Suomen Apteekkariliitto

Toimiston ilmoittama referenssi

Tekijä: Evermade

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 100 000 €

Projektin tyyppi: Järjestön verkkopalvelu

Erityistä: Hakukoneoptimointia osana projektia, Web-analytiikan ja -raporttien konfigurointi osana projektia

Suomen Apteekkariliitto (SAL) on perustettu vuonna 1897. Liitto vastaa apteekkarijäsentensä edunvalvonnasta ja kehittää apteekkialaa osana terveydenhuoltoa. Käytännössä lähes kaikki Suomen apteekit kuuluvat Apteekkariliittoon. Jäseniä liitolla on reilut 600 ja työntekijöitä 26.

Apteekkariliiton perustehtävä on kehittää apteekkialaa terveydenhuollon lähtökohdista – tämä tarkoittaa apteekkien näkemistä tärkeänä osana terveydenhuoltojärjestelmää. Liitto luo edellytyksiä laadukkaaseen ja kannattavaan apteekkitoimintaan, joka varmistaa turvallisen lääkkeiden jakelun sekä turvaa eri kokoisten ja erilaisilla alueilla toimivien apteekkien toimintaedellytykset. Lisäksi liitto huolehtii jäsentensä edunvalvonnasta ja tarjoaa arvoa tuottavia jäsenpalveluita.

Uudistimme kokonaisvaltaisesti Apteekkariliiton pääsivuston ja vaikuttajaviestinnän kanavan Apteekkariliitto.fi:n sekä liiton liiton sidosryhmä- ja jäsenlehden Apteekkari.fi:n.

Lähtökohdat

Apteekkariliitto.fi on liiton pääsivusto, josta löytyy tietoa liiton jäseniksi haluaville, mutta fokus on vahvasti vaikuttajaviestinnässä. Apteekkari.fi on puolestaan liiton sidosryhmä- ja jäsenlehti. Lehti tukee liiton strategisia tavoitteita, mutta toimii itsenäisesti journalistisin periaattein.

Apteekkariliiton aiempi sivusto oli jäänyt hieman ajasta jälkeen, eikä enää edustanut liiton toivomaa mielikuvaa. Sivusto ei palvellut liiton viestinnällisiä tavoitteita oikeille kohderyhmille. Sivusto oli teknisesti vanhentunut ja sen ulkoasu oli jäänyt jälkeen liiton muusta materiaalista. Myös käyttäjäpolut olivat puutteelliset eikä pääsivusto ohjannut käyttäjää eteenpäin seuraaviin loogisiin kokonaisuuksiin. Liiton sivuston tekninen pohja haluttiin uudistaa ja ylläpitäjille tarjota mahdollisuuksia joustavampaan sisällönhallintaan. Lisäksi sisältöä haluttiin kehittää erityisesti ajantasaisen viestinnän ja hakukoneoptimoinnin näkökulmasta.

Apteekkari.fi-lehden sisällöt ovat laadukkaita ja lehteä pidetään luotettavana apteekkialan tietolähteenä, mutta verkkolehden toiminnot olivat puutteelliset: sivustolta puuttui olennaisia verkkomedian toimintoja, kuten loogiset sisältökategoriat.

Visio ja tavoitteet

Apteekkariliiton sivusto on ensisijaisesti vaikuttajaviestinnän kanava, josta käyvät ilmi liiton kannat selkeästi, vakuuttavasti ja faktatietoon perustuen. Se on visuaalisesti houkutteleva kokonaisuus, joka tarjoaa tietoa niin kiireiselle toimittajalle kuin virkamieskoneistolle.

Apteekkariliiton pääsivusto keskittyy vaikuttamistyöhön, liiton ja apteekkien työn tekemiseen näkyväksi sekä apteekkien kehittämiseen. Liiton sivusto sekä Apteekkari.fi tarjoavat ajankohtaista tietoa alan polttavista puheenaiheista ja vahvistavat siten sekä kohderyhmien tietämystä että Apteekkariliiton asemaa luotettavana asiantuntijaorganisaationa. Liiton kampanjasivut käsittelevät ajankohtaisia aiheita täsmällisille kohderyhmille tukien esimerkiksi liiton vaalitavoitteita.

Sivuston tuli vahvistaa Apteekkariliiton perustehtävän sekä edunvalvonnan viestinnän onnistumista, seurata apteekkien työllisyystilanteen kehittymistä ja jäsenapteekkien houkuttelevuutta työpaikkana sekä tukea liiton digitaalisten kanavien kehittymistä ja hyödyntämistä nyt ja tulevaisuudessa.

Tekninen toteutus

Sivustot toteutettiin WordPressilla, joka tarjoaa erinomaiset työkalut sisällönhallintaan. Gutenberg-ratkaisu mahdollistaa sivuston monipuolisen sisällönhallinnan, jatkokehityksen ja optimoinnin hyvin pitkälle ilman kehitystyötä. Tavoitteena oli luoda kestävä palvelu, joka vastaa Apteekkariliiton muuttuviin tarpeisiin myös vuosien päästä. Kaikki sivut voidaan luoda erittäin joustavalla rakenteella Apteekkariliiton sisällöntuottajien toimesta ilman korkeita kehityskuluja.

