Plussalaiset-verkkosovellus

1 / 3
Toimiston ilmoittama referenssi

Tekijä: Hion

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 60 000 €

Projektin tyyppi: Uutissivusto, verkkolehti tai blogi, Web-sovellus, mobiilisovellus tai asiointipalvelu, Yrityksen sivusto kuluttajille

Vauvan ja vanhemman matkassa – Verkkosovellus, jonka sisältö mukautuu elämäntilanteeseen

Loimme yhdessä Kaksplussan kanssa Plussalaiset-verkkosovelluksen, joka tarjoilee personoitua sisältöä ja etuja vanhemmille ja odottajille lapsen iän ja vanhemmuuden elinkaaren mukaan.

Kaksplussan toimintakenttä on murroksessa

Kaksplus on Otavamedian omistama, Suomen johtava digitaalinen vanhemmuusmedia. Kaksplus on edelläkävijä digitaalisten palveluiden kehittämisessä ja tarjoaa lukijoilleen ajankohtaista ja luotettavaa tietoa vanhemmuuteen liittyen.

Kaksplussan kohderyhmä, nuoret aikuiset, eivät enää lue printtilehtiä. Onkin tarve tavoittaa nuoret kanavassa, joka on heille luontainen. Tämän johdosta Otavamedia siirsi vuonna 2019 Kaksplussan pelkästään verkkoon, kenties ensimmäisten aikakausmedioiden joukossa Suomessa.

Toinen haaste on sitäkin laajempi: syntyvyyden laskun myötä lapsiperheiden määrä Suomessa vähenee, ja tätä myöden myös Kaksplussan lukijakunta supistuu.

Myös kilpailukenttä on muuttunut: nykyään aikakausijulkaisut kilpailevat somevaikuttajien kanssa niin silmäpareista kuin mainosrahoistakin.

Miten joukosta erottaudutaan, tarjotaan lukijoille arvoa ja samalla taataan liiketoiminnan jatkuvuus?

Ratkaisuna personoitu palvelu

Digitaalisessa maailmassa tiedon tulva voi olla hämmentävä, erityisesti elämän suurten muutosten keskellä. Vanhemmuuden alkutaival on täynnä kysymyksiä ja uuden oppimista, ja juuri oikean tiedon löytäminen voi tuntua haastavalta.

Tämän haasteen ratkaisemiseksi Kaksplus loi Plussalaiset-palvelun web-sovelluksena, joka tarjoaa personoitua sisältöä ja etuja vanhemmille ja odottajille lapsen iän ja vanhemmuuden elinkaaren mukaan.

Tavoitteena oli luoda alusta yhteisölle, jolle tarjoillaan ajankohtaisia erikoistarjouksia ja tapahtumia, ja jonne tullaan suoraan, eikä pelkästään somen kautta. Oma alusta tarjoaisi Kaksplussalle myös mahdollisuuden myydä tehokkaasti kohdennettua mainontaa ja kerätä laadukasta ensimmäisen osapuolen dataa käyttäjistä.

Annina Pennonen, Kaksplussan päätoimittaja koki, että kumppanivalintaa ei tarvinnut projektin osalta kauaa miettiä. “Meillä oli hyvä kokemus Hionista aiemman sivustouudistuksen kohdalla. Yhteistyö toimi, joten oli helppo valinta jatkaa Hionin kanssa.”

Verkkosovellustoteutus toi kustannustehokkuutta

Aloitimme projektin määrittelytyöpajalla, jossa käytiin Kaksplussan tarpeita ja kohderyhmiä läpi.

“Suunnittelu ja tutkimuspuoli kohderyhmän tarpeista ja median käyttötavoista oli tehty jo etukäteen. Tämän pohjalta oli helppo lähteä tekemään peruspalvelumuotoiluprosessia ja suunnittelemaan palvelun ilmentymää.”, Annina summaa.

Määrittelyvaiheessa tiedettiin, että 90% käyttäjistä käyttävät palvelua mobiililaitteella. Tämän johdosta palvelu päätettiin toteuttaa PWA-sovelluksena (Progressive Web App, verkkosovellus), joka tarjoaa natiivisovelluksen kaltaisen käyttökokemuksen ilman erillisen sovelluksen lataamista.

