Tukiviesti-verkkolehti
Kun vuosikausia printtilehtenä ilmestynyt Tukiviesti päätettiin siirtää kokonaan verkkoon, Kehitysvammaisten Tukiliitosta otettiin yhteyttä Poutapilveen. Asiakkaan toiveena oli siirtää lehden tuttu lämpö ja positiivisuus verkkoon, samalla parantaen saavutettavuutta ja kasvattaen lukijakuntaa.
Verkkolehti, jota voi myös kuunnella
Kehitysvammaisten Tukiliiton verkkolehti tukiviesti.fi nostaa esiin haastavia ja ongelmallisia aiheita positiivisella kärjellä. Lehti toimii tiedonlähteenä ja vertaistukena kehitysvammaisille, tukea tarvitseville, heidän läheisilleen ja eri alojen ammattilaisille sekä päättäjille.
Liiton lukijakunta haluttiin huomioida tekemällä uudesta verkkolehdestä saavutettava, selkeä ja monikäyttöinen – toiveena oli, että artikkeleja voi lukemisen lisäksi myös kuunnella näppärästi. Lisäksi hakukonenäkyvyyttä haluttiin parantaa ja artikkelien hyödyntämistä sosiaalisessa mediassa ja sähköpostimarkkinoinnissa helpottaa.
“Olimme etukäteen huolissaan saavutettavuudesta. Toteuttajaksi valikoitui Poutapilvi, sillä heillä oli etsimäämme osaamista aiheesta. Heiltä löytyi myös ymmärrystä siitä, miten lukijakuntaa voidaan seurata ja kasvattaa verkossa”, Sanna Salmela, Tukiliiton viestintäpäällikkö kertoo.
Uudistettu Tukiviesti ilmestyy nyt WordPress-pohjaisena verkkolehtenä. Verkkolehti eroaa tyypillisestä verkkosivutoteutuksesta siinä, että valtaosa sivuston sisällöistä on artikkeleita sivujen sijaan. Sivustolla navigointia ja artikkelien etsimistä helpottavat avainsanat tai kategoriat, joiden mukaan jokainen artikkeli on luokiteltu.
Tarkasti, askel askeleelta kohti julkaisua
Tukiviestin digitalisointi startattiin muotoiluvaiheella. Poutapilven tekemän taustatyön lisäksi Tukiviestin tiimin kanssa pidettiin yhteinen työpaja, jossa teknistä määrittelyä ja visuaalista tyyliä alettiin viemään eteenpäin yhdessä palvelumuotoilijan ja suunnittelijan kanssa.
Halutut sisältöalueet, eli esimerkiksi pääkirjoitukset, kolumnit, ajankohtaiset aritkkelit ja sisältöjen kategoriat suunniteltiin yhdessä asiakkaan kanssa muotoiluvaiheessa.
Suunnitteluvaiheessa sivuston käyttöliittymää alettiin viedä eteenpäin. Verkkolehdestä muotoiltiin ensimmäiset rautalankaversiot. Samalla Tukiviestille suunniteltiin raikas visuaalinen ilme tukemaan uudistumista. Lopulta suunnitelmat vietiin WordPressiin Poutapilven asiantuntijoiden toimesta.
Osana teknistä toteutusta kokonaisuutta testattiin kaikessa rauhassa sekä asiakkaan että Poutapilven toimesta.
Näin verkkolehden markkinointia tuetaan teknisillä toteutuksilla
Helppokäyttöinen ja houkuttava sivusto oli ensisijaisen tärkeä tavoite uudistusprojektissa, jotta printtilehteen tottunut lukijakunta saataisiin siirtymään jouhevasti verkkolehden pariin.
Markkinointia pyrittiin helpottamaan teknisillä toteutuksilla. Sivustolle luotiin Tukiviestin uutiskirjeen tilausmahdollisuus yhteistyössä LianaMailerin kanssa. Artikkelien yhteyteen toteutettiin myös painikkeet sosiaalisessa mediassa jakamista varten.
Ilmoitusmyynnin mahdollistamiseksi verkkolehteen toteutettiin ratkaisu, jonka avulla lehdestä voidaan myydä mainospaikkoja. Kumppaniartikkelit ja mainokset erottuvat visuaalisesti lehden sisällöistä.
Uudessa verkkolehtialustassa sisältöjen hakukoneoptimointia voidaan jatkossa parantaa helposti SEO-lisäosan avulla. Tukiviestin sisällöntuottajille järjestettiin projektin osana koulutustilaisuus, jossa tehokkaan ja SEO-optimoidun viestinnän keinoja käytiin läpi. Sisällöntuotannon helpottamiseksi uudistetun verkkolehden sivustopohjaan luotiin esimerkkejä oikeilla sisällöillä.
Poutapilven asiantuntijat ymmärsivät nopeasti millainen lukijakunta meillä on ja paljonko haluamme uudistaa. Kaikki eteni jouhevasti ja tarkasti, askel askeleelta.
Sanna Salmela, Tukiliiton viestintäpäällikkö