Ooppera Baletti lippukauppa

Toimiston ilmoittama referenssi

Tekijät: Knowit Experience, Sivulliset

Tärkein teknologia: Muu tuotepohjainen toteutus

Projektin tyyppi: Verkkokauppa

Ooppera ja Baletin digitaalisen asiakaskokemuksen kehittämisessä ensimmäinen merkittävä askel otettiin, kun Ooppera ja Baletti julkaisi uudistetun verkkopalvelunsa tammikuussa 2016 Tuolloin lipunmyynti johdettiin kuitenkin edelleen kumppanin palveluun. Samoin ulkoisen kumppanin hallinnoima väliaikatarjoilu jäi heidän omien perinteisten myyntikanaviensa varaan.

Uudistuksen jälkeen uuden verkkopalvelun käyttö ja uutiskirjetilaajien määrä kasvoivat, ja Ooppera ja Baletti pystyi tarjoamaan laadukkaan asiakaskokemuksen tuotteiden (esitysten) selaamiseen ja esitysten digitaaliseen kuluttamiseen (Stage24) saakka. Haasteeksi muodostui kuitenkin nopeasti asiakaskokemuksen muotoilu ja kehittäminen, kun käyttäjä siirtyi ostamaan lippuja ja väliaikatarjoiluja ulkopuolisten toimijoiden palveluista.

Ulkopuolisten toimijoiden ja ratkaisujen kanssa suurimmaksi ongelmaksi muodostuivat asiakasdatan hyödyntämisen haasteet. Vaadittiin erilaisia integraatioita, jotta asiakasdata saatiin hyödynnettyä asiakaskokemuksen kehittämiseen segmenteittäin – ensikertalainen kun on aivan eri asemassa kuin vuosia oopperassa ja baletissa käynyt kausikorttilainen. Integraatiot eivät kuitenkaan koskaan toimineet kunnolla ja niiden ylläpito vaati resursseja ja rahaa.

Ainoa toimiva ratkaisu oli ottaa koko myynnin sekä asiakaskokemuksen ja -datan hallinta omiin käsiin, vaikka sen tiedettiin olevan kriittinen toimenpide. Huolellisen valmistelun ja suunnittelun jälkeen Ooppera ja Baletti päätti kilpailuttaa koko asiakasdatan, lipunmyynnin, väliaikatarjoilujen myynnin sekä asiakasdialogin hallinnoinnin. Kaiken piti toimia saumattomasti yhteen ja tuottaa asiakasdataa, jota voitaisiin kehittää segmenteittäin asiakaskokemuksen (ja sitä kautta asiakasarvon) kasvattamiseksi.

Verkkokaupan keskiöön nostettiin asiakaskokemus: asiakkaan piti pystyä jatkamaan jouhevasti ostoksiaan elämyksellisestä teosesittelystä paikanvalintaan, lipputyyppeihin, väliaikatarjoiluihin, maksuun ja lopulta ”omaan tiliin”. Vaikka mobiiliostamisen osuus on vielä n. 10% online-myynnistä, kaupan piti toimia hyvin myös pienemmillä näytöillä. Kaupan ja siihen liittyvän dialogin piti olla segmentoitua: ensikertalaiselle tarjottaisiin erilainen palvelukokemus kuin esityksissä useasti käyvälle tai kausikorttilaiselle.

Luovan suunnittelun keskiöön nostettiin helppous ja selkeys. Siinä missä teossivulla näytetään isoja kuvia, luuppeja ja videoita, ostopolulla keskitytään oleelliseen. Lipunmyynnissä on monia vaiheita ja vaihtoehtoja. Kaiken piti olla mahdollisimman yksinkertaista ja selkää.

Uuden strategian teknisiin vaatimuksiin vastasi parhaiten Tessitura Networkingin luoma asiakas- ja lipunmyyntijärjestelmä, joka voitti järjestelmäkilpailutuksen. Sen avulla voitiin luoda moderni lippukauppa, liittää verkkokauppaan myös (kolmannen osapuolen hallinnoimat) väliaikatarjoilut sekä hallinnoida asiakasdialogia ja asiakasdataa täydellisesti.

