Etteplan – verkkosivuston uudistus

Toimiston ilmoittama referenssi

Tekijä: Knowit Experience

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 60 000 €

Projektin tyyppi: Yrityksen sivusto yritysasiakkaille (B2B)

Etteplan on kansainvälinen teknologiapalveluyritys, jonka palveluiden keskiössä on asiakasyritysten avustaminen vihreän siirtymän tuomien haasteiden edessä. Osana brändi-identiteettinsä uudistusta Etteplan halusi uudistaa vanhan sivustonsa, joka oli tullut elinkaarensa loppuun niin teknisesti kuin visuaalisestikin. Uudistuksen keskiöön asetettiin vastuullisuus ja turvallisuus, jotka ohjasivat tekemistä koko projektin ajan.

Ennen sivustouudistuksen aloittamista Etteplan oli käynnistänyt brändi-ilmeensä ja identiteettinsä uudistamisen Milttonin kanssa, ja tavoitteena oli kokonaisvaltainen uudistus. Etteplan lähti ennakkoluulottomasti uudistamaan identiteettiään, joka mahdollisti rohkeamman ja visuaalisemman linjan myös sivustouudistukselle.

Suuri sisältömassa haltuun ja tehokkuutta liidien generointiin

Vanhan sivuston haasteena oli etenkin visuaalisen hierarkian puutteet ja suuren sisältömassan käyttäjäystävällinen suodatus, olivatpa sisällöt sitten yhteystietoja, avoimia työpaikkoja tai referenssejä.

Uudella sivustolla haluttiin huomioida sen laaja kohderyhmä entistä paremmin. Sivuston tulisi palvella uusia ja nykyisiä asiakkaita, tulevaisuuden työntekijöitä sekä sijoittajia. Liidien keräämistä sivuston kautta haluttiin erityisesti tehostaa ja siksi jokaiselle aihesivulle tuotiin näkyviin oikean myyntihenkilön yhteystiedot.

Suunnittelua käyttäjälähtöisyys edellä

Suunnittelussa kiinnitettiin paljon huomiota käyttäjälähtöisyyteen – navigaatiota kehitettiin selkeämmäksi ja erilaisten sisältöjen suodattamiseksi luotiin omat toiminnallisuutensa. Suunnittelua tehtiin sisältötarpeet edellä, ja yhtenä ohjaavana tekijänä oli sivuston kieliversiot.

Sivustoa voi käyttää jopa kahdeksalla eri kielellä, joka huomioitiin mm. sanojen pituuksissa ja niiden sopivuudessa sivuston elementteihin järkevästi. Erikoisuutena sivuston kielissä on kiina, joka vaati teknisessä toteutuksessa jonkun verran erikoishuomiota esimerkiksi urlien muodostuksen suhteen.

Sisältöjen osalta suunniteltiin huolellisesti myös toimiva sivuhierarkia. Löydettävyyttä parannettiin lisäksi hakukoneoptimoinnin näkökulmasta, jotta sisällöt nousisivat hakukoneissa paremmin esille oikeilla, käyttäjien käyttämillä termeillä.

Arvojen mukainen tekninen toteutus

Uudistusprojektissa kartoitettiin mahdollisuuksia vaihtaa sivuston julkaisujärjestelmä Drupal toiseen, ja toteutustavaksi valikoitui Drupalin tapaan avoimen lähdekoodin julkaisujärjestelmä WordPress.
Uudistuksen teknisessä puolessa haluttiin ottaa huomioon vastuullisuus, turvallisuus ja hakukoneystävällisyys. Muun muassa näistä syistä arkkitehtuuriksi valikoitui Jamstack, josta Knowitilla on vahvaa kokemusta.

Jamstackin erillinen esityskerros piilottaa WordPressin internetistä vähentäen merkittävästi alustaan liittyviä turvallisuusriskejä. Kaupan päälle Next.js:llä ja Reactilla toteuttu esityskerros toimii jouheasti ja ajatuksennopeasti, tarjoten ensiluokkaisen käyttäjäkokemuksen Etteplanin loppuasiakkaille. Tämä nopeus tarkoittaa myös vähentynyttä energiankulutusta ja parasta mahdollista hakukonenäkyvyyttä.

Integraatioista apua tiedon hallintaan

WordPressiin rakennettiin projektissa useita integraatiota. Avoimet työpaikat tuodaan Jobylonin järjestelmästä, yhteystiedot Entra ID -käyttäjätietojen hallintaratkaisusta ja pörssitiedotteet Cisionista. Älykkään integraation avulla pörssitiedotteet julkaistaan sivustolla lähes samalla sekunnilla kuin ne ovat julkisesti saatavilla, ja integraation toiminta on osoittautunut luotettavaksi.

