Nykytaiteen museo Kiasma

Toimiston ilmoittama referenssi

Tekijä: Avidly

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 60 000 €

Projektin tyyppi: Järjestön verkkopalvelu

Erityistä: Saavutettavuus testattu ja huomioitu osana projektia

Otathan huomioon, että tämä referenssi on yli 3 vuotta vanha, joten referenssikuvauksen sisältö ei välttämättä enää edusta palvelun nykyistä tilannetta. Tuoreita julkaisuja samasta aihepiiristä löydät lisää Järjestön verkkopalvelu -kategoriasivulta.

Kiasma on yksi Suomen suosituimmista museosta. Helsingin keskustassa sijaitseva nykytaiteen museo esittää, kerää ja tekee tunnetuksi nykytaidetta. Näyttelyiden lisäksi Kiasmassa järjestetään esityksiä ja tapahtumia. Kiasma on osa Kansallisgalleriaa.

Kiasman verkkosivuston uudistuksen tavoitteena oli toteuttaa asiakaslähtöinen sivusto, joka on niin visuaalisesti kuin teknisestikin nykyaikainen ja muokkautuva, mobiilioptimoitu, helposti päivitettävä, tietoturvallinen sekä EU:n saavutettavuusdirektiivin vaatimukset täyttävä.

Projekti aloitettiin vaatimusmäärittelyn tarkennuksella ja workshop-tapaamisilla, joissa käsiteltiin palvelun kohderyhmät ja käyttäjäpersoonat sekä suunniteltiin yhdessä Kiasman projektitiimin kanssa uusi, entistä yksinkertaisempi ja käyttäjiä paremmin palveleva rakenne.

Näiden suunnitelmien pohjalta Avidly suunnitteli sivuston käyttöliittymän minkä lopputuloksessa myös Kiasman väellä oli merkittävä panos. Käyttöliittymän käytettävyyttä testattiin mobiililaitteilla loppukäyttäjien testiryhmän toimesta ja testauksen huomioiden pohjalta suunnitelmiin ja lopulliseen toteutukseen tehtiin parannuksia.

Käyttöliittymän teknisessä toteutuksessa käytettiin Avidlyn omaa ulkoasuteemaa. Kuudella eri kielellä toimivassa sivustossa on normaalien sisältösivujen lisäksi ajankohtaisia artikkeleita ja blogikirjoituksia sekä tapahtumia. Sisältöjen tarpeisiin kehitettiin useita räätälöityjä Gutenberg-editorin sisältölohkoja sekä lohkomalleja.

Täysin räätälöityinä toimintoina sivustoon kehitettiin museon tarpeita vastaavat aukiolo- ja poikkeusaukiolojen hallinta, ilmoitukset-banneritoiminto, kriisiviestintä-toiminto sekä laajimpana kokonaisuutena tapahtumakalenteri, joka toimii yhteen aukiolojen kanssa. Tapahtumiin jotka voivat olla myös toistuvia päädyttiin tekemään oma välimuistitoiminto kalenterin nopean toimivuuden varmistamiseksi. Osa tapahtumista arkistoidaan automaatiolla erilliseen arkisto-näkymään niiden päätyttyä.

Myös päänavigaation ns. mega-menun hallinta toteutettiin räätälöitynä ratkaisuna, joka mahdollistaa sisällön syötön myös navigaation sisään. Lisäksi projektissa tehtiin integraatio Kansallisgallerian Museoshop.fi WooCommerce-verkkokauppaan REST-rajapintaa hyödyntäen sekä sisältölohko jolla voidaan esittää kaupan tuotteita erilaisilla kriteereillä.

Ennen uudistusta Kiasmalla oli pääsivuston lisäksi erillinen blogisivusto, tapahtuma-arkisto -sivusto sekä press-palvelu medialle. Projektin yhteydessä näiden palveluiden blogikirjoitukset, tapahtumat ja niihin liittyvät mediatiedostot migroitiin uuteen sivustoon.

Sivusto toteutettiin WordPress-multisite -asennukseen sillä sivustoon kehitettyjä ratkaisuja haluttiin hyödyntää myös muiden Kansallisgallerian museoiden sivustojen uudistuksessa.

