Safetumille riskienhallintatyökalu web-sovelluksena

Toimiston ilmoittama referenssi

Tekijä: Hion

Tärkein teknologia: Asiakaskohtainen ohjelmointityö

Projektin budjetti: yli 60 000 €

Projektin tyyppi: Web-sovellus, mobiilisovellus tai asiointipalvelu

Erityistä: Projektin osana tehty käyttäjätutkimus oikeilla loppukäyttäjillä

Yhteistyömme tuloksena syntyi moderni ja intuitiivinen riskienhallintatyökalu, joka tehostaa isännöitsijöiden arkea ja vahvistaa Safetumin asemaa alan digitaalisena edelläkävijänä.

Kiinteistöjen turvallisuusala elää murroksessa, jossa kustannuspaineet ja lakimuutokset haastavat perinteisiä toimintamalleja. Alan johtava asiantuntija Safetum vastaa haasteeseen panostamalla voimakkaasti digitalisaatioon ja asiakaskokemuksen parantamiseen. Yhteistyössä kanssamme Safetum on uudistanut digitaalisia palveluitaan tavoitteenaan paitsi tehostaa omaa toimintaansa, myös tarjota taloyhtiöille ja isännöitsijöille entistä parempaa ja konkreettisempaa lisäarvoa.

Lähtötilanne: Asiantuntijuutta haastavassa markkinassa

Safetumin missiona on parantaa suomalaisten kiinteistöjen paloturvallisuutta. Yritys tarjoaa laajan valikoiman asiantuntijapalveluita, kuten pelastussuunnitelmia ja riskitarkastuksia, pääasiakkainaan taloyhtiöt ja toimitilakiinteistöt. Vaikka päätökset tehdään taloyhtiöissä, keskeinen yhteistyökumppani arjessa on usein isännöitsijä.

Toimintaympäristö on jatkuvassa muutoksessa. Alan kilpailu on kovaa, ja samalla taloyhtiöt kamppailevat kasvavien kustannusten kanssa, mikä tekee hankintapäätöksistä aiempaa harkitumpia. Viimeaikaiset lakimuutokset, kuten vuoden 2026 alussa voimaan astuva palovaroitinlain uudistus, ovat lisänneet taloyhtiöiden vastuita ja sitoneet resursseja.

Tässä haastavassa tilanteessa Safetum tunnisti tarpeen erottautua ja vahvistaa asemaansa tuottamalla palveluita, jotka tarjoavat selvää lisäarvoa ja helpottavat asiakkaiden arkea digitaalisten työkalujen avulla.

Palvelumuotoilu riskienhallintatyökalun uudistuksen ajurina

Haastattelimme Safetumin digijohtajaa Martti Soinista ensimmäisen uudistusprojektimme tiimoilta. Mistä kaikki lähti liikkeelle?

“Uudistusprosessin käynnisti panostuksemme digitalisaatioon, kun aloitin yrityksen ensimmäisenä digijohtajana vuoden 2024 alussa. Tein laajan kartoituksen haastattelemalla asiakkaita ja henkilöstöä sekä analysoimalla markkinaa. Tämän pohjalta tunnistimme keskeisimmät kehityskohteet, joista ensimmäisenä tartuttiin Safetum Palvelun riskienhallintatyökalun ja riskitarkastusraportin uudistamiseen.”

Tarve uudistukselle oli tunnistettu yrityksessä jo aiemmin. “Asiakkaamme, erityisesti isännöitsijät, olivat antaneet palautetta nykyisen palvelun hankalakäyttöisyydestä ja raportin sekavuudesta.”

Kumppanin valinnassa vakuutti Hionin vahva näkemys palvelumuotoilusta ja käytettävyydestä.

“Jo ensitapaamisessa syntyi sellainen kuva, että teiltä tulee nimenomaan sitä palvelumuotoilun ja käytettävyyden näkökulmaa, jota me erityisesti halusimme. Saimme käsityksen, että teiltä tulee ajatuksia ja näkemyksiä siitä, kuinka rakennetaan moderni ja helppokäyttöinen digitaalinen palvelu, joka näyttää siltä, miltä digitaalisten palveluiden tänä päivänä kuuluukin näyttää.”