Sivustot toteutettiin WordPress Multisite -toteutuksena, joka mahdollistaa pääsivuston ja verkkolehden hallinnan samassa palvelintilassa ja saman hallintapaneelin kautta. Sivustot käyttävät pääosin samoja lisäosia ja Gutenberg-lohkoja, mutta näitä saa tarpeen mukaan otettua pois käytöstä kummalla tahansa sivustolla. Sisällöntuottajat pääsevät käyttäjätasojensa puitteissa luomaan ja päivittämään sivuja molemmilla sivustoilla tai vain toisella. Multisite-asennus mahdollistaa myös tulevaisuudessa uusien sivujen lisäämisen samaan verkostoon helposti ja kätevästi.

Johdonmukaisella sivustorakenteella ja semantiikalla pyrittiin parantamaan sekä sivustojen saavutettavuutta että hakukonenäkyvyyttä. Sisäistä testausta tehtiin ketterästi läpi koko projektin.

Analytiikka ja hakukoneoptimointi

Sivustouudistuksen yhteydessä huomioitiin verkkosivuston seuranta sekä hakukonenäkyvyys suunnittelusta julkaisuun asti. Julkaisun yhteydessä validoitiin sivuston indeksoituminen hakukoneisiin ja suurien sisältömäärien uudelleenohjautuminen, jotta jo saavutettu näkyvyys siirtyy myös uudistetuille sivustoille.

Sekä Apteekkariliitto.fi:hin että Apteekkari.fi-lehteen tehtiin sivustojen tarpeisiin sovellettu mittaussuunnitelma ja GA4-seurannan asennus verkkoliikenteen analysoinnin tueksi. Mittaussuunnitelman avulla sivustojen seurannat ovat linjassa toistensa kanssa ja lisäksi on mahdollista huomioida sivustokohtaiset mittaustarpeet. Analytiikka on asennettu kävijöiden yksityisyydensuoja ja evästevalinnat huomioiden, vastaten Apteekkariliiton tarkkoja tietoturvastandardeja.

Evermade sai hyvin kiinni tarpeistamme ja heidän asiantuntijansa auttoivat luomaan toimivan ja selkeän sisältökonseptin ja designin. Projekti saatiin maaliin aikataulussa ja lopputulos on ollut juuri sitä, mitä pitikin.

Hanna Hyvärinen Toimituspäällikkö, Suomen Apteekkariliitto

Erinomainen projektinhallinta, asiakaspalvelu ja asiakkaan liiketoiminnan ymmärtäminen


Sinua voisi kiinnostaa myös

Suomen Olympiakomitea

Tekijä: Karhu Helsinki

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 60 000 €

Suomen Olympiakomitea ja digitoimisto Karhu Helsinki julkaisivat uudistetun version Olympiakomitea.fi-sivustosta. Kiitosta saanut verkkosivujen uudistus pohjustettiin käyttäjätutkimuksella. WordPress-julkaisujärjestelmällä rakennettu sivusto julkaistiin tunnilleen aikataulussa ja hyvissä ajoin ennen Pariisin olympialaisia. Käyttäjätutkimuksessa kartoitettiin vanhan sivuston käyttöä ja kävijäpolkuja, kävijöiden kiinnostuksen kohteita ja toiveita, sivuston suorituskykyä hakukoneissa ja Olympiakomitean sidosryhmien verkkosivu-uudistukseen kohdistamia odotuksia. Uudistusprojekti vietiin läpi käyttäjätutkimuksen löydösten ja […] Lue lisää

WEST Invest Groupin uudet verkkosivustot

Tekijä: Avidly

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 30 000–60 000 €

Yritysryppään useat sivustot haluttiin uudistaa WEST Invest Group on suomalainen perheyhtiö. Siihen kuuluvat seitsemän eri yhtiötä tarjoavat vedenkäsittely-, energia- ja teknologiaratkaisuja teollisuudelle ja kunta-asiakkaille. Konsernin brändi-ilme uudistettiin ja yritysryppääseen kuuluvien yhtiöiden sivustot haluttiin uudistaa uuden ilmeen mukaisiksi. Lisäksi verkkosivustot kaipasivat uudistamista myös käytettävyyden, visuaalisuuden ja sisällön kehittämisen suhteen. Monisivustoasennus tuo helppoutta hallintaan Usean yhtiön sivustojen […] Lue lisää

Rinta-Joupin Autoliike

Tekijä: Evermade

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 60 000 €

Rinta-Joupin Autoliike on yli 70-vuotias perheyritys ja yksi Suomen menestyneimpiä autoliikkeitä. Yrityksellä on tänä päivänä 28 toimipistettä ympäri Suomen. Vaihtoautojen, uusien autojen, matkailuajoneuvojen ja moottoripyörien myynnin ja oston lisäksi palveluihin kuuluvat merkkihuollot sekä laadukkaat yleishuollot kaikkiin merkkeihin. Uudistuksen lähtökohdat Rinta-Joupin Autoliike etsi uutta yhteistyökumppania digitaalisen myynnin tueksi ja olikin ennen yhteistyötämme kehittänyt digitaalisia myyntikanaviaan. Kun […] Lue lisää

