Tietoa blogista
Blogin päätoimittaja, kirjoittaja ja omistaja on Perttu Tolvanen. Blogi on ollut ryhmäblogi sen historian alkuvaiheessa, mutta Pertun vastuulla blogi on ollut nyt jo yli 10 vuotta. Perttu on kirjoittanut blogiin yli 800 artikkelia ja vastaa myös julkaisujen, työpaikkojen ja toimistojen tietojen tarkistamisesta ja moderoinnista. Blogin keskeinen idea on auttaa asiakkaita löytämään luotettavia digitoimistokumppaneita ja pysymään ajantasalla alan puheenaiheista ja tapahtumista.
Ota yhteyttä: perttu(at)perttutolvanen.com / 050-3685199
Vierityspalkki kertoo kotimaisesta internetistä ja sen tekijöistä
Vierityspalkki syntyi vuonna 2006, kun kotimaista internet-alaa seurannut Re:kaksois -julkaisu oli lakannut päivittymästä, ja joukko alan asiantuntijoita halusi luoda uuden uutismedian, joka seuraisi alaa tiiviisti, kuten Re:kaksois teki. Tällöin toki vielä puhuttiin uusmedia-alasta, eikä esimerkiksi sosiaalisen median käsitettä vielä ollut, virtuaalimaailmoista toki kirjoitettiin ahkerasti. Uusmedia olikin terminä pitkään blogin otsikoissa, vaikka se jossain vaiheessa muuttuikin muotoon: “uutisia ja kuulumisia mediasta, jota jonkin aikaa sitten uudeksi kutsuttiin”.
Tällä tiellä Vierityspalkki on osittain vieläkin, blogi raportoi alan ilmiöistä ja siitä, miten alan hienoimmat sivustot ja sovellukset syntyvät. Blogin aiheina on ollut alusta saakka mm. webin teknologiat, digitoimistot Suomessa, alan työpaikat ja erilaiset internet-ilmiöt. Vuosien varrella juttuja on kirjoitettu paljon myös kotimaisesta ohjelmistoalasta, julkisista kilpailutuksista ohjelmistoalalla, digitaalisesta markkinoinnista, verkkokaupasta, web-analytiikasta ja yksityisyydestä verkossa.
Lukijat pääosin asiakaspuolen edustajia, mutta myös toimistoissa seurataan
Blogi toimii myös eräänlaisena alan kohtaamispaikkana. Noin puolet lukijoista tulee alan toimistoista, toinen puoli asiakkaiden puolelta. Vuosien varrella monen jutun kommenttikentässä onkin käyty vilkasta keskustelua, jossa ovat kohdanneet niin toimistojen asiantuntijat kuin tilaajapuolen ihmiset. Tämä kirjo näkyy edelleen esimerkiksi uutiskirjeen tilaajissa, jotka jakautuvat nykyisinkin näihin kahteen ryhmään.
Vierityspalkin tehtävänä on aina ollut alan toiminnan edistäminen ja kotimaisen alan jonkinlainen tason nostaminen. Pertun kiinnostukset kirjoittajana ja asiantuntijana ovat tosin vieneet sisällöllistä painotusta enemmän asiakkaiden suuntaan, siihen miten ostajapuolen olisi helpompi onnistua hankkeissaan ja kumppanivalinnoissaan. Myös “eettinen internet” on aihepiiri, josta blogissa on kirjoitettu paljon, eli kuinka internetin tulisi edistää avointa kilpailua ja helppoa tiedonsaantia, eikä toimia vain uudenlaisten monopolien alustana.
Pertulle blogi on nykyisin “vakava harrastus”, joka hyödyttää myös päivätyötä konsulttina North Patrolilla. Blogiin kirjoittamista helpottaa myös North Patrolin asema riippumattomana digipalveluiden suunnittelutoimistona, joka ei tarjoa lainkaan teknisiä toteutuksia asiakkailleen. Näin Pertulla, tai hänen edustamallaan yrityksellä, ei ole liiketoiminnallisia sidoksia eri teknologioihin, tuotteisiin tai alan toimistoihin.
Kuukausikirje on paras tapa seurata blogia
Blogia voi seurata monella tapaa (mm. RSS-syötteiden avulla), mutta kuukausikirje on suositeltavin tapa seurata julkaisua. Kerran kuukaudessa ilmestyvä kirje koostaa yhteen blogijutut, uudet julkaisut, uudet työpaikat ja linkkivinkit (linkkivinkkejä ei julkaista sivustolla, ne löytyvät vain uutiskirjeestä).
Kuukausikirje tavoittaa yli 1000 tilaajaa. Lisäksi sosiaalisten medioiden ja hakukoneiden kautta blogiin tulee satunnaisia lukijoita useita tuhansia kuukausittain. Sivuston yli 1000 toimitettua artikkelia sijoittuvat monella eri termillä varsin korkealle hakukoneissa. Blogin kävijämäärä on kuukausittain hyvin tasainen, johtuen myös siitä, että blogiin tullaan varsin paljon myös suoraan etusivulle, esimerkiksi kirjanmerkeistä tai googlettamalla vierityspalkkia.
