Kuluttajaliiton verkkosivusto

Toimiston ilmoittama referenssi

Tekijä: Hion

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 30 000–60 000 €

Projektin tyyppi: Järjestön verkkopalvelu

Erityistä: Saavutettavuus testattu ja huomioitu osana projektia

Otathan huomioon, että tämä referenssi on yli 3 vuotta vanha, joten referenssikuvauksen sisältö ei välttämättä enää edusta palvelun nykyistä tilannetta. Tuoreita julkaisuja samasta aihepiiristä löydät lisää Järjestön verkkopalvelu -kategoriasivulta.

Geniem käynnisti Kuluttajaliiton kanssa kuluttajaliitto.fi-sivuston uudistusprojektia keväällä 2020. Kuluttajaliitolla oli tarve uudistaa 5 vuotta vanha WordPress-sivusto uudelle alustalle ratkaisulla, joka helpottaisi sisältöjen ylläpitoa, poistaisi ylläpidossa tehtävää tuplatyötä, parantaisi loppukäyttäjille mobiilikäytettävyyttä ja korjaisi huomatut saavutettavuuspuutteet.

Kuluttajaliiton verkkosivuston tavoitteet ja osa-alueet

Mikä on Kuluttajaliitto? Kuluttajaliitto on Suomen ainoa kaikille avoin kuluttajien ja julkisten palveluiden käyttäjien edunvalvonta-, koulutus- ja neuvontajärjestö. Kuluttajaliitto puolustaa kuluttajan ja julkisten palveluiden käyttäjien oikeuksia yhteiskunnallisessa päätöksenteossa.

Kuluttajaliiton verkkosivustolla kuluttaja voi osallistua, vaikuttaa, saada tietoa ja kuulua yhteisöön. Uutta sivustoa, jolla haluttiin entistä paremmin houkutella kävijöitä Kuluttajaliiton jäseniksi, lähdettiin uudistamaan WordPress Multisite -alustalle. Multisite-alustalle Kuluttajaliitolla on mahdollisuus luoda uusia, erillisiä sivustoja kustannustehokkaasti.

Top5-tavoitteet Kuluttajaliiton verkkosivuston uudistuksessa

  • sivuston löydettävyyden parantaminen (hakukonenäkyvyys)
  • sisältöjen ja sisältörakenteiden optimointi toiminnan ja yhteisöllisyyden tukemiseen sekä loppukäyttäjää paremmin palvelevaksi
  • ylläpidon ja pienkehityksen sujuvoittaminen
  • korkeatasoinen käytettävyys etenkin mobiilissa
  • WCAG-standardin mukaisen AA-tason saavutettavuus

Lisäksi projektissa haluttiin uudistaa ja kehittää Kuluttajaliiton tapahtumakalenteria, jotta tapahtumiin pystytään houkuttelemaan entistä enemmän myös nuorempaa sukupolvea. Jotta tapahtumakalenterin ja koko sivuston jatkokehittämisen systemaattisempi vetäminen mahdollistettiin, sivuston analytiikka ja seuranta huomioitiin jo projektin suunnitteluvaiheessa konversioiden, maalien ja käyttäjäpolkujen osalta. Projektin aikana toteutettuja analytiikan dashboardeja hyödyntämällä Kuluttajaliitto voi suunnitella ja priorisoida jatkokehitystä.

