Ooppera Baletti lippukauppa

Toimiston ilmoittama referenssi

Tekijät: Knowit Experience, Sivulliset

Tärkein teknologia: Muu tuotepohjainen toteutus

Projektin tyyppi: Verkkokauppa

Ooppera ja Baletin digitaalisen asiakaskokemuksen kehittämisessä ensimmäinen merkittävä askel otettiin, kun Ooppera ja Baletti julkaisi uudistetun verkkopalvelunsa tammikuussa 2016 Tuolloin lipunmyynti johdettiin kuitenkin edelleen kumppanin palveluun. Samoin ulkoisen kumppanin hallinnoima väliaikatarjoilu jäi heidän omien perinteisten myyntikanaviensa varaan.

Uudistuksen jälkeen uuden verkkopalvelun käyttö ja uutiskirjetilaajien määrä kasvoivat, ja Ooppera ja Baletti pystyi tarjoamaan laadukkaan asiakaskokemuksen tuotteiden (esitysten) selaamiseen ja esitysten digitaaliseen kuluttamiseen (Stage24) saakka. Haasteeksi muodostui kuitenkin nopeasti asiakaskokemuksen muotoilu ja kehittäminen, kun käyttäjä siirtyi ostamaan lippuja ja väliaikatarjoiluja ulkopuolisten toimijoiden palveluista.

Ulkopuolisten toimijoiden ja ratkaisujen kanssa suurimmaksi ongelmaksi muodostuivat asiakasdatan hyödyntämisen haasteet. Vaadittiin erilaisia integraatioita, jotta asiakasdata saatiin hyödynnettyä asiakaskokemuksen kehittämiseen segmenteittäin – ensikertalainen kun on aivan eri asemassa kuin vuosia oopperassa ja baletissa käynyt kausikorttilainen. Integraatiot eivät kuitenkaan koskaan toimineet kunnolla ja niiden ylläpito vaati resursseja ja rahaa.

Ainoa toimiva ratkaisu oli ottaa koko myynnin sekä asiakaskokemuksen ja -datan hallinta omiin käsiin, vaikka sen tiedettiin olevan kriittinen toimenpide. Huolellisen valmistelun ja suunnittelun jälkeen Ooppera ja Baletti päätti kilpailuttaa koko asiakasdatan, lipunmyynnin, väliaikatarjoilujen myynnin sekä asiakasdialogin hallinnoinnin. Kaiken piti toimia saumattomasti yhteen ja tuottaa asiakasdataa, jota voitaisiin kehittää segmenteittäin asiakaskokemuksen (ja sitä kautta asiakasarvon) kasvattamiseksi.

Verkkokaupan keskiöön nostettiin asiakaskokemus: asiakkaan piti pystyä jatkamaan jouhevasti ostoksiaan elämyksellisestä teosesittelystä paikanvalintaan, lipputyyppeihin, väliaikatarjoiluihin, maksuun ja lopulta ”omaan tiliin”. Vaikka mobiiliostamisen osuus on vielä n. 10% online-myynnistä, kaupan piti toimia hyvin myös pienemmillä näytöillä. Kaupan ja siihen liittyvän dialogin piti olla segmentoitua: ensikertalaiselle tarjottaisiin erilainen palvelukokemus kuin esityksissä useasti käyvälle tai kausikorttilaiselle.

Luovan suunnittelun keskiöön nostettiin helppous ja selkeys. Siinä missä teossivulla näytetään isoja kuvia, luuppeja ja videoita, ostopolulla keskitytään oleelliseen. Lipunmyynnissä on monia vaiheita ja vaihtoehtoja. Kaiken piti olla mahdollisimman yksinkertaista ja selkää.

Uuden strategian teknisiin vaatimuksiin vastasi parhaiten Tessitura Networkingin luoma asiakas- ja lipunmyyntijärjestelmä, joka voitti järjestelmäkilpailutuksen. Sen avulla voitiin luoda moderni lippukauppa, liittää verkkokauppaan myös (kolmannen osapuolen hallinnoimat) väliaikatarjoilut sekä hallinnoida asiakasdialogia ja asiakasdataa täydellisesti.