Blogi on aiemmin ollut aktiivinen myös Twitterissä ja Facebookissa, ja näissä onkin ollut useita tuhansia tilaajia, mutta nykyisin Twitterin ja Facebookin muutosten myötä on aktiivisesta läsnäolosta luovuttu. Tämä ei ole muuttanut blogin lukijamääriä kovin paljon, koska yli 90 prosenttia blogin liikenteestä on jo pitkään tullut joko suorana liikenteenä, uutiskirjeen kautta tai Googlesta.
Toimistot-hakemisto auttaa löytämään sopivimman toteutuskumppanin
Blogissa on myös vuonna 2014 perustettu Toimistot-hakemisto, joka listaa asemansa vakiinnuttaneita ja osaavia WordPressillä tekeviä digitoimistoja. Hakemistoon pääsy ja siellä pysyminen edellyttää tiukkojen kriteerien täyttymistä. Toimistot-hakemistolla on nykyisin varsin tasaiset kävijämäärät ja hakemisto on kerännyt kiitosta etenkin asiakasorganisaatioilta. >> Tutustu Toimistot-hakemistoon
Toimistot-hakemisto on maksullinen hakemisto. Jos yritys täyttää kriteerit, määräytyy maksu yrityksen liikevaihdon mukaan. Blogissa julkaistaan tasaisesti juttuja hakemistoon päässeistä yrityksistä tai joitain merkittäviä merkkipaaluja ohittaneista hakemiston yrityksistä. Nämä artikkelit eivät ole maksettua sisältöä, ja yritykset eivät esimerkiksi saa juttuja ennakkoon tarkistettavakseen.
Malli on hieman samantyyppinen kuin esimerkiksi pörssianalyysejä julkaisevalla Inderesillä. Yritykset maksavat hakemistossa pysymisestä, mutta maksut eivät liity yrityksestä julkaistaviin sisältöihin. Listauksen seurauksena yritykset toki saavat enemmän näkyvyyttä. Esimerkiksi mediaa käsittelevä Kupla-podcast on kutsunut tätä Inderesin mallia ”maksetuksi kritiikiksi”.
Julkaisut-palstalla lähes 200 casea joka vuosi
Julkaisut-palstalla virtaa kiinnostavia digipalvelu-uudistuksia noin 100-200 kpl vuodessa. Ilmoittaminen on ilmaista, mutta ilmoitukset menevät moderoinnin läpi, ja vain merkittävimmät caset julkaistaan. Suurin osa caseista on erilaisia verkkosivustoja, mutta joukossa on viime vuosina ollut yhä enemmän isoja verkkokauppoja ja erilaisia räätälöityjä web-sovelluksia. Yhteensä palstalle on julkaistu yli 1400 casea, joten se muodostaa jo varsin merkittävän tietokannan alan toimistojen kokemushistoriasta. Tätä referenssimassaa voi nykyisin myös hakea monipuolisesti Julkaisuhaku-sovelluksella.
Työpaikat-palstalla haetaan digi- ja web-osaajia
Avoimet työpaikat -palsta on muodostunut suosituksi internet-alan työpaikkailmoittelupalstaksi. Ilmoituksen jättäminen oli palstan alkuaikoina ilmaista, mutta etenkin rekrytointitoimistojen aktiivinen ilmoitustoiminta kuormitti moderointia varsin paljon. Täten palsta on nykyisin maksullinen. Muutos on myös parantanut ilmoitusten osuvuutta blogin aihepiireihin, kun ilmoittajat ovat tahoja, jotka tuntevat blogin ja haluavat nimenomaan tavoittaa alan asiantuntijoita.
Verrattuna yleisluonteisiin rekryportaaleihin, on Vierityspalkissa ilmoittelun etuna se, että ilmoitukset tavoittavat myös asiantuntijoita, jotka eivät aktiivisesti etsi uutta työpaikkaa. Iso osa ilmoituksista kohdistuukin senior-tyyppisiin osaajiin.
Blogin lukijaprofiili
Tyypillinen Vierityspalkin lukija ja uutiskirjeen tilaaja on digitaalisen markkinoinnin suunnittelija, viestintäasiantuntija, viestintäpäällikkö, markkinointipäällikkö, verkkokaupasta vastaava henkilö tai esimerkiksi ison organisaation digikanavien kehityspäällikkönä toimiva henkilö. Toimistojen puolelta tyypillisiä lukijoita ovat web-kehittäjät, projektipäälliköt ja alan yritysten toimitusjohtajat.
Yhteystietoja
- Perttu Tolvanen
- perttu(a)perttutolvanen.com
- 050-3685199
- Vierityspalkin taustayhtiönä toimii Projekti55 Oy.
Blogin historiasta voit lukea vielä tarkemmin omalta sivulta.
Sivuston käytännön toiminnasta (esim. eri palstojen tarkka toiminta, moderoinnin periaatteet yms) voit lukea lisää varsin kattavalta FAQ-sivulta.