Geniemin tehtävät Kuluttajaliiton sivustoprojektissa

Laajassa projektissa Geniemin tehtäviin kuuluivat:

  • Sivuston konseptointi loppukäyttäjät osallistaen
  • Verkkosivuston graafisen ilmeen, UI- ja UX-suunnittelu ja toteutus
  • Teknisen toteutus, ml. Integraatiot
  • Sisällön siirto
  • Sivuston testaus
  • Sivuston julkaisu ja siihen liittyvät ohjaukset
  • Analytiikka ja raportointi
  • Koulutus ja dokumentaatio

Konseptointivaihe oli Kuluttajaliiton projektissa ja on yleisesti ottaenkin sivustoprojektin tärkeimpiä vaiheita, jossa otetaan huomioon uuden palvelun tavoitteet, ja miten tavoitteisiin vastataan. Yhteistyössä työpajoissa täsmennettiin muun muassa myyntisuppilon tärkeimmät konversiot eli jäsenhakemuksen, neuvontachatin käytön sekä postituslistan tavoitteet ja yksityiskohdat. Sekä aiempaa analytiikkaa että tehtyä avainsana-analyysiä hyödyntämällä käyttäjäpolkujen ja avainsisältöjen uudistustarpeet tarkennettiin. Hyvin tehty konseptointi ja käyttäjien osallistaminen suunnittelutyöhön mahdollistaa sekä loppukäyttäjien että ylläpitäjien tarpeet huomioivan käyttökokemuksen verkkosivustolle.

Geniem vastaa uudistusprojektin jälkeen sivuston teknisestä tuesta ja ylläpidosta, käyttöpalvelusta (hosting) sekä aktiivisesta jatkokehityksestä.

Mitä kuluttajaliitto.fi-sivustolle uudistettiin?

Uusi kuluttajaliitto.fi tarjoaa kävijöilleen muun muassa uudistetut koulutus- ja tapahtumakalenterin ja tietopankin. Molempiin toteutettiin käyttäjää helpottava hakutoiminto. Sivuston sisällöt kattavat sekä paljon PDF-muodossa tarjottavia sisältöjä että suoraan verkkoon tuotettuja sisältöjä. Sisältöjen osalta oli tärkeää, että materiaalit esitetään houkuttelevasti ja relevantteihin sivuston osiin kytkettyinä esimerkiksi kategorisoinnin ja tägäysten avulla. Sisältöjen esitystapoihin suunniteltiin ja toteutettiin sopiva määrä erilaisia sisältölohkoja, joilla Kuluttajaliitto pystyy nostamaan esimerkiksi infograafeja, luetuimpia artikkeleita ja tietopankin kiinnostavia sisältöjä monipuolisilla ja modulaarisilla tavoilla haluttuihin kohtiin sivustolla.

Kuluttajaliitolle uusien jäsenien hankkiminen on tärkeää, joten sitä silmällä pitäen projektissa suunniteltiin verkkokauppamainen jäsenhakemus, jossa hakija voi valita itselleen sopivan jäsenyyspaketin. Itse jäsenhakemus tehdään sopivan paketin valinnan jälkeen Avoinen järjestelmässä.

Saavutettavuusvaatimukset täytetty

Kaikki se, mitä Kuluttajaliiton uusi sivusto pitää sisällään, on mahdollistettu kaikenlaisten ihmisten käytettäväksi. Tämä tarkoittaa, että saavutettavuuden taso on suunniteltu, arvioitu ja toteutettu vastaamaan asetettuja vaatimuksia. Saavutettavuusvaatimuksista voi lukea tarkemmin Aluehallintoviraston ylläpitämältä saavutettavuusvaatimukset.fi-sivustolta. Myös selkokielisyys on huomioitu omana kieliversionaan englannin ja ruotsin lisäksi. Kuluttajaliiton projektissa saavutettavuuden tason arvioi projektin loppuvaiheilla Näkövammaisten liiton omistama yhteiskunnallinen yritys Annanpura, jonka kaikki työntekijät ovat näkövammaisia ja saavutettavuustestaukseen harjaantuneita asiantuntijoita.

[Toim. huom. Referenssi on alunperin julkaistu Geniemin nimissä. Geniem tunnetaan nykyisin Hion-nimellä.]

