Mieli.fi

Tekijä: Poutapilvi web design Oy
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: yli 60 000 €
Palvelun tyyppi: Julkisen organisaation tai yhdistyksen sivusto

MIELI Suomen Mielenterveys ry on valtakunnallinen asiantuntija- ja kansalaisjärjestö, jonka perustehtävä on mielenterveyden edistäminen ja ongelmien ehkäisy. Mieli.fi-verkkosivusto on MIELI ry:n tärkein yksittäinen oma digitaalinen viestintäkanava käyttäjämäärässä mitattuna. Se liittyy suoraan lähes kaikkien yksiköiden toimintaan ja on kaiken verkkoviestinnän kivijalka.

Uudistuksen perustavalaatuinen tavoite oli, että MIELI ry on digitaalinen edelläkävijä, joka hyödyntää teknologisia mahdollisuuksia mielenterveyden edistämisessä ja ongelmien ehkäisyssä. Tämän haluttiin näkyvän myös verkkopalvelussa ja sen käyttäjien palvelemisessa. Uuden verkkosivuston haluttiin olevan paras ja suositelluin suomenkielinen lähde mielenterveyden edistämisessä ja kriisiavun hakemisessa.

Projektiin oli toteutettu jo alustava konseptisuunnitelma, jota lähdimme yhdessä viimeistelemään työpajoissa. Suunnitteluprojektia edistettiin sprintteinä määrittelystä toteutukseen. Koska tavoitteena oli myös, että mahdollisimman moni ihminen voisi käyttää MIELI ry:n palveluja sujuvasti, saavutettavuuteen piti kiinnittää erityistä huomiota. Sivuston ulkoasun suunnitteli mainostoimisto, jonka Poutapilvi implementoi sivuston visuaaliseksi ilmeeksi.

Tekninen toteutus on laaja. Se sisältää sadoittain artikkeleita ja sivuja, joissa käytössä monipuolisesti sisältölohkoja sisällön käyttäjäystävälliseen esittämiseen loppukäyttäjille. Kieliversioita on viisi. Palveluun rakennettiin omia sisältötyyppejä mm. materiaaleja, jäsenjärjestöjä, kriisikeskuksia ja yhteystietoja varten. Sivusto integroitiin Odoo-toiminnanohjausjärjestelmään, josta tuodaan koulutukset, tapahtumat ja niiden sisältö. Toki koulutuksia ja tapahtumia voi syöttää tuotavien tietojen lisäksi myös WordPressissä.

Lisäksi rakensimme lahjoitusintegraation siten, että sivustolla syötetyt lahjoitustiedot linkittyvät suoraan erilliseen lahjoitusjärjestelmään. Aikaisemmin irrallaan olevien kampanjasivut esimerkiksi Mielinauha-kampanjaa ja joulukeräystä varten toteutettiin multisite-verkostototeutuksena. Oleellinen osa uudistusta oli myös se, että vanhasta Drupal-sivustosta saatiin siirrettyä sadoittain erilaista uutis- ja artikkelisisältöä uuteen palveluun. Tämä kevensi sisällöntuottajien työkuormaa merkittävästi uudistuksen aikana.

Poutapilvellä oli projektissa vastuunaan suunnittelu, määrittelyn tarkentaminen ja konseptin jatkokehittely, tekninen toteutus, koulutus ja ohjeistukset sisällön siirto vanhasta sivustosta uuteen sekä ylläpito-, hosting- ja tukipalvelut. Mikään verkkopalvelu ei ole koskaan valmis ja jatkamme kehitystyötä aktiivisesti ja suunnitelmallisesti hyvän yhteistyön merkeissä.

Jätä kommentti