Esittelyssä: SOLU Business Solution –julkaisujärjestelmä

Perttu Tolvanen

Vierityspalkin julkaisujärjestelmät-artikkelisarjassa esitellään Suomessa markkinoilla olevia julkaisujärjestelmiä. Jos olet kiinnostunut esittelemään edustamasi tuotteen, niin ota yhteyttä Vierityspalkin toimitukseen.

image Sarjan kuudennessa osassa esitellään Microsoft-teknologioihin pohjautuva SOLU Business Solution –julkaisujärjestelmä, jonka taustalla on e21 Solutions Oy. Yritys sijaitsee Helsingissä. Julkaisujärjestelmä on aiemmin tunnettu nimellä SOLU CMS. SOLU kuuluu kotimaisiin keskisarjan julkaisujärjestelmiin, joka kilpailee nykyisin erityisesti SharePointin ja EPiServerin kanssa markkinaosuuksista. Vierityspalkin kysymyksiin vastasi Mikko Särkikangas.

Millainen historia on e21:n SOLU-julkaisujärjestelmällä?

“SOLU tuoteperheen kehitys alkoi vuonna 2002 SOLU CMS –julkaisujärjestelmästä. Vuoteen 2010 mennessä SOLU CMS ehti 3.5 versioonsa ja asiakasasennuksia on kertynyt yli 100 kpl. Keväällä 2010 siirryttiin uuteen SOLU Business Solution tuotteeseen. Kyse on uudelleen rakennetusta verkkoliiketoiminnan alustasta (Microsoft .NET v4), jonka moduulit ja laajennukset perustuu SOLU CMS tuotteeseen, mutta käytettävyyttä on parannettu ja teknologia uusittu.”

Millainen taustaorganisaatio järjestelmällä on?

“Helsinkiläinen e21 Solutions Oy viettää kymmenvuotis-syntymäpäiviään kuluvana vuonna. Yrityksessä työskentelee kokopäiväisesti tällä hetkellä 14 henkeä. e21 tuottaa b2b –yritysten verkkoliiketoiminnan ratkaisuja ja toimii tiiviissä yhteistyössä asiakkaiden kumppanina. e21:sen tehtävänä on tuottaa verkkopalveluita, jotka palvelevat paremmin ja myyvät enemmän.”

Millä teknologioilla tuotteenne on toteutettu (esim. PHP, .Net, Java)? Kuuluuko tuotteeseenne jotain kolmansien osapuolien tuotteita/teknologioita tai liitännäisiä?

“MS .NET Framework 4.0, MS SQL Server 2008 ja ohjelmointikielenä on C#. Kolmansien osapuolien tuotteista voidaan mainita mm. Google Maps, jQuery, Lucene-hakumoottori, TinyMCE-editori.”

Mitkä julkaisujärjestelmät/teknologiat näette keskeisimpinä kilpailijoinanne tällä hetkellä? (mainitse vähintään kolme kilpailijaa/tuotetta)

“Riippuen hankkeiden kokoluokasta ja käyttötarkoituksesta. Laajoissa räätälöidyissä kokonaisuuksissa keskeisimmät kilpailijat ovat Microsoft SharePoint, Meteor ja EPiServer. Informatiivisten sivustojen osalta asiakkaalla on vaihtoehtoina usein mm. Crasmanager tai eZ Publish -järjestelmät.”

Miksi asiakkaanne ovat valinneet nimenomaan teidän julkaisujärjestelmänne web-julkaisutarpeisiinsa? (mainitse korkeintaan kolme)

“SOLU Business Solution on kehitetty vastaamaan erityisesti teollisuuden ja tukkukaupan yritysten verkkoliiketoiminnan tarpeisiin kaikkiin asiakkuuden elinkaaren vaiheisiin. Tarpeet ulottuvat löydettävyydestä ja liideistä, asiointiin, tilausten käsittelyyn ja jälkimarkkinointiin. Verkkopalveluiden ydin on yleensä laajojen tuotevalikoimien hallinnassa ja tuotetiedon jakamisessa eri kohderyhmille paketoituna.

Valinta harvoin perustuu pelkkään tuotteeseen vaan kokonaispaketti ratkaisee. e21:llä on vahva toimiala- ja strategiaosaaminen, koetellut projektinjohto-prosessit ja avoin tiimi.

SOLU BS:n laajennettavuus ja teknisesti kestävät ratkaisut takaavat tuotteelle pitkän elinkaaren.

SOLU BS:n ostaessaan asiakas ei jää tuotteen kanssa yksin vaan kehitys-, neuvonta- ja tukipalvelut kuuluvat aina pakettiin. Kaikki asiakasasennukset ovat samassa versiossa, eli päivitämme uusia toimintoja ja HotFixejä 1-2 kuukauden välein. Näin asiakkaidemme asennukset pysyvät vuosia teknisesti ajantasalla. Nämä päivitykset kuuluvat tuotteen lisenssiin.“

Mitkä ovat omasta mielestänne tuotteen kiinnostavimmat ominaisuudet tällä hetkellä? (mainitse korkeintaan kolme)

  1. “Tuotehallinta. Suurten tuotemassojen käsittely, asiakas- ja kampanjakohtainen hinnoittelu ja tuotetietojen esittäminen eri palveluissa on viety SOLUssa pitkälle. Tuotehallintaa on laajennettu perinteisestä teknisestä datasta mm. videoihin.
  2. Asiakashallinta. Asiakashallinnan profilointi toimii työkaluna kohdennetun sisällön tuottamisessa laajoissa palvelukokonaisuuksissa. Palvelun kaikki sisältö on kohdennettavissa suoraan halutulle kohderyhmälle. Asiakasviestintä on kehitetty toiminnallisuuksiltaan monipuoliseksi profiloinnin avulla, joka tukee kohdennettua viestintää. Viestinnän seuranta ja tehokkuuden arviointi on mahdollista sillä SOLU BS muodostaa seurantaraportteja uutiskirjeiden artikkelien avauksista.
  3. Integroitavuus. SOLU BS:n kehityksessä on panostettu helppoon integroitavuuteen. Integrointeja tehty mm. Active Directory, SAP, Hummingbird DM, Nova, Netvisor.”