“PWA-sovelluksen tekeminen oli hieno asia, olemme siitä kiitollisia. Olimme itsekin selvitelleet muutamia vuosia aiemmin PWA:ta, mutta se ei ollut silloin teknisesti vielä yhtä kehittynyt eikä toiminut iOS-puolella. Mahtavaa, että nyt saatiin Hionilta asiantuntemusta siitä, että tämä on nykyään mahdollista.”, Annina iloitsee.

PWA-sovellus mahdollistaa push-notifikaatioiden lähettämisen ja siten käyttäjien tavoittamisen ja sitouttamisen entistä tehokkaammin. Natiivisovelluksen tavoin web-sovelluksesta saa luotua kuvakkeen puhelimen kotivalikkoon, josta käyttäjä pääsee suoraan palveluun. Lisäksi PWA-ratkaisu on kustannustehokas sekä kehittämisen että ylläpidon näkökulmasta.

“Meille PWA mahdollistaa sen, että pystymme sitouttamaan käyttäjiä entistä paremmin. Pystymme viestimään heille suoraan uusista sisällöistä ja eduista. Verrattuna varsinaiseen sovellukseen ylläpito ei ole mitään erillistä, vaan jatkokehittäminen on kustannustehokasta.”, Annina lisää.

Personointia kolmannen osapuolen ratkaisun avulla

Otavamedian eri brändeissä on jo pitkään ollut valikoituja digitaalisia sisältöjä maksu- tai kirjautumismuurin takana. Kaksplussassa mennään tästä askel pidemmälle, sillä rekisteröitymisen yhteydessä käyttäjä syöttää lapsensa syntymäajan tai lasketun ajan, ja saa siihen pohjautuen personoituja sisältöjä luettavakseen.

Sujuvaa yhteistyötä ammattitaidolla

Yhteistyö sujui Anninan mukaan Hionin tiimin kanssa sulavasti. “Olen tehnyt pitkään projekteja monien eri kumppaneiden kanssa. Arvostin sitä, että Hionilla on todella taitavia asiantuntijoita. Toiveistani napattiin hyvin kiinni.”

”Koskaan vastaus ei ollut, ettei jotain voida tehdä, vaan aina ’kyllä tämä onnistuu’. Asiantuntijoiden ammattitaito näkyi. Oli ihana olla asiakkaana siinä tilanteessa.” –Annina Pennonen, päätoimittaja, Kaksplus

Projektiin osallistui myös muita osapuolia, joiden kanssa projektia vietiin yhteistyössä eteenpäin.

“Aina kun projektissa on useampia tekijöitä, voi tulla haasteita. Hienosti saatiin kaikki kuitenkin yhdistettyä ja ratkaisut pelittämään yhteen.”

Myös suunnittelupuolella asiat rullasivat. “Suunnittelijoilla voi usein olla vahvoja omia näkemyksiä, joten joskus on joutunut asiakkaana olemaan tiukka siinä, mitä itse haluaa. Hionin suunnittelija osasi kuunnella meidän tarpeitamme, jotka pohjasivat aiempaan tutkimukseen. Yhteistyö oli todella helppoa ja sujuvaa myös suunnittelun osalta.”

Plussalaiset-palvelun kehitys jatkuu yhdessä Otavamedian tiimin kanssa, ja etsimme jatkuvasti uusia keinoja syventää käyttäjän kokemusta.

Palvelun tekniset yksityiskohdat

  • Plussalaiset toteutettiin Kaksplus-sivustolle räätälöitynä WordPress-lisäosana.
  • Toteutuksen periaatteena oli toteuttaa olemassa olevan sivuston päälle uusi esityskerros, joka laajentaa sivuston toimintaa.
  • Lisäosaan toteutettiin integraatiot Otavamedian CRM-järjestelmään sekä Neuwon toteuttamaan sisällön kohderyhmäluokitteluun.
  • PWA-toteutuksessa tehtiin sivustolle räätälöinti, jossa sivuston uusista artikkeleista lähetetään käyttäjälle notifikaatio, jos käyttäjä kuuluu artikkelin kohderyhmään.