Tehokkaat ratkaisut sisältöjen siirtoon ja ylläpitämiseen

Iso osa vanhan sivuston sisällöistä tuotiin Drupalista räätälöidyn migraation avulla WordPressiin. Sisältöä kaavittiin koneellisesti internetistä ja täydennettiin Drupalin tietokannasta haetuilla metatiedoilla. Jokainen tuotu artikkeli käännettiin lohkoiksi, jolloin niiden muokkausta on kätevä jatkaa WordPressin lohkoeditorissa. Koneellinen migraatio vapautti Etteplanin käsiä järkevämpään sisällön tuottamiseen.

Projektissa pyrittiin tekemään sisällöntuottajien elämästä mahdollisimman helppoa. Tätä varten sivuja on jaoteltu eri sisältötyyppeihin ja niitä hallitaan lähes poikkeuksetta Gutenberg-lohkoeditorissa. Gutenberg mahdollistaa sisältöjen helpon syöttämisen sivustolle ja eri lohkojen käyttämisen halutussa järjestyksessä. Samalla lohkoeditori muodostaa tarvittavat esikatselunäkymät, joista työn tuloksia on helppo tarkastella ennen julkaisua.

Uusi suunnannäyttäjä

Uudistettu sivusto julkaistiin alkuvuodesta 2024, jonka jälkeen sivuston kehitys on jatkunut muun muassa analytiikkapartnereilta tulleiden huomioiden sekä sisällönsyöttäjien muuttuvien tarpeiden perusteella.

Saavutettu lopputulos ravistelee sopivalla tavalla kaavoihin kangistunutta sinivalkoista insinöörivetoista ilmaisua. Uudistuksen jälkeen sivusto on sitä mitä Etteplan yrityksenä itse on – rohkea alansa suunnannäyttäjä.

“Knowitin kanssa on ollut hedelmällistä pallotella ajatuksia ja kehittää uusia toiminnallisuuksia. He ymmärtävät hyvin meidän viestinnälliset tarpeemme ja pitävät aina ratkaisuja suunnitellessaan mielessä niin sivuston ylläpitäjän kuin loppukäyttäjänkin tarpeet.”

Teija Räsänen, Digital Marketing Director, Etteplan

Erittäin hyvä suoritus projektinhallinnassa ja asiakaspalveluasenteessa


Sinua voisi kiinnostaa myös

Ilmasto- ja ympäristösuunnitelma -verkkopalvelu

Tekijä: redandblue

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 30 000–60 000 €

Ilmasto- ja ympäristösuunnitelma -palvelu on uusi Maa- ja metsätalousministeriön verkkopalvelu, jonka avulla maanviljelijät voivat laatia maaseutuviranomaiselle toimitettavan suunnitelman, joka kuuluu ympäristökorvauksen pakollisiin ehtoihin. Verkkopalvelu sisältää sekä suunnitelman tekoon tarvittavan sovelluksen, että erillisen tietopaketin. Tilakohtaisen ympäristö- ja ilmastosuunnitelman tarkoituksena on kartoittaa viljelijän kiinnostuksen kohteet sekä tilalla olevat mahdollisuudet ja resurssit ilmasto- ja ympäristötoimenpiteiden toteuttamiseen. Palveluun on […] Lue lisää

Veronmaksajat

Tekijä: Knowit Experience

Tärkein teknologia: Muu tuotepohjainen toteutus

Projektin budjetti: yli 100 000 €

Veronmaksajain Keskusliitto lähti uudistamaan verkkopalveluaan ja halusi tehostaa verkon kautta tapahtuvaa jäsenhankintaa, sekä tarjota jäsenilleen entistä parempaa palvelua myös digitaalisissa kanavissa. Miten poikkeuksellisen laaja sisältöpankki ja käyttäjien moninaiset tarpeet sovitettiin yhteen saumattomaksi digitaaliseksi neuvonta- ja asiantuntijapalveluksi? Veronmaksajain Keskusliitto, tuttavallisemmin Veronmaksajat, on kotitalouksien, yritysten ja yhteisöjen riippumaton järjestö. Liitto neuvoo suomalaisia kaikissa verotukseen liittyvissä elämäntilanteissa, ajaa […] Lue lisää

Asuntosäätiö

Tekijä: Knowit Experience

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 100 000 €

Asuntosäätiö – Sopivan asunnon löytäminen ja hakeminen helpoksi Asuntosäätiö on yksi suurimmista kotimaisista asuinkiinteistöjen omistajista Suomessa. Verkkopalvelun uudistuksen keskiössä oli responsiivinen ja sulava käyttökokemus aina sopivan asunnon hausta hakemuksen lähetykseen asti. Onnella on osoite Asuntosäätiö tarjoaa noin 18 000 kotia eri puolilla Suomea, yhteensä yli 30 paikkakunnalla. Asuntosäätiön asunnoissa asuu noin 35 000 asukasta. Suurin […] Lue lisää

