Rakennusliitto

Toimiston ilmoittama referenssi

Tekijä: Digitoimisto Dude Oy

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 30 000–60 000 €

Projektin tyyppi: Järjestön verkkopalvelu

Lähtökohta

Rakennusliiton vanha verkkosivusto kaipasi uudistusta monella rintamalla. Sisältöä oli runsaasti, mutta tiedon löytäminen ja palveluiden äärelle pääseminen oli käyttäjille haastavaa. Jäsenet kokivat sivuston sekavaksi ja monimutkaiseksi käyttää, erityisesti asiointiin ja jäsenetuihin liittyvissä kysymyksissä. Myös uusien jäsenten houkuttelu oli vaikeaa, kun liittymiseen ohjaavat sisällöt ja polut eivät erottuneet riittävästi.

Samalla haluttiin vahvistaa liiton viestintää ja tehdä liiton toiminta näkyväksi laajemmalle yleisölle. Uudistuksessa haluttiin tuoda paremmin esiin esimerkiksi edunvalvontatyötä, asianajopalveluita ja Rakentaja-lehteä. Sisäisesti sivuston sisällönhallinta oli kankeaa, mikä hidasti viestintätiimin työtä ja rajoitti sisällöntuotantoa. Tarvittiin ratkaisu, joka yhdistää sujuvan käyttäjäkokemuksen, selkeän rakenteen ja tehokkaan hallinnan.

Tavoitteet

  • Selkeä ja helposti hahmotettava käyttäjäpolku erityisesti liiton jäsenille
  • Tarpeellisen tiedon ja asiointikanavien helppo löydettävyys
  • Liiton palveluiden ja edunvalvontatyön esiin tuominen
  • Uusien jäsenten houkuttelu ja liittymiskynnyksen madaltaminen
  • Rakentaja-lehden verkkonäkyvyyden ja lukijamäärien kasvattaminen
  • Sivuston helppo päivitettävyys liiton henkilöstön näkökulmasta

Mitä tehtiin

  • Verkkosivuston käyttölittymän suunnittelu.
  • WordPress-verkkosivujen tekninen toteutus.
  • WordPress-ylläpito.
  • WordPress-multisite.

Rakennusliiton verkkosivusto suunniteltiin selkeän rakenteen ja käyttäjäystävällisen käyttökokemuksen ympärille. Rakenteesta tehtiin suoraviivainen ja helposti hahmotettava, ja palveluiden sekä asiointikanavien löytäminen yksinkertaistui merkittävästi. Sivuston visuaalinen ilme pohjautuu Berry Creativen suunnittelemaan brändiuudistukseen, joka mukautettiin verkkoon Duden toimesta.

Samaan aikaan uudistettiin Rakentaja-lehden verkkosivut, jotka toteutettiin erillisenä multisite-kokonaisuutena. Lehti on nyt selkeämmin esillä myös Rakennusliiton pääsivustolla, mikä lisää sen näkyvyyttä ja ohjaa lukijoita sisältöjen pariin. Lisäksi sivustolle rakennettiin dynaamisia nostoja, joiden avulla liiton uutiset ja Rakentaja-lehden ajankohtaiset artikkelit saadaan näkyviin kontekstuaalisesti oikeissa paikoissa.

Koko kokonaisuus toteutettiin lohkopohjaisella ja joustavalla sisällönhallintakokemuksella, joka helpottaa liiton omaa työtä sisällön päivittämisessä. Sivuston saavutettavuuteen ja tekniseen suorituskykyyn kiinnitettiin erityistä huomiota, jotta se palvelee laajaa ja monipuolista käyttäjäkuntaa mahdollisimman hyvin.

Lopputulos

Uudistettu rakennusliitto.fi palvelee nyt paremmin sen tärkeimpiä käyttäjäryhmiä: liiton jäseniä, tulevia jäseniä, mediaa, työnantajapuolta ja yhteiskunnallisia vaikuttajia. Sivuston rakenne ja käyttöliittymä suunniteltiin erityisesti jäsenen näkökulmasta, jotta tieto olisi helpommin löydettävissä, palvelut selkeämmin esillä ja yhteydenoton kynnys matalampi.

Samassa projektissa uudistettiin myös Rakentaja-lehden verkkosivusto, joka toteutettiin Rakennusliiton sivustokokonaisuuteen multisitenä. Rakennusliiton sivustolta nostetaan nyt näkyvästi Rakentaja-lehden sisältöjä esiin, jotta lehden juttuarkistot ja ajankohtaiset uutiset tavoittavat laajemman yleisön. Tämä lisää paitsi Rakentaja-lehden näkyvyyttä, myös konkretisoi liiton tekemää edunvalvontatyötä.

Työ jatkuu tiiviissä yhteistyössä, seuraavaksi liiton Lapin-majojen varaustoiminnallisuuksien kehittämisen parissa.