Hionin kanssa parasta työskentelyssä oli “we can -asenne”. Toiveista ja ajatuksista napattiin nopeasti kiinni ja lähdettiin ratkaisukeskeisesti miettimään, miten asia voidaan toteuttaa hyvin mutta kuitenkin kustannustehokkaasti.

Annina Pennonen, päätoimittaja, Kaksplus

Erittäin hyvä suoritus projektinhallinnassa ja asiakaspalveluasenteessa


Sinua voisi kiinnostaa myös

Veripalvelun uusi verkkopalvelu

Tekijä: Hion

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 60 000 €

Projektin tyyppi: Järjestön verkkopalvelu

Koko Suomen verihuollosta huolehtivan Veripalvelun sivusto palvelee nyt paremmin verenluovutuksen päähenkilöä – eli luovuttajaa. Uudistuksen myötä akuutista veren tarpeesta, kriisitilanteista ja luovutuspaikoista on nyt helpompi viestiä. Mikä on Veripalvelun tärkein tehtävä? Vastata siitä, että kaikki potilaat saavat tarvitsemansa verivalmisteet. Siksi Veripalvelun sivuston pitää puhutella yksittäistä verenluovutusta harkitsevaa ihmistä, tarjota ajankohtaista tietoa veren tarpeesta sekä kertoa, […] Lue lisää

Kaapelicenter verkkokauppa

Tekijä: Digiteam Oy

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 10 000–30 000 €

Projektin tyyppi: Yrityksen sivusto yritysasiakkaille (B2B)

Erityistä: Hakukoneoptimointia osana projektia, Digitaalisen mainonnan konsultointi osana yhteistyötä

Esbecon Oy, teollisuuden kaapeleiden myyntiin erikoistunut yritys, toteutti uuden teknisen B2B-verkkokaupan tavoitteena keventää tilausten käsittelyä ja tehostaa myyntiä sekä asiakaspalvelua. Projekti toi ratkaisuja vakioasiakkaiden rutiinitilausten ja tiedonhankinnan helpottamiseen. Lähtötilanne Ennen uudistusta tilaukset ja kyselyt hoidettiin sähköpostitse tai puhelimitse. Tuhansien tuotteiden hallinta perustui pdf-esitteisiin, jotka olivat hankalia käyttää. Työmaaolosuhteissa asiakkaiden tiedonhankinta ja tilaukset viivästyivät usein toimistoaikojen […] Lue lisää

Suomen Kansallisooppera ja -baletin uusi verkkopalvelu

Tekijä: Hion

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 100 000 €

Projektin tyyppi: Verkkokauppa, Yrityksen sivusto kuluttajille

Suomen Kansallisooppera ja -baletti on lukeutunut jo vuosia teknologian ja taiteen yhdistämisen edelläkävijöihin. Tuore verkkopalvelu-uudistus luo tälle jatkumoa. Baletti-ilta kotisohvalla? Miksei. Uudistimme Suomen Kansallisoopperan ja -baletin verkkopalvelun, jonka lippukauppa, Stage24-suoratoistopalvelu ja runsaat sisällöt muodostavat nyt tulevaisuuteen katsovan digitaalisen kokonaisuuden. WordPress-pohjaisen oopperabaletti.fi-palvelun ylläpito on entistä helpompaa, ja käyttäjäkokemus parasta mitä kulttuurinnälkäinen voi toivoa. Case pähkinänkuoressa: • […] Lue lisää

MutkatonKoti-verkkopalvelu

Tekijä: Hion

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 30 000–60 000 €

Projektin tyyppi: Yrityksen sivusto kuluttajille

Joulukuussa 2021 julkaistu LähiTapiolan MutkatonKoti -verkkopalvelun suunnittelussa on keskitytty mahdollisimman miellyttävään käyttökokemukseen. Geniemin suunnittelemaan ja toteuttamaan verkkopalveluun tehtiin WordPressin ja eKoki-järjestelmän välinen integraatio, jonka kautta verkkopalveluun tuotavat kiinteistöjen ja asuntojen tiedot helpottavat mukavasti sisältöjen ylläpitotyötä. Palvelun tärkeimmät toiminnot, kuten asuntohaku, asuntojen listausnäkymät ja asuntohakemus, toimivat käyttäjälle johdonmukaisesti millä tahansa päätelaitteella ja käyttäjä pääsee käyttämään niitä […] Lue lisää

