Riviera
Riviera – leffojen karkkikauppa
Elokuvateatteri Rivieran toisen teatterin avaaminen asetti uuden riman verkkosivuston käyttäjäkokemukselle. Koska elokuva-alalla on aina käytettävissä parasta mahdollista kuva- ja videomateriaalia, oli luovan konseptin kantavana ideana perustaa sivulle leffojen karkkikauppa, jossa alan makein valikoima saa ansaitsemansa huomion. Pääroolin annoimme kuitenkin käyttäjäkokemukselle, jotta Rivieran uniikin palvelun draaman kaari säilyy ehjänä aina varaamisesta itse elokuvaelämykseen.
Haaste
Elokuvateatteri Riviera avasi loppuvuodesta 2022 toisen teatterin suositun esikoisensa rinnalle. Punavuoren teatterin avautuessa ja siten koko toiminnan tuplautuessa myös verkkosivuston haasteet käytettävyyden suhteen kasvoivat. Käsipelillä pyöritettävät järjestelmät kaipasivat kipeästi teknisten ratkaisujen uusimista ja automaatioita.
Lisäksi varausprosessissa sekä lipunmyynnin että yksityistilaisuuksien suhteen oli kehittämiskohtia ja kosolti käyttämätöntä potentiaalia, erityisesti kuvamateriaalin ja automaattisesti päivittyvien hintojen hyödyntämisessä. Tavoitteena oli luoda elokuvien selaamisesta herkullinen kokemus, joka ohjaa painamaan varaa lippu -nappia.
Meidän tehtävämme oli:
1. Lisätä uusi teatteri ja kaksi uutta elokuvasalia kokonaisuuteen
2. Kohentaa elokuvatarjonnan vetovoimaa ja helpottaa elokuvanäytösten selailua
3. Kehittää käyttäjäkokemuksesta kansainvälisellä tasollakin kadehdittava
Luova idea
Elokuva-ala on sisältöjen unelmabisnestä, sillä verkkopalvelun käytössä on aina parasta mahdollista kuva- ja videomateriaalia. Malli uudelle sivustolle haettiin sisältöään tehokkaasti tarjoilevilta suoratoistopalveluilta, joita Rivieran kohderyhmä osaa käyttää lähes unissaan.
Luovan konseptin kantavana ideana oli perustaa Rivieran verkkosivustolle leffojen karkkikauppa kaikilla herkuilla, jossa alan makein valikoma saa ansaitsemansa huomion. Pääroolin annoimme kuitenkin käyttäjäkokemukselle, jotta Rivieran uniikin palvelun draaman kaari säilyy ehjänä aina varaamisesta itse elokuvaelämykseen.
Mikä kaikki muuttui?
1. Elokuvat ja näytökset esillä aiempaa houkuttelevammin
2. Selkeämpi varausprosessi, myös yksityistilaisuuksien varaamiseen
3. Sivuston parempi optimointi
4. Mailchimp-integraatio osaksi varausprosessia
Verkkopalvelun tekninen toteutus perustuu avoimen lähdekoodin WordPress-järjestelmään, joka mahdollistaa sisällön ja tuotteiden vaivattoman hallinnan ja ylläpidon sekä täyden mukautuvuuden asiakkaan tarpeisiin.
Elokuvien profiilit siirrettiin helposti uudelle sivustolle kolmannen osapuolen palvelun kautta, jonne integroimme uuden sivuston. Näin järjestelmään syötetyt elokuvat päivittyvät Rivieran sivustolle muutamassa minuutissa. Samaa rajapintaa hyödyntämällä toteutimme käyttäjäystävällisen suodatuksen niin elokuvien kuin näytösten valitsemiselle.
Toteutuksessa huomioimme luonnollisesti myös teknisen hakukoneoptimoinnin, sivuston nopeuden ja käytettävyyden kaikilla yleisimmillä laitteilla sekä sivuston rakenteen suunnittelun analytiikan ja seurannan kautta.
“Sivusto kestää hienosti kansainvälistäkin vertailua uniikkiudessaan.”
Tulokset
Siirtymiset Googlesta Rivieran sivuille 43 700*
Orgaaninen liikenne kasvanut sivustolla 25%**
Sivustolla vietetty aika kasvanut 32 %**
Sivuston käytettävyys: Google Lighthouse, Performance: Desktop: 97/100 (+32.9%), Mobile: 61/100 (+96.8%)
Asiakaskokemus NPS → 91
Kasvu lipunmyynnissä: Näytöskapasiteetin kasvun vuoksi luku ei vertailukelpoinen
*Google Search Console aikaväli 1.11.22-31.12.22
**Google Analytics aikaväli 1.11.21-31.12.21 vrt. 1.11.22-31.12.22
Olemme ylpeitä, että onnistuimme integroimaan kaikki erilliset järjestelmät saumattomasti yhteen ja toteuttamaan uusitun kokonaisuuden intuitiivisella käyttöliittymällä ja hienolla ulkoasulla. Palvelu toteutettiin teknisesti korkealla laadulla. Huolehdimme palvelun ylläpidosta ja jatkokehityksestä jatkossakin kokonaisvaltaisesti.
Kaiken kaikkiaan Riviera Cinemas asiakkaana sekä me olemme erittäin tyytyväisiä saavutettuihin tuloksiin.
Asiakaspalautteita
“Lippujen ostaminen netistä etukäteen meni sujuvasti. Leffaillan aamuna tullut sähköposti, joka kertoi mahdollisuudesta tilata tarjoilut etukäteen paikalle, oli iloinen yllätys.”
“Kiitos lämpimästi hienosta elokuvakokemuksesta! Kaikki toimi alusta loppuun, varauksesta lopputeksteihin. Toivon, että jatkatte samalla linjalla ja pidätte huolta hienosta konseptistanne.”
“Kiitos, oli niin ihana treffi-ilta. Upeat puitteet ja hyvä palvelu. Ja ihan huippua, että teidän nettisivut on kehittyneet!!”
Erinomainen projektinhallinta, asiakaspalvelu ja asiakkaan liiketoiminnan ymmärtäminen