Kuluttajaliiton verkkosivusto

Toimiston ilmoittama referenssi

Tekijä: Hion

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 30 000–60 000 €

Projektin tyyppi: Järjestön verkkopalvelu

Erityistä: Saavutettavuus testattu ja huomioitu osana projektia

Otathan huomioon, että tämä referenssi on yli 3 vuotta vanha, joten referenssikuvauksen sisältö ei välttämättä enää edusta palvelun nykyistä tilannetta. Tuoreita julkaisuja samasta aihepiiristä löydät lisää Järjestön verkkopalvelu -kategoriasivulta.

Geniem käynnisti Kuluttajaliiton kanssa kuluttajaliitto.fi-sivuston uudistusprojektia keväällä 2020. Kuluttajaliitolla oli tarve uudistaa 5 vuotta vanha WordPress-sivusto uudelle alustalle ratkaisulla, joka helpottaisi sisältöjen ylläpitoa, poistaisi ylläpidossa tehtävää tuplatyötä, parantaisi loppukäyttäjille mobiilikäytettävyyttä ja korjaisi huomatut saavutettavuuspuutteet.

Kuluttajaliiton verkkosivuston tavoitteet ja osa-alueet

Mikä on Kuluttajaliitto? Kuluttajaliitto on Suomen ainoa kaikille avoin kuluttajien ja julkisten palveluiden käyttäjien edunvalvonta-, koulutus- ja neuvontajärjestö. Kuluttajaliitto puolustaa kuluttajan ja julkisten palveluiden käyttäjien oikeuksia yhteiskunnallisessa päätöksenteossa.

Kuluttajaliiton verkkosivustolla kuluttaja voi osallistua, vaikuttaa, saada tietoa ja kuulua yhteisöön. Uutta sivustoa, jolla haluttiin entistä paremmin houkutella kävijöitä Kuluttajaliiton jäseniksi, lähdettiin uudistamaan WordPress Multisite -alustalle. Multisite-alustalle Kuluttajaliitolla on mahdollisuus luoda uusia, erillisiä sivustoja kustannustehokkaasti.

Top5-tavoitteet Kuluttajaliiton verkkosivuston uudistuksessa

  • sivuston löydettävyyden parantaminen (hakukonenäkyvyys)
  • sisältöjen ja sisältörakenteiden optimointi toiminnan ja yhteisöllisyyden tukemiseen sekä loppukäyttäjää paremmin palvelevaksi
  • ylläpidon ja pienkehityksen sujuvoittaminen
  • korkeatasoinen käytettävyys etenkin mobiilissa
  • WCAG-standardin mukaisen AA-tason saavutettavuus

Lisäksi projektissa haluttiin uudistaa ja kehittää Kuluttajaliiton tapahtumakalenteria, jotta tapahtumiin pystytään houkuttelemaan entistä enemmän myös nuorempaa sukupolvea. Jotta tapahtumakalenterin ja koko sivuston jatkokehittämisen systemaattisempi vetäminen mahdollistettiin, sivuston analytiikka ja seuranta huomioitiin jo projektin suunnitteluvaiheessa konversioiden, maalien ja käyttäjäpolkujen osalta. Projektin aikana toteutettuja analytiikan dashboardeja hyödyntämällä Kuluttajaliitto voi suunnitella ja priorisoida jatkokehitystä.

Geniemin tehtävät Kuluttajaliiton sivustoprojektissa

Laajassa projektissa Geniemin tehtäviin kuuluivat:

  • Sivuston konseptointi loppukäyttäjät osallistaen
  • Verkkosivuston graafisen ilmeen, UI- ja UX-suunnittelu ja toteutus
  • Teknisen toteutus, ml. Integraatiot
  • Sisällön siirto
  • Sivuston testaus
  • Sivuston julkaisu ja siihen liittyvät ohjaukset
  • Analytiikka ja raportointi
  • Koulutus ja dokumentaatio

Konseptointivaihe oli Kuluttajaliiton projektissa ja on yleisesti ottaenkin sivustoprojektin tärkeimpiä vaiheita, jossa otetaan huomioon uuden palvelun tavoitteet, ja miten tavoitteisiin vastataan. Yhteistyössä työpajoissa täsmennettiin muun muassa myyntisuppilon tärkeimmät konversiot eli jäsenhakemuksen, neuvontachatin käytön sekä postituslistan tavoitteet ja yksityiskohdat. Sekä aiempaa analytiikkaa että tehtyä avainsana-analyysiä hyödyntämällä käyttäjäpolkujen ja avainsisältöjen uudistustarpeet tarkennettiin. Hyvin tehty konseptointi ja käyttäjien osallistaminen suunnittelutyöhön mahdollistaa sekä loppukäyttäjien että ylläpitäjien tarpeet huomioivan käyttökokemuksen verkkosivustolle.

Geniem vastaa uudistusprojektin jälkeen sivuston teknisestä tuesta ja ylläpidosta, käyttöpalvelusta (hosting) sekä aktiivisesta jatkokehityksestä.

Mitä kuluttajaliitto.fi-sivustolle uudistettiin?

