Satama ja Google Analytics
Otathan huomioon, että tämä artikkeli on yli 18 vuotta vanha, joten sisältö ja linkit eivät ole välttämättä ihan ajan tasalla. Tuoreena lukemisena samasta kategoriasta: Markkinoinnin automaation järjestelmät Suomessa.
Satama toiseksi tuorein yritysosto, Aboavista*, on tuonut Suomen digiskeneen kiinnostavan lisän. Google Analytics on yksi puhutuimmista alan* ilmiöistä. Se luo uuden lähtötason sille miten verkkopalveluiden tuloksia voi/tulisi analysoida. Sataman tänään saama sertifikaatti* tuo (toivottavasti) lisää kiinnostusta aiheeseen myös Suomessa.
Kysymykseni digimedian toimijoille onkin nyt, että miten asiakkaat ja alan muut toimijat ratkaisevat tällä hetkellä yhden tärkeimmistä bisneskysymyksistä:
1) Mitä saiteillä käyvät kuluttajat (loppukäyttäjät) oikein siellä tekevät?
ja vielä tarkemmin: 2) Tuottaako investoiti tavoitteiden mukaisesti?
Itse uskon, että näihin kysymyksiin vastaamisesta on tulossa yhä tärkeämpi osa verkkobisnestä. Suunnittelun tulokset on kyettävä osoittamaan ja mikä onkaan parempi keino siihen kuin metriikka*. Ajatuksia? Ideoita? Kokemuksia?
[Kirjoittaja on töissä Satama Amsterdamissa.]
[* Linkkejä poistettu toimimattomina tai vanhentuneina.]
Lue lisää: Digitaalinen markkinointi Suomessa – kaikki artikkelit Vierityspalkissa