Projektin kohokohdat

Eventilla-integraatio tapahtumille
Sivustolle toteutettiin integraatio, joka tuo ajantasaiset tapahtumat automaattisesti Eventillasta, ja listaa ne selkeästi sivuston tapahtumakalenteriin. Käyttäjä näkee tulevat tapahtumat suoraan Rakennusliiton sivuilla ja siirtyy sujuvasti ilmoittautumaan Eventillan puolelle. Tapahtumat poistuvat sivustolta automaattisesti haluttuna ajankohtana, mikä vähentää sisällönsyötöstä turhaa manuaalista työtä.

Kieliversioilla oikeaa tietoa eri kohderyhmille
Sivusto rakennettiin palvelemaan useita kieliryhmiä suomeksi, ruotsiksi, englanniksi, venäjäksi ja viroksi. Järjestelmä mahdollistaa kielikohtaiset sisällöt, jolloin jokaiselle kohderyhmälle voidaan tarjota juuri heille olennaisimmat tiedot. Kaikkea sisältöä ei tarvitse kääntää jokaiselle kielelle, vaan kieliversiot voidaan koostaa kohderyhmän tarpeen mukaan palvelemaan juuri heidän tarpeitaan.

Duden WordPress-ylläpito
Rakennusliitto.fi pyörii Duden korkean suorituskyvyn WordPress-optimoidulla palvelimella. Dude pitää huolta palvelimesta, nimipalvelusta, WordPress-päivityksistä, WordPressistä, lisäosista ja näiden tietoturvasta. Ylläpitopakettiin kuuluu myös muun muassa ripeä tekninen tuki ja automaattiset varmuuskopiot.

Jo ensimmäisestä tapaamisesta asti oli luottavainen olo: tuntui, että vihdoin erityisesti tekninen puoli oli viisaamman hallinnassa. Toimintatavat olivat selkeitä ja loogisia, asiakkaalla oli olo että kuunneltiin. Toteutus vastasi tilausta ja yhteistyö oli kivaa.

Johanna Hellsten, Rakentaja-lehden päätoimittaja

Erinomainen projektinhallinta, asiakaspalvelu ja asiakkaan liiketoiminnan ymmärtäminen


Sinua voisi kiinnostaa myös

Probot

Tekijä: Digitoimisto Dude Oy

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 10 000–30 000 €

Lähtökohdat Vanha sivusto tarjoili tekstipohjaista ja sivupohjiin pohjautuvaa sisältöä, jota ei päässyt kunnolla muovaamaan kasvavan yrityksen jatkuvasti muuttuviin tarpeisiin. Tavoitteet Tähän päivään tuotu brändiä tukeva, moderni visuaalinen ilme Sivuston rakenteen selkeytys Asiakaskokemuksen parantaminen Selkeä ja joustava sivuston hallinta Mitä tehtiin Projektin askelmerkit selviteltiin aloitustyöpajassa, jossa määritettiin Probotin uuden sivuston tavoitteet, visuaaliset toiveet, tekniset toiminnallisuudet ja […] Lue lisää

Hopkins

Tekijä: MEOM

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 10 000–30 000 €

Hopkins on digitaalisen markkinoinnin toimisto, joka auttaa asiakkaitaan kasvattamaan liiketoimintaa digitaalisen mainonnan, hakukoneoptimoinnin, markkinoinnin automaation ja analytiikan avulla. Uudistuksen taustalla Hopkins oli työstänyt brändi-identiteettiään yhdessä Hasan & Partnersin kanssa. Seuraavana vuorossa oli itse verkkosivustouudistus, jolla tuore brändi-ilme tehtäisiin eläväksi. Ilmeen lisäksi uudistustarvetta oli verkkosivuston teknisellä puolella. Verkkosivusto rakennettiin tukemaan paremmin palveluiden esittelyä ja muun muassa […] Lue lisää

Kempower Heavy Electric Traffic System (HETE)

Tekijä: Paper Planes Oy

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 10 000–30 000 €

Kempower on suomalainen sähköajoneuvojen pikalatausratkaisujen valmistaja, joka on vakiinnuttanut asemansa Euroopassa ja Yhdysvalloissa. Kempowerin raskaan liikenteen suurteholatausratkaisujen HETE-kehitysohjelma sai vauhtia Business Finlandin Veturi-rahoituksesta. Ohjelma tarvitsi nopeasti verkkosivut, jotka esittelevät hanketta ja kutsuvat muita yrityksiä mukaan. Koska vastaamme Kempowerin verkkosivuista ja digimarkkinoinnista, oli luontevaa ottaa työn alle myös kehitysohjelman sivusto. Toteutimme HETE-sivuston erillisenä mikrosivuna, jotta sen […] Lue lisää