Uusi kuluttajaliitto.fi tarjoaa kävijöilleen muun muassa uudistetut koulutus- ja tapahtumakalenterin ja tietopankin. Molempiin toteutettiin käyttäjää helpottava hakutoiminto. Sivuston sisällöt kattavat sekä paljon PDF-muodossa tarjottavia sisältöjä että suoraan verkkoon tuotettuja sisältöjä. Sisältöjen osalta oli tärkeää, että materiaalit esitetään houkuttelevasti ja relevantteihin sivuston osiin kytkettyinä esimerkiksi kategorisoinnin ja tägäysten avulla. Sisältöjen esitystapoihin suunniteltiin ja toteutettiin sopiva määrä erilaisia sisältölohkoja, joilla Kuluttajaliitto pystyy nostamaan esimerkiksi infograafeja, luetuimpia artikkeleita ja tietopankin kiinnostavia sisältöjä monipuolisilla ja modulaarisilla tavoilla haluttuihin kohtiin sivustolla.

Kuluttajaliitolle uusien jäsenien hankkiminen on tärkeää, joten sitä silmällä pitäen projektissa suunniteltiin verkkokauppamainen jäsenhakemus, jossa hakija voi valita itselleen sopivan jäsenyyspaketin. Itse jäsenhakemus tehdään sopivan paketin valinnan jälkeen Avoinen järjestelmässä.

Saavutettavuusvaatimukset täytetty

Kaikki se, mitä Kuluttajaliiton uusi sivusto pitää sisällään, on mahdollistettu kaikenlaisten ihmisten käytettäväksi. Tämä tarkoittaa, että saavutettavuuden taso on suunniteltu, arvioitu ja toteutettu vastaamaan asetettuja vaatimuksia. Saavutettavuusvaatimuksista voi lukea tarkemmin Aluehallintoviraston ylläpitämältä saavutettavuusvaatimukset.fi-sivustolta. Myös selkokielisyys on huomioitu omana kieliversionaan englannin ja ruotsin lisäksi. Kuluttajaliiton projektissa saavutettavuuden tason arvioi projektin loppuvaiheilla Näkövammaisten liiton omistama yhteiskunnallinen yritys Annanpura, jonka kaikki työntekijät ovat näkövammaisia ja saavutettavuustestaukseen harjaantuneita asiantuntijoita.

[Toim. huom. Referenssi on alunperin julkaistu Geniemin nimissä. Geniem tunnetaan nykyisin Hion-nimellä.]

Lue lisää: Järjestön sivustouudistus – kaikki julkaisut Vierityspalkissa


Sinua voisi kiinnostaa myös

A-Katsastus

Tekijä: Hion

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 30 000–60 000 €

A-Katsastus on Suomen johtava yksityinen ajoneuvokatsastusten, rekisteröintien ja kuljettajantutkintojen tarjoaja. Lähdimme uudistamaan A-Katsastuksen verkkopalvelukokonaisuutta tilanteessa, jossa konsernilla oli neljä erillistä sivustokokonaisuutta. Tämä näkyi hajanaisena asiakaskokemuksena. Myös silloinen sisällönhallintajärjestelmä koettiin kankeaksi käyttää. Asiakkaamme tavoitteena olikin yhtenäistää kävijän asiakaskokemusta, ja luoda kokonaisuus, joka palvelee loppuasiakasta parhaalla mahdollisella tavalla. Projekti alkoi syväluotaavalla konseptointityöllä mm. kohderyhmäkartoituksen myötä, jonka pohjalta […] Lue lisää

Remod

Tekijä: MEOM

Tärkein teknologia: HubSpot CMS

Projektin budjetti: 10 000–30 000 €

Remod tarjoaa tietohallinnon ja tietoturvan ratkaisuja liiketoiminnan digitalisointiin ja IT-infrastruktuurin kehittämiseen. Remod painottaa palvelussaan asiakaslähtöistä kokonaisuutta, jossa hyvä tietohallinto ja hyvä tietoturva kulkevat käsi kädessä. HubSpot-markkinointimasiina strategisella kivijalalla Yhteistyömme Remodin kanssa lähti liikkeelle strategisella työllä. Kartoitimme yhdessä Remodin position tietoturva-alalla. Positioinnissa tunnistimme yrityksen vahvuudet ja erottautumistekijät, jotka pohjautuvat syvälliseen kohderyhmien ymmärrykseen. Nämä erottuvuustekijät ohjasivat verkkosivuston […] Lue lisää

Autoklinikan uudistettu verkkopalvelu

Tekijä: Hion

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 100 000 €

Autoklinikan uudistettu verkkopalvelu tarjoaa paitsi energiatehokkuutta, myös Suomen parasta palvelukokemusta. Asiakastarina pähkinänkuoressa Autoklinikka.fi on nyt entistäkin nopeampi, helppokäyttöisempi ja energiatehokkaampi. Uusi verkkopalvelu tarjoaa saumattoman asiakaskokemuksen ja samalla pienentää hiilijalanjälkeä. Etusivun paino on keventynyt 92%, mikä tarkoittaa 180,9 kg CO₂e vähennystä vuositasolla. Vastuullisuus ja käyttäjälähtöisyys kulkevat käsi kädessä. Hionin kehittämän Green Sustainable Web (GSW) -käyttöliittymäkirjaston avulla […] Lue lisää

