Ahola Group – konsernin verkkosivustot
Suomen suurimpiin maantiekuljettajiin kuuluva Ahola Group toteutti vuonna 2021 uudelleenjärjestelyjä, joiden yhteydessä konsernin toiminnot jaettiin kolmeen yksikköön: Transport, Special ja Digital. Uudistuksen yhteydessä oli luontainen tarve myös toteuttaa verkkosivustoratkaisu, joka vastaisi kaikkien kolmen liiketoimintayksikön sekä konsernihallinnon tarpeita.
Projekti toteuttiin yhteistyössä mainostoimisto Miller&Leanin kanssa siten, että G-Works vastasi sivuston teknologiasta ja Miller&Lean konseptista ja käyttöliittymän suunnittelusta.
Sivusto on WordPressin räätälöidylle teemalle toteutettu multisite-asennus, jossa kaikki neljä sivustoa käyttävät samaa teemaa, jota on ainoastaan parametroitu hieman kunkin yksikön tarpeiden mukaisesti. Tämä tarve vastata yksiköiden hyvin erilaisiin tarpeisiin yhtenäisellä sivustoratkaisulla asetti projektille paljon mielenkiintoisia haasteita.
Sivustoperhe sisältää suhteellisen yksinkertaiset yhdensuuntaiset integraatiot kahteen eri CRM-järjestelmään. Projekti oli myös ensimmäisiä sivustoja, joissa tuli alusta alkaen mukautua Traficomin uuteen evästeohjeistukseen ja suunnitella evästeiden käyttö huolellisesti – sekä ymmärtää tarkkaan mitä mikäkin eväste aivan oikeasti tekee. Aiemmin ei ehkä ollut tullut huomattuakaan, miten huolimattomasti niitä on käyttäjälle ripotellut.
Toteutus tehtiin olio-ohjelmoinnin (OOP) periaatteilla siten, ettei sorruttu valitettavan usein nähtyyn tyyliin änkeä functions.php täyteen tavaraa. Sen sijaan toiminnallisuudet jaettiin omiin tiedostoihinsa. Ratkaisuun päädyttiin siksi, että noh – se on hyvä tapa – mutta myös jatkokehitystä silmällä pitäen.
Sivustorakenne on tehty pitkälti ACF-blokeilla, joiden avulla sivustoja voi rakentaa melko vapaasti. Jotkin toiminnot toteutettiin sivupohjilla sekä custom post typeillä silloin, kun blokit eivät olleet sisällönhallinnan kannalta tarkoituksenmukaisia. Kannattaa käydä katsomassa Transport-segmentin reittikarttaa ja miettiä, miten tekisitte sen WordPressillä. Siinä sai hieman raapia päätään, jotta joku osaa sitä muokatakin.
Kokemuksemme mukaan yhteisprojektit ovat usein haasteellisia, ja Miller&Leanilla oli kenties hieman samanlainen kokemus. Tämä ennakkoluuloisuus koitui projektille onneksi, sillä osapuolet sopivat hyvin tarkkaan miten asioita tehdään – ennen kuin niitä ryhdyttiin suin päin tekemään. Ainakin G-Worksin osalta projekti oli paras yhteisprojekti tähän saakka – ja tilaaja sai rahoilleen erinomaista vastinetta.