Alun tunne vahvistui kun päästiin konkretiaan. “Kun näin ensimmäiset visuaaliset luonnokset ja esittelin ne johtoryhmälle, palaute oli heti sellaista, että: ’Vau, okei, nyt näyttää freesiltä ja mennään oikeaan suuntaan.’ Tuli välittömästi tunne, että olemme teidän suunnittelijoidenne kanssa oikeilla jäljillä.”, Martti kertaa.

Riskienhallintatyökalu pähkinänkuoressa:

Palvelun tavoitteena on helpottaa isännöitsijän paloturvallisuushallintaa sekä toimenpiteiden seuraamista.

  • Isännöitsijä pääsee työkaluun kirjautumalla Safetumin pääpalveluun ja navigoimalla Riskienhallintatyökaluun päävalikon kautta
  • Työkalusta näkee yhdellä silmäyksellä taloyhtiöittäin turvallisuusindeksin ja pääsee luomaan tikettejä uusista havaituista riskeistä
  • Riskit näkyvät jaoteltuina eri aihepiireihin, kuten: palokuorma, paloturvallisuuslaitteet, pelastustoimintaa helpottavat opasteet jne.
  • Riskien koontinäkymän yhteydessä isännöitsijä näkee mikäli riskitiketteihin on kommentoitu, ja pääsee myös tilaamaan riskiin liittyviä palveluita parilla klikkauksella

Sujuvampaa ja mielekkäämpää riskienhallintaa isännöitsijöille

Lopputuloksena on käytettävä ja visuaalisesti miellyttävä kokonaisuus. Vaikka kyseessä onkin moderni digipalvelu, yhtenä erityisenä onnistumisena Martti nostaa PDF-raportin:

“Uudistimme riskitarkastusraportin tässä samassa projektissa, sillä se on meidän asiakaskentässämme edelleen hyvin käytetty ja luontainen tapa tutkia asioita. Uudesta raportista olemme saaneet paljon hyvää palautetta, sillä se on vanhaa selkeämpi ja informatiivisempi. Mielestäni siinä onnistuttiin erittäin hyvin.”

Palvelun käyttöastetta seurataan analytiikan avulla, ja jatkokehityskohteitakin on jo havaittu.
“Kävijämäärä on ollut tasainen, ja sen kasvattaminen vaatii meiltä tulevaisuudessa lisää viestintää, markkinointia ja käyttäjäkoulutusta.”

Design-näkökulma: Käyttäjä ensin, selkeys edellä

Lähdimme uudistamaan riskienhallintatyökalua palvelumuotoilun keinoin. Tavoitteena oli muuttaa ”insinöörimäinen” ja raskaskäyttöinen työkalu moderniksi, intuitiiviseksi ja Safetumin brändin mukaiseksi palveluksi.

Asiakasymmärrys ytimessä:
-Prosessi alkoi syvällisellä käyttäjätutkimuksella. Haastattelujen ja prototyyppien testauksen avulla varmistimme, että kehitettävä palvelu vastaa isännöitsijöiden ja huoltohenkilöiden todellisiin tarpeisiin.

Selkeä informaatioarkkitehtuuri:

  • Purimme vanhan palvelun rakenteen ja suunnittelimme sisältöhierarkian uudelleen. Keskeiset toiminnot, kuten havaintojen kirjaaminen ja vastuutusten hallinta, tuotiin helposti saataville, mikä paransi merkittävästi käytettävyyttä.

Visuaalinen raikkaus ja brändinmukaisuus:

  • Loimme työkalulle täysin uuden, raikkaan ja modernin visuaalisen ilmeen, joka toimii samalla uuden digitaalisen brändin perustana.

PDF-raportin uusi elämä:

  • Emme unohtaneet perinteistä PDF-raporttia. Muotoilimme sen sisällön ja uudistimme visuaalisen ilmeen täysin, tehden siitä aiempaa selkeämmän, luettavamman ja informatiivisemman.

Tekniset ratkaisut: Moderni, reaktiivinen ja integroitu

Projektissa uudistettiin olemassa oleva riskienhallintapalvelu hyödyntäen moderneja teknologioita ja pragmaattista lähestymistapaa, jossa Hionin toteuttama käyttöliittymä integroitiin saumattomasti asiakkaan kumppanin taustajärjestelmään.