Lue lisää: Järjestön sivustouudistus – kaikki julkaisut Vierityspalkissa


Sinua voisi kiinnostaa myös

Tampereen kaupungin multisiteprojekti

Tekijä: Hion

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 100 000 €

Suunnittelimme ja toteutimme Tampereen kaupungille WordPress Multisite -ratkaisuun pohjautuvan erillissivustojen kokonaisuuden yhdessä Suomen laajimmista WordPress-projekteista. Projektin tavoitteena oli tuottaa käyttäjälähtöisesti suunniteltuja, saavutettavia ja mobiilisti sujuvakäyttöisiä Tampereen kaupungin verkkosivustoja samalle WordPress Multisite-alustalle vuosien 2021 ja 2022 aikana. Kokoluokaltaan reilusti EU-kynnysarvon ylittävä projekti sisälsi muun muassa seuraavien sivustojen uudistuksen: https://www.muumimuseo.fi https://www.tamperefilharmonia.fi https://www.tampereenvesi.f https://www.sarahildenintaidemuseo.fi https://www.tampereentaidemuseo.fi https://www.tredu.fi Laajassa projektissa […] Lue lisää

Suomen Yrittäjät – mobiilisovellus jäsenille

Tekijä: Hion

Tärkein teknologia: Asiakaskohtainen ohjelmointityö

Projektin budjetti: yli 60 000 €

Loimme Suomen Yrittäjien kanssa mobiilisovelluksen, joka tuo jäsenedut ja tärkeät sisällöt jokaisen yrittäjän ulottuville. Suomen Yrittäjät on jäsenmäärältään elinkeinoelämän suurin keskusjärjestö, joka ajaa yrittäjien sekä pienten ja keskisuurten yritysten asiaa. Jäseniä Yrittäjien paikallisyhdistyksissä on lähes 70 000 ja toimialajärjestöissä noin 36 000. Digitaalisuus on todella keskeinen asia Suomen Yrittäjille. Organisaatio on panostanut viime vuosina vahvasti […] Lue lisää

Pala – verkkopalvelu, joka yhdistää käyttäjät paikallisiin palveluihin

Tekijä: Evermade

Tärkein teknologia: HubSpot CMS

Projektin budjetti: 10 000–30 000 €

Pala on Socialan alusta, joka auttaa ihmisiä löytämään luotettavia paikallisia palveluja. Se tuo yhteen muun muassa ravitsemus-, siivous-, turvallisuus-, kiinteistöhallinta- sekä hoivapalvelut. Pala tarvitsi uuden alustan, jossa käyttäjät voisivat helposti löytää oikeat palvelut ja ottaa palveluntarjoajiin yhteyttä. Pienyritykset puolestaan tarvitsivat mahdollisuuden saada näkyvyyttä ja laajentaa asiakaskuntaansa. Lähtökohdat Jokainen onnistunut projekti alkaa kysymällä oikeat kysymykset. Järjestimme […] Lue lisää

Autoklinikan uudistettu verkkopalvelu

Tekijä: Hion

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 100 000 €

Autoklinikan uudistettu verkkopalvelu tarjoaa paitsi energiatehokkuutta, myös Suomen parasta palvelukokemusta. Asiakastarina pähkinänkuoressa Autoklinikka.fi on nyt entistäkin nopeampi, helppokäyttöisempi ja energiatehokkaampi. Uusi verkkopalvelu tarjoaa saumattoman asiakaskokemuksen ja samalla pienentää hiilijalanjälkeä. Etusivun paino on keventynyt 92%, mikä tarkoittaa 180,9 kg CO₂e vähennystä vuositasolla. Vastuullisuus ja käyttäjälähtöisyys kulkevat käsi kädessä. Hionin kehittämän Green Sustainable Web (GSW) -käyttöliittymäkirjaston avulla […] Lue lisää

