Visit Häme
Visit Hämeen verkkosivuston uudistuksessa toteutettiin innovatiivinen ratkaisu, joka hyödyntää sisällön tarjoamisessa useita eri rajapintoja. Projektissa luotiin teknisesti vakaa ja joustava verkkosivusto, joka vähentää manuaalista ylläpitotyötä. Sivuston visuaalisesta ilmeestä vastasi Siltanen & Sandberg.
Kolmen rajapinnan kautta ajantasaista sisältöä sivustolle
Sivustolle toteutettiin kolme eri rajapintaa – Lipas, Datahub sekä Häme Events palveluista. Alueen matkailupalvelut, luontokohteet ja tapahtumat haetaan kerran vuorokaudessa ulkoisista rajapinnoista. Sisällön päivitykset tehdään suoraan näihin rajapintoihin, joka poistaa tarpeen ylläpitää tietoja manuaalisesti verkkosivustolla.
Lipas-integraatioon rakennettiin haluttu suodatus-, kartta- ja listauskorttinäkymä. Lisäksi erilaiset luontoreitit näytetään kartalla visuaalisesti. Kartalle tuotiin näkyviin luontoreitin lähellä olevat palvelut kuten majoitukset ja nuotiopaikat.
Datahub-integraatioon rakennettiin myös monipuolinen suodatus- ja listauskorttinäkymä. Verkkosivuston kävijä voi hakea vaivattomasti haluamansa matkailukohdetta. Hakuun lisättiin useita lisäfilttereitä kuten esteetön, eläinystävällinen ja kestävää matkailua kuvaa Sustainable Travel Finland suodatus.
Häme Events tuo tulevat tapahtumat näkyviin selkeästi Hämeen seudulla.
Open Street Map – vaihtoehto Google Mapsille
Sivuston karttatoiminnallisuus tehtiin Open Street Mapilla. Karttatoiminnallisuus sisältää avointa dataa ja karttatietoja Maanmittauslaitoksen maastotietokannasta ja muista lähteistä Maanmittauslaitoksen lisenssin mukaisesti. Kartan väritys suunniteltiin luontokohteiden selaamista tukevaksi ja kartalla näkyvät esimerkiksi metsässä kulkevat polut.
Saavutettava toteutus
Vaikka sivustolla on käytetty myös animaatioita ja videoita, sivusto on toteutettu saavutettavaksi. Liike ja animaatiot voidaan pysäyttää. Kokonaisuutena huomioimme WCAG-saavutettavuusohjeistukset, varmistaen, että sivusto on esteetön kaikille käyttäjille.
Projektinhallinta
Projektin työpajatyöskentely sekä säännölliset viikkopalaverit toivat rungon projektille. Projektin suunnitteluun ja toteutuksen määrittelyyn käytettiin Miro-yhteistyöalustaa.
Asiakkaan kokemuksen mukaan projektinhallinta oli alusta loppuun saumatonta. ”Tilaajana pysyin hyvin ajan tasalla siitä, missä vaiheessa toteutus eteni ja mitä minulta odotettiin seuraavaksi. Tämä teki yhteistyöstä selkeää ja sujuvaa.”
Erinomainen projektinhallinta, asiakaspalvelu ja asiakkaan liiketoiminnan ymmärtäminen