Palvelualojen ammattiliitto

Toimiston ilmoittama referenssi

Tekijä: Evermade

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 100 000 €

Projektin tyyppi: Järjestön verkkopalvelu

Erityistä: Hakukoneoptimointia osana projektia

Aloitimme yhteistyön Palvelualojen Ammattiliiton kanssa kesäkuussa 2022 tavoitteenamme rakentaa luotettava, skaalautuva ja aikaa kestävä verkkopalvelu. Uusi verkkopalvelu toimii palvelualan työntekijöiden tärkeänä tietopalveluna, tekee PAMin edunvalvontatyötä entistä näkyvämmäksi ja houkuttelee sivustolle tulevia kävijöitä liittymään jäseneksi.

Lähtökohdat ja tavoitteet

PAM oli uudistamassa pam.fi-verkkopalvelunsa, joka on tärkeä informaation lähde palvelualan työntekijöille. PAMin aiempi sivusto ei skaalautunut riittävän joustavasti ja kustannustehokkaasti PAMin viestinnällisiin tarpeisiin.

Projektissa haettiin kokonaisvaltaista ratkaisua, jossa sekä verkkopalvelun ilme, rakenne, että tekninen ratkaisu uudistettaisiin. PAM kaipasi kustannustehokasta palvelua, joka olisi teknisesti kestävä ja skaalautuisi muuttuviin tarpeisiin. Projektin tavoitteena olikin pitkän elinkaaren verkkopalvelu, joka tukisi PAMia tavoitteiden saavuttamisessa nyt ja tulevaisuudessa.

PAMin uuden verkkopalvelun tuli olla visuaalisesti kiinnostava ja nykyaikainen sekä erottua edukseen muista vastaavanlaisista verkkopalveluista. Halusimme, että PAMin jäsenet sekä potentiaaliset jäsenet tunnistavat verkkopalvelusta PAMin edustavan juuri heitä. Edunvalvontatyö ja jäsenedut haluttiin esittää verkkopalvelussa selkeästi niin, että jokainen käyttäjä ymmärtäisi ammattiliiton merkityksen arvon ja jäsenyyden arvon.

Sujuvampi käyttö- ja ylläpitokokemus

Jaottelimme sisällöt selkeisiin rakenteellisiin tietokokonaisuuksiin ja niitä läpileikkaaviin sisältöihin. Verkkopalvelussa korostuvat erityisesti työelämätieto, työehtosopimukset, jäsenpalvelut ja edut sekä edunvalvontatyö. Työehtosopimukset tuotiin kokonaisuudessaan osaksi uutta verkkopalvelua. Jäsenetujen ja -palveluiden näkyvyyttä parannettiin nostamalla edut ja palvelut osaksi sivuston kaikkia sisältöjä.

Myös käyttökokemusta haluttiin parantaa monin tavoin. Kaikkien sivujen tuli pystyä toimimaan laskeutumissivuina. Mahdollistimme erilaiset polut sisältöihin, lisäsimme selkeät toimintakehotukset eri sivuille ja teimme sisältöjen hakemisesta helppoa uuden hakutoiminnon avulla. Käyttökokemus on nyt yksinkertainen, joustava ja helposti hallittava myös sivuston ylläpitäjille.

Artikkelit, tapahtumat ja jäsenedut luotiin omina sisältötyyppeinään. Artikkeleita voidaan nyt liittää sisältösivuihin ja mikäli artikkeleiden sisältöjä päivitetään, päivittyvät sisällöt myös niille sivuille, joille artikkeleita on upotettu. Tapahtumia varten toteutimme erillisen tapahtumakalenterin, jossa käyttäjä voi avointa sanahakua tai erillisiä luokitteluja hyödyntäen suodattaa tapahtumia. Koulutukset hyödyntävät tapahtumien kanssa samaa sisältötyyppiä, mutta ne tuodaan integraation avulla WordPressin sisällöiksi erillisestä järjestelmästä. Laskurit puolestaan toteutettiin erillisinä lohkoina, jolloin niitä voidaan käyttää sivustolla minkä tahansa muun sisällön ohessa.

