Granlund

Toimiston ilmoittama referenssi

Tekijä: Evermade

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 60 000 €

Projektin tyyppi: Yrityksen sivusto yritysasiakkaille (B2B)

Erityistä: Hakukoneoptimointia osana projektia

Granlund monialainen kiinteistöjen asiantuntijakonserni, jonka juuret ovat vahvasti LVI-suunnittelussa. Sen sivusto Granlund.fi oli uudistuksen edessä, sillä se ei palvellut yrityksen potentiaalisia asiakkaita tai markkinointia optimaalisesti. Sivusto oli modernin oloinen, mutta ongelmakohtia oli useita: tekninen ratkaisu kaipasi päivitystä ja sivuston sisältörakenne sekä käyttäjäpolut tuli uudistaa kohderyhmälähtöisiksi. Sivusto oli uudistuksen tarpeessa myös visuaalisesti, ja Granlund halusi saada brändistään enemmän irti.

Ryhdyimme Granlundin kokonaisvaltaiseksi digimarkkinoinnin kumppaniksi ja loimme kestävän, globaalin palvelun, jonka on tarkoitus vastata organisaation muuttuviin tarpeisiin nyt ja vuosien päästä.

Lähtökohdat

Granlundin aiempi sivusto toteutettiin vuonna 2018, ja samalla tehtiin suuri brändiuudistus. Sivuston rakenne oli staattinen ja muutoksia oli vaikea toteuttaa. Rakenne ei ollut tarpeeksi joustava ja asiakaspolkujen optimointi oli vaikeaa.

Uuden sivuston tavoitteena oli tukea strategisesti tärkeitä teemoja, jotka vahvistaisivat Granlundin asiantuntijuutta ja edelläkävijyyttä. Sivuston tarkoitus oli tukea liidien hankintaa ja myyntiä ja tehdä Granlundin palveluiden esittelemisestä helpompaa. Granlundin päätavoitteena olikin luoda hallittu kokonaisuus, jossa sisällöntuotanto olisi vaivatonta.

Granlund halusi parantaa markkinointiymmärrystä ensin sisäisesti, jotta kaikki ymmärtäisivät, kuinka markkinoinnilla voidaan rakentaa ja tukea liiketoimintaa. Granlund oli tehnyt sisältömarkkinointia jo aiemmin, mutta sivuston tekniset ratkaisut eivät tehneet sitä helpoksi. Granlundilla olikin tarve työkaluille, joiden kanssa olisi helppo toimia ja toteuttaa sisältöstrategiaa jatkossa.

Konsepti

Yhteistyömme alun tavoitteena oli, että Granlundin tiimi saisi ilmaistua toiveensa, tavoitteensa ja tarpeensa sivustouudistukseen liittyen ja me saisimme kattavan ymmärryksen Granlund.fi-sivustouudistuksen visiosta. Sivuston ongelmakohdiksi tunnistettiin erityisesti ylläpidon haasteellisuus, ulkoasun poikkeaminen muista sivustoista  ja sisältömarkkinointi.

Sukelsimme sivustolla kerättyyn dataan saadaksemme kattavan ymmärryksen kokonaistilanteesta: miten sivusto on aiemmin toiminut, mikä on suosituinta sisältöä ja ovatko asetetut tavoitteet toteutuneet? Halusimme ymmärtää tarkasti tulevan sivuston liiketoiminnalliset ja strategiset tavoitteet sekä eri käyttäjäryhmien toiveet ja tarpeet. Kävimme yhdessä Granlundin tiimin kanssa läpi sivuston käyttäjäryhmät ja arvioimme niitä suhteessa sivuston liiketoiminnallisiin tavoitteisiin.

Käyttöliittymä- ja käyttökokemussuunnittelu

Suunnittelimme verkkosivuston käyttäjäpolut ja sisältörakenteen perustuen yhdessä asetettuihin tavoitteisiin. Interaktiivisella prototyypillä päästiin testaamaan, miltä sivusto näyttää ja tuntuu  jo ennen teknisen toteutuksen alkamista.

Suunnittelimme verkkosivuille modernin, responsiivisen ja käyttäjäryhmää palvelevan ulkoasun olemassa olevaa brändi-ilmettä hyödyntäen.

Tekninen toteutus

Toteutimme sivuston WordPressillä, joka tarjoaa hyvät työkalut sisällönhallintaan. Ylläpitonäkymät ja -työkalut ovat WordPressissä yksinkertaiset ja intuitiiviset käyttää.

Sivusto on toteutettu WordPressin Gutenberg-blokkijärjestelmällä. Modulaaristen blokkien avulla sivuston rakenteen hallinta onnistuu helposti ilman koodaustaitoja ja uusien sivujen luonti on helppoa.

