YLE miljoonakerhoon

Artikkeli

Otathan huomioon, että tämä artikkeli on yli 17 vuotta vanha, joten sisältö ja linkit eivät ole välttämättä ihan ajan tasalla. Tuoreena lukemisena samasta kategoriasta: Uusi laki velvoittaa Ylen tuottamaan videota tai ääntä nettiuutisten kylkeen.

Olympialaiset siivittivät YLE:n verkkopalvelut viime viikolla uuteen käyttäjäennätykseen. Yle.fi rikkoi historiansa ensimmäisen kerran* miljoonan viikottaisen eri käyttäjän rajan TNS Metrix -mittauksessa*.

Aiemmin suomalaisista verkkomedioista ovat miljoonan eri käyttäjän viikkorajan saavuttaneet vain MSN.fi, MTV3.fi ja Sonera Plaza*. Näistä MSN ja MTV3 keräävät nykyisin pysyvästi yli miljoonan viikkolukua, Plaza taas on vaipunut selvästi alemmas.

Ensimmäisenä miljoonan rajapyykin rikkoi MSN.fi – viikolla 3/2004.

[*Toim. huom. Linkkejä poistettu toimimattomina.]

Asmo Halinen

Vierityspalkin perustaja Asmo Halinen on yksi maamme kokeneimmista yhteisöllisten verkkopalveluiden sekä verkkomedioiden asiantuntijoista. Tällä hetkellä Asmo toimii verkkoliiketoimintajohtajana Iltalehdessä sekä advisorina tai hallituksen jäsenenä useissa muissa yhtiöissä/startupeissa (mm. Sofanatics, Eat.fi, Grey Area). Hän oli perustajana ja toimitusjohtajana vuonna 2001 digitaalisen markkinointiviestinnän toimisto Apaja Creative Solutions Oy:ssä ja sittemmin sen spinoffina syntyneessä Apaja Online Entertainment Oy:ssä, jonka tunnetuin tuote on 2,5 miljoonaa eri käyttäjää kuussa tavoittava Aapeli/Playray-peliyhteisöpalvelu.

7 kommenttia on “YLE miljoonakerhoon”

  1. Paljonkohan tällä viikolla jengi on käynyt siellä kerta toisensa jälkeen katsomassa Uusiksen määristä. Menisköhän ennätys rikki saman tien uudestaan.

  2. MSN.fi:n, MTV3:n ja Sonera Plazan laskeminen miljoonasivustoiksi on mielestäni hieman hämäävää. Näiden sivustojen tilastot, kuten toki monen muunkin, on kerätty monelta eri sivustolta. Esimerkiksi Maikkarin Helmen ja Hockey Nightin kävijät lienevät hyvin pitkälle eri ryhmä, joten niiden niputtaminen yhteen on kyllä järkevää vain teknisessä mielessä kun mitoitetaan pavelimia ja yhteyksiä.

    Jos joku sivusto ansaitsee miljoonasivuston tittelin niin Yle, sillä sen tilastot on ilmeisesti kerätty vain etusivulta.

    Yle, Iltalehti ja IRC-Galleria näyttäisivät olevan kolme suosituinta sivustoa. Muut sitten keräävät tilastonsa ties kuinka monesta eri lähteestä.

    IRC-Galleria on vielä siinä mielessä suurin sivusto, että muilla sivustoilla sisälltö on kovin eri tyyppistä eri osioissa. Eli monilla sivuilla etusivu kerää paljon kävijöitä lähinnä siksi, että ihmiset eivät syystä tai kolmannesta pääse suoraan kiinni siihen sisältöön mitä oikeati haluavat.

  3. Juu, tämä mistä kaikkialta “yksittäiset” palvelut keräävät käyttäjänsä mittaukseen, on ikuisuuskysymys josta muun muassa isot verkkomediat ovat jo pitkään vääntäneet kättä. Jätin tuon puolen postauksessani sivuun ja linjasin käyttäjämäärät suoraan TNS Metrixin tulosten pohjalta. Siellä jo jonkinlaista linjausta on toki tehty – eli esimerkiksi Sanoma Verkkomediat kerää “verkostot/julkaisijat” -osiossa yli miljoona eri käyttäjää viikossa, mutta ko. tulosta ei listata kaikki palvelut -listassa, joka on se maamme “virallinen” saittien top-lista.