Millaisessa hintaluokassa julkaisujärjestelmällä tuotetut projektit tyypillisesti liikkuvat?

SOLU Business Solution perustoteutus (sisältäen CMS-sivuston ja DATA-tuotehallinta) ilman laajoja asiakaskohtaisia räätälöintejä on hintaluokassa 15.000 – 25.000 euroa.

Laajemmat asioinnin ja kaupankäynnin verkkopalvelut ovat tyypillisesti hintaluokassa 45.000 – 70.000 euroa.

Käyttöönotettavia SOLU Business Solution moduuleita ovat:

  • SOLU CMS – verkkopalvelun sisällöntuotanto, ylläpito ja julkaisu
  • SOLU DATA – tietovarastot (mm. Tuotehallinta)
  • SOLU ASIOINTI – asiakashallinta, verkkopalvelun käyttäjärekisterit, tunnistaminen ja viestintä
  • SOLU KAUPANKÄYNTI – tilausjärjestelmät, kauppapaikat, raportit, maksuliikenne”

Miten lisenssikustannuksenne muodostuu? Mikä on järjestelmän vuosikustannus perustamisen jälkeen (lisenssit + hosting)?

“SOLU BS:n hinnoittelu muodostuu tuotteen hankintahinnasta, vuosi- ja käyttäjälisenssistä.

Vuosikustannukset ovat 4.000-5.000 euroa sisältäen lisenssit ja täyden ylläpitopalvelun (hosting).

Millaisia verkkopalveluita julkaisujärjestelmällä on eniten tuotettu?

Saint-Gobain Rakennustuotteet Oy, Gyproc

Gyproc

Rudus Oy

Rudus

Kielikone Oy

Kielikone

Consolis Group, konsernin globaali intranet

Consolis Intranet etusivu

Rakennusteollisuus RT ry

Rakennusteollisuus

Suomen Betoniteollisuus, Elementtisuunnittelu

Elementtisuunnittelu

Yhteenveto: Vierityspalkin näkökulma (Perttu Tolvanen):

SOLU-julkaisujärjestelmä kuuluu pitkän linjan toimijoihin, jolla on paljon yhtäläisyyksiä edellisessä artikkelissa esiteltyyn Verkkoaseman julkaisujärjestelmään. Kumpikin ovat yhden yrityksen omia julkaisujärjestelmätyökaluja, joilla tehdään kohtuullisen isoja, räätälöityjä kokonaisuuksia. SOLU ja e21 ovat myös erikoistuneet vahvasti pariin toimialaan. Tässä tapauksessa teollisuuteen ja tukkukauppaan.

SOLUn kovimpia haastajia julkaisujärjestelmäkentällä ovat epäilemättä toiset .Net-pohjaiset julkaisujärjestelmätuotteet ja avoimen lähdekoodin tuotteet. Microsoft-teknologioilla toteutetut avoimen koodin julkaisujärjestelmät DotNetNuke ja Umbraco eivät tulleet mainituksi e21:n toimesta, mutta tämä johtunee lähinnä näiden järjestelmien heikosta läsnäolosta Suomen markkinoilla. Suomen markkinoilla myös EPiServer ja Sitecore lienevät nousevia kilpailijoita etenkin isommissa projekteissa.

SOLU pärjännee parhaiten jatkossakin projekteissa, joissa asiakas tietää jo alkuvaiheessa tarvitsevansa paljon erityisominaisuuksia ja räätälöintiä. Tällöin pitkälle tuotteistetut geneeriset julkaisujärjestelmät eivät ole kovimpia haastajia, vaan kovimmiksi haastajiksi nousevat erilaiset frameworkit, kuten Django tai Zend. Laajemmissa hankkeissa myös esimerkiksi SharePoint ja muut enemmän alustatyyppiset ratkaisut nousevat myös kilpailijoiksi. SOLUn kilpailuetu voi olla kuitenkin parhaimmillaan huomattava, koska järjestelmällä on oman toimialansa sisältä paljon referenssejä ja näin myös valmiita komponentteja ja toiminnallisuutta.

SOLU Business Solution ja e21 on hyvä esimerkki oman tuotteen ympärille syntyneestä erikoistuneesta ohjelmistoyrityksestä. Kolmansien osapuolien joustavat julkaisujärjestelmätuotteet ja avoimen lähdekoodin tuotteet haastavat tiukasti, mutta vahva toimialaerikoistuminen ja räätälöintiprojekteihin panostaminen voivat pitää omankin tuotteen hengissä vielä pitkään. Etenkin teollisuuden ja tukkukaupan B2B-sektorin asiakkaiden kannattaa tutustua siihen mitä SOLU ja e21 voivat tarjota.