Suomen Apteekkariliitto

Toimiston ilmoittama referenssi

Tekijä: Evermade

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 100 000 €

Projektin tyyppi: Järjestön verkkopalvelu

Erityistä: Hakukoneoptimointia osana projektia, Web-analytiikan ja -raporttien konfigurointi osana projektia

Suomen Apteekkariliitto (SAL) on perustettu vuonna 1897. Liitto vastaa apteekkarijäsentensä edunvalvonnasta ja kehittää apteekkialaa osana terveydenhuoltoa. Käytännössä lähes kaikki Suomen apteekit kuuluvat Apteekkariliittoon. Jäseniä liitolla on reilut 600 ja työntekijöitä 26.

Apteekkariliiton perustehtävä on kehittää apteekkialaa terveydenhuollon lähtökohdista – tämä tarkoittaa apteekkien näkemistä tärkeänä osana terveydenhuoltojärjestelmää. Liitto luo edellytyksiä laadukkaaseen ja kannattavaan apteekkitoimintaan, joka varmistaa turvallisen lääkkeiden jakelun sekä turvaa eri kokoisten ja erilaisilla alueilla toimivien apteekkien toimintaedellytykset. Lisäksi liitto huolehtii jäsentensä edunvalvonnasta ja tarjoaa arvoa tuottavia jäsenpalveluita.

Uudistimme kokonaisvaltaisesti Apteekkariliiton pääsivuston ja vaikuttajaviestinnän kanavan Apteekkariliitto.fi:n sekä liiton liiton sidosryhmä- ja jäsenlehden Apteekkari.fi:n.

Lähtökohdat

Apteekkariliitto.fi on liiton pääsivusto, josta löytyy tietoa liiton jäseniksi haluaville, mutta fokus on vahvasti vaikuttajaviestinnässä. Apteekkari.fi on puolestaan liiton sidosryhmä- ja jäsenlehti. Lehti tukee liiton strategisia tavoitteita, mutta toimii itsenäisesti journalistisin periaattein.

Apteekkariliiton aiempi sivusto oli jäänyt hieman ajasta jälkeen, eikä enää edustanut liiton toivomaa mielikuvaa. Sivusto ei palvellut liiton viestinnällisiä tavoitteita oikeille kohderyhmille. Sivusto oli teknisesti vanhentunut ja sen ulkoasu oli jäänyt jälkeen liiton muusta materiaalista. Myös käyttäjäpolut olivat puutteelliset eikä pääsivusto ohjannut käyttäjää eteenpäin seuraaviin loogisiin kokonaisuuksiin. Liiton sivuston tekninen pohja haluttiin uudistaa ja ylläpitäjille tarjota mahdollisuuksia joustavampaan sisällönhallintaan. Lisäksi sisältöä haluttiin kehittää erityisesti ajantasaisen viestinnän ja hakukoneoptimoinnin näkökulmasta.

Apteekkari.fi-lehden sisällöt ovat laadukkaita ja lehteä pidetään luotettavana apteekkialan tietolähteenä, mutta verkkolehden toiminnot olivat puutteelliset: sivustolta puuttui olennaisia verkkomedian toimintoja, kuten loogiset sisältökategoriat.

Visio ja tavoitteet

Apteekkariliiton sivusto on ensisijaisesti vaikuttajaviestinnän kanava, josta käyvät ilmi liiton kannat selkeästi, vakuuttavasti ja faktatietoon perustuen. Se on visuaalisesti houkutteleva kokonaisuus, joka tarjoaa tietoa niin kiireiselle toimittajalle kuin virkamieskoneistolle.

Apteekkariliiton pääsivusto keskittyy vaikuttamistyöhön, liiton ja apteekkien työn tekemiseen näkyväksi sekä apteekkien kehittämiseen. Liiton sivusto sekä Apteekkari.fi tarjoavat ajankohtaista tietoa alan polttavista puheenaiheista ja vahvistavat siten sekä kohderyhmien tietämystä että Apteekkariliiton asemaa luotettavana asiantuntijaorganisaationa. Liiton kampanjasivut käsittelevät ajankohtaisia aiheita täsmällisille kohderyhmille tukien esimerkiksi liiton vaalitavoitteita.

Sivuston tuli vahvistaa Apteekkariliiton perustehtävän sekä edunvalvonnan viestinnän onnistumista, seurata apteekkien työllisyystilanteen kehittymistä ja jäsenapteekkien houkuttelevuutta työpaikkana sekä tukea liiton digitaalisten kanavien kehittymistä ja hyödyntämistä nyt ja tulevaisuudessa.

Tekninen toteutus

Sivustot toteutettiin WordPressilla, joka tarjoaa erinomaiset työkalut sisällönhallintaan. Gutenberg-ratkaisu mahdollistaa sivuston monipuolisen sisällönhallinnan, jatkokehityksen ja optimoinnin hyvin pitkälle ilman kehitystyötä. Tavoitteena oli luoda kestävä palvelu, joka vastaa Apteekkariliiton muuttuviin tarpeisiin myös vuosien päästä. Kaikki sivut voidaan luoda erittäin joustavalla rakenteella Apteekkariliiton sisällöntuottajien toimesta ilman korkeita kehityskuluja.