Suunnittelijamme, analyytikkomme ja kehittäjämme tekivät tiivistä yhteistyötä kehitysvaiheessa varmistaakseen parhaan lopputuloksen. Koulutimme Granlundin tiimin myös syöttämään ja hallitsemaan sivuston sisältöä itsenäisesti. Sisällöt syötettin aluksi testausympäristöön, jotta sivustoa voitaisiin iteroida ennen julkaisua.

Data markkinoinnin työkaluna

Usein dataa vain seurataan, mutta meidän tahtomme oli muuntaa data hyödylliseksi markkinoinnin työkaluksi. Halusimme siirtyä analytiikan seurannasta sivuston aktiiviseen optimointiin dataan pohjautuen. Granlund.fi seurasi jo aiemmin joitakin käyttäjän liikkeitä ja toimintoja, mutta tapahtumien ja konversioiden mittaaminen jäi kuitenkin siihen: datan keräämiseen. Halusimme tarjota kerätystä datasta mahdollisimman hyödyllisen ja toimintaan johtavan työkalun digimarkkinoinnin kehittämiseen.

Hakukoneoptimointi sivustouudistuksen keskiössä

Ennen sisällöntuotantoa varmistimme sisältöteemojen mukaiset käyttäjien käyttämät hakusanat, jotta taataan hyvät lähtökohdat hakukonenäkyvyydelle. Hakusanatutkimuksen keskiössä olivat avainpersoonat ja Granlundin tarjoamat palvelut ja ratkaisut. Halusimme varmistaa paremman näkyvyyden eri sisältöteemoille ja varmistaa, että sisältöä niihin alueisiin, missä ei aiemmin ollut näkyvyyttä. Tämä nostaa Granlundin tunnettuutta ja saa sen pysymään käyttäjän mielessä, kun ostoprosessia viedään pidemmälle.

Hakusanakartoitus pohjautui sisältötyössä käytyihin keskusteluihin kohderyhmistä sekä sivustouudistusta varten työstetyistä sisältöteemoista. Analyysissä huomioitiin hakusanojen lisäksi niiden taustalla oleva tarve, eli se, millaisia sisältöjä tai asioita etsitään eri tyylisillä hakusanoilla. Hakusanoilla keskityttiin pääosin brändäämättömiin avainsanoihin eli uusasiakashankintaan. Hakusanakartoituksen pohjalta suosittelimme Granlundille sisältöteemoittain avainsanoja, joilla on potentiaalista nousta hakutuloksissa ensimmäiselle sivulle ja joiden ympärille tulisi tuottaa uusia sisältöjä sekä optimoida nykyistä sisältöä.


Sinua voisi kiinnostaa myös

Ensto

Tekijä: Knowit Experience

Tärkein teknologia: Muu tuotepohjainen toteutus

Projektin budjetti: yli 100 000 €

Modernin liiketoiminnan tarpeita vastaava verkkosivusto Ensto on kansainvälinen teknologiayhtiö ja perheyritys, joka mahdollistaa vihreää siirtymää toimittamalla luotettavia, turvallisia ja kestäviä ratkaisuja sähkönjakeluun. Enston liiketoimintaympäristö oli muuttumassa, mikä loi tarpeen uudistaa tapaa, jolla sen tarjoamat innovatiiviset ratkaisut esitetään verkossa. Yrityksen tavoitteena oli liiketoiminnan ja myynnin kasvun lisäksi laajentuminen globaalisti, ja tähän kaivattiin tukea verkkosivuston ja brändin […] Lue lisää

SAK

Tekijä: Evermade

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 100 000 €

Lähtökohta Aloitimme työskentelyn vuonna 2024 SAK:n sivustouudistuksen parissa. Sivuston ilmettä luodessamme törmäsimme muutamaan sudenkuoppaan SAK:n silloisen brändi-identiteetin kanssa. Silloinen räikeä väritys ei ollut sellaisenaan saavutettava, ja saavutettavaksi muokattunakin vaati useampaa fonttiväriä toimiakseen. Brändi-identiteetti ei heijastanut sitä terävyyttä ja uskottavuutta, mitä SAK tuo pöytään. Sivustouudistuksen ohessa nousi esille tarve myös haastavien aiheiden kuvittamisesta. Saavutettavuuden, SAK:n tavoitteiden […] Lue lisää

Suunnittele hautajaiset -web-sovellus Memorialla

Tekijä: Evermade

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 10 000–30 000 €

Memoria on Suomen ensimmäinen maanlaajuisesti toimiva hautauspalveluiden verkkopalvelu, jonka kuluttajat tunnistavat luotettavana ja laadukkaana palveluntarjoajana. Memoria kaipasi kumppania uuden verkkopalvelun suunnitteluun, kehitykseen ja digitaaliseen markkinointiin. Uuden palvelun ytimessä tuli olla helppous, ymmärrettävyys, luotettavuus ja nykyaikaisuus. Kaikki palvelut digitalisoituvat, mutta hautauspalvelut mielletään yhä vankan perinteiseksi. Tämän halusimme muuttaa. Olemassa olevat digitaaliset hautauspalvelut ovat usein kylmiä, kankeita […] Lue lisää