Saavutettavuus suunnittelun keskiössä

Ennen visuaalista suunnittelua toteutimme sivuston rautalangat eli hahmotelmat sivuston sisältörakenteesta ja eri elementeistä. Rautalangat auttavat hahmottamaan palvelun rakenteen lisäksi sen modulaarisuutta eli sitä, miten sivusto tulee muodostumaan erilaisista räätälöidyistä elementeistä ja sitä miltä sivuston runko, sisältöjen ryhmitys ja yleisesti taitto tulevat näyttämään isossa kuvassa.

Rautalankamallien pohjalta suunnittelimme sivuston visuaalisen ilmeen, jonka pohjana toimi PAMin uusi brändi ja graafiset ohjeistukset. Visuaalinen suunnittelu tehtiin tiiviissä yhteistyössä PAMin edustajien kanssa. Sivuston ulkoasu ja taitto toteutettiin responsiivisina siten, että sivusto mukautuu käyttäjän laitteen ruudun kokoon.

Koska saavutettavuus oli määritelty yhdeksi tekniseksi tavoitteeksi, kiinnitimme siihen erityishuomiota jo suunnitteluvaiheessa. Uusi verkkopalvelu vastaa saavutettavuusstandardi WCAG 2.1 AA kriteeristöjä. Verkkopalvelun käyttöliittymää suunniteltaessa varmistimme esimerkiksi, että käyttäjällä on useita tapoja navigoida, sivustolla liikkuminen on loogista ja palvelua voi käyttää ruudunlukijoilla.

Suorituskyvyn optimoinnilla parempaa hakukonenäkyvyyttä

PAMin sivustolla on paljon tietosisältöä, jotka toimivat verkkopalvelun sisäänvetotuotteena ja joiden avulla verkkopalveluun saadaan kävijöitä hakukoneista.

Hakukoneoptimointi ja sisältöjen jäsentely oli siis tärkeää huomioida jo suunnitteluvaiheessa. Varmistimme esimerkiksi, että otsikkohierarkia toteutetaan järkevästi ja että verkkopalvelun URL-rakenne rakennetaan hakukoneoptimoinnin kannalta oikein. Koska iso osa palvelun liikenteestä on orgaanista liikennettä, pyrimme uudistuksessa kaikin tavoin siihen, ettei hakukonenäkyvyys laskisi. Opastimme myös PAMin sisällöntuottajia hakukoneoptimoinnin huomioimisessa.

Vastasimme palvelun teknisestä hakukoneoptimoinnista ja tuimme PAMin tiimiä uudelleenohjauksien suunnittelussa. Otimme huomioon myös Googlen Core Web Vitalsit kehitystyössä sekä palvelun suorituskyvyn optimoinnissa keskittymällä kuvien optimointiin ja kuvaformaatteihin, frontend-koodin nopeuteen, palvelintason suorituskykyyn ja välimuistitukseen sekä sivustolla käytettävään kolmansien osapuolten koodiin.

Modulaarinen ratkaisu muuttuviin tarpeisiin

Teknisiä tavoitteita olivat verkkopalvelun pitkä elinkaari, modulaarinen ja tulevaisuuden muuttuviin tarpeisiin mukautuva sivusto sekä hyvä suorituskyky. Toteutuksessa ja ylläpidossa haettiin myös kustannustehokkuutta.

Toteutimme PAMin verkkosivuston WordPress-julkaisujärjestelmällä hyödyntäen WordPressin Gutenberg-sisältöeditoria, joka mahdollistaa jouhevan ja tehokkaan sisällönhallinnan. Gutenbergin avulla sisällöntuottajat voivat luoda uusia sivuja nopeasti ja hallita kaikkea sisältöä helposti. Staattisten sivupohjien sijaan toteutamme sivut erilaisten lohkojen avulla, joiden avulla laajatkin muutokset onnistuvat ilman toimittajan apua. Sivustolle luodaan suunnitteluvaiheessa määritellyt lohkot, joita voidaan käyttää lähes missä tahansa sivustolla.

Rakensimme PAMin uuteen verkkopalveluun useita integraatioita. eTaika-integraatio tuo sivustolle koulutukset ja WoodWing Studio -integraatio työehtosopimukset. Integraatioita varten toteutettiin räätälöidyt integraatiolisäosat. Sivuston laskurien käyttöliittymä puolestaan rakennettiin React-teknologialla. Näin laskurien käyttö on nopeaa, eikä vaadi sivulatauksia.