Ensi- ja turvakotien liiton laaja verkkosivukokonaisuus

Tekijä: Into-Digital Oy

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 60 000 €

Ensi- ja turvakotien liitto (ETKL) on turvallisten ihmissuhteiden asiantuntija. Yhteistyömme ETKL:n kanssa käynnistyi kesällä 2024 tavoitteena parantaa ihmisten tiedon ja avun saantia. Lisäksi tavoitteena oli kehittää organisaation yhdistysten valmiuksia auttaa. Tuore verkkopalvelukokonaisuus tehostaa ETKL:n verkkoviestintää sekä näkyvyyttä. Me vastasimme ETKL:n pääsivuston, teemasivustojen sekä yhdistyssivustojen suunnittelusta ja toteutuksesta. Yhteistyö jatkuu Huolenpidon merkeissä. Hanke sisälsi koko ETKL:n […] Lue lisää

eQ Haku

Tekijä: Knowit Experience

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 60 000 €

eQ Toimitilat omistaa ja hallinnoi suurta määrää kiinteistöjä eri puolilla Suomea. eQ Toimitilat halusi uudistaa uusille ja nykyisille vuokralaisilleen suunnatun verkkopalvelunsa vastaamaan tämän päivän korkeimpia standardeja ja nykyisiä strategisia tavoitteitaan. Uudistusprojekti lähti käyntiin määrittelyvaiheella, jossa samalla luotiin eQ Toimitiloille oma brändi-ilme. Työhön lähdettiin puhtaalta pöydältä. Heti määrittelyvaiheessa uuden sivuston tärkeimmäksi toiminnallisuudeksi nousi vapaiden toimitilojen haku. […] Lue lisää

Lujatalo

Tekijä: Knowit Experience

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 100 000 €

Lujatalon verkkosivustouudistuksessa kaiken lähtökohtana oli vahva käyttäjälähtöisyys. Suunnittelussa irtauduttiin organisaatiolähtöisestä rakenteesta ja navigoinnista tehtiin sivuilla käyttäjälle helppoa ja intuitiivista. Teknisellä puolella sivusto hyödyntää Jamstack-arkkitehtuuria, joka tekee käyttäjäkokemuksesta saumattoman sivujen latautuessa silmänräpäyksessä. Suunnittelussa haettiin selkeyttä ja rauhallisuutta Projektia lähdettiin toteuttamaan kahdessa vaiheessa. Ensimmäinen osa oli suunnitteluvaihe, joka vietiin läpi neljässä teemoitetussa työpajassa. Alun ideointivaiheessa kuultiin suurempaa […] Lue lisää

Vierityspalkki.fi

Julkaistu vuodesta 2006. Vierityspalkki on blogi verkkopalveluiden kehityksestä, internetin teknologioista ja alan toimistoista. Seuraa, niin tiedät miten ja kenen toimesta syntyvät parhaat verkkopalvelut, verkkokaupat ja räätälöidyt web-sovellukset. Uutiskirjeellä on jo yli 1100 tilaajaa.


Tilaa uutiskirje.

  • 40-50 asiantuntija-artikkelia vuosittain.

    Toimitettua asiasisältöä verkkopalveluiden uudistuksista ja kotimaisen ohjelmistoalan tapahtumista. Vierityspalkki nostaa esiin alan puheenaiheita ja tuoretta tutkimustietoa, osallistuu keskusteluun sekä haastattelee alan asiantuntijoita ja toimistoja. Julkaistuja artikkeleita jo yli 1000 kappaletta.


    Kaikki artikkelit

  • 150-200 julkaistua referenssicasea joka vuosi.

    Julkaisut-palsta tarjoaa näkyvyyttä kiinnostaville uusille verkkopalveluille ja web-sovelluksille, ja antaa asiakkaille mahdollisuuden arvioida eri toimistojen osaamista.


    Selaa toimistojen julkaisuja

  • 300-400 työpaikkailmoitusta vuosittain.

    Vuodesta 2007 toiminut ilmoituspalsta on edelleen sivuston suosituin osio. Moni asiantuntija on löytänyt useammankin työpaikan palstan kautta vuosien varrella.


    Selaa avoimia työpaikkoja

  • 31 kokenutta digitoimistoa

    on päässyt aina ajantasaiselle Toimistot-listalle. Lista on auttanut asiakkaita löytämään kokeneita digitoimistokumppaneita jo usean vuoden ajan. Lista keskittyy WordPress-toimistoihin ja räätälöityjen web-sovellusten tekijöihin.


    Selaa Toimistot-listaa

Tilaa kuukausikirje

Kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje koostaa artikkelit, julkaisut, työpaikat ja linkkivinkit. Kirjeellä on jo yli 1100 tilaajaa.
Huom. Sähköpostiosoitettasi ei luovuteta eteenpäin, eikä käytetä mihinkään muuhun tarkoitukseen – ihan oikeasti.

Siirry takaisin sivun alkuun