Haminan kaupungin verkkopalvelu

Tekijä: Hion

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 60 000 €

Uudistimme Haminan kaupungin verkkopalvelun, tavoitteenamme luoda moderni, selkeä ja käyttäjäystävällinen tietopankki, joka toimisi samalla kaupungin houkuttelevana käyntikorttina. Uudistuksessa hyödynnettiin kestäviä digikehitysperiaatteita, jotka varmistivat sivuston energiatehokkuuden. Asiakastarina pähkinänkuoressa Haminan kaupunki halusi uudistaa verkkosivustonsa moderniksi, selkeäksi ja käyttäjäystävälliseksi tietopankiksi, joka toimisi samalla kaupungin houkuttelevana käyntikorttina. Uudistuksessa painotettiin kestäviä digikehitysperiaatteita ja energiatehokkuutta. Suunnittelimme ja toteutimme uuden verkkosivuston Haminan […] Lue lisää

KP kuntaraha – hankerekisteri ja asiointipalvelu

Tekijä: Siili Solutions

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 60 000 €

Kokkolan kaupunki sekä Siili Solutions (Siili) julkaisivat uudistuneen kpkuntaraha.fi-verkkopalvelun alkuvuodesta 2024. KP kuntaraha on Kannuksen, Kaustisen seutukunnan, Kokkolan ja Perhon kuntien kuntarahoituksen hankerekisteri ja asiointipalvelu sekä kuntavastinrahoituksen hakupalvelu. Uusi verkkopalvelun toimintavarmuus on varmistettu uudella toteutuksella WordPress-verkkoalustalla ja uuden palvelun tavoitteena on helpottaa kuntarahoituksen hakemista ja asiointia. Julkinen hankerekisteri tarjoaa väylän kuluttajille tarkastella Keski-Pohjanmaan alueen päättyneitä […] Lue lisää

Vierityspalkki.fi

Julkaistu vuodesta 2006. Vierityspalkki on blogi verkkopalveluiden kehityksestä, internetin teknologioista ja alan toimistoista. Seuraa, niin tiedät miten ja kenen toimesta syntyvät parhaat verkkopalvelut, verkkokaupat ja räätälöidyt web-sovellukset. Uutiskirjeellä on jo yli 1100 tilaajaa.


Tilaa uutiskirje.

  • 40-50 asiantuntija-artikkelia vuosittain.

    Toimitettua asiasisältöä verkkopalveluiden uudistuksista ja kotimaisen ohjelmistoalan tapahtumista. Vierityspalkki nostaa esiin alan puheenaiheita ja tuoretta tutkimustietoa, osallistuu keskusteluun sekä haastattelee alan asiantuntijoita ja toimistoja. Julkaistuja artikkeleita jo yli 1000 kappaletta.


    Kaikki artikkelit

  • 150-200 julkaistua referenssicasea joka vuosi.

    Julkaisut-palsta tarjoaa näkyvyyttä kiinnostaville uusille verkkopalveluille ja web-sovelluksille, ja antaa asiakkaille mahdollisuuden arvioida eri toimistojen osaamista.


    Selaa toimistojen julkaisuja

  • 300-400 työpaikkailmoitusta vuosittain.

    Vuodesta 2007 toiminut ilmoituspalsta on edelleen sivuston suosituin osio. Moni asiantuntija on löytänyt useammankin työpaikan palstan kautta vuosien varrella.


    Selaa avoimia työpaikkoja

  • 31 kokenutta digitoimistoa

    on päässyt aina ajantasaiselle Toimistot-listalle. Lista on auttanut asiakkaita löytämään kokeneita digitoimistokumppaneita jo usean vuoden ajan. Lista keskittyy WordPress-toimistoihin ja räätälöityjen web-sovellusten tekijöihin.


    Selaa Toimistot-listaa

Tilaa kuukausikirje

Kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje koostaa artikkelit, julkaisut, työpaikat ja linkkivinkit. Kirjeellä on jo yli 1100 tilaajaa.
Huom. Sähköpostiosoitettasi ei luovuteta eteenpäin, eikä käytetä mihinkään muuhun tarkoitukseen – ihan oikeasti.

Siirry takaisin sivun alkuun