Testasimme palvelun käytettävyyden, saavutettavuuden ja toiminnallisuudet ennen palvelujen julkaisua. Käytettävyys ja saavutettavuus olivat isossa roolissa jo suunnitteluvaiheessa, joten suunnittelijamme osasivat välttää näiden kannalta haasteellisia ratkaisuja. Suunnittelun tuloksia vertaisarviotiin säännöllisissä tapaamisissa, jolloin käytettävyyden haasteet oli helppo havaita ja niihin voitiin puuttua ajoissa.

Jatkokehitys ja seuraavat askeleet

Tarkoituksemme on kehittää PAMin verkkopalvelua jatkuvasti paremmaksi. Ylläpidosta ja tietoturvasta vastaavan Care-tiimin lisäksi PAMin tarpeita ja toiveita palvelee projektitiimi. Olemmekin lähteneet toteuttamaan uusia toiveita ketterästi heti verkkopalvelun julkaisun jälkeen.


Sinua voisi kiinnostaa myös

Accountor HR – Mepco-tuoteperheen verkkosivustouudistus

Tekijä: Evermade

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 30 000–60 000 €

Lähtökohdat Accountor HR Solutions käsitti useita erillisiä sivustoja: työvuorovelho.com, tuntivelho.com, maraplan.fi, planier.fi ja mepco.fi. Projektin alussa vaihtehtoina oli multisite-ratkaisu sekä yhden sivun malli. Meidän näkemyksemme oli luoda yhtenäinen kokonaisuus brändin kehityksen mahdollistamiseksi, mutta tuoda kuitenkin kattavasti esille Accountorin laaja ohjelmistoperhe ja myös parantaa sivustojen käyttökokemusta. Tavoitteet Verkkosivuston pääasiallisena tavoitteena oli selkeyttää ja yhtenäistää brändi ja […] Lue lisää

Columbia Road

Tekijä: Evermade

Tärkein teknologia: HubSpot CMS

Projektin budjetti: 30 000–60 000 €

Yhteistyömme Columbia Roadin kanssa on syvälle juurtunut: toteutimme konsulttitalon ensimmäisen HubSpot CMS -verkkosivuston kuusi vuotta sitten. Nyt oli aika päivittää kokonaisuus uudelle tasolle ja luoda Columbia Roadin verkkonäkyvyydelle moderni ja kestävä ratkaisu. Suunnittelun ja kehityksen yhteistyö Kun työskentelemme huippuluokan visuaalisten kokonaisuuksien parissa, tavoitteemme on varmistaa, että ne pääsevät täyteen loistoonsa myös toteutusvaiheessa. Usein tekniset rajoitteet, […] Lue lisää

Educo

Tekijä: Evermade

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 10 000–30 000 €

Educo on johtamisen osaaja, kehittäjä ja vaikuttaja. Se toimii Suomessa maailman johtavan johtamisen osaajan The Ken Blanchard Companies® maapartnerina. Olemme työskennelleet yhdessä Educon kanssa parantaaksemme yrityksen tunnettuutta, brändimielikuvaa, digitaalista presenssiä ja hakukonenäkyvyyttä. Yhteistyötämme on nyt takana puoli vuotta ja mainonnan tuomat edut ovat jo havaittavissa sekä liikenteessä että orgaanisessa näkyvyydessä. Brändi-ilmeen uudistus Aloitimme yhteistyön Educon kanssa kesällä […] Lue lisää

Safetumille riskienhallintatyökalu web-sovelluksena

Tekijä: Hion

Tärkein teknologia: Asiakaskohtainen ohjelmointityö

Projektin budjetti: yli 60 000 €

Yhteistyömme tuloksena syntyi moderni ja intuitiivinen riskienhallintatyökalu, joka tehostaa isännöitsijöiden arkea ja vahvistaa Safetumin asemaa alan digitaalisena edelläkävijänä. Kiinteistöjen turvallisuusala elää murroksessa, jossa kustannuspaineet ja lakimuutokset haastavat perinteisiä toimintamalleja. Alan johtava asiantuntija Safetum vastaa haasteeseen panostamalla voimakkaasti digitalisaatioon ja asiakaskokemuksen parantamiseen. Yhteistyössä kanssamme Safetum on uudistanut digitaalisia palveluitaan tavoitteenaan paitsi tehostaa omaa toimintaansa, myös tarjota […] Lue lisää

