Hexatronicin uusi verkkopalvelu
Hexatronicin uusi, Avidlyn suunnittelema ja toteuttama verkkopalvelu yhdistää globaalin brändin johdonmukaisuuden ja markkinakohtaiset tarpeet modulaarisella rakenteella, joka parantaa käyttäjäkokemusta ja helpottaa tiedonhallintaa eri maissa.
Globaalisti merkittävälle toimijalle moderni modulaarinen verkkosivusto
Ruotsalainen Hexatronic on laajentanut liiketoimintansa globaaliksi nopeassa tahdissa ja tehnyt huomattavaa nousua myös Tukholman pörssissä. Yhtiön ydinosaamista ovat valokuitukaapelit sekä niihin liittyvät tuotteet ja palvelut.
Hexatronicin vahva laajentuminen näkyi myös verkkosivustoon kohdistuvien vaatimusten lisääntymisenä ja monipuolistumisena. Sivustouudistuksen lähtökohtana olikin tuottaa erilaisia, eri kehitysvaiheessa olevia markkinoita ja niiden hyvin erilaisia tiedontarpeita edustavia asiakasryhmiä palveleva, käyttäjälähtöinen ja helposti hahmotettava, monimuotoista sisältöä tehokkaasti organisoiva ja tarjoileva kokonaisuus – ja vielä niin, että sisältöjen ja niiden kieliversioiden hallinnointi ja ajan tasalla pitäminen sujuu nopeatempoisessa arjessa virtaviivaisesti.
Verkkosivuille laaja uudistusprosessi
Hexatronic toteutti aiemmin laajan brändiuudistuksen ja päivitti silloin verkkosivustoaan. Sivustoon oltiin periaatteessa tyytyväisiä, mutta lisääntyneen tietomäärän hallinta ja kommunikointi ei sujunut enää tarpeeksi tehokkaasti.
Uuden sivuston vaatimusmäärittelyssä näkyi heti, että keskeisimmäksi haasteeksi nousee eri maihin sopivan globaalin strategian luominen, sillä Hexatronicin brändin tunnettuus ja tarjooma vaihtelee maittain. Sisällöt oli sovitettava markkinakohtaisesti ja lokalisoinnin suunnittelussa pidettävä koko ajan silmällä hallittavuuden ja brändin integriteetin säilyttämistä.
Strategisessa suunnittelussa otettiinkin erityistarkasteluun kompleksisen tiedon esittäminen mahdollisimman systemaattisesti ja käyttäjäystävällisesti.
Sisältö edellä moduulipohjaiseen sivustoon
Avidly aloitti verkkosivujen mittavan uudistusprosessin sivustostrategian, teknisen alustan, sivustorakenteen ja visuaalisen ilmeen kokonaisvaltaisella yhteissuunnittelulla Hexatronicin viestintätiimin kanssa. Strategiavaiheessa Hexatronicin uudet tarpeet kartoitettiin juurta jaksain, ja kaikkiaan kahdeksan kuukautta kestänyt prosessi sisälsi muun muassa yrityksen markkina-alueiden edustajien toiveiden kuulemisen ja täyttämisen, asiakaspolkujen suunnittelun ja liidien keräämisen optimoinnin.
Globaalin yrityksen markkina-alueiden erilaiset vaatimukset rikastivat strategian kattavaksi ja monipuoliseksi. Avidun fasilitoimaa työpajatyöskentelyä hyödynnettiin tehokkaasti, ja strategiavaiheen onnistumisen ratkaisi pitkälti asiakkaan omistautuneisuus ja mukanaolo. Yhteistyö ja vuoropuhelu Hexatronicin ja Avidlyn kesken oli jatkuvaa, tiivistä ja avointa.
Sivuston perusrakenne linjattiin kokonaan uudelleen niin, että kaikki tarpeellinen tieto keskitettiin yhteen paikkaan selkeästi jaoteltuna sen mukaan, mitä esitellään Hexatronicin pääbrändin alla ja milloin kävijät ohjataan yhtiön paikallisten yritysten verkkosivuille. Vastaavasti SEO-strategiaa jalostettiin niin, että hakukoneet tarjoavat käyttäjälle oikean maakohtaisen sivuston.
