Meira.fi
Meiran vanha verkkosivusto oli paisunut vuosien aikana ’epäselväksi sokkeloksi’, lyhyiden alasivujen paisuttamaksi kokonaisuudeksi, josta käyttäjän oli vaikea löytää tahtomaansa. Monitasoinen navigaatio, sekavat ja umpikujia käyttäjän polulle muodostaneet sisältösivut olivat vain muutamia sivuston haasteista. Sisällöistä oli myös vaikea antaa prioriteettia liiketoiminnan kannalta relevanteille alueille, kuten eri mausteille ja kahvibrändeille.
Vanha sivusto oli myös työläs ylläpitää ja sitä oli vaikea käyttää markkinoinnin kotipesänä – yksi sivustouudistuksen päätavoitteista.
Uudistuksen lähtökohdaksi otettiin kaiken turhan karsiminen. Samalla kun sisältöä karsittiin, piti tunnistetut prio-sisällöt nostaa vahvasti (mutta keskenään tasapuolisesti) esiin ja luoda niistä sesongin mukaan eläviä osioita. Suunnittelu lähti liikkeelle kartoittamalla sivuston käyttäjien (sekä Meiran sisäisten että ulkoisten) tarpeet ja toiveet. Työpajojen ja asiakkaan avainhenkilöiden 1to1-haastattelujen avulla loimme selkeän, temaattisiin pääsivuihin pohjautuvan konseptin, joka ohjaa käyttäjää jatkuvasti kohti syvempää sisältöä – pitäen paluun pääsivuille kuitenkin aina vain yhden klikkauksen päässä.
Sivusto rakennettiin modulaariseksi kokonaisuudeksi, jotta sen päivittäminen ja ylläpitäminen olisi meiralaisille mahdollisimman helppoa. Halusimme tehdä uudesta Meira.fi:stä miellyttävän kokemuksen myös meiralaisille – yhdelle sivuston tärkeimmistä käyttäjäryhmistä.
Vaikka uudistettu sivusto on ollut julki vasta kesästä lähtien, ovat tulokset lupaavia: bounce rate on tippunut 8 %, käynnin kestot ovat kasvaneet 15 % ja sivulatausten määrä 30 %.
[Huom. Referenssi on julkaistu alunperin Buena Creativen nimissä. Buena Creativesta tuli Miltton Digital loppuvuodesta 2020.]