Raaseporin Energian sivusto
Energia-asiat ovat yleensä ihmisille hankalia ymmärtää, ja sen takia myös sivuston suunnittelussa oli haasteita. Yhdessä asiakkaan kanssa halusimme tehdä sivustosta käyttäjäystävällisen ja helposti ymmärrettävän. Tavoitteena oli esimerkiksi tehdä sähkötyyppien tuotevalinta mahdollisimman helpoksi ja kansankielellä ymmärrettäväksi.
Sivusto on laaja kokonaisuus. Sen lisäksi että loimme yhteensä 78 sivua suomeksi ja ruotsiksi, teimme rakennemuutoksia ja integroimme mukaan 30 lomaketta. Yhdistimme sivustoon myös asiakkaille tarkoitetun onlinepalvelun.
Jännittävän lisämausteen koko projektille toi verkkosivu-uudistuksen ohella nimen ja logon vaihtuminen. Yrityksen ilmeen suunnitteli mainostoimisto Genero Oy.
Raaseporin Energian sivustolla saavutettavuus huomioitiin erityisesti tärkeässä sähköosiossa.
Graafisessa suunnittelussa saavutettavuus huomioitiin johdonmukaisella ulkoasulla. Alasivuilla on toistuva rakenne ja sivusto on muutenkin selkeä ja rauhallinen. Tekstin väriyhdistelmille varmistettiin riittävä kontrastisuhde, jotta kirjaimet erottuvat taustasta. Fonttikoko on tarpeeksi suuri ja valittu fontti on selkeä ja luettava.
Saavutettavuutta parantavat myös otsikoinnin hierarkkisuus (h1, h2 jne.), lomakkeiden toiminnallisuudet ja niiden tuonti sivuston sisään sekä se, että linkit erottuvat selkeästi.
Myös sisällöntuotannossa huomioitiin saavutettavuus. Otsikot kirjoitettiin kuvaileviksi ja tekstit tehtiin selkeiksi niin, että vältetään hankalia termejä ja käytetään yhdenmukaisia nimiä. Kappaleet tehtiin lyhyiksi ja tekstiä muutenkin jaksotettiin helppolukuiseksi.
Teknisessä toteutuksessa saavutettavuus on tärkeässä roolissa. Re.fi-sivustosta tehtiin responsiivinen, siinä on oikein tehty HTML-koodi ja rakenne, oikein koodattu otsikointirakenne sekä selite aina linkeissä, painikkeissa ja kuvissa. Kaikki verkkosivun sisältö on saavutettavissa näppäimistöllä ja se on luettavissa ruudunlukuohjelmalla. Sivuston voi suurentaa aina 200 prosenttiin asti. Ruudunlukuohjelmaa varten koodissa on myös ”aria label”, joka voi kuvailla käyttäjälle erilaisten elementtien eroja esimerkiksi navigaatiossa.
Lopputulos on graafisesti moderni, käyttäjäystävällinen ja helppokäyttöinen verkkosivusto. Yhteistyö asiakkaan kanssa sujui erittäin hyvin, ja teimme töitä tiiviissä yhteistyössä RE:n projektinjohtajan Jonas Hägglundin kanssa. Päämääränä oli yhteinen tavoite: luoda uusi verkkosivusto, joka viestii paikallisuutta ja luonnonläheisyyttä käyttäjäystävällisellä tavalla.
Lue lisää: Verkkosivut yritykselle – kaikki julkaisut Vierityspalkissa