Riskienhallintatyökalu (SPA):

  • Toteutimme työkalun modernina ja reaktiivisena SPA (Single-Page Application) -ratkaisuna, joka tarjoaa nopean ja sovellusmaisen käyttökokemuksen.
  • Teknologioina käytimme Reactia ja TypeScriptiä, jotka takaavat joustavan, ylläpidettävän ja skaalautuvan lopputuloksen.
  • Responsiivisuus oli avainasemassa, sillä työkalu palvelee myös kentällä toimivia huoltohenkilöitä mobiililaitteilla.
  • Varmistimme datan oikeellisuuden ja vähensimme virheitä Zod-validaattorilla ja optimoimme suorituskykyä TanStack Query -tilanhallinnalla, joka takaa tehokkaan datanhallinnan ja nopean käyttöliittymän.

PDF-generointijärjestelmä:

  • Rakensimme räätälöidyn taustapalvelun Node.js- ja Puppeteer-teknologioilla. Tämä mahdollistaa visuaalisesti korkealaatuisten ja dynaamisesti koostettujen riskitarkastusraporttien luomisen suoraan palvelusta. Ratkaisu takaa, että raporttien sivutus ja ulkoasu ovat aina viimeisteltyjä.

Selkeämpi riskienhallintatyökalu helpottaa isännöitsijän arkea ja uusittu riskitarkastusraportti on kerännyt positiivista palautetta asiakaskunnassa. Tämä oli tärkeä askel Safetumin digitaalisten palveluiden modernisoinnissa, eikä kehitys jää tähän.

Martti Soininen, Digijohtaja, Safetum

Erinomainen projektinhallinta, asiakaspalvelu ja asiakkaan liiketoiminnan ymmärtäminen


Sinua voisi kiinnostaa myös

Veripalvelun uusi verkkopalvelu

Tekijä: Hion

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 60 000 €

Koko Suomen verihuollosta huolehtivan Veripalvelun sivusto palvelee nyt paremmin verenluovutuksen päähenkilöä – eli luovuttajaa. Uudistuksen myötä akuutista veren tarpeesta, kriisitilanteista ja luovutuspaikoista on nyt helpompi viestiä. Mikä on Veripalvelun tärkein tehtävä? Vastata siitä, että kaikki potilaat saavat tarvitsemansa verivalmisteet. Siksi Veripalvelun sivuston pitää puhutella yksittäistä verenluovutusta harkitsevaa ihmistä, tarjota ajankohtaista tietoa veren tarpeesta sekä kertoa, […] Lue lisää

Elonen – uusi verkkosivusto

Tekijä: Digitoimisto Dude Oy

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 10 000–30 000 €

Lähtökohta Elonen halusi verkkosivuston, joka palvelee paremmin kaikkien heidän kohderyhmiensä tarpeita. Kuluttajat etsivät tuotteita, reseptejä ja lähintä kahvilaa. Kauppiaat ja HoReCa-asiakkaat kaipasivat kattavaa tuotepankkia ja bränditietoa. Vanha sivusto ei enää taipunut näihin tarpeisiin. Tavoitteet Tuoda Elosen brändiä paremmin esiin Selkeyttää rakenteita eri käyttäjäryhmien näkökulmasta Esitellä koko tuotevalikoima selkeästi ja suodatettavasti Tarjota ländärit sesongeille, ruokavalioille ja […] Lue lisää

Veho.fi:n verkkopalvelu-uudistus

Tekijä: Hion

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 100 000 €

Saumattomia asiakaskokemuksia modernin teknologian avulla Veho on yli 80-vuotias suomalainen, perheomisteinen yritys, joka maahantuo ja myy henkilöautoja ja hyötyajoneuvoja, sekä tarjoaa huoltopalveluita. Viime vuosina Vehon liiketoiminta on kansainvälistynyt, ja toimintoja on laajennettu yritysostoin Ruotsin lisäksi myös Baltian maihin. Juuri kansainvälistyminen on tuonut tiukempia vaatimuksia Vehon digitaalisille kanaville. Taustajärjestelmien tulee toimia ja datan tulee olla yhtenäistä, […] Lue lisää

Suomen Yrittäjät – mobiilisovellus jäsenille

Tekijä: Hion

Tärkein teknologia: Asiakaskohtainen ohjelmointityö

Projektin budjetti: yli 60 000 €

Loimme Suomen Yrittäjien kanssa mobiilisovelluksen, joka tuo jäsenedut ja tärkeät sisällöt jokaisen yrittäjän ulottuville. Suomen Yrittäjät on jäsenmäärältään elinkeinoelämän suurin keskusjärjestö, joka ajaa yrittäjien sekä pienten ja keskisuurten yritysten asiaa. Jäseniä Yrittäjien paikallisyhdistyksissä on lähes 70 000 ja toimialajärjestöissä noin 36 000. Digitaalisuus on todella keskeinen asia Suomen Yrittäjille. Organisaatio on panostanut viime vuosina vahvasti […] Lue lisää

