Leirintäopas

Tekijä: Digitoimisto Dude Oy
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: 10 000–30 000 €
Palvelun tyyppi: Web-sovellus tai asiointipalvelu

Leirintäopas on SF-Caravan ry:n tuottama Suomen kesä- ja talvileirintäpaikat sekä matkaparkit listaava vuosittain ilmestyvä julkaisu. Vuonna 2017 perinteisen printtijulkaisun rinnalle tuotiin sähköinen versio, Leirintäopas.fi -verkkopalvelu. Sähköisen version innostuneen vastaanoton seurauksena SF-Caravan päätti panostaa palvelun pitkäjänteiseen kehitykseen ja valitsi Duden kumppanikseen.

## Lähtökohdat

Leirintäoppaan ensimmäinen sähköinen versio oli tehty siitä vastaavan toimituksen voimin, eikä mahdollistanut helppoa jatkokehitystä. Verkkopalvelun käyttö oli hidasta ja alueiden tietojen ylläpitäminen monimutkaista. Myös karttatoiminnallisuus koettiin puutteelliseksi sekä hankalaksi, eikä käyttäminen mobiililaitteilla ollut käytännössä mahdollista.

## Tavoitteet

Uudesta Leirintäoppaasta lähdettiin kehittämään kotimaan matkailuun houkuttelevaa verkkopalvelua, joka palvelee käyttäjiänsä matkan suunnittelussa sekä tien päällä. Myös karavaanarien yhteisöllisyyttä haluttiin ulottaa osaksi verkkopalvelua entistä vahvemmin. Lisäksi leirintäalueiden tietojen päivittämisen työlästä prosessia toivottiin helpotettavan.

## Tulokset

Leirintäoppaan suurin kohderyhmä, karavaanarit ovat ottaneet palvelun omakseen. Kauden ollessa kuumimmillaan alueiden tietoja katsellaan päivittäin yli 8 000 kertaa, arvioita alueista on jätetty yli 400 auttamaan muita leirintäpaikkaa etsiviä ja palveluun on rekisteröitynyt tuhansia käyttäjiä. Myös saadun palautteen määrä on ollut huima.

“Leirintäoppaan digitalisointiprojekti on sujunut oikein mallikkaasti. Suunnittelu eteni jouhevasti alkuideoinnista toteutukseen, ja myös sivuston jatkokehitys on sujunut kuin ajatus. Harvoihin akuutteihin ongelmiin on tartuttu joustavasti ja ripeästi. Dude ei tyydy vain toteuttamaan asiakkaan toiveita vaan haastaa tätä pohtimaan parhaita ratkaisuja ja tuo toisaalta pöytään myös omia ideoitaan. Hinta-laatusuhde on ollut erinomainen.”
– Pauli Salokangas, Editor-in-chief

Jätä kommentti