Kiasma Press-sivusto rakennettiin press.kiasma.fi alisivustona. Kolmella kielellä toimivaan palveluun kehitettiin räätälöity sisällönhallinta erilaisten mediatiedostojen kuten kuvien ja videoiden hallintaan, niiden kansiointiin ja kansioiden tai yksittäisen tiedostojen näkyvyyteen joko julkisena tai vain rekisteröityneille käyttäjille. Lisäksi Press-sivuston lehdistötiedotteisiin tehtiin mahdollisuus julkaista niitä myös pääsivuston Ajankohtaista-osioon.

Sivustojen toteutuksessa huomioitiin saavuttavuusdirektiivin WGAC 2.1 AA-tason vaatimuksien täyttyminen. Saavutettavuuden tila varmistettiin hyödyntämällä Siteimprove-palvelua sekä tekemällä manuaalista testausta.

Julkaisun jälkeen Avidly on vastannut sivuston ylläpidosta, käytön tuesta ja jatkokehityksestä.

Lue lisää: Järjestön sivustouudistus – kaikki julkaisut Vierityspalkissa


Sinua voisi kiinnostaa myös

Bike Planet – Verkkokaupan ja ERP-järjestelmän uudistus

Tekijä: Avoin.Systems

Tärkein teknologia: Odoo

Projektin budjetti: 10 000–30 000 €

Tausta Bike Planet on pyöräilyn erikoisliike, jonka liiketoiminta rakentuu kivijalkamyymälän, verkkokaupan, huollon ja asiakaspalvelun varaan. Kasvun myötä entiset järjestelmät alkoivat rajoittaa kehittämistä: verkkokauppaa ei voitu muokata itsenäisesti, ja eri järjestelmien yhteensovittaminen kuormitti arkea. Yritys päätti ottaa käyttöön verkkokaupan ja myymälöiden hallintaan Odoon, joka tukee sekä arjen tehokkuutta että pitkän aikavälin kasvua. Toteutus Bike Planet toteutti […] Lue lisää

ES Kodit

Tekijä: Avidly

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 30 000–60 000 €

ES-Kodit – Asiakaskokemusta parannettiin WordPress verkkosivuston selkeyttämisellä LÄHTÖKOHTA – Luotettavia ja vastuullisia asumispalveluita ES Konserni on vastuullinen ja luotettava asuntojen sekä asumispalveluiden tarjoamiseen erikoistunut yritys. Konsernin laaja palveluvalikoima on aina tuottanut palveluita erilaisiin tarpeisiin. Tavoitteena on aito vuorovaikutus sekä asiakkaiden että sidosryhmien kanssa. ES Konserniin kuuluu ES Kotien lisäksi ES Isännöinti. Isännöintipalvelujen irtautumisen myötä asuntojen […] Lue lisää

WEST Invest Groupin uudet verkkosivustot

Tekijä: Avidly

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 30 000–60 000 €

Yritysryppään useat sivustot haluttiin uudistaa WEST Invest Group on suomalainen perheyhtiö. Siihen kuuluvat seitsemän eri yhtiötä tarjoavat vedenkäsittely-, energia- ja teknologiaratkaisuja teollisuudelle ja kunta-asiakkaille. Konsernin brändi-ilme uudistettiin ja yritysryppääseen kuuluvien yhtiöiden sivustot haluttiin uudistaa uuden ilmeen mukaisiksi. Lisäksi verkkosivustot kaipasivat uudistamista myös käytettävyyden, visuaalisuuden ja sisällön kehittämisen suhteen. Monisivustoasennus tuo helppoutta hallintaan Usean yhtiön sivustojen […] Lue lisää

Tietovisa-sovellus vesiskootterikuskeille

Tekijä: Avidly

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 10 000–30 000 €

Tietovisa innosti Sea-Doo-kuskit opiskelemaan vastuullisuutta Avidly kehitti BRP:lle sovelluksen, joka edistää vastuullista ja turvallista vesiskootterilla ajoa hauskasti ja mukaansatempaavasti. Lähtökohta Vastuullisuusviestiä viihdyttävässä muodossa BRP on vesiskoottereiden globaali markkinajohtaja. BRP haluaa olla edelläkävijä vastuullisuudessa ja välittää fiksun ja turvallisen ajamisen viestiä tehokkaasti ja positiivisella tavalla. Vesiskoottereiden myyjät ja vuokraajat opastavat kyllä vastuulliseen ajamiseen, mutta joskus oppi […] Lue lisää

