Nenäpäivä.fi

Toimiston ilmoittama referenssi

Tekijä: Agenda Digital

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 30 000–60 000 €

Projektin tyyppi: Järjestön verkkopalvelu, Verkkokauppa

Uudistimme nenäpäivä.fi verkkosivut ja verkkokaupan käyttäen WordPress-sisällänhallintajärjestelmää ja Woocommerce-verkkokauppa-alustaa.

Taustaa uudistukselle

Nenäpäivä on tunnettu hyväntekeväisyystapahtuma, jota järjestää Nenäpäivä-säätiö. Tapahtuman juuret ovat Isossa-Britanniassa vuodessa 1985 Comic Relief -järjestön perustamisessa.

2020 Nenäpäivä-säätiö halusi uudistaa verkkopalvelunsa. Aiemmin alustana palvellut Drupal oli tullut tiensä päähän: Drupal-versioon ei enää ollut luvassa päivityksiä, joten uudistaminen olisi joka tapauksessa. Palvelun sisällön ylläpidosta haluttiin myös helpompaa, joten asiakas valitsi uudeksi alustaksi WordPressin. Agenda on erittäin kokenut WordPress-toteuttaja.

Palvelun ilmettä haluttiin myös uudistaa ja käyttäjäkokemusta parantaa: erityisesti sisältöjen löydettävyyttä oli parannettava. Uudistuksen laajuuteen kuului myös sivustoon kuuluva verkkokauppa. Lisäksi haluttiin uudistaa myös rahalahjoitusten antamiseen ja vastaanottamiseen käytetyt maksukanavat, joiden hallinnointia haluttiin vahvemmin säätiön omiin käsiin.

Suunnittelu

Tärkeä referenssi uudistukselle oli säätiön brittiläinen esikuva comicrelief.com. Sivuston haluttiin puhuttelevan koko laajaa yleisöä, siis ketä vain. Erityisesti koska sivuston käyttäjissä on paljon iäkkäitä henkilöitä painotettiin saavutettavuuden merkitystä suuresti. Esteettisesti palvelun ilmeessä tavoiteltiin voimakasta muotokieltä: vahvaa typografiaa ja kirkkaita värisävyjä laajoinakin väripintoina.

Suunnittelu käynnistettiin työpajatapaamisella, jossa sisältösuunnitelma käytiin läpi ja sisältöä yksinkertaistettiin karsimalla rönsyjä. Päivitetyn sisältösuunnitelman pohjalta edettiin rautalankamallien suunnitteluun. Sivupohjien yksinkertaisuutta ja selkeyttä korostettiin. Myös kaupan näkymät ja ostopolku uudistettiin.

Kirsikkana kakun päälle toteutettiin animoidut punaiset nenät, jotka elävöitävät sivuston hero-osioita.

Toteutus

Verkkosivut on toteutettu käyttäen Agendan omaa WordPress-teemaa, joka on toteutettu mahdollisimman saavutettavaksi sekä helposti muokattavaksi. Teema hyödyntää sisällön muokkaamiseen Gutenberg-editoria, jonka edut mahdollistavat sisällön uudelleen jäsentämisen ja muotoilun ilman erityistä teknistä osaamista. Sisältölohkoja voidaan vetää ja pudottaa vapaasti eri kohtiin muokkausnäkymässä. Sisällöntuottajalle tarjotaan hallintapaneelissa suositut SEO työkalut hakukoneoptimointia varten.

Maksukanavaintegraatiot
Osana sivustoa uudistettiin rahalahjoitusten antamiseen ja vastaanottamiseen käytetyt maksukanavat. Lahjoittaminen onnistuu joko suoraan tai Nettilippaan kautta, jolloin raha on korvamerkitty juuri tiettyyn tarkoitukseen.

Verkkokauppa

Verkkokauppa pohjautuu WooCommerce -lisäosaan, joka on tunnettu WordPressiin integroitava verkkokauppa-alusta. Nenäpäivän verkkokauppa tarjoaa verkkopankki- ja korttimaksun Paytrailin kautta ja yritysasiakkaille laskun tilauksen sähköpostitse. (Verkkokauppa julkaistaan myöhemmin vuoden 2021 aikana.)

Verkkokauppa tarjoaa erilaisia tuotteita, joiden asetukset ovat helposti muokattavissa hallintapaneelissa. Tuotteet voivat sisältää eri vaihtoehtoja esimerksiksi koon, värin tai itse keksityn ehdon suhteen. Kaupassa voi myös olla tuotteita, jotka ovat myytävänä ulkoisessa kaupassa. Verkkokaupassa voi vertailla tuotteita eri kategorioiden perusteella. Toimituskulut voidaan asettaa kiinteinä tai perustuen tuotteiden määrään. Toimitus kohteet ja toimitusluokat voivat vaikuttaa hinnoitteluun.

