Koulukoulu.fi

Toimiston ilmoittama referenssi

Tekijä: Into-Digital Oy

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 30 000–60 000 €

Projektin tyyppi: Web-sovellus tai asiointipalvelu

Koulukoulu rakentaa siltaa kodin ja koulun välille. Koulukoulu on maksuton verkkokurssi tämän päivän peruskoulusta, tämän päivän peruskoululaisten huoltajille. Enemmän jaettua ymmärrystä, entistä parempaa yhteistyötä. Lasten vuoksi.

Päätettiin toteuttaa verkkopalvelu, joka kokoaa yhteen tietoa tämän päivän peruskoulusta niin, ettei käyttäjä koe oppikokonaisuutta puuduttavana ja siksi jätä verkkokurssia kesken. Tärkeän asian välittämistä lähdettiin ratkomaan saumattomalla käyttökokemuksella, joka mahdollistaa kurssin suorittamisen missä tahansa, millä päätelaitteella tahansa, milloin tahansa ja kuinka monessa osassa tahansa.

Koulukoulu-verkkopalvelu on rakennettu mikropalveluarkkitehtuuria hyödyntämällä. Koulukoulun sisällönhallinta, käyttäjähallinta ja käyttöliittymä ovat kaikki tosisistaan erillisiä kokonaisuuksiaan.

Koulukoulun sisällönhallinta on rakennettu WordPress-julkaisujärjestelmän päälle. Koska sisällönhallinta on täysin erillään varsinaisesta julkisesta verkkopalvelusta, sen taustalle riittää ihan tavallinen web-hotelli. Kun REST-rajapinnan kautta varsinaiseen verkkopalveluun kulkevat sisällöt välitetään CDN-palvelun kautta, sisällönhallinnan taustalla olevaa palvelinta ei kuormiteta juuri lainkaan.

Koulukoulun käyttöliittymä, eli varsinainen käyttäjille näkyvä toteutus on rakennettu NuxtJS-sovelluksena. NuxtJS on modernien web-sovellusten kehittämiseen loistavasti soveltuva JavaScript-pohjainen sovelluskehys. NuxtJS pohjautuu Vue.js-kirjastoon, joka on Reactin ohella yksi tämän hetken suosituimpia käyttöliittymän rakentamiseen käytettyjä JavaScript-kirjastoja.

Kun verkkopalvelun tulee varautua vaihteleviin kävijämääriin ja suuriin kävijäpiikkeihin, kannattaa palvelinalustaksi useimmiten valita skaalautuva pilvipalvelu. Koulukoulun alustaksi valittiin Googlen Cloud Run -pilvipalvelu. Google Cloud Run on moderni saumattomasti skaalautuva Serverless-tyyppinen pilviympäristö, joka soveltuu hyvin esimerkiksi juuri Koulukoulun kaltaisten NuxtJS-sovellusten alustaksi. Pienenä bonuksena Cloud Runin osalta voidaan nostaa esille myös se, että sen europe-north1-lokaatio sijaitsee fyysisesti Suomessa. Kun NuxtJS-sovelluksen paketointiin hyödynnetään lisäksi Googlen Cloud Build -palvelua, sovelluksen muutokset siirtyvät automatisoitujen toimintojen avulla sekunneissa kehittäjän työpöydältä verkkopalvelun käyttäjien saataville – ilman käyttökatkoja.

Koska kyseessä on verkkokurssi, palvelussa käsitellään paljon käyttäjäkohtaista dataa. Verkkokurssin käyttäjädatalle on lisäksi ominaista se, että datan tulee olla reaaliaikaista, ja että sitä sekä haetaan että tallennetaan toistuvasti. Tästä saattaa varsinkin suurilla käyttäjämäärillä muodostua palvelun kuormituksen ja suorituskyvyn kannalta pahin pullonkaula. Koulukoulun osalta oli siis varsin loogista ja tärkeää, että myös käyttäjähallinta erotettiin omaksi kokonaisuudekseen. Koulukoulun käyttäjähallinnassa luotettiin Googlen Firebase -pilvipalveluun. Firebase tarjoaa valmiit taustatoiminnot oleellisimpiin käyttäjätoimintoihin, kuten esim. autentikointiin sekä salasanan palauttamiseen ja vaihtamiseen. Kun myös kaikki käyttäjäkohtainen data on tallennettuna Firebase-palvelun sisällä olevaan Cloud Firestore NoSQL-tietokantaan, käytössä on käyttäjämääristä ja muista järjestelmistä riippumaton skaalautuva käyttäjähallinnan kokonaisratkaisu.


