Ampparit.com murtaa käsityksiä personoinnista

Artikkeli

Otathan huomioon, että tämä artikkeli on yli 13 vuotta vanha, joten sisältö ja linkit eivät ole välttämättä ihan ajan tasalla. Tuoreena lukemisena samasta kategoriasta: Fiskars sulki verkkokauppansa - miksi?.

Personointi on ollut kuuma peruna web-kehityksessä jo 90-luvulta asti. Tällöin haaveiltiin erityisesti personoitavista portaaleista. Osittain nämä haaveet ovat toteutuneetkin noin kymmenen vuotta myöhemmin erilaisten aloitussivupalveluiden (kuten Netvibes) myötä. Massojen suosiota oman käyttökokemuksen mukauttaminen ei ole kuitenkaan saanut. Erilaisissa tutkimuksissa onkin päädytty tuloksiin joissa yleensä reilusti alle kymmenesosa käyttäjistä edes haaveilee personointimahdollisuuksista palvelussa.

Uutisportaali Ampparit.com on kuitenkin viime vuosina onnistunut hieman murtamaan käsityksiä käyttäjien halukkuudesta personoida omaa käyttäjäkokemustaan. Ampparit.com portaalin käyttäjistä jopa yli 60 prosenttia nimittäin hyödyntää jonkinlaista personointia palvelussa. Oman personoidun profiilin on käyttäjistä luonut jopa yli 11 prosenttia. Oman profiilin haltijat ovat personoineet Amppareita mm. sivuston ulkoasua muokkaamalla (45%), kategorioita suodattamalla (73%), lähteitä suodattamalla (35%), säätietoja personoimalla (41%), tv-osion tietoja personoimalla (38%).

Suurin osa (45%) nojaa toki Ampparit.comin tekemään automaattiseen personointiin. Kokonaisuutena luvut ovat kuitenkin aika merkittäviä, koska ne tarkoittavat, että vain pieni osa Ampparit.comin käyttäjistä kokee Ampparit.com palvelun sellaisena kuin sen satunnainen käyttäjä kokee.

Amppareiden toimitusjohtaja Petteri Hannonen* kommentoi Vierityspalkille Amppareiden personointitoimintoja:

”Personoituna Ampparit.com voi erota oletuspalvelusta huomattavasti – ulkoasu voi olla eri, uutiskategoriat, -lähteet ja/tai -aiheet voivat kokonaisuutena olla hyvinkin erilaisia, TV-oppaassa voi hyvinkin vahvasti korostaa mieltymyksiään (lempiohjelmat ja -kanavat) ja niin edelleen.”

Amppareiden osalta uutinen on mielenkiintoinen ja kertoo palvelun myös löytäneen lojaalin yleisön. Laajempaa kiinnostavuutta herättää kuitenkin se, että tällaisia tuloksia raportoi yksityinen uutisportaali eikä merkittävä mediatalo. Missä ovat mediatalojen kokeilut personoitavien uutiskokemuksien luomiseksi?

Facebook ainakin on kovaa vauhtia opettamassa suomalaiset automaattisen suosittelun ystäviksi. Facebook voisi personoidun uutiskanavan myös tarjota käytössä olevastaan datastaan melko helposti. Odottavatko kaikki muut mediatalot vain sitä, että Facebook tekee tämän eikä heidän tarvitse itse vaivautua?

Petteri Hannonen kommentoi Vierityspalkille myös väitettä, että pitäisikö Amppareiden käyttäjähavainnoista ottaa muiden isojen palveluiden mallia:

”Lukuja on varmasti aika haastavaa lähteä yleistämään, koska muut palvelut eivät tarjoa yhtä kattavia personointimahdollisuuksia kuin Ampparit.com. Tästä huolimatta luvut kuitenkin antavat osviittaa siitä, että kun käyttäjälle tarjotaan mahdollisuus tehdä palvelusta mieleisensä _helposti_ ja _yksinkertaisesti_ niin silloin kokonaisuus mielellään räätälöidään mieleiseksi. Tämä taas parantaa käyttäjäkokemusta, saa palvelun tuntumaan henkilökohtaisemmalta sekä samalla sitouttaa käyttäjän palveluun (tunnetasolla) tiukemmin.”

Ainakin vahvasti näyttäisi siltä, että mediatalot eivät ole kiinnostuneita personointikilpailuun lähtemisestä. Kotimaisia uutisportaaleita tai oikeastaan mitään isompia sisältöpalveluita eivät käyttäjät voi personoida omanlaisekseen.

Amppareiden raportoimat luvut antavat kuitenkin heikkoja signaaleja siihen suuntaan, että ehkä konseptikehityksessä olisi syytä harkita personointikorttia uudestaan.

Perttu Tolvanen

Perttu on Vierityspalkin päätoimittaja ja kirjoittaja.

Perttu Tolvanen on digitaalisten palveluiden suunnittelun, arkkitehtuuriratkaisujen ja kumppanivalintojen asiantuntija. Perttu on konsulttiyhtiö North Patrol Oy:n konsultti ja toinen perustaja. North Patrol on digitoimistoista ja järjestelmätoimittajista riippumaton konsulttiyhtiö, joka suunnittelee digitaalisia palveluita ja auttaa asiakkaita onnistumaan uudistushankkeissaan. Ota yhteyttä Perttuun!