Rexin B2B-verkkokaupan uudistus

Tekijä: Digitoimisto Dude Oy

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 30 000–60 000 €

Lähtökohdat Dude uudisti Rexin B2B-verkkokaupan vastaamaan brändin kasvua ja modernin verkkokaupan tarpeita. Suunnittelun tavoitteena oli selkeä, käyttäjäystävällinen ja houkutteleva sivusto, joka palvelee jälleenmyyjiien ja urheilukauppiaiden lisäksi myös tiedonjanoisia hiihto- ja pyöräilyharrastajia. Tavoitteet Brändiä vahvistava ja selkeä, intuitiivinen käyttöliittymä. Oikean tuotteen löytämisen ja ostotapahtuman helppous. Helppo verkkokaupan hallinta. Mitä tehtiin Sivuston ilme ja rakenne luotiin tukemaan […] Lue lisää

Eläkeläisten yhdistys-sivustot

Tekijä: Digitoimisto Dude Oy

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 30 000–60 000 €

Lähtökohdat Valtakunnallisen Eläkeläiset ry:n paikallisyhdistykset olivat tuoneet toimintaansa nettiin ja luoneet monenkirjavia sivustoja omatoimisesti. Toisaalta kaikilla pienemmillä yhdistyksillä ei ollut vielä sivustoa ollenkaan. Näistä lähtökohdista Eläkeläiset ry halusi ryhtyä tarjoamaan paikallistoimijoille yhtenäistä ja helppokäyttöistä sivustopalvelua. 200+ paikallisyhdistystä 180+ sivustoa Tavoitteet Äärimmäisen helppo sisältöjen hallinta Selkeät ja saavutettavat sivustot Yhteisen tapahtumakalenterin jouheva toiminta Yhteyshenkilöiden päivittämisen suoraviivaisuus […] Lue lisää

GROOM – Parturipalvelut ja verkkokauppa uudelle tasolle

Tekijä: Digitoimisto Dude Oy

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 30 000–60 000 €

GROOM on ollut miesten parturipalveluiden edelläkävijä jo vuodesta 2005. Dude uudisti heidän verkkosivustonsa ja verkkokauppansa vastaamaan GROOMin ainutlaatuista tunnelmaa: tyyliä, laatua ja maskuliinista eleganssia. Projektin tavoitteena oli luoda sivusto, joka henkii premium-laatua ja tarjoaa yhtä sujuvan kokemuksen sekä verkossa että parturissa. Lähtökohdat GROOMin asiakkaille parturissa käynti ei ole pelkkä rutiini, se on elämys. Samalla verkkosivuston […] Lue lisää

Vierityspalkki.fi

Julkaistu vuodesta 2006. Vierityspalkki on blogi verkkopalveluiden kehityksestä, internetin teknologioista ja alan toimistoista. Seuraa, niin tiedät miten ja kenen toimesta syntyvät parhaat verkkopalvelut, verkkokaupat ja räätälöidyt web-sovellukset. Uutiskirjeellä on jo yli 1100 tilaajaa.


Tilaa uutiskirje.

  • 40-50 asiantuntija-artikkelia vuosittain.

    Toimitettua asiasisältöä verkkopalveluiden uudistuksista ja kotimaisen ohjelmistoalan tapahtumista. Vierityspalkki nostaa esiin alan puheenaiheita ja tuoretta tutkimustietoa, osallistuu keskusteluun sekä haastattelee alan asiantuntijoita ja toimistoja. Julkaistuja artikkeleita jo yli 1000 kappaletta.


    Kaikki artikkelit

  • 150-200 julkaistua referenssicasea joka vuosi.

    Julkaisut-palsta tarjoaa näkyvyyttä kiinnostaville uusille verkkopalveluille ja web-sovelluksille, ja antaa asiakkaille mahdollisuuden arvioida eri toimistojen osaamista.


    Selaa toimistojen julkaisuja

  • 300-400 työpaikkailmoitusta vuosittain.

    Vuodesta 2007 toiminut ilmoituspalsta on edelleen sivuston suosituin osio. Moni asiantuntija on löytänyt useammankin työpaikan palstan kautta vuosien varrella.


    Selaa avoimia työpaikkoja

  • 31 kokenutta digitoimistoa

    on päässyt aina ajantasaiselle Toimistot-listalle. Lista on auttanut asiakkaita löytämään kokeneita digitoimistokumppaneita jo usean vuoden ajan. Lista keskittyy WordPress-toimistoihin ja räätälöityjen web-sovellusten tekijöihin.


    Selaa Toimistot-listaa

Tilaa kuukausikirje

Kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje koostaa artikkelit, julkaisut, työpaikat ja linkkivinkit. Kirjeellä on jo yli 1100 tilaajaa.
Huom. Sähköpostiosoitettasi ei luovuteta eteenpäin, eikä käytetä mihinkään muuhun tarkoitukseen – ihan oikeasti.

Siirry takaisin sivun alkuun