A-lehtien Kotona-portaali yhdistää viihdesisällöt ja verkkokaupan – ja tekee sen miellyttävästi

Aikakausilehtien siirtymä verkkoon on ollut vähintäänkin tuskallinen prosessi. Puhelinmyynti ja irtonumerot kioskeissa ja kaupoissa on havaittu malliksi, joka ei siirry verkkoon oikein mitenkään. Siksi A-lehdet on hakenut verkossa aivan toisenlaista mallia. Pienet brändit on sulatettu verkossa osaksi isoja sivustoja. Nämä uudenlaiset megasivustot pyrkivät vahvaan hakukonenäkyvyyteen ja suoriin ostopolkuihin verkkokauppoihin.

Artikkeli

Viime syksynä uudistettu Kotona-brändi on A-lehtien verkkosivusto, jonka sisällöt perustuvat monen eri aikakausilehden teemoihin. Sivusto on hyvin visuaalinen kokonaisuus, jossa on myös hyödynnetty ”ikuista vieritystä”, eli sivusto lataa aina uusia artikkeleita ja sisältöjä sitä mukaa, kun käyttäjä vierittää sivuja alaspäin. Tällä tavalla voi lukea paljonkin sisältöjä ilman ylimääräisiä klikkauksia. Myös hakukoneesta laskeutumalla ja sivua vierittämällä saa hyvin rikkaan kokemuksen.

Ikuisen vierityksen tekniikka ei ole täysin ongelmaton, mutta sopii tällaiselle viihdesivustolle varsin hyvin. Sivustoa on miellyttävä selata, eivätkä animoidut bannerit häiritse vierittämistä.

Sivustolla aikakausilehtien brändit eivät juuri ole esillä. Sivustolta pitää oikein etsiä, mitkä lehdet ovat sivuston taustalla.

Eri brändien häivyttäminen taustalle lienee hyvin tarkoituksellista. Kotona-sivusto on oma kokonaisuutensa, jossa artikkelit ovat itsenäisiä, helposti luettavia juttuja, jotka voidaan liittää mainoksiin tai verkkokaupasta löytyviin tuotteisiin.

Kotona-sivustolla on tosiaan omia verkkokauppoja osana kokonaisuutta. Näiden kauppojen tuotteita nostetaan esille aina sopivien artikkeleiden yhteydessä.

Täysin omaa verkkokauppaa ei A-lehdet tosin pyöritä, vaan käytännössä tuotteet tulevat kumppaneiden verkkokaupoista. A-lehdet ottaa myynneistä 30 prosentin komission. Rahaliikenteen ja maksujen jakamisen eri tahoille hoitaa Paytrail. Asiakkaan näkökulmasta lopputulos on toki melko kummallinen dropshipping-tyyppinen malli, jossa tuotteet tulevat jostakin mysteeripaikasta sitten lopulta, eikä A-lehdet ole varsinaisesti se taho, kenen kanssa kauppoja tehdään.

Iso osa palvelun sisällöistä on myös tuotettu suoraan mainostajien kanssa. Tässä esimerkiksi kylpyhuoneeseen sopivia tuotteita esitellään jutun kautta.

Artikkeli linkittää myös suoraan tuotteen jälleenmyyjiin, eli kaupallista yhteistyötä ei mitenkään piilotella, päinvastoin.

Mainokset ovat myös pääosin artikkelinostoja, jolloin ne voidaan näyttää samoissa listauksissa omien sisältöjen kanssa, vaikka linkitettävät kaupalliset artikkelit vievätkin mainostajan sivustolle.

Uusi sivusto ei näin häpeä kaupallista yhteistyötä lainkaan. Voisi jopa sanoa, että koko sivusto on tehty mainostajia varten ensisijaisesti, ja vasta toissijaisesti kuluttajille.

Sivuston konseptia voisi kuvailla vaikka isoksi ja kasvottomaksi viihdesivustoksi. Sisällöt antavat vinkkejä ostamiseen ja hyvien valintojen tekemiseen, mutta kaikki tämä tehdään erittäin vahvasti mainostajien ja kaupallisten kumppaneiden etuja kunnioittaen.

Joku voisi sanoa, että konsepti ei olennaisesti eroa monien aikakausilehtien konsepteista, mutta kyllä tässä on jotain omaakin. Sivusto nimittäin sekoittaa omat sisällöt ja mainostajien sisällöt niin sujuvasti, että harva lukija todennäköisesti edes kiinnittää asiaan mitään huomiota.

Ainakin sivusto istuu hyvin moneen isompaan trendiin. Moni verkkokauppa on esimerkiksi ryhtynyt panostamaan omiin sisältöihin, jotta saisi enemmän liikennettä sivustolle ja saisi pidettyä ostajat sivustolla pidempään. A-lehtien megasivusto antaa mahdollisuuden ostaa laadukasta sisällöntuotantoa heiltä suoraan, tai vaihtoehtoisesti sivusto voi ohjata liikennettä myös brändin omalla sivustolla olevaan artikkeliin.

Google on myös mennyt jo monta vuotta isojen sivustojen kannalta edulliseen suuntaan. Siksi on loogista, että saman aihepiirin lehtibrändit saavat verkossa vain yhden ison sivuston. Jos jokaisella olisi oma pieni sivustonsa, ei Googlen hakutuloksissa olisi ollenkaan samoja mahdollisuuksia pärjätä.