1 kommentti “Ampparit.com murtaa käsityksiä personoinnista

  1. Mikko Paltamaa

    Vaikka Amppareiden väriteeman vaihtaminen onkin yleistä, niin siitä ei voi suoraan vetää johtopäätöstä, että ominaisuudesta oli varsinaista hyötyä käyttäjille. Ainakaan verrattuna paremmin suunniteltuun oletusteemaan.

    Värien valinnan ohella käyttäjät muokkaavat Ampparit-palvelua valitakseen näytettäväksi itseään kiinnostavan sisällön, pitkälti samaan tyyliin kuin käyttäjät valitsevat seurattavat fiidit työpöytä-rss-lukuohjelmassa. Se on aivan eri asia kuin useammin vastaan tuleva laatikko-/asetusleikki sisällön sijainnin ja esitystavan personoimiseksi.

    Toki monimutkaisemmissa sovelluksissa (esim. toiminnanohjausjärjestelmä, käyttöjärjestelmä jne.) kannattaa sallia myös käyttöliittymän muokkaaminen vastaamaan käyttäjän erityistarpeita. Mutta silloinkin pitäisi tähdätä siihen, että oletusasetukset pätisivät sellaisenaan mahdollisimman suurelle joukolle. (Mikä ei esimerkiksi Windowsin kohdalla ole pitkään aikaan toteutunut, päin vastoin.)

    Mielestäni personoinnilla ei ole mitään arvoa muuten, ellei käyttäjillä ole jotakin selkeää syytä personointiin. Mikäli tällainen syy havaitaan, niin sitä kannattaa toki tukea, jos se on kustannusten arvoista. Veikkaisin kuitenkin yli 99 prosentin sivustoista olevan sellaisia, joissa personointimahdollisuuden tarjoaminen ei olisi kustannusten arvoista, koska sisältöä ei ole tarpeeksi, tai sivuston käyttö ei ole tarpeeksi aktiivista.

    Toisaalta niitä loppuja sivustoja käytetään sitäkin enemmän, joten niiden kohdalla perusteltu personointitoiminnallisuus saattaa hyvinkin olla kannattavaa. Esimerkiksi Facebook on sallinut Amppareiden tyylisen sisällön personoinnin jo useita vuosia, joskin ominaisuus on piilotettu melko hyvin etusivun alalaitaan. Nykyisin käyttäjä voi valita näytettäväksi joko kaikkien henkilöiden/sivujen postaukset, tai vain niiden, joiden kanssa on aktiivisesti tekemisissä. Eri henkilöiden postauksia voi piilottaa näkyviltä ja sivuista tykkäämisen voi lopettaa.

    Automaattinen sisällön personointi on sikäli kiinnostava asia, että se ei vaadi ylimääräistä työtä käyttäjiltä ja saattaa toimiessaan lisätä sivuston tuottoja. Sitä käytetään suomalaisilla sivustoilla ainakin mainosten ja sisällön ristiinlinkitysten näyttämisessä, mutta ei tietääkseni etusivujen personoinnissa.

Kommentointi on suljettu.



Vierityspalkki.fi

Julkaistu vuodesta 2006. Vierityspalkki on blogi kotimaisen internet-alan trendeistä, teknologioista ja alan toimistoista. Seuraa, niin tiedät miten ja kenen toimesta syntyvät parhaat verkkopalvelut, verkkokaupat ja räätälöidyt web-sovellukset. Uutiskirjeellä on jo yli 1000 tilaajaa.


Tilaa uutiskirje.

  • 40-50 asiantuntija-artikkelia vuosittain.

    Toimitettua asiasisältöä kattavasti teknologioista ja web-alan ilmiöistä. Vierityspalkki nostaa esiin alan puheenaiheita ja tuoretta tutkimustietoa, osallistuu keskusteluun sekä haastattelee alan asiantuntijoita ja toimistoja. Julkaistuja artikkeleita jo yli 1000 kappaletta.


    Kaikki artikkelit

  • 150-200 julkaistua referenssicasea joka vuosi.

    Julkaisut-palsta tarjoaa näkyvyyttä kiinnostaville uusille verkkopalveluille ja web-sovelluksille, ja antaa asiakkaille mahdollisuuden arvioida eri toimistojen osaamista.


    Selaa toimistojen julkaisuja

  • 300-400 työpaikkailmoitusta vuosittain.

    Vuodesta 2007 toiminut ilmoituspalsta on edelleen sivuston suosituin osio. Moni asiantuntija on löytänyt useammankin työpaikan palstan kautta vuosien varrella.


    Selaa avoimia työpaikkoja

  • 31 kokenutta digitoimistoa

    on päässyt aina ajantasaiselle Toimistot-listalle. Lista on auttanut asiakkaita löytämään kokeneita digitoimistokumppaneita jo usean vuoden ajan. Lista keskittyy WordPress-osaajiin ja räätälöityjen web-sovellusten tekijöihin.


    Selaa Toimistot-listaa

Tilaa kuukausikirje

Kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje koostaa artikkelit, julkaisut, työpaikat ja linkkivinkit. Kirjeellä on jo yli 1000 tilaajaa.
Huom. Sähköpostiosoitettasi ei luovuteta eteenpäin, eikä käytetä mihinkään muuhun tarkoitukseen – ihan oikeasti.

Siirry takaisin sivun alkuun