Sivustot toteutettiin WordPress Multisite -toteutuksena, joka mahdollistaa pääsivuston ja verkkolehden hallinnan samassa palvelintilassa ja saman hallintapaneelin kautta. Sivustot käyttävät pääosin samoja lisäosia ja Gutenberg-lohkoja, mutta näitä saa tarpeen mukaan otettua pois käytöstä kummalla tahansa sivustolla. Sisällöntuottajat pääsevät käyttäjätasojensa puitteissa luomaan ja päivittämään sivuja molemmilla sivustoilla tai vain toisella. Multisite-asennus mahdollistaa myös tulevaisuudessa uusien sivujen lisäämisen samaan verkostoon helposti ja kätevästi.

Johdonmukaisella sivustorakenteella ja semantiikalla pyrittiin parantamaan sekä sivustojen saavutettavuutta että hakukonenäkyvyyttä. Sisäistä testausta tehtiin ketterästi läpi koko projektin.

Analytiikka ja hakukoneoptimointi

Sivustouudistuksen yhteydessä huomioitiin verkkosivuston seuranta sekä hakukonenäkyvyys suunnittelusta julkaisuun asti. Julkaisun yhteydessä validoitiin sivuston indeksoituminen hakukoneisiin ja suurien sisältömäärien uudelleenohjautuminen, jotta jo saavutettu näkyvyys siirtyy myös uudistetuille sivustoille.

Sekä Apteekkariliitto.fi:hin että Apteekkari.fi-lehteen tehtiin sivustojen tarpeisiin sovellettu mittaussuunnitelma ja GA4-seurannan asennus verkkoliikenteen analysoinnin tueksi. Mittaussuunnitelman avulla sivustojen seurannat ovat linjassa toistensa kanssa ja lisäksi on mahdollista huomioida sivustokohtaiset mittaustarpeet. Analytiikka on asennettu kävijöiden yksityisyydensuoja ja evästevalinnat huomioiden, vastaten Apteekkariliiton tarkkoja tietoturvastandardeja.

Evermade sai hyvin kiinni tarpeistamme ja heidän asiantuntijansa auttoivat luomaan toimivan ja selkeän sisältökonseptin ja designin. Projekti saatiin maaliin aikataulussa ja lopputulos on ollut juuri sitä, mitä pitikin.

Hanna Hyvärinen Toimituspäällikkö, Suomen Apteekkariliitto

Erinomainen projektinhallinta, asiakaspalvelu ja asiakkaan liiketoiminnan ymmärtäminen


Sinua voisi kiinnostaa myös

Hämeen ammattikorkeakoulu

Tekijä: Evermade

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 100 000 €

Aloitimme yhteistyömme Hämeen ammattikorkeakoulun kanssa keväällä 2023. Mainostoimisto Kuudennen brändityön ja mallisivujen pohjalta lähdimme toteuttamaan modernia WordPress-sivustoa, joka palvelisi sekä nykyisten, että tulevien opiskelijoiden tarpeita. Hamk.fi-sivuston tärkein tehtävä on koota ja esittää koulutustuotteet asiakkaille, mutta myös koota näkymää kokonaisuudesta sisäiseen käyttöön. Lähtökohdat ja tavoitteet HAMKin tiimi halusi rakentaa uuden, selkeämmän tavan löytää koulutustuotteita. Haasteen loi […] Lue lisää

Enetron Park – verkkosivuston uudistus

Tekijä: G-Works

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 10 000–30 000 €

Enetron Park x G-Works Enetron Park vie Suomen energiakenttää eteenpäin rakentamalla ja operoimalla moderneja akkupuistoja. Nämä ratkaisut tukevat sähköverkon vakautta ja mahdollistavat sujuvamman siirtymän kohti hiilineutraalia tulevaisuutta. Akkupuistojen avulla voidaan tasapainottaa verkon taajuutta sekä varmistaa luotettava sähköntuotanto myös poikkeustilanteissa. G-Worksillä on ollut ilo olla Enetronin kumppanina jo aiemmin – olemme toteuttaneet mm. kannattavuussimulaattorin ja tuotetietokannan […] Lue lisää

Suunnittele hautajaiset -web-sovellus Memorialla

Tekijä: Evermade

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 10 000–30 000 €

Memoria on Suomen ensimmäinen maanlaajuisesti toimiva hautauspalveluiden verkkopalvelu, jonka kuluttajat tunnistavat luotettavana ja laadukkaana palveluntarjoajana. Memoria kaipasi kumppania uuden verkkopalvelun suunnitteluun, kehitykseen ja digitaaliseen markkinointiin. Uuden palvelun ytimessä tuli olla helppous, ymmärrettävyys, luotettavuus ja nykyaikaisuus. Kaikki palvelut digitalisoituvat, mutta hautauspalvelut mielletään yhä vankan perinteiseksi. Tämän halusimme muuttaa. Olemassa olevat digitaaliset hautauspalvelut ovat usein kylmiä, kankeita […] Lue lisää

