Tukiviesti-verkkolehti

Toimiston ilmoittama referenssi

Tekijä: Poutapilvi web design Oy

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 10 000–30 000 €

Projektin tyyppi: Järjestön verkkopalvelu, Uutissivusto, verkkolehti tai blogi

Erityistä: Hakukoneoptimointia osana projektia

Kun vuosikausia printtilehtenä ilmestynyt Tukiviesti päätettiin siirtää kokonaan verkkoon, Kehitysvammaisten Tukiliitosta otettiin yhteyttä Poutapilveen. Asiakkaan toiveena oli siirtää lehden tuttu lämpö ja positiivisuus verkkoon, samalla parantaen saavutettavuutta ja kasvattaen lukijakuntaa.

Verkkolehti, jota voi myös kuunnella

Kehitysvammaisten Tukiliiton verkkolehti tukiviesti.fi nostaa esiin haastavia ja ongelmallisia aiheita positiivisella kärjellä. Lehti toimii tiedonlähteenä ja vertaistukena kehitysvammaisille, tukea tarvitseville, heidän läheisilleen ja eri alojen ammattilaisille sekä päättäjille.

Liiton lukijakunta haluttiin huomioida tekemällä uudesta verkkolehdestä saavutettava, selkeä ja monikäyttöinen – toiveena oli, että artikkeleja voi lukemisen lisäksi myös kuunnella näppärästi. Lisäksi hakukonenäkyvyyttä haluttiin parantaa ja artikkelien hyödyntämistä sosiaalisessa mediassa ja sähköpostimarkkinoinnissa helpottaa.

“Olimme etukäteen huolissaan saavutettavuudesta. Toteuttajaksi valikoitui Poutapilvi, sillä heillä oli etsimäämme osaamista aiheesta. Heiltä löytyi myös ymmärrystä siitä, miten lukijakuntaa voidaan seurata ja kasvattaa verkossa”, Sanna Salmela, Tukiliiton viestintäpäällikkö kertoo.

Uudistettu Tukiviesti ilmestyy nyt WordPress-pohjaisena verkkolehtenä. Verkkolehti eroaa tyypillisestä verkkosivutoteutuksesta siinä, että valtaosa sivuston sisällöistä on artikkeleita sivujen sijaan. Sivustolla navigointia ja artikkelien etsimistä helpottavat avainsanat tai kategoriat, joiden mukaan jokainen artikkeli on luokiteltu.

Tarkasti, askel askeleelta kohti julkaisua

Tukiviestin digitalisointi startattiin muotoiluvaiheella. Poutapilven tekemän taustatyön lisäksi Tukiviestin tiimin kanssa pidettiin yhteinen työpaja, jossa teknistä määrittelyä ja visuaalista tyyliä alettiin viemään eteenpäin yhdessä palvelumuotoilijan ja suunnittelijan kanssa.

Halutut sisältöalueet, eli esimerkiksi pääkirjoitukset, kolumnit, ajankohtaiset aritkkelit ja sisältöjen kategoriat suunniteltiin yhdessä asiakkaan kanssa muotoiluvaiheessa.

Suunnitteluvaiheessa sivuston käyttöliittymää alettiin viedä eteenpäin. Verkkolehdestä muotoiltiin ensimmäiset rautalankaversiot. Samalla Tukiviestille suunniteltiin raikas visuaalinen ilme tukemaan uudistumista. Lopulta suunnitelmat vietiin WordPressiin Poutapilven asiantuntijoiden toimesta.

Osana teknistä toteutusta kokonaisuutta testattiin kaikessa rauhassa sekä asiakkaan että Poutapilven toimesta.

Näin verkkolehden markkinointia tuetaan teknisillä toteutuksilla

Helppokäyttöinen ja houkuttava sivusto oli ensisijaisen tärkeä tavoite uudistusprojektissa, jotta printtilehteen tottunut lukijakunta saataisiin siirtymään jouhevasti verkkolehden pariin.

Markkinointia pyrittiin helpottamaan teknisillä toteutuksilla. Sivustolle luotiin Tukiviestin uutiskirjeen tilausmahdollisuus yhteistyössä LianaMailerin kanssa. Artikkelien yhteyteen toteutettiin myös painikkeet sosiaalisessa mediassa jakamista varten.