Kokemäen kaupunki – verkkopalvelun uudistus

Tekijä: redandblue

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 30 000–60 000 €

Kokemäki on moderni maaseutukaupunki Satakunnan maakunnassa, ja sen lähikuntia ovat mm. Pori, Eura ja Sastamala. Kokemäellä asuu noin 7 000 henkilöä. Väkimäärä lisääntyy loma-aikoina, sillä mökkejä ja loma-asuntoja kunnassa on yli 1 300. Kaupunki on helposti saavutettavissa Pori-Helsinki-valtatien ja Pori-Tampere-rautatien avulla eri kulkuvälineillä. Kokemäeltä Poriin on 42 kilometriä. Kuntalaisten hyvinvointi on Kokemäen kaupungille tärkeä asia, […] Lue lisää

Framery

Tekijä: Avidly

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 100 000 €

Hankala navigointi huononsi käyttäjäkokemusta Aiemman sivuston epäintuitiivinen navigointi edellytti merkittävää panostusta käyttäjäkokemuksen parantamiseen ja tiedon helppoon löydettävyyteen. Hakukoneoptimoinnin (SEO) osalta tavoitteena oli korjata URL-rakenteisiin liittyvät haasteet ja mukauttaa sivusto vastaamaan paremmin hakukoneiden vaatimuksia. Konversio-optimoinnilla (CRO) pyrittiin tehostamaan käyttäjäkokemusta ja ohjaamaan potentiaalisia asiakkaita sujuvammin kohti konversioita. Lisäksi paikallisten sivujen epätasapaino suhteessa globaaliin sivustoon vaati korjaamista ja […] Lue lisää

Vierityspalkki.fi

Julkaistu vuodesta 2006. Vierityspalkki on blogi verkkopalveluiden kehityksestä, internetin teknologioista ja alan toimistoista. Seuraa, niin tiedät miten ja kenen toimesta syntyvät parhaat verkkopalvelut, verkkokaupat ja räätälöidyt web-sovellukset. Uutiskirjeellä on jo yli 1100 tilaajaa.


Tilaa uutiskirje.

  • 40-50 asiantuntija-artikkelia vuosittain.

    Toimitettua asiasisältöä verkkopalveluiden uudistuksista ja kotimaisen ohjelmistoalan tapahtumista. Vierityspalkki nostaa esiin alan puheenaiheita ja tuoretta tutkimustietoa, osallistuu keskusteluun sekä haastattelee alan asiantuntijoita ja toimistoja. Julkaistuja artikkeleita jo yli 1000 kappaletta.


    Kaikki artikkelit

  • 150-200 julkaistua referenssicasea joka vuosi.

    Julkaisut-palsta tarjoaa näkyvyyttä kiinnostaville uusille verkkopalveluille ja web-sovelluksille, ja antaa asiakkaille mahdollisuuden arvioida eri toimistojen osaamista.


    Selaa toimistojen julkaisuja

  • 300-400 työpaikkailmoitusta vuosittain.

    Vuodesta 2007 toiminut ilmoituspalsta on edelleen sivuston suosituin osio. Moni asiantuntija on löytänyt useammankin työpaikan palstan kautta vuosien varrella.


    Selaa avoimia työpaikkoja

  • 31 kokenutta digitoimistoa

    on päässyt aina ajantasaiselle Toimistot-listalle. Lista on auttanut asiakkaita löytämään kokeneita digitoimistokumppaneita jo usean vuoden ajan. Lista keskittyy WordPress-toimistoihin ja räätälöityjen web-sovellusten tekijöihin.


    Selaa Toimistot-listaa

Tilaa kuukausikirje

Kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje koostaa artikkelit, julkaisut, työpaikat ja linkkivinkit. Kirjeellä on jo yli 1100 tilaajaa.
Huom. Sähköpostiosoitettasi ei luovuteta eteenpäin, eikä käytetä mihinkään muuhun tarkoitukseen – ihan oikeasti.

Siirry takaisin sivun alkuun