Ellun Kanat

Tekijä: Evermade

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 30 000–60 000 €

Ellun Kanat on strateginen viestintätoimisto, joka on kivunnut nopeasti Suomen merkittävimpien muutosviestinnän tekijöiden joukkoon. Ellunkanat.fi on yritykselle merkittävä media-alusta, joka kokoaa yhteen palvelutarjonnan ja uutiset, asiantuntijoiden artikkelit sekä henkilökuvaukset. Kumppanuutemme Kanojen kanssa on tarkoittanut luovaa ideointia, proaktiivista sparraamista ja liiketoiminnan kasvattamista digitaalisella otteella. Ellun Kanat havahtui tarpeeseen tuntea yleisönsä syvemmin ja kehittää sivustoaan vastaamaan paremmin […] Lue lisää

Elinkeinoelämän keskusliitto

Tekijä: Evermade

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 30 000–60 000 €

Elinkeinoelämän keskusliitto on Suomen elinkeinoelämän ääni. Se tuo esiin ja kiteyttää suomalaisen yritysmaailman näkemykset, tukien maan uudistumista ja kasvua. Ek.fi-sivusto kokoaa yhteen liiton linjaukset, strategian ja viestit. Aiempi Ek.fi oli monelta osin vanhanaikainen ja kankea. Sivuston sisältöä ei ollut selkeästi jäsennelty, tärkeimmät viestit hukkuivat muuhun sisältöön ja sisältöjen esitystavat olivat vanhanaikaisia. Sisällön suuri määrä aiheutti […] Lue lisää

Finlandia Group

Tekijä: Evermade

Tärkein teknologia: HubSpot CMS

Projektin budjetti: 30 000–60 000 €

Finlandia Group on täyden palvelun finanssikonserni, joka auttaa yrittäjiä ja yrittäjähenkisiä ihmisiä saavuttamaan heidän taloudelliset tavoitteensa. Yritys tarjoaa kaikki säästämisen ja sijoittamisen palvelut saman katon alta. Uudistimme Finlandia Groupin sivuston, joka toimii tärkeänä markkinointiviestinnän kanavana ja tukee kasvokkain tehtävää myyntiä. Verkkosivuston konseptin ytimessä oli asiantuntijasisällöt ja Finlandia Groupin palvelutarjoaman tuominen selkeämmin sivustolla vierailevan tutkittavaksi. Finlandia […] Lue lisää

Vierityspalkki.fi

Julkaistu vuodesta 2006. Vierityspalkki on blogi kotimaisen internet-alan trendeistä, teknologioista ja alan toimistoista. Seuraa, niin tiedät miten ja kenen toimesta syntyvät parhaat verkkopalvelut, verkkokaupat ja räätälöidyt web-sovellukset. Uutiskirjeellä on jo yli 1000 tilaajaa.


Tilaa uutiskirje.

  • 40-50 asiantuntija-artikkelia vuosittain.

    Toimitettua asiasisältöä kattavasti teknologioista ja web-alan ilmiöistä. Vierityspalkki nostaa esiin alan puheenaiheita ja tuoretta tutkimustietoa, osallistuu keskusteluun sekä haastattelee alan asiantuntijoita ja toimistoja. Julkaistuja artikkeleita jo yli 1000 kappaletta.


    Kaikki artikkelit

  • 150-200 julkaistua referenssicasea joka vuosi.

    Julkaisut-palsta tarjoaa näkyvyyttä kiinnostaville uusille verkkopalveluille ja web-sovelluksille, ja antaa asiakkaille mahdollisuuden arvioida eri toimistojen osaamista.


    Selaa toimistojen julkaisuja

  • 300-400 työpaikkailmoitusta vuosittain.

    Vuodesta 2007 toiminut ilmoituspalsta on edelleen sivuston suosituin osio. Moni asiantuntija on löytänyt useammankin työpaikan palstan kautta vuosien varrella.


    Selaa avoimia työpaikkoja

  • 31 kokenutta digitoimistoa

    on päässyt aina ajantasaiselle Toimistot-listalle. Lista on auttanut asiakkaita löytämään kokeneita digitoimistokumppaneita jo usean vuoden ajan. Lista keskittyy WordPress-osaajiin ja räätälöityjen web-sovellusten tekijöihin.


    Selaa Toimistot-listaa

Tilaa kuukausikirje

Kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje koostaa artikkelit, julkaisut, työpaikat ja linkkivinkit. Kirjeellä on jo yli 1000 tilaajaa.
Huom. Sähköpostiosoitettasi ei luovuteta eteenpäin, eikä käytetä mihinkään muuhun tarkoitukseen – ihan oikeasti.

Siirry takaisin sivun alkuun