    Se että isoilla verkkomedioilla on kovin monenlaisia eri sisältöjä ei sinänsä mielestäni vielä riitä syyksi, että käyttäjiä ei voisi yhteen laskea. Samalla logiikalla Helsingin Sanomat ei voisi levikkiluvuissaan ilmoittaa kaikkia lukijoitaan, koska heillä on sekä talous- että urheiluosiot lehdessään. :) Enemmän verkkomedioiden kesken onkin taitettu peistä esimerkiksi eri domainien käytöstä “periaatteessa saman” palvelun yhteydessä, kuten oli asian laita mm. MTV3.fi/Luukku.com -yhdistelmän kohdalla aikanaan.

    Tilanne taitaa yhä elää, mutta on hyvä, että TNS Metrix on jonkinlaiset rajat jo määrittänyt (aiemmin päätulossivu oli huomattavasti heikommin luettava, kun sen kärkipää oli täynnä täysin selkeitä verkostotuloksia).

  4. Printtimedian vertaaminen verkkomediaan ei toimi. Se ontuu jo ihan sen takia, että kun kerran on sen Hesarin ostanut (tai käytännössä posti on sen kotiisi kantanut), tulee se helpommin luettua kokonaan, onhan siitä jo maksanutkin. Verkossa tietoa haetaan määrätietoisemmin ja yleensä ilmaiseksi..

    Verkkosivujen sisältöjen kirjo on myös suurempi yhden sivuston sisällä kuin oikeastaan koskaan yhden lehden sisällä. Hesarillakin on “lehtisisällön” lisäksi bolgeja, keskustelupalsta, erilaisia e-kortteja, sudoku, ties mitä tauhkaa.

    Domainien vetäminen mukaan mittauksiin on mielestäni juuri sitä teknistä kikkailua joka on ihan dorkaa. Jos joku palvelun tuottaja haluaa nimetä eri osionsa, osiot jotka saattavat olla hyvinkin samankaltaisia keskenään, eri nimisiksi ja hankkia jokaiselle oman domainin, ei siitä pitäisi sakottaa.

  5. Juu, olen samaa mieltä tuosta domain-asiasta. Sekin on silti joillain tahoilla noussut isoksi kysymykseksi.

  6. Harri, ei ole kyse vain etusivusta vaan YLEn luvut kattavat koko Yle.fi:n.

  7. Näköjään juu Yleltä tilastoidaan kaikki sivut, IRC-Gallerialta tilastoidaan vain etusivu. Tai ei Yleltäkään ihan jokaista sivua tilastoida, mutta varmaankin lähes kaikki. Esimerkiksi sivua http://www.yle.fi/tekstitv/ttv/679.html ei tilastoida, eikä taideta mitään muutakaan …/tekstitv/ttv/*.html -sivua tilastoida.

Kommentointi on suljettu.


Vierityspalkki-blogi

Julkaistu vuodesta 2006. Vierityspalkki on blogi kotimaisen internet-alan trendeistä, teknologioista ja alan toimistoista. Seuraa, niin tiedät miten ja kenen toimesta syntyvät parhaat verkkopalvelut, verkkokaupat ja räätälöidyt web-sovellukset.
Lisätietoa blogista ja sen kävijöistä

  • 1150+ asiantuntija-artikkelia.

    Toimitettua asiasisältöä kattavasti teknologioista ja web-alan ilmiöistä. Vierityspalkki nostaa esiin alan puheenaiheita ja tuoretta tutkimustietoa, osallistuu keskusteluun sekä haastattelee alan asiantuntijoita ja toimistoja.

  • 1300+ julkaistua referenssiä Julkaisut-palstalla.

    Julkaisut-palsta tarjoaa näkyvyyttä kiinnostaville uusille verkkopalveluille ja web-sovelluksille, ja antaa asiakkaille mahdollisuuden arvioida eri toimistojen osaamista.

  • 900+ aktiivista lukijaa blogin kuukausikirjeellä.

    Kerran kuukaudessa ilmestyvä kuukausikirje koostaa julkaistut artikkelit, uudet julkaisut, avoimet työpaikat ja ajankohtaiset linkkivinkit.

  • 30+ kokenutta digitoimistoa

    on päässyt aina ajantasaiselle Toimistot-listalle. Lista on auttanut asiakkaita löytämään kokeneita digitoimistokumppaneita jo usean vuoden ajan. Lista keskittyy WordPress-osaajiin ja räätälöityjen web-sovellusten tekijöihin.

Tilaa kuukausikirje

Kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje koostaa artikkelit, julkaisut, työpaikat ja linkkivinkit. Kirjeellä on jo yli 900 tilaajaa.
Huom. Sähköpostiosoitettasi ei luovuteta eteenpäin, eikä käytetä mihinkään muuhun tarkoitukseen.

Siirry takaisin sivun alkuun