Verotuksen voi määrittää helposti hallintapaneelissa, mikäli sille on tarvetta. Verot voidaan sisältää hintoihin tai ilmoittaa erikseen. Nenäpäivän verkkokauppa toimii verottomana.

Nenäpäivä koittaa taas 12.11. Voit osallistua hyvään esimerkiksi tekemällä lahjoituksen uuden verkkosivuston kautta!

[Huom. Referenssi on julkaistu alunperin Agenda Helsingin nimissä. Agenda Helsinki yhdistyi Sohovan kanssa vuonna 2022.]

Lue lisää: Järjestön sivustouudistus – kaikki julkaisut Vierityspalkissa


Sinua voisi kiinnostaa myös

Fican.fi

Tekijä: Agenda Digital

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 30 000–60 000 €

Projektin tyyppi: Julkishallinnon verkkopalvelu, Järjestön verkkopalvelu

Kansallinen syöpäkeskus FICAN on hyvinvointialueiden, HUSin sekä lääketieteellisten yliopistojen muodostama yhteistyöverkosto, jonka edistää syövän ehkäisyä, diagnostiikka, hoitoa ja kuntoutusta. Suunnittelimme ja toteutimme FICANIN verkkopalvelun WordPressillä. Taustaa ja projektin tavoitteet FICAN koostuu kansallisesta koordinoivasta syöpäkeskuksesta ja viidestä alueellisesta keskuksesta: pohjoinen, itäinen, eteläinen, läntinen ja sisä-Suomen syöpäkeskukset. Koko verkoston viestintää varten haluttiin luoda yhteinen verkkoalusta jossa tieto […] Lue lisää

Pohjois-Suomen Energiatieto

Tekijä: Agenda Digital

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: alle 10 000 €

Projektin tyyppi: Yrityksen sivusto yritysasiakkaille (B2B)

Toteutimme PSET:n visuaalisen ilmeen ja WordPress-verkkosivuston. Pohjois-Suomen Energiatieto Oy PSET eli Pohjois-Suomen Energiatieto Oy on valtakunnallinen energia-alan ICT-asiantuntija yritys, joka tuottaa palveluita omistajayhtiöilleen ja muille asiakkailleen. Yrityksen palveluvalikoimaan kuuluvat eri toimialoille, kuten energian, veden ja lämmöntuotannon aloille suunnatut pääkäyttäjä-, mittaus- ja asiakastietopalvelut. Työnantajamielikuvan kehittämistä PSET strategian uudistamisen myötä yrityksen näkyvyyttä ja työnantajamielikuvaa haluttiin lähteä tietoisesti […] Lue lisää

Helsingin Satama

Tekijä: Karhu Helsinki

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 60 000 €

Projektin tyyppi: Julkishallinnon verkkopalvelu, Yrityksen sivusto kuluttajille

Erityistä: Projektin osana tehty käyttäjätutkimus oikeilla loppukäyttäjillä

Helsingin Satama uudisti verkkosivunsa yhdessä digitoimisto Karhu Helsingin kanssa. Helsingin Satama on yksi Euroopan vilkkaimmista matkustajasatamista ja Suomen ulkomaankaupan väylä maailmanmarkkinoille. Karhu Helsinki vastasi uuden Portofhelsinki.fi-sivuston konseptoinnista, suunnittelusta ja rakentamisesta tiiviissä yhteistyössä mittavan sisältötyön tehneen Sataman viestintätiimin kanssa. Projektin pohjaksi tehtiin käyttäjätutkimus ja se vietiin läpi samanaikaisesti Sataman brändiuudistuksen kanssa. Uuden sivuston julkaisujärjestelmänä toimii WordPress. […] Lue lisää

Kauppapolitiikka-lehti

Tekijä: Poutapilvi web design Oy

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 10 000–30 000 €

Projektin tyyppi: Julkishallinnon verkkopalvelu, Uutissivusto, verkkolehti tai blogi