Tribedo

Tekijä: Evermade

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 30 000–60 000 €

Tribedo on OP Ryhmän henkilöstökumppani, joka tuottaa laajasti erilaisia henkilöstöpalveluja OP Ryhmälle ja Osuuspankeille. Lähtökohta Tribedo.fi sivusto oli vanhentunut ja taustahallintaa oli vaikea käyttää ja päivittää. Sivuston visuaalinen ilme ei tukenut Tribedon brändiä ja tavoitteita. TalentAdore-työpaikkaintegraatio ei toiminut oikein. Lähdimme Evermadella ratkaisemaan näitä haasteita sivuston uudistusprojektissa. Ratkaisumme Uusi verkkosivusto toteutettiin WordPress-alustalle käyttäen Evermade Studiota, jossa […] Lue lisää

Konserttikeskukselle räätälöity tilausten hallintasovellus

Tekijä: Alfons Digital

Tärkein teknologia: Asiakaskohtainen ohjelmointityö

Projektin budjetti: 30 000–60 000 €

Konserttikeskus on Suomen merkittävin koulu- ja päiväkotikonserttien järjestäjä. Yhdistys toteuttaa vuosittain 1000–1500 konserttia ja musiikkityöpajaa eri puolilla Suomea. Konsertinkeskuksen tuottajat hallinnoivat aiemmin tapahtumia manuaalisesti erilaisten Excel-taulukoiden ja sähköpostin avulla. Tähän haluttiin muutos sekä toteuttaa moderni kokonaisratkaisu tilausten hallinnointiin tuottajan työn helpottamiseksi. Ratkaisu Toteutimme konserttien tilaustenhallintajärjestelmän tuottajien työn helpottamiseksi ja kommunikoinnin keventämiseksi. Konsertit ja kiertueet tilataan […] Lue lisää

Vierityspalkki.fi

Julkaistu vuodesta 2006. Vierityspalkki on blogi verkkopalveluiden kehityksestä, internetin teknologioista ja alan toimistoista. Seuraa, niin tiedät miten ja kenen toimesta syntyvät parhaat verkkopalvelut, verkkokaupat ja räätälöidyt web-sovellukset. Uutiskirjeellä on jo yli 1100 tilaajaa.


Tilaa uutiskirje.

  • 40-50 asiantuntija-artikkelia vuosittain.

    Toimitettua asiasisältöä verkkopalveluiden uudistuksista ja kotimaisen ohjelmistoalan tapahtumista. Vierityspalkki nostaa esiin alan puheenaiheita ja tuoretta tutkimustietoa, osallistuu keskusteluun sekä haastattelee alan asiantuntijoita ja toimistoja. Julkaistuja artikkeleita jo yli 1000 kappaletta.


    Kaikki artikkelit

  • 150-200 julkaistua referenssicasea joka vuosi.

    Julkaisut-palsta tarjoaa näkyvyyttä kiinnostaville uusille verkkopalveluille ja web-sovelluksille, ja antaa asiakkaille mahdollisuuden arvioida eri toimistojen osaamista.


    Selaa toimistojen julkaisuja

  • 300-400 työpaikkailmoitusta vuosittain.

    Vuodesta 2007 toiminut ilmoituspalsta on edelleen sivuston suosituin osio. Moni asiantuntija on löytänyt useammankin työpaikan palstan kautta vuosien varrella.


    Selaa avoimia työpaikkoja

  • 31 kokenutta digitoimistoa

    on päässyt aina ajantasaiselle Toimistot-listalle. Lista on auttanut asiakkaita löytämään kokeneita digitoimistokumppaneita jo usean vuoden ajan. Lista keskittyy WordPress-toimistoihin ja räätälöityjen web-sovellusten tekijöihin.


    Selaa Toimistot-listaa

Tilaa kuukausikirje

Kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje koostaa artikkelit, julkaisut, työpaikat ja linkkivinkit. Kirjeellä on jo yli 1100 tilaajaa.
Huom. Sähköpostiosoitettasi ei luovuteta eteenpäin, eikä käytetä mihinkään muuhun tarkoitukseen – ihan oikeasti.

Siirry takaisin sivun alkuun