Mindworks teki komean paluun Suomen digisektorille
Otathan huomioon, että tämä artikkeli on yli 17 vuotta vanha, joten sisältö ja linkit eivät ole välttämättä ihan ajan tasalla. Tuoreena lukemisena samasta kategoriasta: Printtilehdet muuttuvat uutiskirjeiksi - case Sport Digi.
Tampereen kymmenvuotiaassa digimediakilpailussa, MindTrek:issa, jaettiin jälleen Suomen suurimpia digimediapalkintoja mielenkiintoisissa sarjoissa. Pääpalkinnon, Gran Prix:n voitti tänä vuonna alan Suomen digialan pioneerifirma, Mindworks Oy*, joka tekin voitollaan näin komean paluun alan näkyvälle huipulle.
Mindworks oli jo 1990-luvulla, ainakin silloisen Helsingin uusmediasektorin innovaatiofirmoista, luovia virtaavan median tuotantoja ja näyttävää multimediaa tuottanut design-pulju. 2000-luvun alussa tekijät päättivät kuitenkin keskittyä, firman perustajien mukaan, ”bittien säätämisen sijaan, johonkin jossa näkyisi jotain tiloihin ja paikkoihin liittyvää”. Nyt tämä ’tilamedia*’ on sitten tulossa pitkällisen kehitystyön jälkeen markkinoille ja ainakin MindTrekin päätuomarina toiminut Hesarin päätoimittaja, Reetta Meriläinen, kehui tuotantoa: ”työn ja mediakäytön tulevaisuutta luovaavaksi” ja ”tiedon saavuttavuutta parantavaksi”.
Mindworks:in perustajajäsen, Henrik Aalto, kommentoi voittoa: ”Upeaa, että lopultakin pitkään työstämämme osaaminen huomataan. Ubicomp:ista kuohuttiin takavuosina, vähän aikaa on ollut hiljaisempaa, mutta nyt näyttäisi siltä, että homma on lyömässä läpi, ehkä vähän yllättäenkin”. Aallon mukaan Suomen digisektorilla on jälleen mahdollisuuksia tehdä uutta ja fyysisiin tiloihin liittyvät tuotannot ovat ehkä yksi uusista kasvualueista, joita kannattaa alan tekijöiden miettiä ja seurata kunnolla. Tätä kuvaa ehkä hyvin sekin, että Mindworks:kin tuotantoihinkin etäisesti liittyvän toimialan, Digital Signage:n, ’digiopastimien’, arvoidaan* kasvavan vuoteen 2012 mennessä jopa 1,2 miljardin euron alueeksi. Eli kannattaa varmasti pitää alue mielessä jatkossakin.
MindTrek-seminaari on muutoin edennyt totuttuun tamperelaistapaan, vähän koheltavan positiivisessa hengessä. Hotelli Rosendahl on ollut vaihtelua Finlaysonin alueen historialliselle hehkulle, mutta ainakin pikakommentteina kuultuna ulkomaiset ovat pitäneet paikasta, kun taas suomalaiset ja erityisesti kaupungin omat digitekijät olleet vähän kriittisempiä tähän ”vähän korvessa” sijaitsevaan klassikkohotelliin. Lyhyempi seminaari on ollut tänä vuonna onnistunut paikkavalinta, mutta Rosendahl:n yökerho ei ehkei ollut osuvin paikka 10-vuotisgaalalle. Tapahtuma on silti digiskenen, yliopistomaailman ja opiskelijat yhdistävänä ainutlaatuinen niin Suomessa ja kansainvälisestikin ja saa toivottavasti toisellakin kymmenvuotiskaudellaan uutta potkua yhä kiivaasti kehittyvästä digisektorista.
—
MindTrek-kilpailun voittajat on listattu alla.
GranPrix: 20 0007 euroa
Livespace – Mindworks Oy
Elisa Labs MindTrek Awards: (mobiili-tv-innovaatioita)
Jaettu ykköstila
Floobs* :Floobs Oy
RadioActive: Airshift Media Oy / Timo Ruohomäki
NeoGames MindTrek Awards
Stardust HD: Housemarque
Nokia Ubimedia MindTrek Awards
Heartlands: Active Ingredient and Mixed Reality Lab
University of Nottingham, UK
MindTrek Student Award
Helsingin Ilmatorjuntavoitto 1944
(*Toim. huom. Linkkejä poistettu toimimattomina.)