Ampparit.com murtaa käsityksiä personoinnista
Otathan huomioon, että tämä artikkeli on yli 13 vuotta vanha, joten sisältö ja linkit eivät ole välttämättä ihan ajan tasalla. Tuoreena lukemisena samasta kategoriasta: Fiskars sulki verkkokauppansa - miksi?.
Personointi on ollut kuuma peruna web-kehityksessä jo 90-luvulta asti. Tällöin haaveiltiin erityisesti personoitavista portaaleista. Osittain nämä haaveet ovat toteutuneetkin noin kymmenen vuotta myöhemmin erilaisten aloitussivupalveluiden (kuten Netvibes) myötä. Massojen suosiota oman käyttökokemuksen mukauttaminen ei ole kuitenkaan saanut. Erilaisissa tutkimuksissa onkin päädytty tuloksiin joissa yleensä reilusti alle kymmenesosa käyttäjistä edes haaveilee personointimahdollisuuksista palvelussa.
Uutisportaali Ampparit.com on kuitenkin viime vuosina onnistunut hieman murtamaan käsityksiä käyttäjien halukkuudesta personoida omaa käyttäjäkokemustaan. Ampparit.com portaalin käyttäjistä jopa yli 60 prosenttia nimittäin hyödyntää jonkinlaista personointia palvelussa. Oman personoidun profiilin on käyttäjistä luonut jopa yli 11 prosenttia. Oman profiilin haltijat ovat personoineet Amppareita mm. sivuston ulkoasua muokkaamalla (45%), kategorioita suodattamalla (73%), lähteitä suodattamalla (35%), säätietoja personoimalla (41%), tv-osion tietoja personoimalla (38%).
Suurin osa (45%) nojaa toki Ampparit.comin tekemään automaattiseen personointiin. Kokonaisuutena luvut ovat kuitenkin aika merkittäviä, koska ne tarkoittavat, että vain pieni osa Ampparit.comin käyttäjistä kokee Ampparit.com palvelun sellaisena kuin sen satunnainen käyttäjä kokee.
Amppareiden toimitusjohtaja Petteri Hannonen* kommentoi Vierityspalkille Amppareiden personointitoimintoja:
”Personoituna Ampparit.com voi erota oletuspalvelusta huomattavasti – ulkoasu voi olla eri, uutiskategoriat, -lähteet ja/tai -aiheet voivat kokonaisuutena olla hyvinkin erilaisia, TV-oppaassa voi hyvinkin vahvasti korostaa mieltymyksiään (lempiohjelmat ja -kanavat) ja niin edelleen.”
Amppareiden osalta uutinen on mielenkiintoinen ja kertoo palvelun myös löytäneen lojaalin yleisön. Laajempaa kiinnostavuutta herättää kuitenkin se, että tällaisia tuloksia raportoi yksityinen uutisportaali eikä merkittävä mediatalo. Missä ovat mediatalojen kokeilut personoitavien uutiskokemuksien luomiseksi?
Facebook ainakin on kovaa vauhtia opettamassa suomalaiset automaattisen suosittelun ystäviksi. Facebook voisi personoidun uutiskanavan myös tarjota käytössä olevastaan datastaan melko helposti. Odottavatko kaikki muut mediatalot vain sitä, että Facebook tekee tämän eikä heidän tarvitse itse vaivautua?
Petteri Hannonen kommentoi Vierityspalkille myös väitettä, että pitäisikö Amppareiden käyttäjähavainnoista ottaa muiden isojen palveluiden mallia:
”Lukuja on varmasti aika haastavaa lähteä yleistämään, koska muut palvelut eivät tarjoa yhtä kattavia personointimahdollisuuksia kuin Ampparit.com. Tästä huolimatta luvut kuitenkin antavat osviittaa siitä, että kun käyttäjälle tarjotaan mahdollisuus tehdä palvelusta mieleisensä _helposti_ ja _yksinkertaisesti_ niin silloin kokonaisuus mielellään räätälöidään mieleiseksi. Tämä taas parantaa käyttäjäkokemusta, saa palvelun tuntumaan henkilökohtaisemmalta sekä samalla sitouttaa käyttäjän palveluun (tunnetasolla) tiukemmin.”
Ainakin vahvasti näyttäisi siltä, että mediatalot eivät ole kiinnostuneita personointikilpailuun lähtemisestä. Kotimaisia uutisportaaleita tai oikeastaan mitään isompia sisältöpalveluita eivät käyttäjät voi personoida omanlaisekseen.
Amppareiden raportoimat luvut antavat kuitenkin heikkoja signaaleja siihen suuntaan, että ehkä konseptikehityksessä olisi syytä harkita personointikorttia uudestaan.
1 kommentti “Ampparit.com murtaa käsityksiä personoinnista”
Kommentointi on suljettu.
Mikko Paltamaa
Vaikka Amppareiden väriteeman vaihtaminen onkin yleistä, niin siitä ei voi suoraan vetää johtopäätöstä, että ominaisuudesta oli varsinaista hyötyä käyttäjille. Ainakaan verrattuna paremmin suunniteltuun oletusteemaan.
Värien valinnan ohella käyttäjät muokkaavat Ampparit-palvelua valitakseen näytettäväksi itseään kiinnostavan sisällön, pitkälti samaan tyyliin kuin käyttäjät valitsevat seurattavat fiidit työpöytä-rss-lukuohjelmassa. Se on aivan eri asia kuin useammin vastaan tuleva laatikko-/asetusleikki sisällön sijainnin ja esitystavan personoimiseksi.
Toki monimutkaisemmissa sovelluksissa (esim. toiminnanohjausjärjestelmä, käyttöjärjestelmä jne.) kannattaa sallia myös käyttöliittymän muokkaaminen vastaamaan käyttäjän erityistarpeita. Mutta silloinkin pitäisi tähdätä siihen, että oletusasetukset pätisivät sellaisenaan mahdollisimman suurelle joukolle. (Mikä ei esimerkiksi Windowsin kohdalla ole pitkään aikaan toteutunut, päin vastoin.)
Mielestäni personoinnilla ei ole mitään arvoa muuten, ellei käyttäjillä ole jotakin selkeää syytä personointiin. Mikäli tällainen syy havaitaan, niin sitä kannattaa toki tukea, jos se on kustannusten arvoista. Veikkaisin kuitenkin yli 99 prosentin sivustoista olevan sellaisia, joissa personointimahdollisuuden tarjoaminen ei olisi kustannusten arvoista, koska sisältöä ei ole tarpeeksi, tai sivuston käyttö ei ole tarpeeksi aktiivista.
Toisaalta niitä loppuja sivustoja käytetään sitäkin enemmän, joten niiden kohdalla perusteltu personointitoiminnallisuus saattaa hyvinkin olla kannattavaa. Esimerkiksi Facebook on sallinut Amppareiden tyylisen sisällön personoinnin jo useita vuosia, joskin ominaisuus on piilotettu melko hyvin etusivun alalaitaan. Nykyisin käyttäjä voi valita näytettäväksi joko kaikkien henkilöiden/sivujen postaukset, tai vain niiden, joiden kanssa on aktiivisesti tekemisissä. Eri henkilöiden postauksia voi piilottaa näkyviltä ja sivuista tykkäämisen voi lopettaa.
Automaattinen sisällön personointi on sikäli kiinnostava asia, että se ei vaadi ylimääräistä työtä käyttäjiltä ja saattaa toimiessaan lisätä sivuston tuottoja. Sitä käytetään suomalaisilla sivustoilla ainakin mainosten ja sisällön ristiinlinkitysten näyttämisessä, mutta ei tietääkseni etusivujen personoinnissa.