Sinua voisi kiinnostaa myös

Liikkuvat-ohjelmien sivustot

Tekijä: Trimedia Oy

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 30 000–60 000 €

Projektin tyyppi: Julkisen organisaation tai yhdistyksen sivusto

Liikkuva varhaiskasvatus, Liikkuva koulu ja Liikkuva opiskelu -ohjelmien tavoitteena on lisätä lasten ja nuorten liikkumista ja hyvinvointia arjessa. Multisite toteutuksena rakennetut sivustot tarjoavat varhaiskasvatuksen, koulujen ja oppilaitosten henkilöstölle ideoita, tietoa ja tukea liikunnallisen toimintakulttuurin kehittämiseen. Ohjelmissa on mukana suurin osa Suomen peruskouluista sekä yli puolet kaikista Suomen varhaiskasvatusyksiköistä ja oppilaitoksista. Uudistuksessa huomioitiin erityisesti eri kohderyhmät, […] Lue lisää

Animalia verkkosivusto

Tekijä: Into-Digital Oy

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 10 000–30 000 €

Projektin tyyppi: Julkisen organisaation tai yhdistyksen sivusto

Into-Digital uudisti 60 vuotta täyttävän järjestön verkkopalvelun ja vastaamme myös verkkopalvelun ylläpidosta. Uusi verkkopalvelu mahdollistaa tehokkaan digitaalisen markkinoinnin toteuttamisen ja tuottaa entistä enemmän lahjoituksia toiminnan rahoittamiseksi. Verkkopalvelun ensisijaisena kohderyhmänä ovat Animalian toiminnasta kiinnostuneet potentiaaliset lahjoittajat. Uudistuksessa panostettiin erityisesti ostopolkujen suunnitteluun ja palvelumuotoiluun. Tavoitteena oli toteuttaa käyttökokemukseltaan sujuva, kaikille saavutettava ja lahjoittamisen mahdollisimman helpoksi tekevä verkkopalvelu. […] Lue lisää

Burger King verkkosivusto

Tekijä: Into-Digital Oy

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 10 000–30 000 €

Projektin tyyppi: Yrityksen sivusto

Vastasimme yhden Suomen suosituimman hampurilaisketjun, Burger Kingin, verkkopalvelun uudistuksesta. Tähtäimessä oli kehittää uusi burgerking.fi edeltäjäänsä käyttäjälähtöisemmäksi saadun asiakaspalautteen pohjalta ja samalla päivittää sivusto vastaamaan pikaruokaketjun uudistunutta brändi-ilmettä. Kevensimme myös sivuston ylläpitäjien työtaakkaa kiinnittämällä sisällönhallinnan selkeyteen ja monipuolisuuteen erityistä huomiota. Vaatimattomasti tavoitteena oli luoda maailman paras Burger King -saitti. Ravintoloiden löytymistä helpotimme toimipistehaulla, jonka toteutuksessa hyödynsimme […] Lue lisää

hasanpartners.fi

Tekijät: Hasan & Partners, Into-Digital Oy

Tärkein teknologia: Asiakaskohtainen ohjelmointityö

Projektin tyyppi: Yrityksen sivusto

Into-Digital on vastasi hasan&partners Groupin kolmen yhtiön verkkosivu-uudistuksen teknisestä toteutuksesta: hasanpartners.fi, frankly.fi ja hasanpartnersdesign.fi. Verkkopalveluiden erittäin näyttävän ilmeen & ulkoasun suunnittelu luonnollisesti hasan&partners itse. Verkkopalvelua voidaan hyvällä omatunnolla kuvata seuraavilla adjektiiveilla: hieno, laadukas, viimeistelty ja moderni. Samalla hasan&partners Groupin eri yhtiöiden tärkeimmät yksittäiset markkinointiviestinnän välineet, verkkosivut, viestivät yhtiöiden osaamisesta niiden ansaitsemalla tavalla. Verkkosivustot on rakennettu […] Lue lisää