Tehokkaan palvelumuotoilun lisäksi luotiin täysin uusia palveluja kuten Oopperan ja Baletin suositukset, viime hetken lippuvinkit ja omat tilit kirjautuneille asiakkaille. Asiakkaalle annettiin mahdollisuus palauttaa sekä lippu- että väliaikaostoksensa, jolloin raha palautetaan asiakkaan tilille myöhempää käyttöä varten.

Yksi tärkeimmistä tuloksista on uuden myynti- ja asiakashallintajärjestelmän sekä verkkokaupan onnistunut implementaatio ja lanseeraus. Tässä projektissa ei vain luotu verkkokauppaa vaan digitalisoitiin Suomen kansallisoopperan ja -baletin myynti, asiakaspalvelu sekä asiakkuusmarkkinointi.

Toinen selkeä tulos on digitaalisen myynnin kehittyminen yli odotusten. Alle vuodessa verkossa myytyjen lippujen osuus nousi 38 prosentista 57 prosenttiin eli verkkomyynnin kasvu on ollut yli 50%.

Myös asiakkaan arvo on kasvanut, kun lippujen keskiostoksen määrä on noussut. Lisäksi väliaikatarjoilujen tilausten arvo ja ennakkotilauksien määrä ovat kasvaneet.

[Huom. Referenssi on julkaistu alunperin Creuna Finlandin nimissä.]


Sinua voisi kiinnostaa myös

Talhu.fi verkkokauppa

Tekijä: Web-veistämö

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin tyyppi: Verkkokauppa

Vuodesta 1993 lähtien toiminnassa ollut Talhu Oy on rakentamisen alan yritys, joka myy ammattilaisten rakennuskoneita uppopumpuista torninostureihin. Rakennuskoneiden myymisen ohella Talhu vastaa tuotteiden takuutöistä, huollosta ja varaosapalvelusta auttaen asiakasta koko rakennuksen koneistuksen elinkaaressa. Pääsimme vastaamaan Talhun B2B-verkkokaupan toteutuksesta. Verkkokauppa projekti lähti Talhun päässä liikkeelle yrityksen strategiatyön kautta, jossa huomattiin tarve panostaa digitaalisiin kanaviin. Web-veistämö valikoitui […] Lue lisää

ER-Pahvityö Oy

Tekijä: Tammi Digital Oy

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: alle 10 000 €

Projektin tyyppi: Verkkokauppa

Palvelun tyyppi: Teollisen B2B -yrityksen verkkosivusto ja verkkokauppa Kuvaus projektista: ER-Pahvityö on pahvipakkausten suunnitteluun, myyntiin ja valmistamiseen erikoistunut yritys, jolla on toimintaa Lahdessa ja Leppävirralla. Yritys halusi uusiutua ja alkaa panostamaan systemaattisesti myynnin kehittämiseen ja markkinoinnin säännölliseen tekemiseen. Lähtötilanne Kumppaniksi verkkosivuston uudistajaksi valittiin Tammi Digital, joka toteutti ER-Pahvityön uudet verkkosivut – sekä uutena palveluna myös […] Lue lisää

eQ Haku

Tekijä: Knowit Experience

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 60 000 €

Projektin tyyppi: Yrityksen sivusto

eQ Toimitilat omistaa ja hallinnoi suurta määrää kiinteistöjä eri puolilla Suomea. eQ Toimitilat halusi uudistaa uusille ja nykyisille vuokralaisilleen suunnatun verkkopalvelunsa vastaamaan tämän päivän korkeimpia standardeja ja nykyisiä strategisia tavoitteitaan. Uudistusprojekti lähti käyntiin määrittelyvaiheella, jossa samalla luotiin eQ Toimitiloille oma brändi-ilme. Työhön lähdettiin puhtaalta pöydältä. Heti määrittelyvaiheessa uuden sivuston tärkeimmäksi toiminnallisuudeksi nousi vapaiden toimitilojen haku. […] Lue lisää