Tehokkaan palvelumuotoilun lisäksi luotiin täysin uusia palveluja kuten Oopperan ja Baletin suositukset, viime hetken lippuvinkit ja omat tilit kirjautuneille asiakkaille. Asiakkaalle annettiin mahdollisuus palauttaa sekä lippu- että väliaikaostoksensa, jolloin raha palautetaan asiakkaan tilille myöhempää käyttöä varten.

Yksi tärkeimmistä tuloksista on uuden myynti- ja asiakashallintajärjestelmän sekä verkkokaupan onnistunut implementaatio ja lanseeraus. Tässä projektissa ei vain luotu verkkokauppaa vaan digitalisoitiin Suomen kansallisoopperan ja -baletin myynti, asiakaspalvelu sekä asiakkuusmarkkinointi.

Toinen selkeä tulos on digitaalisen myynnin kehittyminen yli odotusten. Alle vuodessa verkossa myytyjen lippujen osuus nousi 38 prosentista 57 prosenttiin eli verkkomyynnin kasvu on ollut yli 50%.

Myös asiakkaan arvo on kasvanut, kun lippujen keskiostoksen määrä on noussut. Lisäksi väliaikatarjoilujen tilausten arvo ja ennakkotilauksien määrä ovat kasvaneet.

[Huom. Referenssi on julkaistu alunperin Creuna Finlandin nimissä.]


Sinua voisi kiinnostaa myös

Bottlescouts

Tekijä: Kaimana

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 60 000 €

Projektin tyyppi: Verkkokauppa

Bottlescouts tarjoaa laatutietoiselle asiakkaalle tarkasti kuratoidun viinivalikoiman, joka on tyyliltään varsin klassinen, ja jonka fokuksessa ovat etenkin tunnetut eurooppalaiset viinialueet ja rypälelajikkeet. Bottlescouts keskittyy hyvään makuun ja aitouteen. Luotettavuus, käytettävyys ja uusien laatuviinien löydettävyys – näiden avainsanojen ääreltä Kaimanan suunnittelijat lähtivät uudistamaan Bottlescouts-verkkokauppaa. Tavoitteena oli saada jo entuudestaan laadukkaana tunnetun verkkokaupan ilme sekä toiminnallisuus vastaamaan […] Lue lisää

Bittium Oyj:n vuosikertomus

Tekijä: Verkkoasema Oy

Tärkein teknologia: Muu tuotepohjainen toteutus

Projektin budjetti: 10 000–30 000 €

Projektin tyyppi: Yrityksen sivusto

Olemme vastanneet pörssiyhtiö Bittium Oyj:n vuosikertomuksen teknisestä toteutuksesta jo kymmenen vuoden ajan. Sisällön vuosikertomukseen tuottaa Mint Company ja meidän vastuullamme on syöttää sisältö verkkosivulle, testata ja viimeistellä sivu sekä julkaista se ennalta määrättynä ajankohtana. Bittium voi luottaa siihen, että vuosikertomus näyttää hyvältä, on virheetön ja se julkaistaan ajallaan. Vuosikertomuksissa aikataulu on usein erittäin tiukka. Bittium ilmoittaa meille muutamaa viikkoa […] Lue lisää

Suomen Kansallisooppera ja -baletin uusi verkkopalvelu

Tekijä: Hion

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 100 000 €

Projektin tyyppi: Julkisen organisaation tai yhdistyksen sivusto, Verkkokauppa

Suomen Kansallisooppera ja -baletti on lukeutunut jo vuosia teknologian ja taiteen yhdistämisen edelläkävijöihin. Tuore verkkopalvelu-uudistus luo tälle jatkumoa. Baletti-ilta kotisohvalla? Miksei. Uudistimme Suomen Kansallisoopperan ja -baletin verkkopalvelun, jonka lippukauppa, Stage24-suoratoistopalvelu ja runsaat sisällöt muodostavat nyt tulevaisuuteen katsovan digitaalisen kokonaisuuden. WordPress-pohjaisen oopperabaletti.fi-palvelun ylläpito on entistä helpompaa, ja käyttäjäkokemus parasta mitä kulttuurinnälkäinen voi toivoa. Case pähkinänkuoressa: • […] Lue lisää