Ilmoitusmyynnin mahdollistamiseksi verkkolehteen toteutettiin ratkaisu, jonka avulla lehdestä voidaan myydä mainospaikkoja. Kumppaniartikkelit ja mainokset erottuvat visuaalisesti lehden sisällöistä.

Uudessa verkkolehtialustassa sisältöjen hakukoneoptimointia voidaan jatkossa parantaa helposti SEO-lisäosan avulla. Tukiviestin sisällöntuottajille järjestettiin projektin osana koulutustilaisuus, jossa tehokkaan ja SEO-optimoidun viestinnän keinoja käytiin läpi. Sisällöntuotannon helpottamiseksi uudistetun verkkolehden sivustopohjaan luotiin esimerkkejä oikeilla sisällöillä.

Poutapilven asiantuntijat ymmärsivät nopeasti millainen lukijakunta meillä on ja paljonko haluamme uudistaa. Kaikki eteni jouhevasti ja tarkasti, askel askeleelta.

Sanna Salmela, Tukiliiton viestintäpäällikkö


Sinua voisi kiinnostaa myös

Sotekassan uusi verkkopalvelu

Tekijä: Karhu Helsinki

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 30 000–60 000 €

Uutta Sotekassa-brändinimeä käyttävä Terveydenhuoltoalan työttömyyskassa ja digitoimisto Karhu Helsinki julkaisivat uudistetun version kassan verkkosivuista. Kiitosta saanut projekti pohjustettiin käyttäjätutkimuksella. WordPress-julkaisujärjestelmällä rakennetun sivuston julkaisun myötä uudistui kassan brändinimen lisäksi myös ilme. Sotekassa huolehtii sosiaali-, terveys-, kasvatus- ja kuntoutusalan ammattilaisten työttömyysturvasta. Sotekassan jäsenet vakuuttavat itsensä työttömyyden tai lomautuksen varalta Suomen edullisinta jäsenmaksua vastaan. Käyttäjätutkimuksella tunnistettiin verkkosivu-uudistuksen painopisteet […] Lue lisää

Koulutuskeskus Salpauksen uusi verkkosivusto

Tekijä: Poutapilvi web design Oy

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 60 000 €

Kun Koulutuskeskus Salpaus päätti uudistaa verkkosivustonsa, kyseessä oli paitsi tekninen päivitys, myös kokonaisvaltainen kulttuurinmuutos. Vanhat, organisaatiolähtöiset sivut eivät enää vastanneet opiskelijoiden, hakijoiden ja yritysasiakkaiden tarpeisiin. Pitkän ja perusteellisen kilpailutusprosessin jälkeen kumppaniksi valikoitui Poutapilvi, jonka kanssa lähdettiin rakentamaan aidosti käyttäjälähtöistä verkkopalvelua. Laajan palvelumuotoiluprosessin, teknisten integraatioiden ja tiiviin yhteistyön tuloksena syntyi sivusto, joka palvelee käyttäjiään selkeästi, saavutettavasti […] Lue lisää

Jokilaaksojen koulutuskuntayhtymä JEDU

Tekijä: Poutapilvi web design Oy

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 30 000–60 000 €

Jokilaaksojen koulutuskuntayhtymä Jedu on välitön ja ihmisläheinen maaseudun sydämellisten ja juurevien pitäjien koulutuskuntayhtymä, mikä rakentaa tulevaisuuden osaamista ja hyvinvointia yksilöille ja yhteiskunnalle. Jedun sivusto oli vanhentunut ulkoasultaan, käytettävyydeltään ja alustaltaan. Verkkopalvelu vaati kokonaisvaltaisen uudistuksen. Sivuston pitkästä historiasta ja haastavasta ylläpidosta johtuen palvelun rakenne ja sisällöt olivat kasvaneet laajoiksi niin, että tiedon löydettävyys sivuston navigaatioratkaisuilla ja […] Lue lisää

Lotta Svärd -säätiö

Tekijä: Poutapilvi web design Oy

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 10 000–30 000 €

Lotta Svärd Säätiön tarve verkkosivu-uudistukselle oli tyypillinen: käsissä olivat tekniikaltaan, sisällöltään ja ilmeeltään vanhentuneet verkkosivut. Lisäksi säätiön eri toiminnoilla oli omia verkkosivuja erilaisilla URL-osoitteilla, mikä rikkoi yhtenäistä brändiä ja vaikeutti tiedon löytämistä. Uudistetun verkkosivuston tavoitteena on tukea Lotta Svärd Säätiön brändiä sekä lottaperinnön uudistamista ja tulevaisuuteen suuntautumista. Useat eri säätiön toiminnot, kuten Lottasäätiö, Lottamuseo ja […] Lue lisää

