaa sosiaalisen median tuotanto- ja ansaintamalleja omaan liiketoimintaansa. Sijoittajia ei ole mukana. Gemilon toimitilat ovat Sumeliuksenkadulla Pienteollisuustalossa.
Katri Lietsala on elokuussa 2008 päättyvän PARTECO – tutkimushankkeen* vetäjä. Partecossa tavoitteena on tutkia, mahdollistavatko niin sanotut sosiaaliset ohjelmistot uudenlaista liiketoimintaa ja millainen merkitys niillä on yhteisöjen näkökulmasta.
(*Toim. huom. Linkkejä poistettu toimimattomana tai sisällön muuttumisen vuoksi.)