Europicnic.fi-verkkokauppa

Tekijä: Into-Digital Oy

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 30 000–60 000 €

Projektin tyyppi: Verkkokauppa

Into-Digital suunnitteli ja toteutti Picnic Yhtiöiden Europicnicille uuden verkkopalvelun, jossa yhdistyy yrityksen verkkosivut ja verkkokauppa. Asiakkaille virtuaaliset ovet avautuivat huhtikuussa 2020. Julkaisujärjestelmänä toimii WordPress yhdessä WooCommercen kanssa. Avainroolissa hankkeessa oli verkkokaupan määrittely: miten tuotteita voi selata ja hakea, miten ostopolku toimii ja miten käyttäjiä hallitaan. Ennen toteutusta oli myös tutkittava integraatiot verkkopalvelun ulkopuolisiin järjestelmiin, jotta […] Lue lisää

Eläkeläisten yhdistys-sivustot

Tekijä: Digitoimisto Dude Oy

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 30 000–60 000 €

Projektin tyyppi: Julkisen organisaation tai yhdistyksen sivusto

Lähtökohdat Valtakunnallisen Eläkeläiset ry:n paikallisyhdistykset olivat tuoneet toimintaansa nettiin ja luoneet monenkirjavia sivustoja omatoimisesti. Toisaalta kaikilla pienemmillä yhdistyksillä ei ollut vielä sivustoa ollenkaan. Näistä lähtökohdista Eläkeläiset ry halusi ryhtyä tarjoamaan paikallistoimijoille yhtenäistä ja helppokäyttöistä sivustopalvelua. 200+ paikallisyhdistystä 180+ sivustoa Tavoitteet Äärimmäisen helppo sisältöjen hallinta Selkeät ja saavutettavat sivustot Yhteisen tapahtumakalenterin jouheva toiminta Yhteyshenkilöiden päivittämisen suoraviivaisuus […] Lue lisää

Vierityspalkki-blogi

Julkaistu vuodesta 2006. Vierityspalkki on blogi kotimaisen internet-alan trendeistä, teknologioista ja alan toimistoista. Seuraa, niin tiedät miten ja kenen toimesta syntyvät parhaat verkkopalvelut, verkkokaupat ja räätälöidyt web-sovellukset.
Lisätietoa blogista ja sen kävijöistä

  • 1150+ asiantuntija-artikkelia.

    Toimitettua asiasisältöä kattavasti teknologioista ja web-alan ilmiöistä. Vierityspalkki nostaa esiin alan puheenaiheita ja tuoretta tutkimustietoa, osallistuu keskusteluun sekä haastattelee alan asiantuntijoita ja toimistoja.

  • 1300+ julkaistua referenssiä Julkaisut-palstalla.

    Julkaisut-palsta tarjoaa näkyvyyttä kiinnostaville uusille verkkopalveluille ja web-sovelluksille, ja antaa asiakkaille mahdollisuuden arvioida eri toimistojen osaamista.

  • 900+ aktiivista lukijaa blogin kuukausikirjeellä.

    Kerran kuukaudessa ilmestyvä kuukausikirje koostaa julkaistut artikkelit, uudet julkaisut, avoimet työpaikat ja ajankohtaiset linkkivinkit.

  • 30+ kokenutta digitoimistoa

    on päässyt aina ajantasaiselle Toimistot-listalle. Lista on auttanut asiakkaita löytämään kokeneita digitoimistokumppaneita jo usean vuoden ajan. Lista keskittyy WordPress-osaajiin ja räätälöityjen web-sovellusten tekijöihin.

Tilaa kuukausikirje

Kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje koostaa artikkelit, julkaisut, työpaikat ja linkkivinkit. Kirjeellä on jo yli 900 tilaajaa.
Huom. Sähköpostiosoitettasi ei luovuteta eteenpäin, eikä käytetä mihinkään muuhun tarkoitukseen.

Siirry takaisin sivun alkuun