Haminan kaupungin verkkopalvelu

Tekijä: Hion

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 60 000 €

Uudistimme Haminan kaupungin verkkopalvelun, tavoitteenamme luoda moderni, selkeä ja käyttäjäystävällinen tietopankki, joka toimisi samalla kaupungin houkuttelevana käyntikorttina. Uudistuksessa hyödynnettiin kestäviä digikehitysperiaatteita, jotka varmistivat sivuston energiatehokkuuden. Asiakastarina pähkinänkuoressa Haminan kaupunki halusi uudistaa verkkosivustonsa moderniksi, selkeäksi ja käyttäjäystävälliseksi tietopankiksi, joka toimisi samalla kaupungin houkuttelevana käyntikorttina. Uudistuksessa painotettiin kestäviä digikehitysperiaatteita ja energiatehokkuutta. Suunnittelimme ja toteutimme uuden verkkosivuston Haminan […] Lue lisää

HimosLomat

Tekijä: Digitoimisto Dude Oy

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 10 000–30 000 €

Lähtökohta Vanha Himoslomat.fi oli kasvanut vuosien mittaan monikerroksiseksi kokonaisuudeksi, jossa käyttäjäpolut olivat jääneet liian syvälle klikkausten taakse. Eri kohderyhmille kuten majoittujille, tapahtumaosallistujille ja päiväkävijöille ei ollut selkeitä reittejä löytää heille olennaista sisältöä. Myös ajankohtaisen tiedon, kuten aukioloaikojen ja sesonkien tapahtumien, ylläpito oli raskasta. Tavoitteet Moderni, elämyksellinen ja visuaalisesti raikas ulkoasu Kohderyhmille räätälöidyt laskeutumissivut Selkeä ja […] Lue lisää

Kilpailu- ja kuluttajaviraston sivustouudistus

Tekijä: Hion

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 100 000 €

Kilpailu- ja kuluttajavirasto KKV:n verkkopalvelun suunnittelu- ja toteutusprojekti starttasi kovalla vauhdilla elokuussa 2021. Tavoitteena oli saada vuoden 2021 loppuun mennessä uusi verkkopalvelu sekä KKV:lle että Euroopan kuluttajakeskus ECC:lle, mikä mahdollistettiin WordPress Multisite -alustan päälle tehdyllä ratkaisulla. Tiukasta aikataulusta huolimatta projekti eteni aikataulussa ja uudet verkkopalvelut julkaistiin joulukuussa 2021. Uudistuksen tavoitteet oli työstetty KKV:n johdon, viestinnän […] Lue lisää

Vierityspalkki.fi

Julkaistu vuodesta 2006. Vierityspalkki on blogi verkkopalveluiden kehityksestä, internetin teknologioista ja alan toimistoista. Seuraa, niin tiedät miten ja kenen toimesta syntyvät parhaat verkkopalvelut, verkkokaupat ja räätälöidyt web-sovellukset. Uutiskirjeellä on jo yli 1100 tilaajaa.


Tilaa uutiskirje.

  • 40-50 asiantuntija-artikkelia vuosittain.

    Toimitettua asiasisältöä verkkopalveluiden uudistuksista ja kotimaisen ohjelmistoalan tapahtumista. Vierityspalkki nostaa esiin alan puheenaiheita ja tuoretta tutkimustietoa, osallistuu keskusteluun sekä haastattelee alan asiantuntijoita ja toimistoja. Julkaistuja artikkeleita jo yli 1000 kappaletta.


    Kaikki artikkelit

  • 150-200 julkaistua referenssicasea joka vuosi.

    Julkaisut-palsta tarjoaa näkyvyyttä kiinnostaville uusille verkkopalveluille ja web-sovelluksille, ja antaa asiakkaille mahdollisuuden arvioida eri toimistojen osaamista.


    Selaa toimistojen julkaisuja

  • 300-400 työpaikkailmoitusta vuosittain.

    Vuodesta 2007 toiminut ilmoituspalsta on edelleen sivuston suosituin osio. Moni asiantuntija on löytänyt useammankin työpaikan palstan kautta vuosien varrella.


    Selaa avoimia työpaikkoja

  • 31 kokenutta digitoimistoa

    on päässyt aina ajantasaiselle Toimistot-listalle. Lista on auttanut asiakkaita löytämään kokeneita digitoimistokumppaneita jo usean vuoden ajan. Lista keskittyy WordPress-toimistoihin ja räätälöityjen web-sovellusten tekijöihin.


    Selaa Toimistot-listaa

Tilaa kuukausikirje

Kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje koostaa artikkelit, julkaisut, työpaikat ja linkkivinkit. Kirjeellä on jo yli 1100 tilaajaa.
Huom. Sähköpostiosoitettasi ei luovuteta eteenpäin, eikä käytetä mihinkään muuhun tarkoitukseen – ihan oikeasti.

Siirry takaisin sivun alkuun