Brändäyksen näkökulmasta on myös kiinnostavaa, että Kotona-sivusto ei edes yritä olla erityisen laadukkaan sisällön paikka, vaan ehkä vain astetta parempi ”roskasivusto”. Artikkeleiden kirjoittajia ei korosteta mitenkään, edes kirjoittajien naamakuvia ei löydy sivustolta. Artikkeleissa kuvat ovat isossa roolissa, mutta ihmisten kuvia on suhteellisen vähän. Huomio on myytävissä tuotteissa ja asioissa. Verkkokauppakin on hyvin kasvoton, koska edes maksut eivät mene A-lehdille, eikä tuotteiden todellisesta lähteestä saa mitään tietoja ennen tilausta. Edes tilaus- ja toimitusvahvistukset eivät kerro, mistä tuote on lähtenyt matkaan, tai kuka sen on lähettänyt.

Kasvottomuudesta huolimatta, lopputulos tuntuu laadukkaalta ja sivustoa on miellyttävä selata, kun joka paikassa ei ole bannereita tai konsernin muiden palveluiden mainoslaatikoita.

Ansaintamalli ja konsepti se on tämäkin, ja on kiinnostavaa, että juuri A-lehdet on luonut tällaisen kokonaisuuden.

Lopputulos on yllättävän miellyttävä sivusto, jossa sisältöjä saa kuluttaa rauhassa. Isoja kuvapintoja on paljon, kuvat ovat laadukkaita, tekstejä on miellyttävää lukea. Bannerimainontaa ei ole juuri lainkaan.

Sisällön keveydestä ja vahvasta kaupallisuudesta huolimatta, sivusto tuntuu laadukkaalta. Joissakin artikkeleissa on sisällön keskellä isoja kaupallisia mainospintoja, mutta nämäkin on toteutettu siten, että niiden yli voi liukua helposti ja jatkaa lukemista. Jos taas mainos on kiinnostava, voi siihen keskittyä, eikä huomiota tarvitse jakaa moneen asiaan samalla hetkellä.

On vaikea lopulta sanoa, mitä mieltä tällaisesta sivustosta on kuluttajana. Kovin laadukkaasta sisällöstä ei ole kyse, mutta kokemus on varsin miellyttävä. Ehkä tällainen voi toimiakin. Ainakin tämä on jotain aivan erilaista kuin bannerimainoksia täynnä olevat iltapäivälehdet ja talousmediat. Tässä konseptissa kuluttajaa houkutellaan ostamaan pehmeästi ja arvokkaasti, ei pop-uppeja ja bannereita silmille räiskien. Lukijana saan olla sivustolla rauhassa ja keskittyä sisältöihin, myös niihin kaupallisiin sisältöihin. Ehkä siksi tämä tuntuu niin miellyttävältä.

Perttu Tolvanen

Perttu on Vierityspalkin päätoimittaja ja kirjoittaja.

Perttu Tolvanen on digitaalisten palveluiden suunnittelun, arkkitehtuuriratkaisujen ja kumppanivalintojen asiantuntija. Perttu on konsulttiyhtiö North Patrol Oy:n konsultti ja toinen perustaja. North Patrol on digitoimistoista ja järjestelmätoimittajista riippumaton konsulttiyhtiö, joka suunnittelee digitaalisia palveluita ja auttaa asiakkaita onnistumaan uudistushankkeissaan. Ota yhteyttä Perttuun!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *



Vierityspalkki.fi

Julkaistu vuodesta 2006. Vierityspalkki on blogi verkkopalveluiden kehityksestä, internetin teknologioista ja alan toimistoista. Seuraa, niin tiedät miten ja kenen toimesta syntyvät parhaat verkkopalvelut, verkkokaupat ja räätälöidyt web-sovellukset. Uutiskirjeellä on jo yli 1100 tilaajaa.


Tilaa uutiskirje.

  • 40-50 asiantuntija-artikkelia vuosittain.

    Toimitettua asiasisältöä verkkopalveluiden uudistuksista ja kotimaisen ohjelmistoalan tapahtumista. Vierityspalkki nostaa esiin alan puheenaiheita ja tuoretta tutkimustietoa, osallistuu keskusteluun sekä haastattelee alan asiantuntijoita ja toimistoja. Julkaistuja artikkeleita jo yli 1000 kappaletta.


    Kaikki artikkelit

  • 150-200 julkaistua referenssicasea joka vuosi.

    Julkaisut-palsta tarjoaa näkyvyyttä kiinnostaville uusille verkkopalveluille ja web-sovelluksille, ja antaa asiakkaille mahdollisuuden arvioida eri toimistojen osaamista.


    Selaa toimistojen julkaisuja

  • 300-400 työpaikkailmoitusta vuosittain.

    Vuodesta 2007 toiminut ilmoituspalsta on edelleen sivuston suosituin osio. Moni asiantuntija on löytänyt useammankin työpaikan palstan kautta vuosien varrella.


    Selaa avoimia työpaikkoja

  • 31 kokenutta digitoimistoa

    on päässyt aina ajantasaiselle Toimistot-listalle. Lista on auttanut asiakkaita löytämään kokeneita digitoimistokumppaneita jo usean vuoden ajan. Lista keskittyy WordPress-toimistoihin ja räätälöityjen web-sovellusten tekijöihin.


    Selaa Toimistot-listaa

Tilaa kuukausikirje

Kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje koostaa artikkelit, julkaisut, työpaikat ja linkkivinkit. Kirjeellä on jo yli 1100 tilaajaa.
Huom. Sähköpostiosoitettasi ei luovuteta eteenpäin, eikä käytetä mihinkään muuhun tarkoitukseen – ihan oikeasti.

Siirry takaisin sivun alkuun