Xamkin uudistettu verkkopalvelu

Tekijä: Hion

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 60 000 €

Xamkin uudistettu verkkopalvelu on loppukäyttäjän ja sisällöntuottajan unelma Xamk on yksi Suomen suosituimmista ammattikorkeakouluista, jonka tavoitteena on edistää ja tukea Kaakkois-Suomen elinvoimaa kouluttamalla, tutkimalla ja kehittämällä. Yhdessä loimme verkkopalvelun, joka palvelee tätä tavoitetta. “Henkilökohtaisesti oli ilo työskennellä Hionin kanssa, ja opin paljon teidän kehittäjienne näkökulmista. Yhteistyö innosti minua uudella tavalla WordPress-kehittämiseen.” – Ville Kupila, projektin […] Lue lisää

Hansakortteli.fi – kauppakeskuksen uusi verkkosivusto

Tekijä: Avidly

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 30 000–60 000 €

Kauppakeskus Hansa uudisti verkkosivustonsa vastaamaan uuden brändinsä henkeä ja kävijöiden muuttuneita tarpeita. Avidlyn suunnittelema ja toteuttama kokonaisuus yhdistää tyylikkään visuaalisuuden, saavutettavuuden ja sujuvan käytettävyyden. Uusi sivusto elää ajassa, palvelee mobiilikävijöitä ja tekee sisällönhallinnasta vaivatonta – aivan kuten modernin kaupunkikeskuksen kuuluukin. Lähtökohta: Elävä verkkokokemus Hansakorttelille Turun keskustan ytimessä sijaitseva Hansakortteli halusi uudistaa verkkosivustonsa tukemaan uutta brändiään […] Lue lisää

Vierityspalkki.fi

Julkaistu vuodesta 2006. Vierityspalkki on blogi verkkopalveluiden kehityksestä, internetin teknologioista ja alan toimistoista. Seuraa, niin tiedät miten ja kenen toimesta syntyvät parhaat verkkopalvelut, verkkokaupat ja räätälöidyt web-sovellukset. Uutiskirjeellä on jo yli 1100 tilaajaa.


Tilaa uutiskirje.

  • 40-50 asiantuntija-artikkelia vuosittain.

    Toimitettua asiasisältöä verkkopalveluiden uudistuksista ja kotimaisen ohjelmistoalan tapahtumista. Vierityspalkki nostaa esiin alan puheenaiheita ja tuoretta tutkimustietoa, osallistuu keskusteluun sekä haastattelee alan asiantuntijoita ja toimistoja. Julkaistuja artikkeleita jo yli 1000 kappaletta.


    Kaikki artikkelit

  • 150-200 julkaistua referenssicasea joka vuosi.

    Julkaisut-palsta tarjoaa näkyvyyttä kiinnostaville uusille verkkopalveluille ja web-sovelluksille, ja antaa asiakkaille mahdollisuuden arvioida eri toimistojen osaamista.


    Selaa toimistojen julkaisuja

  • 300-400 työpaikkailmoitusta vuosittain.

    Vuodesta 2007 toiminut ilmoituspalsta on edelleen sivuston suosituin osio. Moni asiantuntija on löytänyt useammankin työpaikan palstan kautta vuosien varrella.


    Selaa avoimia työpaikkoja

  • 31 kokenutta digitoimistoa

    on päässyt aina ajantasaiselle Toimistot-listalle. Lista on auttanut asiakkaita löytämään kokeneita digitoimistokumppaneita jo usean vuoden ajan. Lista keskittyy WordPress-toimistoihin ja räätälöityjen web-sovellusten tekijöihin.


    Selaa Toimistot-listaa

Tilaa kuukausikirje

Kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje koostaa artikkelit, julkaisut, työpaikat ja linkkivinkit. Kirjeellä on jo yli 1100 tilaajaa.
Huom. Sähköpostiosoitettasi ei luovuteta eteenpäin, eikä käytetä mihinkään muuhun tarkoitukseen – ihan oikeasti.

Siirry takaisin sivun alkuun