Kauppapolitiikka on ulkoministeriön julkaisema kansainvälisen kaupan media, joka tarjoaa ajankohtaisia uutisia, syvällisiä analyyseja ja näkökulmia globaalin talouden kehityksestä. Neljä kertaa vuodessa ilmestyvä painettu lehti ja jatkuvasti päivittyvä verkkosivusto muodostavat yhdessä kattavan tietokanavan Suomen viennin ja kansainvälisten markkinoiden ajankohtaisista aiheista. Ajankohtaista ja monipuolista sisältöä kaupankäynnistä Kauppapolitiikka käsittelee kansainvälisen kaupan teemoja laaja-alaisesti. Digitalisaation vaikutukset kaupankäyntiin, vihreän siirtymän […] Lue lisää

Ylläs.fi – Verkkosivujen uudistus

Tekijä: Agenda Digital

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 30 000–60 000 €

Projektin tyyppi: Yrityksen sivusto kuluttajille

Visit Ylläs hoitaa ja koordinoi kokonaisvaltaisesti Ylläksen brändin ja alueen markkinointia. Uudistimme Visit Ylläksen Ylläs.fi-verkkopalvelun WordPressillä teknisen toteuttajan roolissa. Yllas.fi-sivuston tarkoitus on inspiroida valitsemaan Ylläs matkakohteeksi sekä auttaa jo Ylläksellä olevia matkailijoita löytämään juuri heille sopivia palveluita. Sivustolla on vuosittain noin 400 000 käyttäjää ja noin 3,5 miljoonaa sivulatausta. Kieliversiot ovat suomi ja englanti, minkä […] Lue lisää

Visma Playbook

Tekijä: Agenda Digital

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 10 000–30 000 €

Projektin tyyppi: Web-sovellus, mobiilisovellus tai asiointipalvelu

Visma Playbook on Visman tytär- ja kumppaniyrityksille tarkoitettu verkkopalvelu, jossa jaetaan tietoa toimenpiteistä ja osaamisesta. Käyttäjät voivat esitellä palvelussa erilaisia tekemiänsä markkinointitoimenpiteitä sekä näiden onnistumista, sekä tutustua kollegoidensa osaamiseen. Sisäinen pelikirja Visma Playbook –palvelussa käyttäjä voi etsiä joko kollegoita tai tietoa markkinointitoimenpiteiden esittelyistä (Play). Käyttäjät voivat myös kertoa monipuolisesti omasta osaamisestaan yksikkönsä kannalta tärkeistä aiheista. […] Lue lisää

Vierityspalkki.fi

Julkaistu vuodesta 2006. Vierityspalkki on blogi kotimaisen internet-alan trendeistä, teknologioista ja alan toimistoista. Seuraa, niin tiedät miten ja kenen toimesta syntyvät parhaat verkkopalvelut, verkkokaupat ja räätälöidyt web-sovellukset. Uutiskirjeellä on jo yli 1000 tilaajaa.


Tilaa uutiskirje.

  • 40-50 asiantuntija-artikkelia vuosittain.

    Toimitettua asiasisältöä kattavasti teknologioista ja web-alan ilmiöistä. Vierityspalkki nostaa esiin alan puheenaiheita ja tuoretta tutkimustietoa, osallistuu keskusteluun sekä haastattelee alan asiantuntijoita ja toimistoja. Julkaistuja artikkeleita jo yli 1000 kappaletta.


    Kaikki artikkelit

  • 150-200 julkaistua referenssicasea joka vuosi.

    Julkaisut-palsta tarjoaa näkyvyyttä kiinnostaville uusille verkkopalveluille ja web-sovelluksille, ja antaa asiakkaille mahdollisuuden arvioida eri toimistojen osaamista.


    Selaa toimistojen julkaisuja

  • 300-400 työpaikkailmoitusta vuosittain.

    Vuodesta 2007 toiminut ilmoituspalsta on edelleen sivuston suosituin osio. Moni asiantuntija on löytänyt useammankin työpaikan palstan kautta vuosien varrella.


    Selaa avoimia työpaikkoja

  • 31 kokenutta digitoimistoa

    on päässyt aina ajantasaiselle Toimistot-listalle. Lista on auttanut asiakkaita löytämään kokeneita digitoimistokumppaneita jo usean vuoden ajan. Lista keskittyy WordPress-osaajiin ja räätälöityjen web-sovellusten tekijöihin.


    Selaa Toimistot-listaa

Tilaa kuukausikirje

Kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje koostaa artikkelit, julkaisut, työpaikat ja linkkivinkit. Kirjeellä on jo yli 1000 tilaajaa.
Huom. Sähköpostiosoitettasi ei luovuteta eteenpäin, eikä käytetä mihinkään muuhun tarkoitukseen – ihan oikeasti.

Siirry takaisin sivun alkuun