Lotta Svärd -säätiö

Tekijä: Poutapilvi web design Oy

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 10 000–30 000 €

Projektin tyyppi: Järjestön verkkopalvelu

Lotta Svärd Säätiön tarve verkkosivu-uudistukselle oli tyypillinen: käsissä olivat tekniikaltaan, sisällöltään ja ilmeeltään vanhentuneet verkkosivut. Lisäksi säätiön eri toiminnoilla oli omia verkkosivuja erilaisilla URL-osoitteilla, mikä rikkoi yhtenäistä brändiä ja vaikeutti tiedon löytämistä. Uudistetun verkkosivuston tavoitteena on tukea Lotta Svärd Säätiön brändiä sekä lottaperinnön uudistamista ja tulevaisuuteen suuntautumista. Useat eri säätiön toiminnot, kuten Lottasäätiö, Lottamuseo ja […] Lue lisää

A-Katsastus

Tekijä: Hion

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 30 000–60 000 €

Projektin tyyppi: Yrityksen sivusto kuluttajille

A-Katsastus on Suomen johtava yksityinen ajoneuvokatsastusten, rekisteröintien ja kuljettajantutkintojen tarjoaja. Lähdimme uudistamaan A-Katsastuksen verkkopalvelukokonaisuutta tilanteessa, jossa konsernilla oli neljä erillistä sivustokokonaisuutta. Tämä näkyi hajanaisena asiakaskokemuksena. Myös silloinen sisällönhallintajärjestelmä koettiin kankeaksi käyttää. Asiakkaamme tavoitteena olikin yhtenäistää kävijän asiakaskokemusta, ja luoda kokonaisuus, joka palvelee loppuasiakasta parhaalla mahdollisella tavalla. Projekti alkoi syväluotaavalla konseptointityöllä mm. kohderyhmäkartoituksen myötä, jonka pohjalta […] Lue lisää

Vierityspalkki.fi

Julkaistu vuodesta 2006. Vierityspalkki on blogi kotimaisen internet-alan trendeistä, teknologioista ja alan toimistoista. Seuraa, niin tiedät miten ja kenen toimesta syntyvät parhaat verkkopalvelut, verkkokaupat ja räätälöidyt web-sovellukset. Uutiskirjeellä on jo yli 1000 tilaajaa.


Tilaa uutiskirje.

  • 40-50 asiantuntija-artikkelia vuosittain.

    Toimitettua asiasisältöä kattavasti teknologioista ja web-alan ilmiöistä. Vierityspalkki nostaa esiin alan puheenaiheita ja tuoretta tutkimustietoa, osallistuu keskusteluun sekä haastattelee alan asiantuntijoita ja toimistoja. Julkaistuja artikkeleita jo yli 1000 kappaletta.


    Kaikki artikkelit

  • 150-200 julkaistua referenssicasea joka vuosi.

    Julkaisut-palsta tarjoaa näkyvyyttä kiinnostaville uusille verkkopalveluille ja web-sovelluksille, ja antaa asiakkaille mahdollisuuden arvioida eri toimistojen osaamista.


    Selaa toimistojen julkaisuja

  • 300-400 työpaikkailmoitusta vuosittain.

    Vuodesta 2007 toiminut ilmoituspalsta on edelleen sivuston suosituin osio. Moni asiantuntija on löytänyt useammankin työpaikan palstan kautta vuosien varrella.


    Selaa avoimia työpaikkoja

  • 31 kokenutta digitoimistoa

    on päässyt aina ajantasaiselle Toimistot-listalle. Lista on auttanut asiakkaita löytämään kokeneita digitoimistokumppaneita jo usean vuoden ajan. Lista keskittyy WordPress-osaajiin ja räätälöityjen web-sovellusten tekijöihin.


    Selaa Toimistot-listaa

Tilaa kuukausikirje

Kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje koostaa artikkelit, julkaisut, työpaikat ja linkkivinkit. Kirjeellä on jo yli 1000 tilaajaa.
Huom. Sähköpostiosoitettasi ei luovuteta eteenpäin, eikä käytetä mihinkään muuhun tarkoitukseen – ihan oikeasti.

Siirry takaisin sivun alkuun