Orion.fi

Tekijä: Knowit Experience

Tärkein teknologia: Muu tuotepohjainen toteutus

Projektin budjetti: yli 100 000 €

Projektin tyyppi: Yrityksen sivusto

Orion on monelle suomalaiselle tuttu yritys. Yhtiö on yksi arvostetuimmista brändeistä koko maassa ja halutuimmista työpaikoista alallaan. Toisaalta – kansainvälisten markkinoiden ja yhteistyön merkitys yrityksen kasvussa on entistä suuremmassa roolissa. Ja siinä missä Orion Suomessa on lähes instituution asemassa, kansainvälisten lääkejättien kanssa kilpaillessa näkymä on hyvin toisenlainen. Yhtiön verkkosivut toimivat globaalina käyntikorttina tärkeimmille sidosryhmille, kuten […] Lue lisää

Kultasepät Andreasen

Tekijä: Wysiwyg Oy

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 10 000–30 000 €

Projektin tyyppi: Verkkokauppa

Tamperelainen Kultasepät Andreasen on yli 30 vuotta alalla toiminut kultasepänliike, jonka tiloissa toimivat myymälä sekä kultasepänpaja. Andreasen on keskittynyt myymään omaa vihki- ja kihlasormusmallistoaan, jonka vahvuus on mallien sovellettavuus asiakkaan toiveiden mukaisesti. Wysiwyg vastasi verkkokaupan teknisestä toteutuksesta WooCommercella. Tuotteet sisältävät runsaasti erilaisia variaatioita, joiden avulla asiakas voi rakentaa haluamansa tuotteen. Satoja tuotevariaatioita sisältävät tuotteet voidaan […] Lue lisää

Finsoffat

Tekijä: Kaimana

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 30 000–60 000 €

Projektin tyyppi: Verkkokauppa

Finsoffat on yli 50-vuotias kotimainen perheyritys, joka suunnittelee ja tuottaa sekä vakioituja että toiveiden mukaisesti räätälöityjä sohvia ja huonekaluja laatutietoisille kuluttajille. Finsoffien sohvat valmistetaan Keravalla intohimolla ja käsityöllä laadukkaista materiaaleista. Finsoffien sohvat ja huonekalut kestävät asiakkaiden kodeissa kumppaneina läpi elämän. Digitaalinen ostoprosessi Finsoffien verkkokaupassa ei ollut enää viime vuosina kuitenkaan vastannut kivijalkamyymälöistä tuttua korkeaa laatutasoa. […] Lue lisää

Vierityspalkki-blogi

Julkaistu vuodesta 2006. Vierityspalkki on blogi kotimaisen internet-alan trendeistä, teknologioista ja alan toimistoista. Seuraa, niin tiedät miten ja kenen toimesta syntyvät parhaat verkkopalvelut, verkkokaupat ja räätälöidyt web-sovellukset.
Lisätietoa blogista ja sen kävijöistä

  • 1150+ asiantuntija-artikkelia.

    Toimitettua asiasisältöä kattavasti teknologioista ja web-alan ilmiöistä. Vierityspalkki nostaa esiin alan puheenaiheita ja tuoretta tutkimustietoa, osallistuu keskusteluun sekä haastattelee alan asiantuntijoita ja toimistoja.

  • 1300+ julkaistua referenssiä Julkaisut-palstalla.

    Julkaisut-palsta tarjoaa näkyvyyttä kiinnostaville uusille verkkopalveluille ja web-sovelluksille, ja antaa asiakkaille mahdollisuuden arvioida eri toimistojen osaamista.

  • 900+ aktiivista lukijaa blogin kuukausikirjeellä.

    Kerran kuukaudessa ilmestyvä kuukausikirje koostaa julkaistut artikkelit, uudet julkaisut, avoimet työpaikat ja ajankohtaiset linkkivinkit.

  • 30+ kokenutta digitoimistoa

    on päässyt aina ajantasaiselle Toimistot-listalle. Lista on auttanut asiakkaita löytämään kokeneita digitoimistokumppaneita jo usean vuoden ajan. Lista keskittyy WordPress-osaajiin ja räätälöityjen web-sovellusten tekijöihin.

Tilaa kuukausikirje

Kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje koostaa artikkelit, julkaisut, työpaikat ja linkkivinkit. Kirjeellä on jo yli 900 tilaajaa.
Huom. Sähköpostiosoitettasi ei luovuteta eteenpäin, eikä käytetä mihinkään muuhun tarkoitukseen.

Siirry takaisin sivun alkuun