Content-first-lähestymistavalla saatiin aikaan moderni, moduulipohjainen rakenne, jossa asiakkaan tuottama sisältö integroitiin alusta asti saumattomasti uuteen designiin.
Sen sijaan, että jokaiselle markkinalle olisi räätälöity käsityönä oma maakohtainen sivusto, sivustorakenne koottiin moduuleista, joiden käyttöä pystyttiin optimoimaan markkinaa koskevan tuote- ja palveluvalikoiman mukaan. Näin pystyttiin kattamaan suuri määrä sivutarpeita maltillisella määrällä monikäyttöisiä moduuleita, joiden yhteensovittamisen, ylläpidon ja päivittämisen kysymykset oli ratkottu jo suunnitteluvaiheessa.
Laajojen sivupohjakarttojen pohjalta navigaatiosuunnittelussa edettiin iteroiden niin, että lopputuloksena saatiin aikaan yhtenäisesti eri käyttäjien kesken toimiva, mutta käyttäjäpolkujen logiikkaa noudattava navigaatio.
Yhteispeli sivustorakenteen, navigaation, käyttökokemuksen, käyttöliittymän, designin suunnittelun ja sisältöjen kehittämisen välillä toimi saumattomasti. Suunnitteluvaiheessa laaditut styleguide ja moduulisuunnitelma palvelivat rakennusvaihetta ihanteellisesti.
Hexatronic ja Avidly olivat tehneet yhteistyötä jo edellisen sivuston liidien keräämisen ja CRM:n parissa, mutta uuden sivuston suunnitteluun tarvittiin osaamisalueiltaan erilainen, oikeastaan kokonaan erillinen tiimi. Avidlyn palvelutarjooman kokonaisvaltaisuus tuotti kuitenkin Hexatronicille hyötyjä sivustouudistuksen kaikissa vaiheissa: Avidlyn sisällä CRM-tiimi pystyi välittämään oppimaansa saumattomasti uuden sivuston suunnittelijoille, ja Avidlyn CRM- ja sivustotiimi toteuttivat yhdessä sivuston PIM-integraation. Sivustosuunnittelu puolestaan informoi sivuston rakentamista HubSpotin päälle, sisällön kehittämisen konsultaatioita, selaintestauksia ja uudelleenohjauksen rakentamista, sivuston toiminnan seurantaa sekä SEO- ja analytiikkatekemistä, joiden parissa Hexatronicin ja Avidlyn yhteistyö on jatkunut sivustouudistuksen jälkeenkin.
Systemaattinen sivustokokonaisuus, joka luo näkyvyyttä ja tavoitettavuutta sekä globaalisti että paikallisesti
Avidly loi yhdessä Hexatronicin tiimin kanssa laajan ja järjestelmällisesti hallittavan sivuston, joka täyttää erinomaisesti sekä globaalin näkyvyyden että lokaalien käyttäjien tarpeet. Sivuston tekninen käyttö suunniteltiin helpoksi; modulaarisen ratkaisun myötä uusien sivujen luominen ja uusien sisältöjen implementointi sujuu nopeasti ja vaivattomasti.
Sivustokokonaisuuden modulaarisuuden ansiosta ennen projektin aloitusta hahmoteltu budjetti ja aikataulu alittuivat merkittävästi eli perusteellisella suunnittelulla pystyttiin tuottamaan asiakkaalle huomattavia kustannussäästöjä.
Avidlyn globaali osaaminen ja holistinen osaaminen palvelivat Hexatronicin tarpeita erinomaisesti. Hexatronicilla ollaan todella tyytyväisiä lopputulokseen, ja Hexatronicin ja Avidlyn yhteistyö jatkuu yhä, koko ajan uusille osa-alueille laajentuen.
Erinomainen projektinhallinta, asiakaspalvelu ja asiakkaan liiketoiminnan ymmärtäminen