Tietovisa-sovellus vesiskootterikuskeille

Tekijä: Avidly

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 10 000–30 000 €

Tietovisa innosti Sea-Doo-kuskit opiskelemaan vastuullisuutta Avidly kehitti BRP:lle sovelluksen, joka edistää vastuullista ja turvallista vesiskootterilla ajoa hauskasti ja mukaansatempaavasti. Lähtökohta Vastuullisuusviestiä viihdyttävässä muodossa BRP on vesiskoottereiden globaali markkinajohtaja. BRP haluaa olla edelläkävijä vastuullisuudessa ja välittää fiksun ja turvallisen ajamisen viestiä tehokkaasti ja positiivisella tavalla. Vesiskoottereiden myyjät ja vuokraajat opastavat kyllä vastuulliseen ajamiseen, mutta joskus oppi […] Lue lisää

Teknologiateollisuus.fi ja toimialayhdistyssivut – verkkosivustojen uudistus

Tekijä: Evermade

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 60 000 €

Teknologiateollisuus ry on elinkeino- ja työvoimapolittinen vaikuttajaorganisaatio. Yhdistyksen alle kuuluu useita toimialayhdistyksiä eri teknologian ja teollisuuden aloita, joiden jäseniä useat yritykset ovat. Teknologiateollisuuden piiriin kuuluva Teknologiateollisuuden työnantajat ry neuvottelee teknologiateollisuuden valtakunnalliset työehtosopimukset. Kevään ja syksyn 2024 aikana uudistimme sekä Teknologiateollisuus.fi pääsivuston, että useimpien toimialayhdistysten sivustot. Teknologiateollisuuden verkkopalvelut Teknologiateollisuuden verkkopalvelukokonaisuuden uudistaminen alkoi alkuvuodesta 2023 North Patrolin […] Lue lisää

SAK

Tekijä: Evermade

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 100 000 €

Lähtökohta Aloitimme työskentelyn vuonna 2024 SAK:n sivustouudistuksen parissa. Sivuston ilmettä luodessamme törmäsimme muutamaan sudenkuoppaan SAK:n silloisen brändi-identiteetin kanssa. Silloinen räikeä väritys ei ollut sellaisenaan saavutettava, ja saavutettavaksi muokattunakin vaati useampaa fonttiväriä toimiakseen. Brändi-identiteetti ei heijastanut sitä terävyyttä ja uskottavuutta, mitä SAK tuo pöytään. Sivustouudistuksen ohessa nousi esille tarve myös haastavien aiheiden kuvittamisesta. Saavutettavuuden, SAK:n tavoitteiden […] Lue lisää

Vierityspalkki.fi

Julkaistu vuodesta 2006. Vierityspalkki on blogi verkkopalveluiden kehityksestä, internetin teknologioista ja alan toimistoista. Seuraa, niin tiedät miten ja kenen toimesta syntyvät parhaat verkkopalvelut, verkkokaupat ja räätälöidyt web-sovellukset. Uutiskirjeellä on jo yli 1100 tilaajaa.


Tilaa uutiskirje.

  • 40-50 asiantuntija-artikkelia vuosittain.

    Toimitettua asiasisältöä verkkopalveluiden uudistuksista ja kotimaisen ohjelmistoalan tapahtumista. Vierityspalkki nostaa esiin alan puheenaiheita ja tuoretta tutkimustietoa, osallistuu keskusteluun sekä haastattelee alan asiantuntijoita ja toimistoja. Julkaistuja artikkeleita jo yli 1000 kappaletta.


    Kaikki artikkelit

  • 150-200 julkaistua referenssicasea joka vuosi.

    Julkaisut-palsta tarjoaa näkyvyyttä kiinnostaville uusille verkkopalveluille ja web-sovelluksille, ja antaa asiakkaille mahdollisuuden arvioida eri toimistojen osaamista.


    Selaa toimistojen julkaisuja

  • 300-400 työpaikkailmoitusta vuosittain.

    Vuodesta 2007 toiminut ilmoituspalsta on edelleen sivuston suosituin osio. Moni asiantuntija on löytänyt useammankin työpaikan palstan kautta vuosien varrella.


    Selaa avoimia työpaikkoja

  • 31 kokenutta digitoimistoa

    on päässyt aina ajantasaiselle Toimistot-listalle. Lista on auttanut asiakkaita löytämään kokeneita digitoimistokumppaneita jo usean vuoden ajan. Lista keskittyy WordPress-toimistoihin ja räätälöityjen web-sovellusten tekijöihin.


    Selaa Toimistot-listaa

Tilaa kuukausikirje

Kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje koostaa artikkelit, julkaisut, työpaikat ja linkkivinkit. Kirjeellä on jo yli 1100 tilaajaa.
Huom. Sähköpostiosoitettasi ei luovuteta eteenpäin, eikä käytetä mihinkään muuhun tarkoitukseen – ihan oikeasti.

Siirry takaisin sivun alkuun