Munuais- ja maksaliitto

Tekijä: Poutapilvi web design Oy

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 30 000–60 000 €

Munuais-ja maksaliitto tarjoaa verkkosivuillaan tietoa munuais- ja maksasairaille, elinsiirron saaneille sekä heidän läheisilleen. Muma.fi sekä elinluovutuskortti.fi -sivustojen lisäksi liitto ylläpitää kahta erillistä tietosivustoa maksa- ja munuaissairauksien ennaltaehkäisystä. Verkkosivujen uudistuksessa parannettiin pääsivuston käytettävyyttä, tuotiin ulkoasu nykypäivään ja helpotettiin sivustojen ylläpitoa. Projektin aikana liiton ylläpitämät sivustot tuotiin yhteen WordPress Multisite -toteutukseen, jossa erillisiä sivustoja on helppo hallita […] Lue lisää

Musiikkitalon uusi verkkopalvelu

Tekijä: Digitoimisto Dude Oy

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 30 000–60 000 €

Lähtökohta Vuoden 2024 alkupuolella Musiikkitalossa tehtiin iso lipunmyyntiuudistus, joka antoi sykäyksen myös verkkosivuston täydelliselle uusimiselle. Duden porukka oli jo aiemmin päässyt lämmittelykierrokselle sivuston ylläpidon merkeissä, ja yhteistyö vakuutti asiakkaan: olimme oikeilla taajuuksilla. Uudistusta edelsi avoin keskustelu ja auditointi, joiden myötä projektin tavoitteet, tarpeet ja mahdollisuudet saatiin kirkastettua tehokkaasti. Tavoitteet Esitellä Musiikkitalon tapahtumatarjontaa ja mahdollistaa lippujen […] Lue lisää

Vierityspalkki.fi

Julkaistu vuodesta 2006. Vierityspalkki on blogi verkkopalveluiden kehityksestä, internetin teknologioista ja alan toimistoista. Seuraa, niin tiedät miten ja kenen toimesta syntyvät parhaat verkkopalvelut, verkkokaupat ja räätälöidyt web-sovellukset. Uutiskirjeellä on jo yli 1100 tilaajaa.


Tilaa uutiskirje.

  • 40-50 asiantuntija-artikkelia vuosittain.

    Toimitettua asiasisältöä verkkopalveluiden uudistuksista ja kotimaisen ohjelmistoalan tapahtumista. Vierityspalkki nostaa esiin alan puheenaiheita ja tuoretta tutkimustietoa, osallistuu keskusteluun sekä haastattelee alan asiantuntijoita ja toimistoja. Julkaistuja artikkeleita jo yli 1000 kappaletta.


    Kaikki artikkelit

  • 150-200 julkaistua referenssicasea joka vuosi.

    Julkaisut-palsta tarjoaa näkyvyyttä kiinnostaville uusille verkkopalveluille ja web-sovelluksille, ja antaa asiakkaille mahdollisuuden arvioida eri toimistojen osaamista.


    Selaa toimistojen julkaisuja

  • 300-400 työpaikkailmoitusta vuosittain.

    Vuodesta 2007 toiminut ilmoituspalsta on edelleen sivuston suosituin osio. Moni asiantuntija on löytänyt useammankin työpaikan palstan kautta vuosien varrella.


    Selaa avoimia työpaikkoja

  • 31 kokenutta digitoimistoa

    on päässyt aina ajantasaiselle Toimistot-listalle. Lista on auttanut asiakkaita löytämään kokeneita digitoimistokumppaneita jo usean vuoden ajan. Lista keskittyy WordPress-toimistoihin ja räätälöityjen web-sovellusten tekijöihin.


    Selaa Toimistot-listaa

Tilaa kuukausikirje

Kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje koostaa artikkelit, julkaisut, työpaikat ja linkkivinkit. Kirjeellä on jo yli 1100 tilaajaa.
Huom. Sähköpostiosoitettasi ei luovuteta eteenpäin, eikä käytetä mihinkään muuhun tarkoitukseen – ihan oikeasti.

Siirry takaisin sivun alkuun