Evac

Tekijä: Evermade

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 30 000–60 000 €

Jo vuosikymmenten ajan Evac on ollut edelläkävijä kestävien teknologioiden ja ratkaisujen kehittämisessä. Evac tarjoaa innovatiivisia ratkaisuja kestävään veden, jätteen ja jäteveden hallintaan sekä maalla että merellä. Evermade toteutti Evacin sivuston uudistuksen, huomioiden paitsi uudistuvan brändi-ilmeen, myös Evacin vastuullisen ja kestävän liiketoiminnan. Sivustouudistuksen tärkeänä tavoitteena oli ympäristöystävällisyys. Ympäristöystävällisyys ja kestävyys ohjasivat projektia On arvioitu, että vuoteen […] Lue lisää

John Nurmisen Säätiö

Tekijä: Evermade

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 60 000 €

John Nurmisen Säätiö perustettiin takaamaan merellisen kulttuuriperinnön säilyminen. Säätiö on merkittävä yhteiskunnallinen vaikuttaja, joka työskentelee meriluonnon suojelemiseksi, Itämeren tilan parantamiseksi ja merikulttuurin vaalimiseksi. Lähtökohdat ja tavoitteet John Nurmisen Säätiö etsi kumppania uudistamaan verkkopalveluaan yhtenäisemmäksi, käyttökokemukseltaan jouhevammaksi ja hakukonenäkyvyydeltään paremmaksi. Projektissa lähdettiin tekemään kokonaisuudistusta, jossa sekä verkkopalvelun ilme, rakenne että tekninen ratkaisu päivitettiin. Verkkosivuston ilme modernisoitiin […] Lue lisää

Verdis – verkkosivuston uudistus

Tekijä: G-Works

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 10 000–30 000 €

Verkkosivustouudistuksen lähtökohdat Verdiksen ja G-Worksin yhteistyö alkoi vuonna 2019, kun uudistimme silloisen Urbaserin verkkosivuston. Vuonna 2023 tapahtuneiden yrityskauppojen myötä yritys sai uuden nimen, Verdis, ja sen visuaalinen ilme päivitettiin. Verkkosivuston uudistaminen tuli ajankohtaiseksi, jotta uusi brändi-ilme saataisiin näkyviin myös digitaalisessa ympäristössä. Projektissa pääkehittäjänä toiminut Altti pääsi uudistamaan Verdiksen verkkosivuston jo toistamiseen. Edellinen uudistus yli viisi […] Lue lisää

Vierityspalkki.fi

Julkaistu vuodesta 2006. Vierityspalkki on blogi verkkopalveluiden kehityksestä, internetin teknologioista ja alan toimistoista. Seuraa, niin tiedät miten ja kenen toimesta syntyvät parhaat verkkopalvelut, verkkokaupat ja räätälöidyt web-sovellukset. Uutiskirjeellä on jo yli 1100 tilaajaa.


Tilaa uutiskirje.

  • 40-50 asiantuntija-artikkelia vuosittain.

    Toimitettua asiasisältöä verkkopalveluiden uudistuksista ja kotimaisen ohjelmistoalan tapahtumista. Vierityspalkki nostaa esiin alan puheenaiheita ja tuoretta tutkimustietoa, osallistuu keskusteluun sekä haastattelee alan asiantuntijoita ja toimistoja. Julkaistuja artikkeleita jo yli 1000 kappaletta.


    Kaikki artikkelit

  • 150-200 julkaistua referenssicasea joka vuosi.

    Julkaisut-palsta tarjoaa näkyvyyttä kiinnostaville uusille verkkopalveluille ja web-sovelluksille, ja antaa asiakkaille mahdollisuuden arvioida eri toimistojen osaamista.


    Selaa toimistojen julkaisuja

  • 300-400 työpaikkailmoitusta vuosittain.

    Vuodesta 2007 toiminut ilmoituspalsta on edelleen sivuston suosituin osio. Moni asiantuntija on löytänyt useammankin työpaikan palstan kautta vuosien varrella.


    Selaa avoimia työpaikkoja

  • 31 kokenutta digitoimistoa

    on päässyt aina ajantasaiselle Toimistot-listalle. Lista on auttanut asiakkaita löytämään kokeneita digitoimistokumppaneita jo usean vuoden ajan. Lista keskittyy WordPress-toimistoihin ja räätälöityjen web-sovellusten tekijöihin.


    Selaa Toimistot-listaa

Tilaa kuukausikirje

Kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje koostaa artikkelit, julkaisut, työpaikat ja linkkivinkit. Kirjeellä on jo yli 1100 tilaajaa.
Huom. Sähköpostiosoitettasi ei luovuteta eteenpäin, eikä käytetä mihinkään muuhun tarkoitukseen – ihan oikeasti.

Siirry takaisin sivun alkuun