Muurlan verkkokauppa

Tekijä: Contrast

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 60 000 €

Projektin tyyppi: Verkkokauppa

Muurla on suomalainen vuonna 1974 perustettu perheyritys, joka on erikoistunut lasin valmistukseen ja designiin, yhdistäen skandinaavisen muotoilun, laadukkaat materiaalit ja yli neljän vuosikymmenen kokemuksen. Viime vuosina tuotantoa on laajennettu lasista emaliin ja suomalaiseen vaneriin. Kaikissa Muurlan tuotteissa korkea laatu- ja kestävyys ovat tuotannon ytimessä. Haaste Muurla lähestyi Contrastia tavoitteenaan kasvattaa kuluttajaverkkokaupan myyntiä Suomessa sekä luoda […] Lue lisää

Hunajayhtymän verkkokauppa kuluttajille

Tekijä: Trimedia Oy

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: alle 10 000 €

Projektin tyyppi: Verkkokauppa

Hunajayhtymän verkkokauppa kuluttajille Hunajayhtymä Oy on pakannut suomalaista hunajaa suomalaisille kuluttajille jo yli 50 vuotta. Tuotteet ovat kaupanhyllyjen klassikkoja, joita moni muistaa maistaneensa jo lapsuudessa. Hunajayhtymän perusti vuonna 1969 joukko mehiläishoitajia vastaamaan kahteen tarpeeseen: hunajan myynnin tehostamiseen sekä monipuoliseen mehiläistarvikemyyntiin. Puoli vuosisataa myöhemmin molemmat näistä tavoitteista ovat edelleen liiketoiminnan kivijalka. Toiminta perustuu vahvoihin vihreisiin arvoihin, […] Lue lisää

Costo.fi verkkokauppa

Tekijä: Web-veistämö

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 30 000–60 000 €

Projektin tyyppi: Verkkokauppa

Costo on suomalainen kestäviä ja laadukkaita asusteita myyvä yritys, jonka myynnistä merkittävä osa tapahtuu verkkokaupan kautta. Costolaisten sydäntä lähellä ovat ajaton suunnittelu, vastuullisesti ja lähellä tuotetut tuotteet sekä hyvä ja asiantunteva palvelu. Pääsimme vastaamaan Coston verkkokaupan uudistuksesta. Projekti lähti liikkeelle tarpeesta vaihtaa soveltuvampaan verkkokauppa-alustaan edellisen Magento-alustan vanhennuttua. Alustaksi valikoitui WooCommerce, johon integroitiin Odoo ERP-järjestelmä Web-veistämön […] Lue lisää

Vierityspalkki-blogi

Julkaistu vuodesta 2006. Vierityspalkki on blogi kotimaisen internet-alan trendeistä, teknologioista ja alan toimistoista. Seuraa, niin tiedät miten ja kenen toimesta syntyvät parhaat verkkopalvelut, verkkokaupat ja räätälöidyt web-sovellukset.
Lisätietoa blogista ja sen kävijöistä

  • 1150+ asiantuntija-artikkelia.

    Toimitettua asiasisältöä kattavasti teknologioista ja web-alan ilmiöistä. Vierityspalkki nostaa esiin alan puheenaiheita ja tuoretta tutkimustietoa, osallistuu keskusteluun sekä haastattelee alan asiantuntijoita ja toimistoja.

  • 1300+ julkaistua referenssiä Julkaisut-palstalla.

    Julkaisut-palsta tarjoaa näkyvyyttä kiinnostaville uusille verkkopalveluille ja web-sovelluksille, ja antaa asiakkaille mahdollisuuden arvioida eri toimistojen osaamista.

  • 900+ aktiivista lukijaa blogin kuukausikirjeellä.

    Kerran kuukaudessa ilmestyvä kuukausikirje koostaa julkaistut artikkelit, uudet julkaisut, avoimet työpaikat ja ajankohtaiset linkkivinkit.

  • 30+ kokenutta digitoimistoa

    on päässyt aina ajantasaiselle Toimistot-listalle. Lista on auttanut asiakkaita löytämään kokeneita digitoimistokumppaneita jo usean vuoden ajan. Lista keskittyy WordPress-osaajiin ja räätälöityjen web-sovellusten tekijöihin.

Tilaa kuukausikirje

Kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje koostaa artikkelit, julkaisut, työpaikat ja linkkivinkit. Kirjeellä on jo yli 900 tilaajaa.
Huom. Sähköpostiosoitettasi ei luovuteta eteenpäin, eikä käytetä mihinkään muuhun tarkoitukseen.

Siirry takaisin sivun alkuun